AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #1 Skrevet 29. november 2021 Jeg har en 7 mnd gammel baby så er en veldig ny mamma. Men jeg sliter med en følelse av at alle skal ha noe å si liksom. Min mor skal kommentere på hvis han går i pysj midt på dagen, hvis han ikke har sokker på hjemme, hvis han så kald ut når vi var ute og svigers kommenterer på mye det samme, men og mat og hvor mye mat. Syns det er slitsomt at det allerede er sånn og har sagt i fra, så de sier ikke mye lengre. Men kan bare tenke meg alt de tenker men ikke vil si nå. jeg kjenner at jeg syns det er tungt at når man har barn skal liksom alle følge med og mene noe. Jeg har litt angst og merker jeg sliter veldig med en følelse av at alle følger med på meg. Vil ikke gjøre feil liksom.. vet at dette framstår veldig usikkert, men sliter nå med det. Men er det flere? Ble det bedre etterhvert? Anonymkode: 92d2b...e09
AprilLudgate Skrevet 29. november 2021 #2 Skrevet 29. november 2021 Tja.... Det som jeg tror hjelper er at man parkerer denslags tidlig. Øv deg på å sette grenser? 1. Ikke svare 2. «Jaha, det går fint - så sånn gjør vi det». 3. Takk, men spurte ikke om råd. 4. Du synes fortsatt det ja? Da var det fint du kunne bestemme i ditt eget hjem med dine egne barn da. I den rekkefølgen Min mor kunne for eksempel bli usikker om jeg presiserte nye råd for MME. Svarte sånn «alle vi blandet sammen, dere overlevde», og jeg skjønte jo hun ikke kritisere meg men heller indirekte følte seg kritisert. Så jeg bare svarte «ja, da var det anbefalt - nå er rådene blabla». Om det er pysj på dagen eller sokker det gjelder hadde jeg bare trukket på skuldrene. Men om flere kommenterer på nøyaktig det samme (har babyen ikke lue i november, har du ikke skifter bleie på 7 timer, har du sommerstøvler som vintersko) - da kan man jo mer spørre helsestasjonen om råd og veiledning på disse tingene. 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #3 Skrevet 29. november 2021 Ja, fy søren så slitsom andre mødre blir når man selv får barn, spesielt de som hadde barn for 20 år eller mer siden. De husker sjeldent hvordan det faktisk var når de hadde små barn, og de har en masse utdaterte råd og meninger, jeg holdt på å bli gal. Men, jeg leste mye før jeg fikk barn, så kunne pent forklare at neida, iht sånn og sånn stemmer ikke dette, men man trodde det før osv. Ble ikke godt mottatt, men de ga seg litt etter hvert. Og sånne tullete ting som sokker inne, altså, før i tiden hadde man det kaldere inne. Nå kan en på 7 måneder fint gå barbeint i de fleste hjem. Det er lettere å krabbe og gå uten sokker også. Anonymkode: 6dba7...65e 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #4 Skrevet 29. november 2021 Du blir en sånn en du og. Bare vent 😂 Anonymkode: 3785d...c7a 12
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #5 Skrevet 29. november 2021 3 minutter siden, Fløff said: Svarte sånn «alle vi blandet sammen, dere overlevde», og jeg skjønte jo hun ikke kritisere meg men heller indirekte følte seg kritisert. Så jeg bare svarte «ja, da var det anbefalt - nå er rådene blabla». Dette her, sleit en del med dette med et par damer i 50-årene på jobb. Det virket som at de tok alt jeg gjorde anderledes som kritikk av det de hadde gjort. Men rådene er jo helt anderledes nå, i hvertfall på noen områder. Og så sier de gjerne "men det gikk jo bra med mine barn", og hva svarer man til det da? Sønnen din lever av NAV pga psyken, men joa, sikkert topp oppdragelse, la meg kopiere? Anonymkode: 6dba7...65e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Det er veldig sånn! Særlig i starten. Men slekta er verst, og det gir seg ikke nødvendigvis heller. Du har tre alternativer; 1. klikk i vinkel, fortell dem at de kan hoppe og drite i å mene noe som helst om hvordan du oppdrar/ forer ungen din. 2. forsøke å gjøre som de sier og bli helt utslitt. 3. Utvikle selektiv hørsel. Litt vanskelig i starten, men lettere etterhvert. Jeg gjør ofte det, og sier ja og ha og gjør det på min måte uansett. og så har jeg vært nødt til å si fra litt krast noen ganger. Særlig svigerfar skal gjerne henge over og uffe seg hvis ungene slår seg vrange. Da har det vært nødvendig å be han gi meg litt pusterom. 😅 Anonymkode: 928b9...c42 1
AprilLudgate Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette her, sleit en del med dette med et par damer i 50-årene på jobb. Det virket som at de tok alt jeg gjorde anderledes som kritikk av det de hadde gjort. Men rådene er jo helt anderledes nå, i hvertfall på noen områder. Og så sier de gjerne "men det gikk jo bra med mine barn", og hva svarer man til det da? Sønnen din lever av NAV pga psyken, men joa, sikkert topp oppdragelse, la meg kopiere? Anonymkode: 6dba7...65e 😂😂 Jo..... Men om man leser her på KG ser man jo at takhøyden ikke er spesielt raus - og alle som ikke følger råd slavisk er ubrukelige Bortsett fra ting som ikke går direkte på helse (sove på magen, lagre ferdig mme, bilbelte og stol osv) så er jo det meste fleksibelt. Rådene blir garantert endret når våre barn får unger - og vi bare «OPP NED METODEN FUNKER!! Vi overlevde!!» 😅 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 Forholdet mitt til svigermor ble aldri det samme igjen pga hennes meninger om "oppdragelse". Hun hadde ikke vett til å gi seg heller, når jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket råd og at hennes metoder ikke er anbefalt i dag. Da responderte hun med å le hånlig av både meg og dagens helsevesen fordi vi oppdrar skjøre og bortskjemte barn. 🤦♀️ Anonymkode: 9e382...14e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 Skjønner at det er utrolig slitsomt og kan være nedbrytende også. Har vært en som kommenterte og mente ting jeg også når min søster fikk barn, helt automatisk uten å mene noe ondsinnet med det. Kan ikke helt forklare hvorfor det skjedde men det var på en måte sånn at alt dreide seg om babyen og da kommenterer man jo ting sånn som man også gjør hvis man ser en film eller noe på tv ofte. Jeg tok meg fort i det fordi jeg merket at hele familien skulle ha så sterke meninger og blande seg og da ble jeg mer selvbevisst på hvor fælt at jeg selv også bidro til det.. Så jeg sluttet med det og begynte å irettesette de andre som kommenterte og ba de la søsteren min og mannen hennes få gjøre som de syns var rett og at ingen skulle blande seg. Moren vår kan fortsatt si litt ting men i mye mindre grad Jeg syns det er helt innafor at du bevisstgjør de rundt deg på at de skal slutte å blande seg og hvis du syns det får deg til å føle deg utilstrekkelig eller som hakkekylling så si det til de for intensjonen dems er nok ikke noe negativt selvom det blir sånn! Håper de gir seg! Må være et enormt press i Mamma rollen allerede.. Stå på, du er flink og god! Anonymkode: 1153f...fb6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #10 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forholdet mitt til svigermor ble aldri det samme igjen pga hennes meninger om "oppdragelse". Hun hadde ikke vett til å gi seg heller, når jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket råd og at hennes metoder ikke er anbefalt i dag. Da responderte hun med å le hånlig av både meg og dagens helsevesen fordi vi oppdrar skjøre og bortskjemte barn. 🤦♀️ Anonymkode: 9e382...14e 😂 mamma mener at min eldste sønn er ekstremt bortskjemt. Jeg har gitt opp å forklare henne at han har adhd og ikke klarer å regulere seg alltid 🙃 Anonymkode: 928b9...c42
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #11 Skrevet 29. november 2021 Hvis folk forteller deg slike ting, er det ofte en god grunn til at de gjør det. Hvem er det som lar barnet fryse ut og ikke gidder ta på skikkelige klær? I tillegg går han rundt i pysjamas hele dagen? Tror det hadde vært enda flere som hadde reagert på dette. Anonymkode: a0f9e...1b7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #12 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Forholdet mitt til svigermor ble aldri det samme igjen pga hennes meninger om "oppdragelse". Hun hadde ikke vett til å gi seg heller, når jeg sa klart i fra at jeg ikke ønsket råd og at hennes metoder ikke er anbefalt i dag. Da responderte hun med å le hånlig av både meg og dagens helsevesen fordi vi oppdrar skjøre og bortskjemte barn. 🤦♀️ Anonymkode: 9e382...14e Men det er jo det dere gjør. Lar ungene holde på å herje, uten å si fra. Pakker inn snøfnugg-barna i bobleplast hele barndommen slik at de aldri blir vant med motgang. Anonymkode: a0f9e...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #13 Skrevet 29. november 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis folk forteller deg slike ting, er det ofte en god grunn til at de gjør det. Hvem er det som lar barnet fryse ut og ikke gidder ta på skikkelige klær? I tillegg går han rundt i pysjamas hele dagen? Tror det hadde vært enda flere som hadde reagert på dette. Anonymkode: a0f9e...1b7 Hei, jeg skjønner at livet kan være ganske utfordrende noen ganger, og at det kan være fristende å være spydig på kvinneguiden. Det er lov å skjerpe seg likevel, jeg vil faktisk anbefale det. Lykke til! Anonymkode: 6dba7...65e 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #14 Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men det er jo det dere gjør. Lar ungene holde på å herje, uten å si fra. Pakker inn snøfnugg-barna i bobleplast hele barndommen slik at de aldri blir vant med motgang. Anonymkode: a0f9e...1b7 Du snakker som om du vet nøyaktig hva jeg gjør med mitt barn, og det vet du jo ingenting om. Her er det ikke snakk om å oppdra noe barn på en dårlig måte, men å f.eks ikke amme etter klokka eller la en baby som hylskriker ligge alene på et rom og gråte fra seg i timesvis. Anonymkode: 9e382...14e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #15 Skrevet 29. november 2021 Jeg biter meg i tunga ganske så ofte men det er fordi jeg har ennå i minne mine to første barn. Første spesielt. Bruk korona for alt den er verdt. Si at dere unngår kontakt. 🙃 Anonymkode: 3e045...aa8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #16 Skrevet 29. november 2021 Joda, jeg kjenner meg igjen. Mange kommer med råd og meninger som om de var sannheter, syns jeg. Ikke bare mødre som nå har voksne barn. Men mødre generelt. Noen ganger kan det føles litt som at foreldre føler det at noen gjør noe annet enn dem selv og syns det funker som en fornærmelse, som at en måte ikke kan være rett uten at andre måter samtidig er feil. Jeg tok meg også litt for mye nær av kommentarer på hva mannen og jeg gjorde da førstemann var baby. Men med nr. to var det ikke slik mer. Da hadde jeg jo et argument. Hvis en annen mamma f.eks. sa at å samsove var å skape søvnproblemer, kunne jeg svare at "ikke alltid i hvert fall, storesøster sover godt i egent seng på eget rom nå". Og det stemmer ikke at det finnes én rett måte selv om det høres sånn ut til tider. Jeg har ei god venninne som har barn på samme alder som meg og gjør en del annerledes. På noen områder gjør vi regelrett motsatt av hverandre. Det er egentlig veldig fint, for da blir det så tydelig for meg hvordan foreldre er ulike, barn er ulike og det finnes faktisk ikke en fasit. Så kanskje, kanskje jeg klarer å la være å tro jeg har fasiten for alle andre selv. Håper det! Anonymkode: 7976a...54c 2
Kittykat Skrevet 29. november 2021 #17 Skrevet 29. november 2021 Sånn var det når vi fikk vårt første barn også. Jeg jattet bare med og gjorde ting på vår måte. Foreldre og svigers mener vel, selv om de kan fremstå som veldig masete og bedrevitende. Mitt råd er å ikke bry deg om dette og kjør på med å gjøre ting på din måte.
Tone83 Skrevet 29. november 2021 #18 Skrevet 29. november 2021 Jatt med og flir litt over at de tror en småunge merker forskjell på om de har på pysjamas eller vanlige klær, ta det med en klype salt når det er slike ting som kommenteres. av og til kommer det et godt råd også. Som å ta ut skosåle ofte for å sjekke om skoa er passe, den brant jeg meg på, altfor små sko uten at jeg merket det når jeg tok på skoa😱 Vurder rådene, og drit i det som ikke er relevant for dere:) 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 Du lærer deg å legge det bak deg, bare jatte med slik noen andre her skriver og ikke tenk noe mer på det. Jeg har fått høre mye av det du nevner. Som at tvn må stå på høyt når ungen sover for å lære å sove til lyder, ikke gi Paracet når barnet har feber osv. husk at slike ting kommer ofte fra de «eldre», det var andre tider og normer den gangen. Det endres stadig, forskningen går videre og man må gjøre det som passer en selv. noen barn bryr seg ikke om lyder, andre barn våkner av ingenting. Det er nok ingen foreldre som slår tvn på full guffe hos et barn som er var på lyder. Da gjør man det vanskelig for seg selv og barnet. Hvis du blir irritert og føler for å si noe så si at du gjør det som fungerer for dere, barnet ditt er ikke lik som vedkommendes barn og dere trives slik dere gjør det nå. Anonymkode: cc13a...b1a
Skiftenøkkel Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 Det er best å holde våre foreldres generasjon på avstand. Mens foreldre i dag ønsker å oppdra barn i trygge omgivelser med kjærlighet og tillit, tydde våre foreldre til juling og frykt. Vi snakker ikke samme språk, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå