Gå til innhold

Jeg forstår fremdeles ikke... Koronavaksine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig innser jeg at jeg ikke har tatt vaksinene. Det har aldri vært et bevisst valg. I utgangspunktet skulle jeg drøye i noen få uker bare. Den senere til har jeg begynt å spørre meg selv om det egentlig er noen poeng i å ta vaksinen. Jeg har ingen underliggende sykdom, men er klar over at ingen på forhånd vet hvordan kroppen takler viruset.. Det andre argumentet er å ta vaksinen for å ikke få stempelet vaksinemotstander med alt det innebærer. Det tredje er å bidra i samfunnet, en utbredt hypotese pr i dag er jo flere vaksinerte jo bedre. Så har vi koronapass og sosial eksklusjon.

Vil noen forklare, med unntak av egen helse (ingen bryr seg om andre uansett mtp. om du lever eller ei utenom nærmeste), er ikke poenget med vaksine å sørge for å holde samfunnet åpent? Altså kun å unngå økning i smitte og belaste helsevesenet?

Hvis du holder deg unna folkemengder, aldri er ute på byen etter 22.00, shopper tidlig i helgene og i det hele tatt tar aktive valg for å unngå smitte, er ikke dette bedre enn å ta vaksine og leve som om du er udødelig elle ikke kan viderebringe smitte?

Når man reagerer så mye på andres ønske om å droppe vaksinering, synes jeg det tyder på at en selv ikke er trygg på sitt valg.   

Anonymkode: 80bf5...e96

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er viktig og grunnleggende rettigheter at alle bestemmer over egen kropp. Ingen skal presses til å gjøre noe med kroppen sin som man ikke liker og helsehjelp skal være frivillig. 

Jeg er fullvaksinert, og har hatt covid, og mener at det er feil når et samfunn ønsker å bruke press eller sosial kontroll som virkemiddel 

Anonymkode: 97295...142

• Liker 19
Skrevet

Jeg er vaksinert, det er samboeren min også - vi begge er unge og friske. Vi er helt trygge i vårt valg. Jeg VET at med størst sannsynlighet blir vi ikke veldig syke hvis vi blir syke. Dette er ikke så annerledes enn influensa vaksine jeg tar hvert år. I fjor fikk jeg litt vondt i halsen - når B-influensa var som verst her. 

Og jeg er ganske trygg på at når vi er nå så mange som 87-88% vaksinerte, så må jo dette gå bra. For vår del ihvertfall. Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å hisse meg over de få prosentene som ikke vaksinerte seg.

Men, og det kommer jo alltid en men, ikke sant. Vi har jo barn, i barnehagen og barneskole, disse er ikke vaksinerte. Vi har oldemor på 96, hun er vaksinert for snart ett år siden, men immunsystemet er nok ikke på topp lengre, så beskyttelsen hun klarte å opparbeide seg, er nok til dels vekk. Det er disse gruppene må vi stenge samfunnet for - nå akkurat som før. Ikke oss friske fullvaksinerte 30-40åringer.

Anonymkode: 02db0...d1f

• Liker 12
Skrevet

Du tenker voldsomt svart/hvitt. Det er ingen automatikk i at man lever som man er udødelig bare fordi man er vaksinert. Selvsagt er det ikke det. De fleste gjør ikke det. De fleste vet at de likevel kan bli smittet selv om risikoen er lavere enn for uvaksinerte. I alle fall de oppegående vet alt dette. 

Flokkimmunitet er heller ingen hypotese. Om du leser deg opp på vaksinens historie kan du se at flere sykdommer har faktisk blitt utryddet i vesten grunnet at de fleste vaksinerte seg. Poliosmitte og dets alvorlige følger er dermed en ukjent problemstilling for deg blant annet. 

Anonymkode: 1e6b7...6ae

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tenker voldsomt svart/hvitt. Det er ingen automatikk i at man lever som man er udødelig bare fordi man er vaksinert. Selvsagt er det ikke det. De fleste gjør ikke det. De fleste vet at de likevel kan bli smittet selv om risikoen er lavere enn for uvaksinerte. I alle fall de oppegående vet alt dette. 

Flokkimmunitet er heller ingen hypotese. Om du leser deg opp på vaksinens historie kan du se at flere sykdommer har faktisk blitt utryddet i vesten grunnet at de fleste vaksinerte seg. Poliosmitte og dets alvorlige følger er dermed en ukjent problemstilling for deg blant annet. 

Ingen blir smittet av polio. 

Munnbind, avstand og god  håndhygiene har holdt de andre sykdommene i sjakk. På sikt er det ikke sunt, spesielt ikke for små barn. 

Anonymkode: f56ce...56f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Munnbind, avstand og god  håndhygiene har holdt de andre sykdommene i sjakk. På sikt er det ikke sunt, spesielt ikke for små barn. 

?

Polio, poliomyelitt, er en akutt smittsom infeksjon med poliovirus. Viruset kan angripe og ødelegge de motoriske forhorncellene i ryggmargens forhorn, og resultatet blir lammelser. Sykdommen rammer særlig barn under fem år. I det 20. århundre var polio en fryktet sykdom i store deler av verden, men takket være effektive vaksiner, er sykdommen nå i ferd med å bli utryddet.

https://sml.snl.no/polio

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takket være vaksiner er det nesten ingen som blir smittet av polio lengre. 140 personer ble bekreftet smittet av polio i verden i fjor.

Anonymkode: c3554...cd5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du holder deg unna folkemengder, aldri er ute på byen etter 22.00, shopper tidlig i helgene og i det hele tatt tar aktive valg for å unngå smitte, er ikke dette bedre enn å ta vaksine og leve som om du er udødelig elle ikke kan viderebringe smitte?

"Hvis man ikke kjører som en villmann og tar aktive valg for å unngå å kjøre på andre, er ikke det bedre enn å bruke bilbelte og bil-lys og å kjøre som om man er udødelig?"

Du ser problemet med det du har skrevet, ikke sant?

Anonymkode: c3554...cd5

• Liker 12
Skrevet

Ingenting er gratis her i den grådige verden..Eller jo vent nå litt..Er selv frisk,bør jeg ta vaksinen?

Anonymkode: 0129e...b37

Skrevet

Plutselig innser jeg at jeg ikke har tatt vaksinene. Det har aldri vært et bevisst valg. I utgangspunktet skulle jeg drøye i noen få uker bare. Den senere til har jeg begynt å spørre meg selv om det egentlig er noen poeng i å ta vaksinen. Jeg har ingen underliggende sykdom, men er klar over at ingen på forhånd vet hvordan kroppen takler viruset.. Det andre argumentet er å ta vaksinen for å ikke få stempelet vaksinemotstander med alt det innebærer. Det tredje er å bidra i samfunnet, en utbredt hypotese pr i dag er jo flere vaksinerte jo bedre. Så har vi koronapass og sosial eksklusjon.

Vil noen forklare, med unntak av egen helse (ingen bryr seg om andre uansett mtp. om du lever eller ei utenom nærmeste), er ikke poenget med vaksine å sørge for å holde samfunnet åpent? Altså kun å unngå økning i smitte og belaste helsevesenet?

Når man reagerer så mye på andres ønske om å droppe vaksinering, synes jeg det tyder på at en selv ikke er trygg på sitt valg.   

Jeg har det akkurat som deg. Forskjellen er også at jeg har mange grunner iht helse som med stort potensiale kunne bli værre av vaksinen. Så måtte også vurdere opp imot den risikoen. Men vet du hva jeg fant ut at før eller siden så må den tas, fordi det er alt for mange som ikke tar den. Heldigvis gikk det greit. 

Anonymkode: 7e4bb...203

• Liker 3
Skrevet

Fryktelig så redd folk er for dette. Ts, jeg syns det er helt ok at du ikke har vaksinert deg.  Jeg tok, men mest fordi jobben presset litt på. Når jeg nå leser og hører om at vaksinen har nærmest mistet sin effekt allerede, så kjenner jeg at min mistenksomhet var berettiget. Og enda en dose? Nei det tror jeg ikke. Ikke på en god stund. 

Om jeg er vaksinemotstander? Overhodet ikke! Jeg vet hvor mye godt vaksiner har gjort for verdens befolkning, så det er et gode at vi har dem. Men, i dette tilfellet er jeg ikke så sikker. Aldri hørt om at noen av de andre vaksinene vi har tatt har mistet effekt på kort tid. 

Jeg tror vi må tørre å tenke litt utafor boksen her jeg. Vi må beskytte de som faktisk trenger beskyttelse, de svake og med lavt immunforsvar og eldre. Det er de som faktisk trenger beskyttelse, ikke vi andre unge/voksne. 

Og så leser jeg jo at når et virus muterer så mister det sin kraft. De aller fleste virus muterer jo, så hvorfor er vi så innmari redde for disse mutasjonene?  Jeg skjønner ikke denne store skrekken jeg... Har ikke  følt frykt for dette viruset en eneste gang. 

Og med det så får jeg sikkert en haug med folk på nakken som vil pepre meg med meninger om at jeg er skrekkelig dum. Det er en annen ting med hele dette viruset, det blir en voldsom polarisering. Det liker jeg dårlig... 

Anonymkode: c2e71...d10

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker det er viktig og grunnleggende rettigheter at alle bestemmer over egen kropp. Ingen skal presses til å gjøre noe med kroppen sin som man ikke liker og helsehjelp skal være frivillig. 

Dette er selvsagt helt grunnleggende viktig å huske på!

• Liker 9
Skrevet

Jo. Grunnen til at dette ikke er praktisk som helhetlig løsning, er at det er umulig for de fleste å leve sånn. Men for de som har et liv der de klarer seg under denne typen begrensninger, er det en opsjon.

Grunnen til at man reagerer på at folk dropper vaksinering, er at holdningene  smitter: i mange land er det krise fordi mange har droppet vaksinering eller ikke fullført den.

Mye av antivax argumentene har bygget på mistro til helsemyndigheter og skeptisk til alvoret i problemet.  De samme som har motarbeidet vaksinering i Norge, er de samme som aktivt har motarbeidet smittevern og har hatt smitteparty.

Grunnen til at det er trygt for oss som samfunn at du gjør individuelle valg, er at vi har klart å vaksinere nok andre til at samfunnet kan fungere igjen. Dermed er ditt valg til ikke å delta i samfunnet helt uproblematisk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg velger å fokusere på de som jobber i frontlinjen. På et lokalt sykehus i nærheten leser jeg nå en uttalelse fra smittevernoverlegen: "Majoriteten av de innlagte er uvaksinerte. Alle på intensiven er uvaksinerte". Hans oppfordring er selvfølgelig å vaksinere seg. 
Jeg hadde skammet meg om jeg hadde havnet på sykehus med covid og opptatt ressurser fra helsepersonell. At de måtte overvåke og behandle meg 24 t i døgnet fordi jeg var en sær egenrådig paranoid vaksinemotstander. Ta nå den j… vaksinen. 

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fryktelig så redd folk er for dette. Ts, jeg syns det er helt ok at du ikke har vaksinert deg.  Jeg tok, men mest fordi jobben presset litt på. Når jeg nå leser og hører om at vaksinen har nærmest mistet sin effekt allerede, så kjenner jeg at min mistenksomhet var berettiget. Og enda en dose? Nei det tror jeg ikke. Ikke på en god stund. 

Om jeg er vaksinemotstander? Overhodet ikke! Jeg vet hvor mye godt vaksiner har gjort for verdens befolkning, så det er et gode at vi har dem. Men, i dette tilfellet er jeg ikke så sikker. Aldri hørt om at noen av de andre vaksinene vi har tatt har mistet effekt på kort tid. 

Jeg tror vi må tørre å tenke litt utafor boksen her jeg. Vi må beskytte de som faktisk trenger beskyttelse, de svake og med lavt immunforsvar og eldre. Det er de som faktisk trenger beskyttelse, ikke vi andre unge/voksne. 

Og så leser jeg jo at når et virus muterer så mister det sin kraft. De aller fleste virus muterer jo, så hvorfor er vi så innmari redde for disse mutasjonene?  Jeg skjønner ikke denne store skrekken jeg... Har ikke  følt frykt for dette viruset en eneste gang. 

Og med det så får jeg sikkert en haug med folk på nakken som vil pepre meg med meninger om at jeg er skrekkelig dum. Det er en annen ting med hele dette viruset, det blir en voldsom polarisering. Det liker jeg dårlig... 

Anonymkode: c2e71...d10

Dette er jo vås som man ofte hører, du må ha påfyll av Polio, Stivkrampe, Influensa osv. De er heller ikke evigvarende.

• Liker 4
Skrevet

Den eneste jeg kjenner som kan ligne på å ha blitt syk i forbindelse med korona, er naboen. Han har problemer med å puste, går på Ventolin og har vært sykmeldt siden han ble vaksinert i sommer, uten at det har noe med vaksinen å gjøre. Han fikk bare sånn helt tilfeldigvis pusteproblemer uka etter at han tok vaksinen, etter det jeg forstår. Folk som har vært syke med covid-19 har jeg faktisk aldri møtt. Jeg måtte derimot være med og grave ned en vaksinert slektning som døde da hjertet hans bråstoppa mens han satt i sofaen og drakk kaffe. Det har heller ikke noe med vaksinen å gjøre.

Om det er lurt å ta vaksine mot covid-19? All informasjon fra media og myndigheter sier meg at det er kjempesmart. Når jeg ser meg rundt i virkeligheta som omgir meg, blir jeg litt mer usikker. Jeg får liksom ikke regnestykket til å gå opp.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

?

Polio, poliomyelitt, er en akutt smittsom infeksjon med poliovirus. Viruset kan angripe og ødelegge de motoriske forhorncellene i ryggmargens forhorn, og resultatet blir lammelser. Sykdommen rammer særlig barn under fem år. I det 20. århundre var polio en fryktet sykdom i store deler av verden, men takket være effektive vaksiner, er sykdommen nå i ferd med å bli utryddet.

https://sml.snl.no/polio

Vaksiner er veldig viktige i kampen mot smittsomme sykdommer. Flokkimmuniteten betinger i imidlertid immunitet i enkeltindividet, og på den måten kan man oppnå flokkimmunitet når en stor nok andel av befolkningen er vaksinert. Ved vaksinering mot polio blir de aller fleste immune mot sykdommen i lang tid. Dette er ikke tilfelle med koronavaksinasjon, derav er ikke flokkimmunitet ved vaksinasjon et alternativ. Ikke med vaksinene som vi har tilgjengelig i dag, i hvert fall. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser så absolutt fordeler ved den nye vaksinemåten, men jeg ser også at det å kun reprodusere piggproteinet ble for snevert til at befolkningen ble motstandsdyktige mot den.

Dem får gå tilbake til arbeidsbenken og lage en vaksine som gir kroppens immunforsvar mer å gå på i møte med covid.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. Forskjellen er også at jeg har mange grunner iht helse som med stort potensiale kunne bli værre av vaksinen. Så måtte også vurdere opp imot den risikoen. Men vet du hva jeg fant ut at før eller siden så må den tas, fordi det er alt for mange som ikke tar den. Heldigvis gikk det greit. 

Anonymkode: 7e4bb...203

Nei. Den må ikke det. 

• Liker 5
  • Opprett ny...