Gå til innhold

Innetemperatur - hvor kaldt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier en leilighet i første etasje i et hus. Leiligheten er over bakkenivå, men "baksiden" av leiligheten går på en måte inn i fjellet. Så det er vel på en måte en kjellerleilighet. Den er ca 2 år gammel og har god ventilasjon. Jeg, som alle andre, ønsker å spare på strømmen. Jeg har varmekabler i gangen og på badet. I gangen har jeg den på 17 grader, og 24 grader på badet. Jeg har en panelovn på soverommet som holder 18 grader døgnet rundt. Gjesterommet lar jeg døra stå åpen til (ut til gangen), sånn at det ikke skal bli for kaldt der inne. 

Jeg jobber man-fre, og er stort sett borte fra kl 7 til kl 18/19. Når jeg kommer hjem er det 16-17 grader i gangen/stua/kjøkken. Jeg pleier å fyre når jeg kommer hjem, og da blir det ca 22-23 grader. Er det skadelig for leiligheten å holde temperatur på 16-17 grader store deler av dagen? Kan det gi fuktskader? Bør jeg øke temperatur på varmekabler i gangen? Har ikke lyst å sette på en ovn til i stua. Det er jo ganske kaldt ute, var nede i -13 grader i morges, men det er godt isolert her. Har ikke sett temperaturen gå under 16,5 grader inne. 

Har nylig flyttet til et sted som får ordentlig vinter, og jeg ønsker å ta godt vare på leiligheten. Lurer derfor hva som er lurt å gjøre mht temperatur :)

Anonymkode: e75a9...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går nok fint så lenge luftsirkulasjonen er god. Å du fyrer når du kommer hjem, som også er med på å tørke opp luften. 

Anonymkode: 5d7a8...1e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig å holde lav temperatur på dagtid, når man ikke er hjemme. Og så skrues den opp når folk kommer hjem. Også derfor det er så mye høyere priser på ettermiddagen, pga økt forbruk.

Du kan evnt kjøpe deg en stikkontakt med wifi kontakt. Så kan du fjernstyre ovnene slik at du ikke må sprengfyre når du kommer hjem, men heller sette på litt lavere effekt og la ovnene virke i et par timer før du kommer hjem.

Evnt kjøpe kontakt med timer, og gjøre det samme med disse. 

At det ligger på 16 - 17 grader inne deler av døgnet, tror jeg er helt norrmalt, og ikke skadelig. Det er når det er fare for at rør fryser, at det blir uheldig. Det jeg tenker litt på nå som det er så kaldt, er å løfte tunge gardiner (type lystette) vekk i fra veggene på dagtid. Vil ikke at det skal danne seg ekstra kulde, og dermed kondens på veggen. Som du selv påpeke, luftsirkulasjon er alfa og omega.

Anonymkode: 25acb...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hytter som står ute hele vinteren uten fyring og det går bra.

Anonymkode: 7844d...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei!

Jeg leier en leilighet i første etasje i et hus. Leiligheten er over bakkenivå, men "baksiden" av leiligheten går på en måte inn i fjellet. Så det er vel på en måte en kjellerleilighet. Den er ca 2 år gammel og har god ventilasjon. Jeg, som alle andre, ønsker å spare på strømmen. Jeg har varmekabler i gangen og på badet. I gangen har jeg den på 17 grader, og 24 grader på badet. Jeg har en panelovn på soverommet som holder 18 grader døgnet rundt. Gjesterommet lar jeg døra stå åpen til (ut til gangen), sånn at det ikke skal bli for kaldt der inne. 

Jeg jobber man-fre, og er stort sett borte fra kl 7 til kl 18/19. Når jeg kommer hjem er det 16-17 grader i gangen/stua/kjøkken. Jeg pleier å fyre når jeg kommer hjem, og da blir det ca 22-23 grader. Er det skadelig for leiligheten å holde temperatur på 16-17 grader store deler av dagen? Kan det gi fuktskader? Bør jeg øke temperatur på varmekabler i gangen? Har ikke lyst å sette på en ovn til i stua. Det er jo ganske kaldt ute, var nede i -13 grader i morges, men det er godt isolert her. Har ikke sett temperaturen gå under 16,5 grader inne. 

Har nylig flyttet til et sted som får ordentlig vinter, og jeg ønsker å ta godt vare på leiligheten. Lurer derfor hva som er lurt å gjøre mht temperatur :)

Tror du kan lukke døra til gjesterommet og spare på varmen/strømmen. Vi har et stort eldre hus og alle rom som som ikke er i bruk er avstengt. Sparer varmen til andre rom og bruker ikke unødvendig strøm til oppvarming 

Så lenge det ikke er fuktproblemer så tar ikke et soverom skade av å være kaldt, 

Anonymkode: f7bbc...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

15 grader er snitt-innetemperatur vinterstid i de fleste land med vinter. Så 15 er en helt topp temperatur, og faktisk bedre for huset ditt enn 23 er. 

I rom du ikke benytter bør du holde temperaturen rundt 10. Det er null poeng i å kaste bort innsats eller ved på å holde den over dette.

Husk at du i eldre hus MÅ lufte hver eneste dag, flere ganger om dagen. Å «lufte» er et teknisk begrep som betyr at du åpner så mange dører og v8mdu du makter på alle sider av huset og så lukker dem ingen etter 30-45 sekund. Har du barn er «å lufte» en ganske festlig lek. Er du alene? Løp rundt i huset som en tulling.

Anonymkode: 633b3...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...