Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får alle det? 

Jeg fødte i 2018, og det eneste som ligger på Helsenorge er overvåkingen av hjerterytmen til fosteret med kommentarer om "gikk på do" eller lignende ved avbrudd. Helsekort er scannet inn og et skjema fra anestesilegen fra epiduralene ble satt, målinger av blodtrykk før og så og så lenge etter. 

Ingenting om når jeg ankom, hvordan ståa var (åpning etc), når epidural ble tilkalt og satt (utenom legens eget skjema) og hvordan det funket for meg, ingenting om når jeg oppnådde full åpning og begynte pressingen, at pressingen tok tid og var ueffektiv og at de truet med klipp når fosterets hjertelyd gikk ned pga hun var sliten, ingenting om når barnet endelig var ute og hvordan ståa nedentil var. Jeg fikk beskjed om at de måtte sy litt, men bare noen pyntesting, hva enn det betyr. Jeg hadde vondt lenge etter fødsel pga "pyntestingene". 

Ikke fikk jeg gjennomgang av dette heller, som de sa jeg skulle få. På barsel kom det inn en jordmor og spurte om hvordan opplevelsen min var, og jeg var så i ørska så jeg sa bare det var ok. Så sa hun at det var fint, og at hvis jeg hadde en dårligere opplevelse skulle de følge det mer opp.  

I ettertid ser jeg jo at jeg hadde en litt dårlig opplevelse, fikk panikk av smertene ved pressingen og var så utslitt at det gikk jo nesten ikke, ser i ettertid at jeg jobbet mot kroppen og ikke med. Ikke en traumatisk fødsel, for all del, men nå som neste fødsel er nærstående så begynner jeg å bli bekymret og stresset og gruer meg veldig. Skulle gjerne gått over forløpet, men jeg husker jo nesten ingenting annet enn panikken og den jævla epiduralen som funka i kun èn side. 

Anonymkode: da63e...b56

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føde i 2019 og jeg fikk det med meg hjem i papirform.

Anonymkode: 793a0...5bd

• Liker 2
Skrevet

Huh, fikk ikke noe som helst av papirer med meg, utenom helsekortet. Og har ikke tilgang til noenting på helsenorge.

Har samme følelse, føler jeg husker lite annet enn at jeg hadde ingen kontroll og alt bare skjedde med meg. Dårlig opplevelse alt i alt.

Anonymkode: 659fe...21d

• Liker 1
Skrevet

Så rart!

Fikk også med meg utskrift av epikrise og det tidsskjemaet som viser oversikt over fødselen. Hvor langt ned i fødselskanalen babyen er, hvilke stillinger man står/ligger i, åpning etc. der ser man hvor lenge man hadde pressrier osv. Har ikke sett etter det på helsenorge, men jordmødrene hadde tilgang til det ved andre fødsel så ligger lagret et sted.

Ullevål 2019 og 2021.

Anonymkode: 18f31...181

Skrevet

Jeg fødte i 07 og 09, har ikke sett noe på helenorge, men fikk også med meg i papirform. Jeg grudde meg veldig til fødsel nr to og fikk samtale på sykehus der vi gikk gjennom forrige fødsel. 

Fødsel nr to gikk forresten som en drøm :)

Anonymkode: f6af9...532

Skrevet

Fikk med meg babys epikrise, og et operasjonsnotat på syingen av meg etterpå i papirform, men ingenting annet. Ligger ingenting på Helsenorge. Fødte i slutten av 2020, og har egentlig et sterkt behov for å gå gjennom de papirene, men har ikke orket å ringe Føden og etterspørre de ennå. 

Anonymkode: c2f6f...ce6

Skrevet

Jeg fødte i sommer og sendte mail til fødeavdelingen om å få den, fikk den ikke automatisk :) tenkte ikke over det før legen spurte mye om hvor mye blod jeg mistet osv., uten at jeg kunne svare på det, og hun informerte meg om at jeg kunne be om å få lese den om jeg ønsket det :) 

Anonymkode: 31d86...46d

Skrevet

Hos meg ligger det ikke noe på Helsenorge fra fødselen i 2018, mens epikrisen for både babyen og meg fra fødselen i 2020 ligger der. Jeg vet ikke når de begynte å legge det inn, men en gang etter 2018 da sannsynligvis. 

Jeg ba om en samtale med jordmor i kommunen om fødsel nr. en da fødsel nr. to nærmet. Jeg hadde ikke behov for det innen det, men da det nærmet seg ble jeg plutselig veldig nervøs for at noe som oppstod under første fødsel skulle oppstå igjen, og ikke gå like bra denne gangen. Jeg hadde fikk med meg noen papirer i hånden hjem fra barsel første gang, men det stod lite der, så jeg visste egentlig ikke helt hva som skjedde. For meg hjalp det likevel å snakke om det, ut i fra det jeg husket og det lille som stod. Men i ditt tilfelle, hvis du heller ikke har noen epikrise i papirform, ville jeg bedt om å få det. 

Anonymkode: 5e884...575

Skrevet

Virker som om jordmødrene ikke skriver noen skikkelig epikrise. Kun hvis legen har skrevet noe at det står noe særlig i fritekst. Hvertfall sånn i mine. Jordmødrene har bare noe stikkordsmessige oppsummeringsgreier.

Anonymkode: e879d...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker som om jordmødrene ikke skriver noen skikkelig epikrise. Kun hvis legen har skrevet noe at det står noe særlig i fritekst. Hvertfall sånn i mine. Jordmødrene har bare noe stikkordsmessige oppsummeringsgreier.

Anonymkode: e879d...f0a

Jeg hadde tatt stikkord-epikrise foran det jeg fikk 😅 

Takk for svar alle, jeg skal kontakte sykehuset å høre om det er noe mer jeg ikke har fått! 

Skrevet

Mye av den informasjonen du etterspør føres i partogrammet. Det ligger ikke i DIPS og er dermed ikke tilgjengelig på helsenorge. Men du kan få det skrevet ut hvis du kontakter sykehuset du fødte på. 

Anonymkode: fb87f...881

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fødte i sommer og sendte mail til fødeavdelingen om å få den, fikk den ikke automatisk :) tenkte ikke over det før legen spurte mye om hvor mye blod jeg mistet osv., uten at jeg kunne svare på det, og hun informerte meg om at jeg kunne be om å få lese den om jeg ønsket det :) 

Anonymkode: 31d86...46d

Åh! Ikke kommet på at det går an, det skal jeg prøve. 

Anonymkode: 659fe...21d

Skrevet

Da jeg født i 2016 måtte jeg sende en forespørsel til sykehuset om å få tilsendt fødejournalen i etterkant. Hadde en temmelig dramatisk fødsel, men det sto ingen vettuge (for meg) i det jeg fikk tilsendt. Bare en eller annen graf eller et-eller-annet og et kort ord som ikke beskrev dramatikken i det hele tatt, samt en setning om at mor og barn var ok (eller noe i den duren) Det var såpass lite informativt at jeg ikke gadd å be om å få tilsendt journalen da jeg fødte igjen i 2018. Men i etterkant har jeg jo hatt lyst til å lese den. Men det er kanskje litt smårart å be om å få den så lenge etter ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d5bf...7e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da jeg født i 2016 måtte jeg sende en forespørsel til sykehuset om å få tilsendt fødejournalen i etterkant. Hadde en temmelig dramatisk fødsel, men det sto ingen vettuge (for meg) i det jeg fikk tilsendt. Bare en eller annen graf eller et-eller-annet og et kort ord som ikke beskrev dramatikken i det hele tatt, samt en setning om at mor og barn var ok (eller noe i den duren) Det var såpass lite informativt at jeg ikke gadd å be om å få tilsendt journalen da jeg fødte igjen i 2018. Men i etterkant har jeg jo hatt lyst til å lese den. Men det er kanskje litt smårart å be om å få den så lenge etter ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 2d5bf...7e4

Nei, det syns jeg ikke, jeg skal jo gjøre det selv 😊 For alt de vet skal du føde igjen og vil vite hva som skjedde sist, som meg! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av den informasjonen du etterspør føres i partogrammet. Det ligger ikke i DIPS og er dermed ikke tilgjengelig på helsenorge. Men du kan få det skrevet ut hvis du kontakter sykehuset du fødte på. 

Anonymkode: fb87f...881

Takk! 

Skrevet

Min epikrise ligger på helsenorge men jeg hadde keisersnitt

Anonymkode: d65fe...023

Skrevet

Fødte i 2002 og 2006, og fikk fullt partogram på begge. 

Anonymkode: 2318c...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...