Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd dette?

Hvordan fikk dere hjelp og hvordan?

Vi går til kiropraktor med spesialisering innen baby og spedbarn, men noen dager etter hver behandling så stivner hen til igjen og vil/ kan ikke snu hodet over til motsatt side (har favorittside). Vi gjør øvelser hjemme.

Masse uro, ubehag, vil ikke sove, vil ikke spise. Ligger som en banan og går bak i bue. Er så lei av at hen skal være så utilpass.

Anonymkode: 05c4b...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk til osteopat. En behandling og vi fikk en helt ny baby.

Anonymkode: cc8ee...efe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen her som har opplevd dette?

Hvordan fikk dere hjelp og hvordan?

Vi går til kiropraktor med spesialisering innen baby og spedbarn, men noen dager etter hver behandling så stivner hen til igjen og vil/ kan ikke snu hodet over til motsatt side (har favorittside). Vi gjør øvelser hjemme.

Masse uro, ubehag, vil ikke sove, vil ikke spise. Ligger som en banan og går bak i bue. Er så lei av at hen skal være så utilpass.

Høres ut som om ungen har refluks (uro, ubehag, søvn, mat ligger i banan og i bue)..
Så gjerne derfor nakken låser seg igjen siden ungen også sliter med andre ting? Da spenner han seg vel og en sårbar nakke låser seg nok lettere da.

Anonymkode: b4930...90b

Skrevet

Dra til legen i stedet - ikke utsett baby for dette tullet. Det kan være smertefullt, i verste fall farlig, og har absolutt ingen dokumentert effekt. 

• Liker 1
Skrevet

I forbindelse med favorittstilling så ville jeg gått til fysioterpeut via helsestasjonen.

I forbindelse med reflukssymptomene og låsningene i nakken så ville jeg tatt dette under oppfølging med fastlegen og så ville jeg vært forsiktig med å knekke på nakken før andre ting var ordnet.

Jeg ville gått til helsesykepleier og bedt om henvisning til kommunen fysioterapeut gjennom helsestasjonen.

Så ville jeg gått til fastlegen og bedt om å få teste melkefritt i første omgang og deretter refluks medisin pluss spurt fastlege om hva slags behandling han ser for seg for selve nakken. Så ville jeg også spurt fysio som det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi gikk til osteopat. En behandling og vi fikk en helt ny baby.

Anonymkode: cc8ee...efe

Seriøst? Hva gjorde osteopaten og hvor gammel var baby?

Skrevet

Høres ut som om ungen har refluks (uro, ubehag, søvn, mat ligger i banan og i bue)..
Så gjerne derfor nakken låser seg igjen siden ungen også sliter med andre ting? Da spenner han seg vel og en sårbar nakke låser seg nok lettere da.

Vanskelig skulderforløsning og rask utdrivningsfase er årsaken. Han har vært sånn siden fødselen. Men ja, det minner absolutt om refluks. Vi har derfor i tillegg begynt med melkeproteinfri melk.

Skrevet
bolla92 skrev (12 timer siden):

Dra til legen i stedet - ikke utsett baby for dette tullet. Det kan være smertefullt, i verste fall farlig, og har absolutt ingen dokumentert effekt. 

En lege er ikke en spesialist på noe, men kan litt om det mest vanlige - jeg ville ikke automatisk gått til lege med et spebarn da man gjerne får beskjed om at alt er normalt og blir sendt hjem. 

Derimot ville jeg ikke nølt med å anbefale kiropraktor eller andre med tilsvarende lang utdannelse dersom det er tydelig at det er behov for dette. Å si det ikke har dokumentert effekt basert på det man finner på nett er "tullete" - spesielt siden man ikke finner at "fastlege" har noen dokumentert effekt heller om man søker etter svar... 

Anonymkode: 169f8...75d

• Liker 4
Skrevet

I forbindelse med favorittstilling så ville jeg gått til fysioterpeut via helsestasjonen.

I forbindelse med reflukssymptomene og låsningene i nakken så ville jeg tatt dette under oppfølging med fastlegen og så ville jeg vært forsiktig med å knekke på nakken før andre ting var ordnet.

Jeg ville gått til helsesykepleier og bedt om henvisning til kommunen fysioterapeut gjennom helsestasjonen.

Så ville jeg gått til fastlegen og bedt om å få teste melkefritt i første omgang og deretter refluks medisin pluss spurt fastlege om hva slags behandling han ser for seg for selve nakken. Så ville jeg også spurt fysio som det samme.

Vi har vært til fysio på helsestasjonen. Hun sa at det var helt ok å fortsette behandling hos kiropraktor. Så vi er liksom ferdige med fysio. 

Skrevet

Vi gikk til manuellterapeut med spesialisering innen behandling av babyer og småbarn. Etter to behandlinger var babyen kvitt låsningen. I mellomtiden brukte vi BabyDorm-pute siden alle forsøk på å få babyen til å snu hodet mot andre siden feilet. 

Anonymkode: 75bc7...4a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi gikk til manuellterapeut med spesialisering innen behandling av babyer og småbarn. Etter to behandlinger var babyen kvitt låsningen. I mellomtiden brukte vi BabyDorm-pute siden alle forsøk på å få babyen til å snu hodet mot andre siden feilet. 

Anonymkode: 75bc7...4a1

Hvor gammel var barnet da dere begynte med pute? Og hvilken behandling gir en manuellterapeut? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vanskelig skulderforløsning og rask utdrivningsfase er årsaken. Han har vært sånn siden fødselen. Men ja, det minner absolutt om refluks. Vi har derfor i tillegg begynt med melkeproteinfri melk.

Da burde de jo henvise for røntgen av barnet for å se etter brudd.

Skrevet

Vi brukte babydorm fra 3 uker, samt speil på "feil" side av stellebord. Vi var hos manuellterapeut i starten. Det var gratis, men lang reisevei. Men etter et par behandlinger og endringer fikk vi en baby som ikke lå som en banan, hylskreik hver gang den ble lagt flatt og som 4 leger mente hadde kolikk. Baby var typisk KISS og hadde ligget rimelig stabilt i lik stilling i magen halve svangerskapet..

Og til deg som mener det er udokumentert effekt: Da er hele England idioter da? Der blir alle nyfødte sjekket på føden av en osteopat nettopp fordi det er mange som blir født med låsninger. Både de som blir født vaginal og ved keisersnitt. Og de som trenger det får tilbud om videre oppfølging. 

Anonymkode: 11c41...ac3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...