Gå til innhold

Deler dere på kvelden natta når baby gråter mye og ikke vil sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler dere på å ta kveld og natt med baby som ikke vil sove, eller er det kun den i permisjon som tar nattevåk? 

Anonymkode: 871fb...e6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har alltid vært jeg som har tatt det, altså den som er i permisjon. De har sovet godt når de er blitt større. 

Anonymkode: 82853...4a6

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar alt… Skulle gjerne delt på, men baby blir hysterisk og mannen gjennomsvett… 😅

Anonymkode: 63e42...9db

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar også alt, men om en måned skal mannen i permisjon. Da mener jeg at han må ta natten, og kanskje bør begynne å ta litt kveld også bå, så han og baby blir vant. Men han mener jeg må ta natten/hjelpe til i hans permisjon fordi baby er tryggest på meg..

Skrevet

Når jeg er på bristepunktet har mannen tatt over. Om han er våken på natta sovner han ikke igjen, og er ødelagt på dagen. Så da er vi begge ødelagt, og det hjelper lite.

Anonymkode: b350a...b71

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tar også alt, men om en måned skal mannen i permisjon. Da mener jeg at han må ta natten, og kanskje bør begynne å ta litt kveld også bå, så han og baby blir vant. Men han mener jeg må ta natten/hjelpe til i hans permisjon fordi baby er tryggest på meg..

Det var jo veldig beleilig for han å mene det…

Anonymkode: ae53f...9f7

• Liker 26
Skrevet

Jeg tar alt alene. Mannen jobber borte og baby er rett og slett ikke trygg nok på han og roer seg ikke hos han. 

Anonymkode: 0b4ae...938

Skrevet

Her tok mannen det meste på natt (som ikke involverte amming). Vi var begge innstilt på at babyperioden er unntakstilstand, og begge måtte trå til for at vi skulle komme helskinnet gjennom det. 

Anonymkode: 1ac42...292

• Liker 9
Skrevet

Vi delte. 

Jeg trenger desperat søvn på kvelden, mens han takler bedre sene kvelder. 

Så han tok baby fra 21 til 01-02, og kom kun inn til meg om baby var sulten. Mens jeg tok det etterpå. (Som regel sov babyen fra 02 til 04 og så sto jeg opp 04). 

Vi hadde barn som skrek i over ett år pga uoppdaga allergi. 

Anonymkode: 63da3...b30

• Liker 5
Skrevet

Vi deler! Hjelper ikke hvis jeg tar alle nettene, og er utslitt dagen etter. Vi fant ut at når baby var helt fra seg hjalp det med biltur 😅 Da kjørte han og jeg sov..  Så la han seg igjen når han kom hjem. 

Anonymkode: 324e4...941

• Liker 5
Skrevet

Vi delte på kvelden, men jeg tok natta i min permisjon og han i sin. Med mindre man hadde en umuliusnatt. Da var det selvsagt lov å be om hjelp. Vi er et team!

Anonymkode: 50c89...9e7

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da får du si at dere umiddelbart må begynne å øve på at han tar også natt så baby blir trygg på ham før permisjon. Når han skal komme med sånne dumme unnskyldninger får det slå tilbake på ham. Ikke la ham manipulere sånn. 

Anonymkode: 68555...ef8

• Liker 20
Skrevet

Vi har alltid delt. Jeg legger meg tidlig og han tar frem til han legger seg, så tar jeg frem til 2 ca, så tar han og han står opp med barnet. Han trenger mye mindre søvn enn meg, og liker å stå opp tidlig. 

Vi er jo et team, og han hadde ikke klart å se på at jeg ble ødelagt av søvnmangel mens han fikk sove. Deling fungerer bra for oss, og har alltid gjort det. Da barnet var mindre tok han mye av byssingen utenom ammingen, slik at jeg skulle få sove (barnet sov kun korte lurer på dagen). 

Anonymkode: a95d7...db5

• Liker 4
Skrevet

Den som er i permisjon tar det.

Anonymkode: b9ca4...102

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Burde ikke han hjelpe deg allerede nå, sånn at baby blir trygg på ham, da?

Anonymkode: c370d...afd

• Liker 8
Skrevet

Vi har delt på det. Burde delt mer egentlig. Har pleid å gi ungen til han før jeg kjenner at jeg får trang til å riste den. Jeg tåler søvnmangel dårlig. Han blir ikke like stressa av skriking og unge som ikke sovner.

Anonymkode: 58024...199

• Liker 1
Skrevet

Babyen vår våkner bare for å amme 1-2 ganger, så sovner han igjen, så det er naturlig for oss at jeg tar natta siden det kun er mat på tapeten. I ny og ne har han en dårlig natt med gråting og kaving (vi er midt i en 4-månedersregresjon) og da trår mannen til med byssing også, eller står opp tidlig så jeg får sove lenge i helgene:) 

Anonymkode: 5f119...94b

• Liker 1
Skrevet

Her tok jeg alt. Jeg hadde ulønnet permisjon en stund også, så barnet var over ett år da far gikk ut i permisjon. Innen da hadde barnet som regel ingen eller én oppvåkning på natt, så far fikk det jo lett. Han klagde fælt de gangene barnet våknet én gang, eller hele TO ganger i løpet av natta. Jeg hadde 10-12 oppvåkninger i lange tider pga diverse plager hos barnet, så jeg syns ikke synd på han. 

Vi hadde absolutt ikke en rettferdig fordeling, men far taklet den nye tilværelsen dårlig. 

Personlig mener jeg at man skal avlaste etter behov og å være rause med hverandre. Den som er i permisjon tar natten som et utgangspunkt, men det er forskjell på å sove fem timer (som man mener er lite før man får barn) og å sove to timer per natt. Når den ene er helt på felgen pga søvnmangel, så må den andre faktisk stille opp, fordi det rett og slett er farlig med alt for lite søvn. Det gagner ingen om den som er i permisjon blir utbrent og sykemeldt. 

Anonymkode: bca45...5ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noe tull! Han har permisjon og da må fjøsnissen bidra :) Baby blir vant? Jeg som far for mange år siden hadde masse masse kontakt med barnet fra fødselen av! Tok også tørn om nettene uten permisjon. Det skulle bare mangle, ja var trøtt av og til men du verden for mange fine stunder vi hadde. Litt gråt og inn i stuen på med TV, far og baby koste seg med B serier på TV midt på natten :)  Håndterer man barnet godt og det ikke er sulten? Så blir barnet fort trygg på far også, og det er faktisk en absolutt nødvendighet. Fortell dette til din mann :) 

• Liker 6
Skrevet

Her hjelper pappaen til om det er behov, men på natta er det bare mat, og siden jeg ammer så må jeg ta det. Regner med at han må trå til litt mer om vi får en runde med søvnregresjon ved 4 mnd. Men, han tar storesøster på natta, sånn at vi har en fordeling, og han må prioritere henne. Vi prøver å få til en sovedag hver i helgen, men som regel står jeg opp tidlig siden jeg er a-menneske. 

Med storesøster så hendte det at han tok kvelden om hun ikke ville sove, så jeg fikk noen timer da, men det var sjeldent nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...