AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Barn 3 år. Legen har skrevet resept på vanlig movicol, men farmasøyter reagerte på at det ikke var Movicol junior. Han kunne ikke forklare forskjellen, ikke mengde/dose en gang, så jeg ble ikke klok. Jeg valgte å ta ut movicolen likevel. Noen som har erfaring med dette? Barnet er svært forstoppet med gjevne mellomrom, hvor så magen "bare" er veldig hard. Jobber mye med å få gjort i fra seg. Har cøliaki. Anonymkode: baace...251
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Det tar deg to sekunder å google forskjellen. Ring legen om du er usikker. Anonymkode: fa131...cd5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det tar deg to sekunder å google forskjellen. Ring legen om du er usikker. Anonymkode: fa131...cd5 Takk for tips. Jeg trodde dette var kompliserte greier siden farmasøyten ikke hadde peiling. Da lurer jeg på - hva legger de i ordene "nøytral på smak"? Smaker det ingenting, eller smaker det ingenting spesielt, men likevel litt stramt? Den for barn er nøytral i smak, mens den for voksne (som vi har) har smak av lime- og sitron. Ser for meg at det blir en kamp å få i henne dette ved smak, så hvis junior ikke smaker noe - så kjøper vi heller den i morgen. Anonymkode: baace...251
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Du kan blande den ut i noe som smaker litt, slik at smaken skjules. Lurt at det er så kaldt som mulig. Anonymkode: ad580...12b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 Tror voksenmovicol er dobbel dose bare. Det er akkurat samme virkestoff. Vår femåring stod på det i ett år.. (Fant til slutt ut at han hadde cøliaki😳) Bland ut i rød eller gul saft. De blir fort vant til det og det hjelper veldig godt👍 Anonymkode: ca8c8...73f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Movicol junior smaker "noe", men ikke f.eks. sjokolade liksom. Jeg synes Movicol Junior smaker dritt, helt ærlig, noe ubestemmelig vondt. Vi blandet det ut i eplejuice, melk, sjokolademelk og saft, men datteren nektet å drikke det. Barnelegen mente vi kunne blandet ut i havregrøt, og det funket bra. Anonymkode: 5f7bc...d64
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror voksenmovicol er dobbel dose bare. Det er akkurat samme virkestoff. Vår femåring stod på det i ett år.. (Fant til slutt ut at han hadde cøliaki😳) Bland ut i rød eller gul saft. De blir fort vant til det og det hjelper veldig godt👍 Anonymkode: ca8c8...73f Vår har også cøliaki, vært diagnosert i snart 1 år, magen ble hardere etter glutenfri diett ble innført. Spiser fiberrik brød, men utenom brødmat er hun veldig småspist.... Ikke glad i frukt eller lignende heller, ellers skulle vi storforet med kiwi 🤪 Men dere brukte altså voksenmovicol da? Det gikk greit å blande den ut, selv om den alt har smak? Anonymkode: baace...251
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Movicol junior smaker "noe", men ikke f.eks. sjokolade liksom. Jeg synes Movicol Junior smaker dritt, helt ærlig, noe ubestemmelig vondt. Vi blandet det ut i eplejuice, melk, sjokolademelk og saft, men datteren nektet å drikke det. Barnelegen mente vi kunne blandet ut i havregrøt, og det funket bra. Anonymkode: 5f7bc...d64 Oi, havregrøt var lurt! Det er mini glad i. Men da bør vi nok kjøpe den uten smak, juniorversjonen, for at hun ikke skal lukte lunta 😅 Anonymkode: baace...251
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 Movicol Junior er på resept, så dere får ikke byttet uten ny resept. Her ble havregrøt med movicol fast hver morgen, og nå trenger hun ikke Movicol mer, men likevel er det havregrøt som er fast frokost. 😎 Anonymkode: 5f7bc...d64
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #10 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Movicol Junior er på resept, så dere får ikke byttet uten ny resept. Her ble havregrøt med movicol fast hver morgen, og nå trenger hun ikke Movicol mer, men likevel er det havregrøt som er fast frokost. 😎 Anonymkode: 5f7bc...d64 Klar over det, får vel ikke byttet pakken uansett? Den er jo ikke forseglet eller noe... Fikk en sånn svær eske. Lager du grøten fra scratch eller er det mikro/kjøleskapsgrøt? Anonymkode: baace...251
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #11 Skrevet 29. november 2021 Merkelig at legen skrev det ut. Står det noe spesielt på etiketten som kan forklare det? Eller var det bare en glipp fra legen? Det er opp til apoteket om du får byttet. Anonymkode: 84ccd...b16
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #12 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Klar over det, får vel ikke byttet pakken uansett? Den er jo ikke forseglet eller noe... Fikk en sånn svær eske. Lager du grøten fra scratch eller er det mikro/kjøleskapsgrøt? Anonymkode: baace...251 Det varierer, oftest Micro fordi jeg er lat om morgenen. Anonymkode: 5f7bc...d64
Gjest Albbas Skrevet 29. november 2021 #13 Skrevet 29. november 2021 Movicol junior funker også fint i sjokomelk (oatly sjokolade hvis man ikke kan ha kumelk, for eksempel). De var tomme for Movicol jr en periode, da måtte vi prøve voksenmovicol. Måtte bare slutte, den er jo umulig å kamuflere. Rart at den ikke finnes i nøytral smak og.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #14 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Merkelig at legen skrev det ut. Står det noe spesielt på etiketten som kan forklare det? Eller var det bare en glipp fra legen? Det er opp til apoteket om du får byttet. Anonymkode: 84ccd...b16 Vet ikke, tror kanskje han tenkte størst mulig mengde eller noe, for junior kommer visst i mindre pakke. Men om det går opp i opp mtp at barn også skal ha mindre dose vet jeg ikke. Jeg leste dog at man fint kan bruke de om hverandre, bare halv pose fremfor hel på Movicol. Da får jeg høre med de 🙂 Albbas skrev (7 minutter siden): Movicol junior funker også fint i sjokomelk (oatly sjokolade hvis man ikke kan ha kumelk, for eksempel). De var tomme for Movicol jr en periode, da måtte vi prøve voksenmovicol. Måtte bare slutte, den er jo umulig å kamuflere. Rart at den ikke finnes i nøytral smak og. Sjokomelk er også lurt, godt tips! Det er det jeg ser fort kan bli et problem her, hun gjennomskuer laktulosen nå nemlig, enda den blandes i saft med veeeeldig lik smak 😅 Anonymkode: baace...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå