Serenahiis Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Hei. Jeg har tenkt til å søke juss, og jeg regner med at jeg kommer inn på master i Norge. Men dersom jeg ikke skulle gjøre det og bli "tvunget" til å ta bachelor i Norge, og så master i Danmark, er det sånn at det er sett på som teit? Eller vanskelig å få seg jobb? OG JA JEG BRYR MEG OM SÅNT Vær ærlige. Mvh Gutt, 21
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Vil ikke mye av jussen være annerledes i Danmark enn her? Anonymkode: 47b3c...a41 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 Du får ikke jobbet som jurist i Norge om du tar det i Danmark... Anonymkode: 6605b...6e1 7
Gjest O.G. Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Serenahiis skrev (1 time siden): Hei. Jeg har tenkt til å søke juss, og jeg regner med at jeg kommer inn på master i Norge. Men dersom jeg ikke skulle gjøre det og bli "tvunget" til å ta bachelor i Norge, og så master i Danmark, er det sånn at det er sett på som teit? Eller vanskelig å få seg jobb? OG JA JEG BRYR MEG OM SÅNT Vær ærlige. Mvh Gutt, 21 Master i Danmark når du skal jobbe i Norge?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 Akkurat juss er jo et veldig vrient fag å ta i et annet land enn der du tenker å praktisere faget. Selv om juridisk metode er overførbart fra land til land - i noen grad - er lovverkene så vidt forskjellige at det er lite hensiktsmessig å studere i utlandet. Anonymkode: 18ec0...1bb 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Juss er vel kanskje det faget det er eller minst lurt å ta i utlandet av alle…? Anonymkode: 2d816...ea1 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 Juss i Norge er ikke det samme som jussen i Danmark, så om du tar en master i Danmark - må du belage deg på å søke jobb der. Anonymkode: 54871...718 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 Du får ikke jobb som jurist uten master i rettsvitenskap, tatt i Norge. Du kan sikkert få saksbehandlingsjobber, men da vil uansett ikke masteren fra Danmark bety noe. Anonymkode: 159ee...2d5 1
Cole Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Serenahiis skrev (19 timer siden): Hei. Jeg har tenkt til å søke juss, og jeg regner med at jeg kommer inn på master i Norge. Men dersom jeg ikke skulle gjøre det og bli "tvunget" til å ta bachelor i Norge, og så master i Danmark, er det sånn at det er sett på som teit? Eller vanskelig å få seg jobb? OG JA JEG BRYR MEG OM SÅNT Vær ærlige. Mvh Gutt, 21 Det blir sett på som teit for det vil ikke fungere. For å jobbe som jurist (og evt. advokat dersom du ønsker det) i Norge så må du ha master i rettsvitenskap fra UiO, UiB eller UiT. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Det ER mulig å studere rettsvitenskap i utlandet, og få dette godkjent i Norge. Flere tar gjerne bacheloren i Norge ved et universitet som har avtale med universitetet i Danmark, og fortsetter på masteren der. Anonymkode: 1a7c1...d56
Cole Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ER mulig å studere rettsvitenskap i utlandet, og få dette godkjent i Norge. Flere tar gjerne bacheloren i Norge ved et universitet som har avtale med universitetet i Danmark, og fortsetter på masteren der. Anonymkode: 1a7c1...d56 Da bør hensikten din være å jobbe i multinasjonale firmaer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 Serenahiis skrev (På 29.11.2021 den 14.58): Hei. Jeg har tenkt til å søke juss, og jeg regner med at jeg kommer inn på master i Norge. Men dersom jeg ikke skulle gjøre det og bli "tvunget" til å ta bachelor i Norge, og så master i Danmark, er det sånn at det er sett på som teit? Eller vanskelig å få seg jobb? OG JA JEG BRYR MEG OM SÅNT Vær ærlige. Mvh Gutt, 21 Jeg synes det høres utrolig lite imponerende ut å måtte fra til Danmark for den utdannelsen der. Bare min mening, siden du sa du bryr deg om sånt. Anonymkode: f2879...d67
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 16.44): Du får ikke jobbet som jurist i Norge om du tar det i Danmark... Anonymkode: 6605b...6e1 Hvorfor det? Man får jo jobbe som veterinær i Norge selvom man tok utdannelsen i Bulgaria eller Danmark Anonymkode: 09502...7f1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 Kjenner en som studerte jus i Danmark. Hun kan ikke søke på stillinger som jurist, og jobber som saksbehandler i et forsikringsselskap. Man bør heller studere i Norge, ta opp noen fag eventuelt om du ikke har høyt nok snitt. Anonymkode: 159a8...540
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 Serenahiis skrev (På 29.11.2021 den 14.58): Hei. Jeg har tenkt til å søke juss, og jeg regner med at jeg kommer inn på master i Norge. Men dersom jeg ikke skulle gjøre det og bli "tvunget" til å ta bachelor i Norge, og så master i Danmark, er det sånn at det er sett på som teit? Eller vanskelig å få seg jobb? OG JA JEG BRYR MEG OM SÅNT Vær ærlige. Mvh Gutt, 21 Jeg kan ikke svare deg desverre, men vil gjerne vite mer om utdannelsen i Danmark siden jeg skal flytte dit og kunne tenke meg å ta den. Hvor finner du opptakskrav og info om studiet? Anonymkode: 09502...7f1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #16 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor det? Man får jo jobbe som veterinær i Norge selvom man tok utdannelsen i Bulgaria eller Danmark Anonymkode: 09502...7f1 Altså... Veterinær/medisin og jus kan ikke sammenlignes. Anatomien til en hund i Polen er jo det samme som anatomien til en hund i Norge. Rettssystemet derimot er veldig ulikt oppbygd fra land til land, helt ulike lovverk og øvrige rettskilder, ulike vurderingstemaer og hensyn som må tas, retten bygger på ulike verdier fra land til land. Kjenner en som har master i jus fra Øst-Europa og jobber som saksbehandler i NAV. Vedkommende får ikke jurist-stillinger i Norge. Anonymkode: 159a8...540 5
Cole Skrevet 30. november 2021 #17 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor det? Man får jo jobbe som veterinær i Norge selvom man tok utdannelsen i Bulgaria eller Danmark Anonymkode: 09502...7f1 Tuller du nå? 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor det? Man får jo jobbe som veterinær i Norge selvom man tok utdannelsen i Bulgaria eller Danmark Anonymkode: 09502...7f1 Dyrene er stort sett like, lovene er forskjellige. Men forhør deg først hos feks større advokatfirmaer eller andre som ansetter jurister. Det er ikke sikkert det er så mye etterutdanning som skal til for å konvertere fra dansk til norsk. Jus handler ikke bare om å pugge paragrafer, det er også endel metodelære og terminologi som sikkert er nokså likt. Anonymkode: 3207c...11d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå