AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Jeg har fått en ny kollega, som viste seg å være samboer med en barndomsvenn, som i mange år har misbrukt narkotika. Jeg mistet kontakten med henne siden jeg ikke var i samme miljø, og er imot narkotika Kollegaen min har sagt at xx ikke lengre er rusmisbruker. det var litt tilfeldig at de skulle låne noe som jeg skulle levere hos dem. jeg kom inn å snakket med min gamle venn på kjøkkenet i forbindelse med dette. Det første xx gjorde var å fyre seg opp en joint med hasj. "Jeg har sikkert røyka flere hundre kg det siste året". "Ungene er ikke hjemme, bruker ikke røyke inne til vanlig altså". Kollegaen min var ikke hjemme på dette tidspunktet. Når vi kom på jobb var kollega åpenbart ubekvem og sa at dersom han hørte at xx brukte noe rus, ville han kontakte barnevernet umiddelbart. Jeg synes det var en rar ting å si ut av det blå, og fikk inntrykket av at han prøvde å fortelle meg at han ikke visste at xx ruser seg. Veldig usannsynlig når de bor sammen. Jeg begynner også å mistenke at kollegaen min også ruser seg, siden de to er sammen og han er en del av en vennegjeng som bruker narkotika, i tillegg til det med samboeren hans.. Det er vanskelig å gå til sjefen, når det er et lite og tett miljø og jeg er åpenbart den som har sagt noe, det forstår alle. Hva gjør jeg? Det er nulltoleranse for rus på jobb, selvfølgelig. Anonymkode: 166eb...8b9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Du passer dine egne saker! Anonymkode: a3106...0ec 16
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du passer dine egne saker! Anonymkode: a3106...0ec Denne kommentaren var alt jeg trengte for å kontakte arbeidsgiver. Takk Anonymkode: 166eb...8b9 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Hvis han ikke har vært ruset på jobb, skal du selvfølgelig ikke gjøre noe. Hva han gjør hjemme er en annen sak. Anonymkode: e5188...d91 19
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne kommentaren var alt jeg trengte for å kontakte arbeidsgiver. Takk Anonymkode: 166eb...8b9 Kollegaen din kommer til å skjønne at det er du som står bak. Anonymkode: 5ff8a...b7a 4
AprilLudgate Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne kommentaren var alt jeg trengte for å kontakte arbeidsgiver. Takk Anonymkode: 166eb...8b9 Du kan kontakte AKAN og verneombud, men har du noen indikasjon på at vedkommende møter ruset på jobb og ikke er skikket til jobben? 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør jeg? Anonymkode: 166eb...8b9 Det skal være rimelig grovt for at jeg skal blande meg inn i slike saker. Ikke mine liv, ikke min sak. Jeg har ingen interesse av å være moralpoliti. Anonymkode: 08bb9...49d 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 Du vil kontakte sjefen fordi samboer til din kollega røyket hasj hjemme når din kollega ikke var der? Anonymkode: bf008...e04 21
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #10 Skrevet 29. november 2021 Herregud, du må være en irriterende kollega. Så lenge kollegaen din ikke kommer ruset på jobb så har du ingenting med dette, så hvorfor blande seg? Hva er grunnen til å blande seg og snakke med sjefen, hva vil du oppnå? Anonymkode: ce442...450 17
Hannah80 Skrevet 29. november 2021 #11 Skrevet 29. november 2021 Dette hadde jeg virkelig ikke stukket nesen min i. 9
r0llz Skrevet 29. november 2021 #12 Skrevet 29. november 2021 Så lenge han ikke er rusa på jobb er det ikke arbeidsgivers sin sak. 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #13 Skrevet 29. november 2021 Fløff skrev (2 minutter siden): Du kan kontakte AKAN og verneombud, men har du noen indikasjon på at vedkommende møter ruset på jobb og ikke er skikket til jobben? Ja, jeg har lagt merke til oppførsel som jeg forbinder med narkotikamisbruk, men har selvfølgelig ikke tatt tisseprøver av personen selv, så har ingen bevis. Jeg er selv mellomleder og føler det eneste riktige nå er å snakke med min leder igjen. Dersom noen ruser seg på arbeidsplassen kan det ha alvorlige konsekvenser, gjør man feil her kan liv gå tapt, heller varsle en gang for mye og ta feil, kanskje være "irriterende", men tror alle setter pris på at de som har en slik jobb er edru. Anonymkode: 166eb...8b9 5
Antisvindleren Skrevet 29. november 2021 #14 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har lagt merke til oppførsel som jeg forbinder med narkotikamisbruk, men har selvfølgelig ikke tatt tisseprøver av personen selv, så har ingen bevis. Jeg er selv mellomleder og føler det eneste riktige nå er å snakke med min leder igjen. Dersom noen ruser seg på arbeidsplassen kan det ha alvorlige konsekvenser, gjør man feil her kan liv gå tapt, heller varsle en gang for mye og ta feil, kanskje være "irriterende", men tror alle setter pris på at de som har en slik jobb er edru. Anonymkode: 166eb...8b9 Nøyaktig hva får deg til å tro at han er ruset på jobb? 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #15 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Denne kommentaren var alt jeg trengte for å kontakte arbeidsgiver. Takk Anonymkode: 166eb...8b9 For er troll du er! Ødlegge livet til noen på den måten. Æsj, du er ekkel Anonymkode: a3106...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #16 Skrevet 29. november 2021 Se på fungeringsnivå og hvorvidt det er barn involvert. Er det greit/godt fungeringsnivå og barn involvert ville jeg ikke involvert noen. Er det ikke barn involvert ville jeg ikke sagt noe til noen. Anonymkode: d33c8...c24 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #17 Skrevet 29. november 2021 Om noen har omsorg for unger og snakker om cannabisinntak i kiloklassen, er vel som arbeidsgiver ikke akkurat først på lista over de som bør kontaktes. Anonymkode: 8935d...bbd 8
r0llz Skrevet 29. november 2021 #18 Skrevet 29. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg har lagt merke til oppførsel som jeg forbinder med narkotikamisbruk, men har selvfølgelig ikke tatt tisseprøver av personen selv, så har ingen bevis. Jeg er selv mellomleder og føler det eneste riktige nå er å snakke med min leder igjen. Dersom noen ruser seg på arbeidsplassen kan det ha alvorlige konsekvenser, gjør man feil her kan liv gå tapt, heller varsle en gang for mye og ta feil, kanskje være "irriterende", men tror alle setter pris på at de som har en slik jobb er edru. Anonymkode: 166eb...8b9 Hva slags oppførsel har du merket ? Du nevnte hasj, vær klar over at med tisseprøver er det vanskelig å si om han tok en joint hjemme i helga eller om vedkommende faktisk var påvirket på jobb. Endret 29. november 2021 av r0llz 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #19 Skrevet 29. november 2021 Det høres ille ut å si det kanskje, men det å røyke cannabis er veldig, veldig vanlig i dag. Kanskje ikke så mye som "flere hundre kg", men det er fryktelig mange som røyker seg en i ny og ne. Om det går utover jobben, om man kjører bil på jobb eller jobber med maskineri ol. så er det viktig å være helt fri for både cannabis og øl, men om det ikke går utover jobben så tenker jeg -har egentlig sjefen din noe med det? Hadde du møtt et fat med amfetamin så hadde det vært annerledes i min bok. Jeg er heller ikke noe for "storrøyking", men om personen ikke røyker så ofte og skjøtter både jobben sin og tar vare på barna sine på en god måte så.. vel, da synes jeg det er greit at folk koser seg i blandt. Anonymkode: 3e1d5...dc3 7
Antisvindleren Skrevet 29. november 2021 #20 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om noen har omsorg for unger og snakker om cannabisinntak i kiloklassen, er vel som arbeidsgiver ikke akkurat først på lista over de som bør kontaktes. Anonymkode: 8935d...bbd Du må lese tråden på nytt. Det var samboeren til kollegaen, og ikke kollegaen som snakket om kilovis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå