Gå til innhold

Håret gror fortere ved å klippe seg ofte

Anbefalte innlegg

Gjest Gratinara
Skrevet

Jeg har vært hos x-antall frisører som påstår at håret mitt gror fortere hvis jeg klipper det ofte.. Har jeg misset noe? Trodde at hår var et dødt materiale og at cellenes produksjon i hodebunnen sett fra et vitenskapelig perspektiv ikke kan produsere mer hår bare ved å stusse det døde materialet som allerede henger der nede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke si at håret gror fortere, men hvis du trimmer tuppene, forhindrer du at hårstrå splitter seg.

• Liker 7
Skrevet

Er bare bullshit

Anonymkode: e5eb3...616

• Liker 9
Gjest Gratinara
Skrevet

Men hvorfor er dette et utsagn som mange frisører lirer av seg? Er det for å generere flere frisørbesøk? Trodde de lærte dette i utdanningen, gikk på kurs og hadde kunnskap om hvordan hår blir til, celledeling osv? Er det da slik at man kan betvile mange frisørers kunnskap da de mener at det å klippe vekk et dødt materiale kan føre til hårvekst? Bare lurer... 

Skrevet

Haha! dette hørte jeg også, men da jeg var barn🤣🤣

Anonymkode: 715ba...aee

• Liker 1
Skrevet

Er veldig merkelig men mitt hår vokser som et ugrass. Og jeg klipper det 2 ganger i året, hvert halvår. Da er det slitt men ikke veldig mye, men det vokser mye mellom hver gang jeg klipper meg. Klipp deg ikke så ofte og ikke bruk for mye varmeprodukter så skal du se det vokser. 

Anonymkode: 0ef62...555

• Liker 1
Skrevet

Det vokser ikke fortere, men det blir fortere langt (og sunt). 

Stusser du ofte, blir det ikke så slitt at man må klippe ekstra mye. Og dermed kan man få lengden man ønsker/lengre hår i løpet av kort tid. 

Jeg tipper frisører ikke gidder langversjonen av forklaringen, men hopper rett til konklusjonen som gir dem fortjeneste: hyppigere besøk av kunden. 

Anonymkode: ff226...9a9

• Liker 4
Gjest Gratinara
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vokser ikke fortere, men det blir fortere langt (og sunt). 

Stusser du ofte, blir det ikke så slitt at man må klippe ekstra mye. Og dermed kan man få lengden man ønsker/lengre hår i løpet av kort tid. 

Jeg tipper frisører ikke gidder langversjonen av forklaringen, men hopper rett til konklusjonen som gir dem fortjeneste: hyppigere besøk av kunden. 

Anonymkode: ff226...9a9

Hvordan blir det fortere langt når du klipper det? Er det en evolusjonsmessig og biologisk hemmelighet alle frisører skjuler for legevitenskapen og biologien? Hva går denne hemmeligheten ut på, som kan få dødt materiale til å vokse ved å klippe det? Er svært interessert

Skrevet

Tipper det er forskjell på hår, noen hårtyper blir fortere slitt enn andre, noen bruker mer varmeverktøy enn andre, stramme strikker, mye bleking, osv som sliter på håret. Og som andre sier, klipper du ofte bort det som er slitt så fliser det seg ikke oppover slik at det brekker eller må klippes kortere. 

Mitt tilfellet så blir ikke håret mitt noe særlig slitt og kan fint klippe meg 2-3 ganger i året uten å måtte ta veldig mye. 

Anonymkode: 57e3c...a39

Skrevet
Gratinara skrev (21 minutter siden):

Hvordan blir det fortere langt når du klipper det? Er det en evolusjonsmessig og biologisk hemmelighet alle frisører skjuler for legevitenskapen og biologien? Hva går denne hemmeligheten ut på, som kan få dødt materiale til å vokse ved å klippe det? Er svært interessert

Håret vokser ikke ut av hodet raskere fordi du klipper det, men hvis man ikke klipper splittede tupper, så kan hårstrået splitte seg helt opp til hodet, og det blir gjerne seende utrolig stygt, pistrete og slitt ut. Man vil jo gjerne ha langt hår som ser sundt ut. Det er ikke mer magisk enn det.

image.png.c07f1c9e1c4d0bd7a0d91ea9485c79e7.png

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig har du helt rett. Håret vokser ca 1 cm i måneden uansett. Men det ser bedre ut om du trimmer slitte tupper. Det er ikke noe poeng å ha langt hår dersom 1/3 er slitt og pistrete.

Du får pushe litt vitenskap for frisøren neste gang de kommer med den frasen. 

Anonymkode: c5c78...b98

• Liker 2
Skrevet

Det er en utrolig seigliva myte det der! Det samme som at når man barberer seg, vokser hårene ut tykkere. Myte myte myte 

Anonymkode: df571...9a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en utrolig seigliva myte det der! Det samme som at når man barberer seg, vokser hårene ut tykkere. Myte myte myte 

Anonymkode: df571...9a6

Da er det dermed myten om at hår vokser fortere når man klipper det ofte  avkreftet som de sier i "mythbusters"... 

Anonymkode: 738ed...04d

• Liker 1
Skrevet

Går til frisøren 0-1 gang i året og håret mitt vokser som ugress. 

Det er genetisk og avhengig av hva man gjør med håret hver dag om det vokser mye eller ei.

Frisøren vil tjene penger, naturlig nok. 

Anonymkode: 74382...a83

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det stemmer. Akuratt som alt annet hår på kroppen så vokser det fortest når det nettopp er barbert eller trimmet, og jo lengre tid det går jo saktere vokser håret 

Anonymkode: 7d055...595

Skrevet

Håret mitt splitter seg og knekker av hvis jeg ikke klipper det. Så for meg blir håret lengre fortere hvis jeg stusser det selv om det ikke vokser fortere. 

Anonymkode: 5799b...cf8

Skrevet

Det er ganske vanlig at frisører og andre håndtverkere er mistroiske til forskning på fagfeltet, samtidig som de har klokketro på egen innsikt. De har jo førstehåndserfaring, så dette VET de, i motsetning til de dumme virkelighetsfjerne nerdene på Blindern.

Anonymkode: 910fc...a32

Skrevet

Stemmer ikke på meg. Jeg klipper meg en gang i året ca, og får kommentar om hvor lite slitt håret mitt er. Jeg passer godt på det i hverdagen da. Vasker det sjeldent, bruker ikke styling-produkter, føner kun om vinter etc.

Spør frisøren hvor mye jeg må ta, det har aldri vært over 3 cm på ett år. Greit å spare til langt hår da.

Anonymkode: e06b7...972

Skrevet

Det vokser ikke fortere men som andre sier om man gjør mye med håret eller har en hårtype som blir fort slitt så kan håret splitte seg, brekke osv. Jevnlig stuss forhindrer dette til en viss grad så selv om det ikke påvirker hårveksten i seg selv kan det gjøre at håret får mer lengde pga det ikke brakk osv. 

Jeg har en hårtype som ikke trenger så ofte klipp, jeg kan klippe meg en gang i året/annehvert år og det vokser som bare det og det som splittes/knekker er såpass lite at det ikke synes på håret i noe særlig grad og det blir lenger og lenger likevel. 

Anonymkode: ade6b...bf3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...