Gå til innhold

Pust (å puste inn og ut med nesen).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt på lydboken Pust og lurte på om noen har erfaringer med å prøve å puste riktig?

Jeg har merket at når jeg selv er stresset f.eks på jobb, så holder jeg pusten.

Enten så holder jeg pusten eller så puster jeg litt på en stresset måte (korte inn og ut pust). 

Jeg er blir mer oppmerksom på pusten min i det siste. Rolig inn og utpust med nesen. Men med at jeg hører på lydbok, så har jeg ikke notert ned alle teknikkene.

Dere som kjenner til dette, hvilken type pust praktisere dere? Og hvilken metode som er best mot stress og angst (panikk angst) og roe ned systemet). 
Når jeg forsøker å puste rolig inn og ut med nesen, så opplever jeg fortsatt at jeg blir mer urolig og ikke roligere 🤔

Anonymkode: 89101...298

• Liker 1
Skrevet

Helt normal pust her.

Skrevet

Pust slik at du "puster med magen". Pust dypt inn med munnen og se at magen hever seg og pust rolig ut. Gjenta dette. Det skal være smertestillende og beroligende.

Anonymkode: 07b67...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pust slik at du "puster med magen". Pust dypt inn med munnen og se at magen hever seg og pust rolig ut. Gjenta dette. Det skal være smertestillende og beroligende.

Obs! Ikke gjør dette veldig raskt, men bruk litt tid på både inn- og utpust. Utpusten kan gjerne gjøres gjennom nesen.

Skrevet

Pust er så interessant! Og finnes så mange ulike filosofier og metoder. Oksygen er jo helt grunnleggende for liv så det er ikke så rart om dårlig pustemønster har konsekvenser for helse og livskvalitet. 

Hørte nylig en podcast om Wim Hof-pustemetoden, den skal visstnok ha god effekt men har ikke prøvd eller satt meg nærmere inn i det.

Har selv brukt 4-7-8 når jeg er stressa, har angst, ikke får sove, etc. Da puster jeg inn med nesen og teller til 4, holder i 7 og puster rolig ut med munnen mens jeg teller til 8. Gjentar i alle fall 4 ganger, noen ganger mer ved behov. Noen ganger er det nok for å roe meg ned.

Ellers så har jeg snust litt på hypopressiv trening, der er det en egen pusteteknikk. Håper på bedre kjernefunksjon og holdning.

Anonymkode: f149a...488

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 0792c...dbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...