Gå til innhold

Jente på 8 år løp opp en bratt bakke i friminuttet i -14 grader og ble tungpusten etterpå. Legen nevnte kuldeastma. Noen som kjenner til det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært hos legen i kveld og pusten hadde blitt bedre. Så vidt jeg vet har hun ikke astma, men må nok undersøke det grundig . Legen nevnte at man kan få det ved stor fysisk anstrengelse i kulden når man trekker inn mye kald luft. Det var -14 her i dag. 

Har noen opplevd det før ? Evt.barna deres ?

Anonymkode: 99a13...bbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan aldri løpe ute når det er kaldt for da hoster jeg og sliter med pusten i et par timer etterpå. Dette er vel ganske vanlig.

Anonymkode: 8afb5...de7

• Liker 12
Skrevet

Det vanlig og ikke noe å dra til legen for.

Anonymkode: 3b1f8...855

• Liker 12
Skrevet

Å løpe etter bussen eller trikken om vinteren er noe av det verste jeg har gjort bestandig, fra jeg var helt liten. Hostekuler etterpå, vanskelig å puste ut, og "sår" i luftveiene etterpå.

Ikke uvanlig altså. Men jeg har "vanlig" astma også, selv om den er mest allergiutløst. Dere har ikke merket noe på henne ellers?

• Liker 4
Skrevet

Man bør ikke jogge i -10 oga lufta blir for kald til å puste ordenlig inn. Hadde jeg løpt opp en bakke i -14 så hadde jeg sikkert spydd og hivd etter pusten selv et par timr 

Anonymkode: 01fed...e0b

• Liker 2
Skrevet

Hele skilandslaget sliter med dårlig pust i kulda og bruker astmamedisin.😏

Men ja, det er veldig vanlig, særlig når en kommer inn etter trening /anstrengelse.

Anonymkode: 71af3...5ab

• Liker 5
Skrevet
Ulrikke skrev (1 minutt siden):

Å løpe etter bussen eller trikken om vinteren er noe av det verste jeg har gjort bestandig, fra jeg var helt liten. Hostekuler etterpå, vanskelig å puste ut, og "sår" i luftveiene etterpå.

Ikke uvanlig altså. Men jeg har "vanlig" astma også, selv om den er mest allergiutløst. Dere har ikke merket noe på henne ellers?

Takk for svar. Hun begynte å vise noen små tegn til katteallergi etter at vi fikk oss en kattunge for et par mnd.siden. Men det er kun dersom hun ikke har vasket hendene og gnidd dem i øyne eller nesen og blir da litt tett I det ene neseboret eller klør i øyet. Men aldri pustebesvær eller reaksjon på katt ellers, men mindre hun tar på han og gnir seg i ansiktet etterpå.

Så, etter å ha anstrengt seg ute i -14 grader i dag , ble hun andpusten i mange timer etterpå. Legen nevnte kuldeastma og evt.anstrengelsesastma. Men dette bør vi undersøke hos fastlegen 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele skilandslaget sliter med dårlig pust i kulda og bruker astmamedisin.😏

Men ja, det er veldig vanlig, særlig når en kommer inn etter trening /anstrengelse.

Anonymkode: 71af3...5ab

Blir man da kortpustet med pipelyder også ? 

Skrevet

Jeg har det, er helt grusomt. Jeg klarer å puste, men føler ikke at lungene får noe oksygen så jeg sitter og hiver etter pusten uten å ha løpt. Noen tips er å bruke oljeovn istedenfor panelovn inne, da det er bedre for lungene. Og blir det veldig ille og hun ikke har innhalator pleier det å hjelpe å sitte med ett hånklede over hode over en balje med kokende vann/damp. 

Men ja, innhalator er det beste. 

Anonymkode: 23e7b...898

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har det, er helt grusomt. Jeg klarer å puste, men føler ikke at lungene får noe oksygen så jeg sitter og hiver etter pusten uten å ha løpt. Noen tips er å bruke oljeovn istedenfor panelovn inne, da det er bedre for lungene. Og blir det veldig ille og hun ikke har innhalator pleier det å hjelpe å sitte med ett hånklede over hode over en balje med kokende vann/damp. 

Men ja, innhalator er det beste. 

Anonymkode: 23e7b...898

Tusen takk for tips. Det har ikke blitt så ille ennå, men man vet jo aldri. Er det slik at fuktig varm damp er bedre enn fuktig kald luft? Og er luftfuktighet viktig her ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar. Hun begynte å vise noen små tegn til katteallergi etter at vi fikk oss en kattunge for et par mnd.siden. Men det er kun dersom hun ikke har vasket hendene og gnidd dem i øyne eller nesen og blir da litt tett I det ene neseboret eller klør i øyet. Men aldri pustebesvær eller reaksjon på katt ellers, men mindre hun tar på han og gnir seg i ansiktet etterpå.

Så, etter å ha anstrengt seg ute i -14 grader i dag , ble hun andpusten i mange timer etterpå. Legen nevnte kuldeastma og evt.anstrengelsesastma. Men dette bør vi undersøke hos fastlegen 🙂

Ene barnet mitt hostet 2-3måneder hver vinter i noen år. Verst om kvelden og natten. Men vokste det fra seg. Hvordan har hun det no da? Kan også få astma av allergi mot dyr. Altså få katt og hun er allergisk kan hun utvikle allergi. 

Anonymkode: 7d5ca...22a

Skrevet

Forstøverapparat med saltvannsdråper var redningen min i barndommen. Jeg hadde vanlig astma som ble forverret på vinteren. 

Anonymkode: 968f8...65f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke for å være overdramatisk her, men hold litt øye med det med katteallergien. Hvis man har moderat allergi for noe som hele tiden blir trigget (feks av katt i huset), så KAN det utvikle seg til å bli alvorligere allergi. 

Anonymkode: e2f0e...003

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dro dere til legevakten?

Anonymkode: ab0c3...bcb

• Liker 1
Skrevet

Datteren min har kuldeastma.  (hun har en godt regulert astma som forverres kraftig i kulden)

Det som fungerte for henne var å ta ventoline før hun skulle være aktiv ute, og sørge for at hun ikke dro kald luft ned i lungene.  (Jonas varmemaske fungerte bra for henne)

Anonymkode: df6d7...b86

Skrevet

Dette høres kjent ut. Kuldeastma med piping og hvining i brystet. Her fikk vi astmamedisin til bruk på de kaldeste dagene/ved anfall. Hjalp veldig.

Men som en nevner, pass opp med katten. Astma og allergi henger sterkt sammen.

Vi måtte kvitte oss med vår katt pga reaksjon. Etter det ble astmaen mye bedre.

Anonymkode: d0430...b60

• Liker 1
Skrevet

Å dra til legen fordi hun er litt anpusten etter å ha løpt i kulden, er hysterisk. Barn skal tross alt bevege seg, de sitter alt for mye i ro med ipad for tiden.

Anonymkode: 964dc...c3f

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dro dere til legevakten?

Anonymkode: ab0c3...bcb

Det samme tenkte jeg.. veldig spesielt å dra til legevakt for slikt? 

Anonymkode: 99eba...e96

• Liker 2
Skrevet

Dette er da helt vanlig reaksjon etter å ha løpt i -14 grader? Dro dere virkelig på legevakten?? 

Anonymkode: 06b5c...927

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å dra til legen fordi hun er litt anpusten etter å ha løpt i kulden, er hysterisk. Barn skal tross alt bevege seg, de sitter alt for mye i ro med ipad for tiden.

Anonymkode: 964dc...c3f

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det samme tenkte jeg.. veldig spesielt å dra til legevakt for slikt? 

Anonymkode: 99eba...e96

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er da helt vanlig reaksjon etter å ha løpt i -14 grader? Dro dere virkelig på legevakten?? 

Anonymkode: 06b5c...927

Det er ikke normalt å være andpusten i mange timer etterpå, som TS skriver. 

Anonymkode: 8f61a...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...