AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Kanskje litt mammapoliti innlegg her. Måler er vel å høre hva andre tenker for å selv roe egne tanker. Jeg har nemlig merket meg at stadig flere i min sosiale krets hiver seg på disse amerikanske "sleep training" greiene som får pittesmå barn (fra 6 uker) til å sove kjempelenge. Venninner skryter for eksempel over at baby (under to mnd gammel) sover over 6 timer i strekk på natta. (for de nysgjerrige så handler det vist om blant annet faste leggetider, svøping, white noise). Dette høres jo deilig ut, men jeg tenkte nå at litt av greia med at spedbarn våkner ofte er at de trenger mat? Er Fikk denne tanken bekreftet av en som fortalte at hun nå måtte begynne å vekke ungen fordi den ikke gikk nok opp i vekt. Den andre skepsisen min handler og om at flere mødre opplever redusert melkeproduksjon når de så tidlig går så pass mange timer uten å amme. Er selv gravid med nummer 2 og tenker; hvis disse metodene funker så bra - er jeg teit som nekter å la meg inspirere og vil heller la min baby få våkne og få mat så ofte som dem vil - OG potensielt ligge på brystet store deler av kvelden, slik jeg husker jeg gjorde forrige gang? Noen her som har postive eller negative erfaringer med disse sleep training programmene? Anonymkode: dcc7e...635
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Jeg startet ved tomånedersalder med sovetrening, i den forstand at vi trente på å duppe i egen seng. Tok oss goood tid og lot han aldri gråte, men avvente han gradvis å være avhengig av å sove på brystet jeg ville aldri kjørt gråtekur, men er veldig for gentle sleep training! Kan jo bare snakke av egen erfaring, men babyen sovnet fortere, og sov lengre, som jo er bra for hjernens utvikling dessuten fikk jeg mye mer overskudd til å være en god mor når jeg endelig fikk tid til å spise, tisse og dusje igjen😅 så jeg er for sovetrening, så lenge det gjøres på babyens primisser! Anonymkode: 95d02...71d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg startet ved tomånedersalder med sovetrening, i den forstand at vi trente på å duppe i egen seng. Tok oss goood tid og lot han aldri gråte, men avvente han gradvis å være avhengig av å sove på brystet jeg ville aldri kjørt gråtekur, men er veldig for gentle sleep training! Kan jo bare snakke av egen erfaring, men babyen sovnet fortere, og sov lengre, som jo er bra for hjernens utvikling dessuten fikk jeg mye mer overskudd til å være en god mor når jeg endelig fikk tid til å spise, tisse og dusje igjen😅 så jeg er for sovetrening, så lenge det gjøres på babyens primisser! Anonymkode: 95d02...71d Meg igjen, babyen våknet fortsatt omtrent hver fjerde time når han var sulten på natten men sovnet fort igjen Anonymkode: 95d02...71d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Interessant teori, men jeg er usikker på om det stemmer. Jeg hadde selv et barn som sov (naturlig) ganske lenge av gangen i den alderen (oftere oppvåkninger etterhver da), uten noen problemer med amming, og har vel ikke klart å se et slikt mønster hos andre heller. Tenker at hvis det at babyen sover mye på natta fort kan bli et problem mtp amming, så ville de med ordentlig peiling - f.eks Ammehjelpen og ammeveiledere - informert om/advart om dette, mtp at de er mer oppdatert på relevant forskning hvis det finnes, eller har langt større sammenligningsgrunnlag hvis det ikke finnes. Så lenge det ikke er snakk om søvntrening som i å la babyen gråte eller begrense nærhet, så ser jeg ikke problemet. Hadde heller tatt den eventuelle problemstillingen med vektoppgang hvis den skulle dukket opp (og ammet oftere da, hvis det har noe for seg), noe den sannsynligvis ikke gjør uansett. Det er lite som letter det slitsomme med babytiden like mye som noen timer sammenhengende søvn, synes jeg 🙂 Anonymkode: 7ebba...805
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 Tror nok det er tilfeldig og disse babyene hadde nok sovet godt uansett. Begge mine har sovet lange strekk på natten fra ganske tidlig, gjorde ingenting for det. De var sånn. Jeg fikk en del melkespreng i starten, men beholdt godt med melk, fullammet i seks måneder og delammet til over året. Anonymkode: 54c63...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Ehm, alle troverdige kilder som anbefaler søvntrening sier TIDLIGST 3mnd fordi de 3 første mnd er jo 4.trimester og man kan ikke forvente noe satt rutine eller døgnrytme. Det der høres ikke forsvarlig ut. Anonymkode: 596d0...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå