AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Har en sønn på 4 måneder som jeg fummammer, og ønsker å gjøre det så lenge som mulig. Men kjenner også jeg er litt lei av all planleggingen rundt ammingen, som å velge kjøpesenter o.l. ut fra hvem som har ammerom, evt. sørge for å være hjemme igjen innen tre timer (babyen tar omtrent aldri flaske). Skulle gjerne introdusert et par matvarer sånn at vi har mulighet til å komme oss litt mer ut men så er jeg redd for at babyen mister litt lysten på pupp, og lurer på om noen av dere har opplevd det? Må jo uansett introdusere grøt og annen mat om et par måneder mtp. tømming av jernlagre og sånn, men to hele måneder virker ganske lenge, spesielt når det nå nærmer seg jul og vi har litt avtaler Anonymkode: b20bb...9b0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Fra 4-6 mnd introduserte jeg kun litt smakebiter og litt grøt. Mistet ikke interessen for pupp uansett for min del. Men alle barn er jo forskjellig. Heller ikke ved mer mat ved 6 mnd heller. Anonymkode: 9e33d...cf7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Du må uansett fortsatt kombinere det med fullamming, babyen er jo ikke oppe i en porsjon grøt før om 2-3 måneder. Det er snakk om en teskje for smaksprøve dra 4-5 måneder.. Anonymkode: 07ef7...260 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må uansett fortsatt kombinere det med fullamming, babyen er jo ikke oppe i en porsjon grøt før om 2-3 måneder. Det er snakk om en teskje for smaksprøve dra 4-5 måneder.. Anonymkode: 07ef7...260 Jeg trodde barn kunne få en posjon grøt fra fire måneder? Mengden må jo selvsagt tilvennes og økes gradvis, men det tar vel ikke to-tre måneder å komme opp i en full posjon grøt? Babyer som får MME anbefales jo fast føde fra 4 mnd. Anonymkode: b20bb...9b0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en sønn på 4 måneder som jeg fummammer, og ønsker å gjøre det så lenge som mulig. Men kjenner også jeg er litt lei av all planleggingen rundt ammingen, som å velge kjøpesenter o.l. ut fra hvem som har ammerom, evt. sørge for å være hjemme igjen innen tre timer (babyen tar omtrent aldri flaske). Skulle gjerne introdusert et par matvarer sånn at vi har mulighet til å komme oss litt mer ut men så er jeg redd for at babyen mister litt lysten på pupp, og lurer på om noen av dere har opplevd det? Må jo uansett introdusere grøt og annen mat om et par måneder mtp. tømming av jernlagre og sånn, men to hele måneder virker ganske lenge, spesielt når det nå nærmer seg jul og vi har litt avtaler Anonymkode: b20bb...9b0 La baby kose seg med puppen du og så gir du små smakebiter av annen mat utenom nå fra 4mnd. Anonymkode: a22e2...eb0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg trodde barn kunne få en posjon grøt fra fire måneder? Mengden må jo selvsagt tilvennes og økes gradvis, men det tar vel ikke to-tre måneder å komme opp i en full posjon grøt? Babyer som får MME anbefales jo fast føde fra 4 mnd. Anonymkode: b20bb...9b0 Du kan jo ikke gå rett på en porsjon grøt. Det er snakk om smaksprøver og trappe gradvis opp. De anbefales INTRODUKSJON av fast føde fra 4 måneder, og dette er for at de skal bli vant til andre SMAKER. Ammende barn kan vente med INTRODUKSJON fra 6 måneder. Hiver du i en fire måneder gammel baby en porsjon grøt kan jeg love deg at den ikke får det spesielt godt. Tarmene må venne seg til fast føde, samt munn-motorikk. Anonymkode: 07ef7...260
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du kan jo ikke gå rett på en porsjon grøt. Det er snakk om smaksprøver og trappe gradvis opp. De anbefales INTRODUKSJON av fast føde fra 4 måneder, og dette er for at de skal bli vant til andre SMAKER. Ammende barn kan vente med INTRODUKSJON fra 6 måneder. Hiver du i en fire måneder gammel baby en porsjon grøt kan jeg love deg at den ikke får det spesielt godt. Tarmene må venne seg til fast føde, samt munn-motorikk. Anonymkode: 07ef7...260 Geez det er jo akkurat det jeg sier, at man skal trappe gradvis opp🙄 Anonymkode: b20bb...9b0
Gjest Albbas Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Du må uansett fortsatt kombinere det med fullamming, babyen er jo ikke oppe i en porsjon grøt før om 2-3 måneder. Det er snakk om en teskje for smaksprøve dra 4-5 måneder.. Anonymkode: 07ef7...260 Trenger ikke bruke 2-3 måneder på å tilvenne til en hel porsjon! 😳 Er gjort på et par uker det, hvis baby liker det. Og ts kan ikke kombinere det med fullamming, så snart babyen får smaksprøver er det ikke lenger fullamming. Mengden betyr ikke noe her. TS, mine barn har ikke mistet interesseren. Men de har brukt laaaang tid på å være oppe i store nok porsjoner til at amming kan utsettes. Ikke fordi jeg har brukt tid, men fordi barna mine var ganske uinteresserte i å faktisk svelge maten. Eldste var over året før jeg kunne trappe ned ammingen. Dette er veldig individuelt da, så bare å prøve.
Unaluna Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 (endret) Du bør fremdeles tilby morsmelk både før og etter smaksprøver. Mine babyer har ikke mistet interessen i det hele tatt for morsmelk etter innføring av fast føde. Minste er nå 8 mnd og får MYE morsmelk selv om han også spiser 3-4 måltider med fast føde. Du må nok bare innstille deg på å amme videre fremover. Vil si det er mye mindre styr når de drikker morsmelk enn å styre med fast føde 😉 Endret 30. november 2021 av Unaluna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå