Gå til innhold

Hun veksler på å gjøre meg trygg og utrygg. Hvorfor gjør hun dette? Hva kalles det når noen gjør slikt mot sin partner? Hvor skadelig kan de

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun veksler på å gjøre meg trygg og utrygg.
Hvorfor gjør hun dette?
Hva kalles det når noen gjør slikt mot sin partner?
Hvor skadelig kan det være når en partner gjør noe slikt mot en?

Nylig fant jeg ut at hun kun har latet som at hun trodde at jeg hadde gjort ting som jeg ikke hadde gjort.
Har hun sagt ting for å gjøre meg utrygg for å skade meg?
:( 

Hun har gjort meg utrygg ved å si ting som dette:
Jeg tror at du lyver!
Jeg tror at du har vært utro mot meg!
Jeg tror at du kommer til å gjøre meg vondt!

Dette har gjort meg veldig fortvilt og jeg forsto ikke hvorfor hun trodde slike ting om meg. Og av og til innimellom slike utrygghetsskapende utsagn har hun sagt tryggende ting som:
Jeg tror da ikke det om deg.
Jeg tror på deg.

Men hun har passet på at jeg ikke skulle føle meg trygg for lenge. For gjentatte ganger har hun kort tid etter å ha skjønt at jeg følte meg trygg, kommet med nye utrygghetsskapende utsagn.

Anonymkode: ca358...03c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres ut som hun er utrygg selv.

Anonymkode: 0dcca...b0a

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor trenger du å vite om dette har et navn? 

Hvis hun behandler deg dårlig så går du. Ikke prøv å psykoanalysere henne, det hjelper ikke deg 

Anonymkode: afd3f...ae3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun høres ut som hun er utrygg selv.

Takk for inspill. Jeg forstår at det kan stemme for noen. Men jeg vet at hun ikke er utrygg.

Skrevet

Sjekk ut Gaslighting

Anonymkode: 43003...ae0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for inspill. Jeg forstår at det kan stemme for noen. Men jeg vet at hun ikke er utrygg.

Hvordan kan du vite hva hun føler innerst inne?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk ut Gaslighting

Takk! Kan det hun gjør være en metode for å bryte meg ned psykisk?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sjekk ut Gaslighting

Stemmer dette?

"«Gaslighting» er en systematisk psykisk mishandling for å bryte ned partnerens tro på sin egen hukommelse, virkelighetsoppfatning og dømmekraft. Offeret opplever en tilstand av dyp redsel og forvirring. Gaslighting inneholder de samme elementene som hjernevasking, forhørsmetoder og torturteknikker som er brukt i krig."

• Liker 2
Skrevet

Gaslighting: – En ondskapsfull teknikk for å ta kontroll over et annet menneske

– Gaslighting er psykologisk manipulasjon for å få et offer til å tvile på egen dømmekraft. Det er viktig at psykologer gjenkjenner når pasienter har blitt utsatt for dette, sier psykolog Cathrine Moestue.

MANIPULASJON: «Nå overreagerer du», «Det har jeg aldri sagt» og «Det var jo bare en spøk» er alle fraser som går igjen i fenomenet gaslighting.

https://psykologisk.no/2021/02/gaslighting-en-ondskapsfull-teknikk-for-a-ta-kontroll-over-et-annet-menneske/

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt møtt med at symptomene mine bare «er i hodet mitt», og at en psykolog vil løse problemet. Gaslighting en form for psykologisk overgrep i form av at noen stiller spørsmål ved andres virkelighetsoppfatning.

Som konsekvens av dette føler offeret seg forvirret, engstelig og ute av stand til å stole på egen dømmekraft.

https://www.dagsavisen.no/debatt/2021/04/28/medisinsk-gaslighting/

Skrevet

For det første så lurer jeg litt på hvordan du vet at hun ikke tror på det hun beskylder deg for og at det er bevist?

Men om vi skal gå utifra at du har rett, så bør du komme deg vekk. 

Det høres for meg ut som hun kan ha en eller annen variant av "Cluster B" personlighetsforstyrrelse, i stor eller liten grad. Jeg vet ikke hvor ofte hun gjør dette, eller hvor mange andre hun gjør det mot, så godt mulig at hun ikke har det sterkt nok til at det ville blitt regnet som klinisk, men denne typen emosjonelt manipulativ adferd er ganske typisk cluster B personlighet. Litt forskjellige ting i cluster B, med forskjellige årsaker, men mye overlapp mellom dem så ofte vanskelig å vite hva det er eksakt. Google det og les litt og se om du kjenner deg igjen. 

Det er ikke helt gaslighting, men det er ikke så langt unna, og poenget er å få deg til å tvile på deg selv. Så du går rundt og bebreider deg selv for å ha gjort henne utrygg på din trofasthet etc... Jeg vil gjette at hun gjør det for å bryte deg ned, enten for å hindre deg i å skjønne at du fortjener bedre enn henne, eller bare for morros skyld (ja det er skrullinger der ute som gjør sånt, uvanlig men de fins).

Jeg anbefaller at du dumper henne og kommer deg vekk (forbered deg på emosjonelt fyrverkeri når du prøver), folk som i utgangspunktet er emosjonelt manipulative kan ikke stoles på og de pleier ikke å endre seg. De bare bytter taktikker etc. Og det er ikke som om de kan vise bedring, slik en alkoholiker for eksempel kan gjøre ved å slutte å drikke, fordi det å lure deg er det de er gode på så du kan ikke vite om de har begynt å oppføre seg eller om de bare er blitt flinkere til å skjule løgnene, og det kommer du til å lure på hver gang hun noensinne diskuterer noe som plager henne eller whatever, du kommer til å lure på om det faktisk plager henne eller om hun bare later som som en del av et eller annet spill.

Når det gjelder hvor skadelig det er... i utgangspunktet veldig, men det kommer litt ann på hvor sterk du er selv og hvor mye du bryr deg. Hvis du er en "people pleaser" som ser på det som din rolle å gjøre henne lykkelig, så vil det være enormt skadelig, og spesielt hvis du ikke vet at hun manipulerer deg. Er nok ikke sunt uansett, men det at du vet at det ikke er ekte gjør deg jo en del mer immun mot det som er målet hennes, å få deg til å tvile. Men jeg ville ikke tatt sjangsen på å stole på den "immuniteten", mulig hun bytter taktikk til noe du ikke er imun mot.

• Liker 2
Skrevet
Kipling skrev (1 minutt siden):

For det første så lurer jeg litt på hvordan du vet at hun ikke tror på det hun beskylder deg for og at det er bevist?

Men om vi skal gå utifra at du har rett, så bør du komme deg vekk. 

Det høres for meg ut som hun kan ha en eller annen variant av "Cluster B" personlighetsforstyrrelse, i stor eller liten grad. Jeg vet ikke hvor ofte hun gjør dette, eller hvor mange andre hun gjør det mot, så godt mulig at hun ikke har det sterkt nok til at det ville blitt regnet som klinisk, men denne typen emosjonelt manipulativ adferd er ganske typisk cluster B personlighet. Litt forskjellige ting i cluster B, med forskjellige årsaker, men mye overlapp mellom dem så ofte vanskelig å vite hva det er eksakt. Google det og les litt og se om du kjenner deg igjen. 

Det er ikke helt gaslighting, men det er ikke så langt unna, og poenget er å få deg til å tvile på deg selv. Så du går rundt og bebreider deg selv for å ha gjort henne utrygg på din trofasthet etc... Jeg vil gjette at hun gjør det for å bryte deg ned, enten for å hindre deg i å skjønne at du fortjener bedre enn henne, eller bare for morros skyld (ja det er skrullinger der ute som gjør sånt, uvanlig men de fins).

Jeg anbefaller at du dumper henne og kommer deg vekk (forbered deg på emosjonelt fyrverkeri når du prøver), folk som i utgangspunktet er emosjonelt manipulative kan ikke stoles på og de pleier ikke å endre seg. De bare bytter taktikker etc. Og det er ikke som om de kan vise bedring, slik en alkoholiker for eksempel kan gjøre ved å slutte å drikke, fordi det å lure deg er det de er gode på så du kan ikke vite om de har begynt å oppføre seg eller om de bare er blitt flinkere til å skjule løgnene, og det kommer du til å lure på hver gang hun noensinne diskuterer noe som plager henne eller whatever, du kommer til å lure på om det faktisk plager henne eller om hun bare later som som en del av et eller annet spill.

Når det gjelder hvor skadelig det er... i utgangspunktet veldig, men det kommer litt ann på hvor sterk du er selv og hvor mye du bryr deg. Hvis du er en "people pleaser" som ser på det som din rolle å gjøre henne lykkelig, så vil det være enormt skadelig, og spesielt hvis du ikke vet at hun manipulerer deg. Er nok ikke sunt uansett, men det at du vet at det ikke er ekte gjør deg jo en del mer immun mot det som er målet hennes, å få deg til å tvile. Men jeg ville ikke tatt sjangsen på å stole på den "immuniteten", mulig hun bytter taktikk til noe du ikke er imun mot.

Takk for råd! Jeg er sikker på at hun ikke tror på det hun har beskyldt meg for og jeg er sikker på at hun sier slike ting av en helt annen grunn enn at hun mener det, fordi jeg merket det på henne på flere måter + at hun har gjort andre skadelige ting mot meg i tillegg. Det tok lang tid før det gikk opp for meg at hun ikke mente det hun sa, antagelig fordi jeg er naiv og jeg trodde lenge at det kunne ha vært min skyld (dvs jeg letet lenge etter feil hos meg som kanskje kunne ha vært årsaken) at hun sa og gjorde det hun sa og gjorde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun veksler på å gjøre meg trygg og utrygg.
Hvorfor gjør hun dette?
Hva kalles det når noen gjør slikt mot sin partner?
Hvor skadelig kan det være når en partner gjør noe slikt mot en?

Nylig fant jeg ut at hun kun har latet som at hun trodde at jeg hadde gjort ting som jeg ikke hadde gjort.
Har hun sagt ting for å gjøre meg utrygg for å skade meg? :( 

Hun har gjort meg utrygg ved å si ting som dette:
Jeg tror at du lyver!
Jeg tror at du har vært utro mot meg!
Jeg tror at du kommer til å gjøre meg vondt!

Dette har gjort meg veldig fortvilt og jeg forsto ikke hvorfor hun trodde slike ting om meg. Og av og til innimellom slike utrygghetsskapende utsagn har hun sagt tryggende ting som:
Jeg tror da ikke det om deg.
Jeg tror på deg.

Men hun har passet på at jeg ikke skulle føle meg trygg for lenge. For gjentatte ganger har hun kort tid etter å ha skjønt at jeg følte meg trygg, kommet med nye utrygghetsskapende utsagn.

Hvorfor vet du at hun gjør dette bevisst? Høres mer ut som hun tidvis er usikker og sjalu, og dermed anklager deg for ting ut fra sin usikkerhet. 

Anonymkode: 03c65...b6a

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Virker som et giftig forhold.

Hva tror du sannsynligheten er for at dere blir lykkelige sammen i dette forholdet?

Skrevet

Hun sliter med seg selv. Ønsker å trykke deg ned. Gaslighting ja. 
Du må ta det opp med henne. Kanskje forstår hun hvordan det føles for deg. 

Anonymkode: 9fdce...8c6

• Liker 1
Skrevet

Du bør egentlig revurdere hele forholdet, du har det ikke bra og det er ingen grunn til å forbli kjærester bare fordi dere er kjærester. Dette virker som et veldig usunt forhold.

Anonymkode: 19921...262

• Liker 2
Skrevet

Passer ikke denne da?

Troll.jpg

• Liker 3
Skrevet

Jeg er spent på å høre din rolle her, hvordan har du behandlet henne siden hun kan være utrygg? 

Anonymkode: c472e...52a

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er spent på å høre din rolle her, hvordan har du behandlet henne siden hun kan være utrygg? 

Anonymkode: c472e...52a

Sånn appropo gaslighting. Takk for at du ga oss et eksempel på dette.

Anonymkode: 3be10...8da

Skrevet

Jeg ser at du får litt andre svar enn en kvinne hadde fått. Jeg har vært utsatt for dette, men forsto ikke helt hvor negativt det påvirket meg før jeg valgte å gå.

Anbefaler deg å avslutte forholdet for dette vil aldri bli bedre.

Anonymkode: 464d1...0a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...