Gå til innhold

Forandringer i underlivet etter keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid, men pga noen helserelaterte greier så sier fastlegen min at om jeg noen gang skal ha barn, så kommer jeg til å få keisersnitt. Jeg er fortsatt veldig ung, og kan ikke så mye om dette enda (hele prosessen med å være gravid fra start til slutt)

Men jeg hører ofte om plager man kan få etter fødsel, som rifter, muskler som revner, livmorhals blir ødelagt, problemer med å gå på do (både lite og stort) 

Men er det bare de som føder vaginalt som får dette? Hva slags problemer kan man få i ettertid av keisersnitt?

Jeg skal nok ikke ha barn før om flere år, men før jeg bestemmer meg fast om jeg vil ha barn eller ikke, så vil jeg jo gjerne vite hva det innebærer med keisersnitt for kroppen

Anonymkode: fb571...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt både vanlig fødsel og keisersnitt. Vanlig fødsel synes jeg er å foretrekke, på grunn av såret ved keisersnitt. Ved vanlig fødsel var jeg straks helt oppegående. 

Jeg fikk fremfall etter keisersnitt, men kan også være påvirket av at jeg fikk tvillinger. Er visst uansett litt større risiko for fremfall etter keisersnitt. 

Anonymkode: 62594...4f1

Skrevet

Det er alltid risiko ved kirurgi. Kirurgen kan skjære over f.eks urinledere og skade blæra for å nevne den mest vanlige komplikasjonen.

Anonymkode: 4b5f0...ecc

Skrevet

En graviditet vil føre til belastning på bekkenmuskulturen og du kan få problemer med fremfall selv om du får keisersnitt. Men rifter i underlivet får du naturlig nok ikke ved et keisersnitt. Et planlagt keisersnitt innebærer liten risiko for alvorlige komplikasjoner som skade på tarm og urinblære, men det kan selvsagt skje. Da er det mer vanlig med komplikasjoner som sårinfeksjon, urinveisinfeksjon eller blodpropp. 

Anonymkode: 7ef5f...c1b

Skrevet

En del av problemene nedentil kommer av belastningen bekkenbunnen utsettes for i løpet av svangerskapet, så man kan få f.eks  lekkasjeproblemer og fremfall til tross for KS. Man kan også få problemer relatert til selve snittsåret, dvs. samnenvoksninger av de mange ulike lagene vev som blir snittet i. Noen sliter med delte magemuskler og svak kjernemuskulatur, som også kan bidra til lekkasje og slikt.

Så ingen garanti for at man slipper underlivstull om man tar KS. Men slipper rifter helt og noe mindre sannsynlighet for annet trøbbel, vil jeg tro. For noen skjeder er det et massivt traume å føde.

Anonymkode: 09e22...4f4

• Liker 1
Skrevet

Har tatt planlagt keisersnitt to ganger og har ikke hatt noen plager. Arret på magen er nesten usynlig nå og magen ser ut som før. Jeg var oppe og gikk dagen etter keisersnittet begge gangene. Men skal ikke legge skjul på at det var vondt de første dagene. Dette gikk imidlertid fint. Baby hadde det også bra etter keisersnittet. Underlivet mitt ser ut helt som før.

Anonymkode: f94c9...c38

• Liker 1
Skrevet

Var oppe og gikk dagen etter KS. Vet ikke hva fremfall er. Arret legger jeg ikke så godt merke til lenger. Skal ha KS igjen, ikke sjans om jeg føder vaginalt.

Anonymkode: a5712...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var oppe og gikk dagen etter KS. Vet ikke hva fremfall er. Arret legger jeg ikke så godt merke til lenger. Skal ha KS igjen, ikke sjans om jeg føder vaginalt.

Anonymkode: a5712...b06

Fremfall er når for eksempel livmor faller nedover i skjeden eller skjedeveggene buler/faller mot hverandre eller i alvorlige tilfeller ut av skjeden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fremfall er når for eksempel livmor faller nedover i skjeden eller skjedeveggene buler/faller mot hverandre eller i alvorlige tilfeller ut av skjeden.

Oj! Noen som vet hvor stor sjanse det er for at det kan skje? Om det finnes noen % basert på gjennomsnitt 

ts

Skrevet

Jeg merket ingen forandringer etter mine keisersnitt :) 

Skrevet

Keisersnitt betyr ikke at «underlivet er reddet» som mange tror. Det er tungt å bære barnet i magen. Det er mye trykk ned mot underlivet. Og man kan oppleve å få problemer med prolaps ol. selv med keisersnitt.

Anonymkode: e0ac1...262

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oj! Noen som vet hvor stor sjanse det er for at det kan skje? Om det finnes noen % basert på gjennomsnitt 

ts

Vet ikke om det finnes noen god statistikk på det, tror ikke vi har ordentlig statistikk over hvor mange som får rifter engang (bare over de alvorligste riftene). Noen kilder sier omtrent 50% av kvinner vil få det, noen at 1 av 3 som føder vil få det. Om det anslaget er kun vaginal fødsel eller også keiserfødsel, hvem vet?🤷‍♀️ Men så er det sånn at mange har fremfall uten at de har symptomer/plager av det. Og noen får først plager av det i overgangsalderen. Og noen får det uten å ha gått gravid og født. Så det er ikke noe fasit på hvor stor risiko man har for å få det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Keisersnitt betyr ikke at «underlivet er reddet» som mange tror. Det er tungt å bære barnet i magen. Det er mye trykk ned mot underlivet. Og man kan oppleve å få problemer med prolaps ol. selv med keisersnitt.

Anonymkode: e0ac1...262

Jepp. Hvis man er livredd for underlivet sitt bør man ikke få barn, for svangerskap er en risikofaktor i seg selv for å få fremfall, inkontinens etc. 

Jeg har tatt tre keisersnitt selv. Jeg kan si det sånn at magen min aldri blir den samme igjen rent kosmetisk, jeg har mistet følelsen i huden på halve magen, og jeg fikk brokk. Etter første keisersnitt hadde jeg forstoppelsen fra h*lvete pga sengeleie i mange dager og mye smertestillende, og endte opp med rift i endetarmen da avføringen omsider måtte ut. Jeg kan si det sånn at blodet bokstavelig talt sprutet og jeg hylgråt av smerte hver gang jeg bæsjet i en måned. 

Anonymkode: 6ed8c...8e6

Skrevet

Mye kan sies om både fødsel og keisersnitt.  Men det jeg var totalt uforberedt på var at jeg mistet følelsen mellom navlen og snittet.  Der kjenner jeg absolutt ingenting. I starten klarte jeg å dra buksesmekken over magehuden uten at jeg merket noe... 

Det viser seg i etterkant at de aller fleste jeg kjenner som har tatt keisersnitt mangler, i større eller mindre grad, følelse mellom navlen og snittet  

Men det er en bagatell i den store sammenhengen.  På linje med strekkmerkene jeg fikk i uke 41, nå er de jo bare hvite linjer og et bevis på et levd liv. 

Anonymkode: 55fcb...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viser seg i etterkant at de aller fleste jeg kjenner som har tatt keisersnitt mangler, i større eller mindre grad, følelse mellom navlen og snittet  

Er det lenge siden du hadde keisersnitt? Jeg tror ikke det er vanlig å miste følelsen permanent. Jeg hadde heller ikke følelse i starten, men den begynte å komme tilbake rundt 2-3 mnd, hvis jeg ikke husker feil. Barnet er 15 mnd og jeg har hatt full følelse i ca.ett år.

Det er risiko ved begge typer fødsler. Selv hadde jeg hastekeisersnitt og har ikke hatt noen komplikasjoner med det. Arret er pent, ikke noe heng. Magen og resten av kroppen er som før. 

Anonymkode: fbd62...fbd

Skrevet

Er det lenge siden du hadde keisersnitt? Jeg tror ikke det er vanlig å miste følelsen permanent. Jeg hadde heller ikke følelse i starten, men den begynte å komme tilbake rundt 2-3 mnd, hvis jeg ikke husker feil. Barnet er 15 mnd og jeg har hatt full følelse i ca.ett år.

Det er risiko ved begge typer fødsler. Selv hadde jeg hastekeisersnitt og har ikke hatt noen komplikasjoner med det. Arret er pent, ikke noe heng. Magen og resten av kroppen er som før. 

Jo, det er minst like vanlig at det blir permanent. Det har vært masse tråder om dette. Jeg hadde bare et lite følelsesløst område etter første keisersnitt, men området ble større for hvert keisersnitt. Det er fem år siden der siste keisersnittet nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er minst like vanlig at det blir permanent. Det har vært masse tråder om dette. Jeg hadde bare et lite følelsesløst område etter første keisersnitt, men området ble større for hvert keisersnitt. Det er fem år siden der siste keisersnittet nå. 

Ok, skjønner. Mulig jeg har vært superheldig som ikke har noen som helst komplikasjoner etter mitt snitt, og et arr som bare er en strek. 

Skrevet

10 år siden keisersnittet og jeg har null følelse, likt som minst 2/3 av de jeg kjenner med keisersnitt. Kjenner det så vidt dersom jeg klorer meg, men i neste graviditet brant jeg meg på stekepanna på magen uten å kjenne det. Jeg lukta det bare 🤪

Det gjør ingenting, var bare ikke forberedt på det. Og nå har jeg lært meg å passe glidelåser og knapper osv. 😂

Ellers ingen problemer med snittet (selv om det selvfølgelig var forferdelig vondt etterpå. Spesielt med komboen av luftsmerter, etterrier, og nyoperert).  Men babyen måtte jo ut. Så det var jo verdt det. 😊

• Liker 1
Skrevet

Er flere år siden barnet mitt ble tatt med keisersnitt og jeg har fremdeles ikke følelse i huden på store deler av magen. Skikkelig ekkelt.

Anonymkode: a035e...cdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

10 år siden keisersnittet og jeg har null følelse, likt som minst 2/3 av de jeg kjenner med keisersnitt. Kjenner det så vidt dersom jeg klorer meg, men i neste graviditet brant jeg meg på stekepanna på magen uten å kjenne det. Jeg lukta det bare 🤪

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er flere år siden barnet mitt ble tatt med keisersnitt og jeg har fremdeles ikke følelse i huden på store deler av magen. Skikkelig ekkelt.

Anonymkode: a035e...cdd

Greit, da har jeg misforstått. På sykehuset sa de nemlig at jeg kunne miste følelsen den første tiden, og at det var normalt. Fikk da inntrykk av at det var normalt at den kom tilbake igjen når ting hadde grodd litt, og det gjorde det jo for meg. Jeg har full følelse over hele magen, men husker hvor rart det var i starten, da jeg nesten ikke kjente berøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...