Gå til innhold

Noen har snoket på kontoen min. Hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brev og telefon fra banken min på fredag om at en ansatt hos en underleverandør hos banken hadde ved gjentatte tilfeller vært inne og snoket på kontoen min for å se hvor mye jeg har utbetalt i lønn og hva jeg bruker pengene mine på. Jeg vil tro det er denne saken: https://e24.no/naeringsliv/i/lVrlpo/tietoevry-beklager-ansatte-snoket-i-bankkontoene-til-800-nordmenn

Banken vil ikke fortelle meg hvem det er som har snoket, og alt de sier er "vi beklager". Er det noen som er gode på GDPR som kan si hva mine rettigheter er her? Jeg føler dette er et grovt overtramp mot mitt personvern.

Anonymkode: 009e1...02d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å se om det fins noen Facebook grupper for andre som har opplevd det eller snakk med en advokat. 

Anonymkode: 9db33...bac

• Liker 2
Skrevet

"– Forholdene er alvorlige, men det er ikke vurdert slik at man har gått til politianmeldelse nå, sier han til E24."

Merkelig hvis dette ikke blir politianmeldt.

Anonymkode: 327e5...0c4

• Liker 10
Skrevet

Litt utenom det du spør om, men ... Jeg ville tenkt etter hvem jeg kjenner som jobber i TietoEVRY, eller som jobbet der inntil nylig. Om du ikke er en kjent eller offentlig person, er det garantert en du kjenner som har gjort det,

Anonymkode: 53d00...44d

• Liker 10
Skrevet

Politianmeld det. Hvis det faktisk blir noen etterforskning vil du muligens få vite hvem det er via politidokumentene, og du kan også få rett på bistandsadvokat.

(Sannsynligheten er høy for at det bare henlegges, altså, men det er jo ulovlig). 

Anonymkode: a6248...c42

• Liker 11
Skrevet

Anmeld. Selv om banken velger å være feige så trenger ikke du å ignorere hendelsen, politiet med alt bevis du har. 

Anonymkode: 0ee12...3d6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk brev og telefon fra banken min på fredag om at en ansatt hos en underleverandør hos banken hadde ved gjentatte tilfeller vært inne og snoket på kontoen min for å se hvor mye jeg har utbetalt i lønn og hva jeg bruker pengene mine på. Jeg vil tro det er denne saken: https://e24.no/naeringsliv/i/lVrlpo/tietoevry-beklager-ansatte-snoket-i-bankkontoene-til-800-nordmenn

Banken vil ikke fortelle meg hvem det er som har snoket, og alt de sier er "vi beklager". Er det noen som er gode på GDPR som kan si hva mine rettigheter er her? Jeg føler dette er et grovt overtramp mot mitt personvern.

Hva er du ute etter, erstatning? Med mindre du har tapt noe, så får du ikke det etter norsk lov. Om du vil anmelde, så anmeld.

• Liker 9
Skrevet

Det står at de har snoket på kjendiser, venner, kollega og familie. Så med mindre du er en kjendis, så får du tenke igjennom hvem av dine venner, slektninger eller kollega som jobber i noe bankrelatert.

Anonymkode: cc1b9...c02

• Liker 7
Skrevet
Alterego666 skrev (18 minutter siden):

Du kan forsøke å kreve inn syn i hvilke personer det er som som har hatt tilgang til dine sensitive opplysninger? Jeg er usikker på om du har krav på det. Kontakt Datatilsynet og spør om dine innsynsrettigheter:

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/

Nei, saksbehandlere osv er også beskyttet av personvern så de har ikke lov til å gi ut navn helt uten videre.

Anonymkode: c3381...13f

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange ansatte er det i Evry? Jeg fikk melding fra banken om at jeg må kontakte de, var noe med sikkerhet på min og mitt barns konto… Så nå begynner jeg å undres…  

Jeg har et familiemedlem som jobber i EVry, derfor jeg begynner å stusse på om det er han… Vet at han er troende til litt av hvert da moral er ikke-eksisterende. Fremstår som så rolig og kanskje for andre, «normal» men er et psykt psykt menneske. Slike overtramp er kriminelle handlinger og burde behandles deretter; som en kriminell handling med straff som følge. Må jo anmeldes, og ikke tas lett på. 

Anonymkode: 03bae...557

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange ansatte er det i Evry? Jeg fikk melding fra banken om at jeg må kontakte de, var noe med sikkerhet på min og mitt barns konto… Så nå begynner jeg å undres… 

Jeg har et familiemedlem som jobber i EVry, derfor jeg begynner å stusse på om det er han… Vet at han er troende til litt av hvert da moral er ikke-eksisterende. Fremstår som så rolig og kanskje for andre, «normal» men er et psykt psykt menneske. Slike overtramp er kriminelle handlinger og burde behandles deretter; som en kriminell handling med straff som følge. Må jo anmeldes, og ikke tas lett på.

Mange tusen bare i Norge, men kun noen få har søketilgang. Du kan undersøke om vedkommende fortsatt jobber der.

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, Cole said:

Hva er du ute etter, erstatning? Med mindre du har tapt noe, så får du ikke det etter norsk lov. Om du vil anmelde, så anmeld.

Oppreisning for den psykiske belastningen av å vite at noen har overvåket min økonomi og hva jeg bruker penger på uten å vite hvem h*n har delt dette med.

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken bank var dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange tusen bare i Norge, men kun noen få har søketilgang. Du kan undersøke om vedkommende fortsatt jobber der.

Og hvordan undersøker man det? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du ikke han vet at snoking loggføres?

Anonymkode: c0ecc...8d2

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror du ikke han vet at snoking loggføres?

Det er (var?) i alle fall 2 som ikke hadde fått med seg det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oppreisning for den psykiske belastningen av å vite at noen har overvåket min økonomi og hva jeg bruker penger på uten å vite hvem h*n har delt dette med.

Er du virkelig så psykisk belastet av dette at du trenger pengeerstatning?? Neppe….
Klarer du deg uten erstatning hvis du vet at vedkommende ikke har spredd detaljene dine videre? Eller er dette en gylden mulighet til å tjene penger? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du virkelig så psykisk belastet av dette at du trenger pengeerstatning?? Neppe….
Klarer du deg uten erstatning hvis du vet at vedkommende ikke har spredd detaljene dine videre? Eller er dette en gylden mulighet til å tjene penger? 

Skjerp deg. Er du så kort at du ikke skjønner at det der kan være sterkt belastende psykisk!?! Empati er tydeligvis noe du mangler… 

• Liker 8
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det jobber mange tusen i TietoEvry, og bare noen av dem har de tilgangene som kan vise slik informasjon som det er snakk om her, det er mange avdelinger og enheter osv i bedriften og man jobber ikke på tvers med sånne systemer. Vet du hva han jobber med der?

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså det er jo såvidt folk utsatt for vold, voldtekt osv får noen oppreisning så jeg tror du må roe ned forventningene dine. Du kan såklart anmelde og det kan få konsekvenser for personen(e) som gjorde dette, men DU vil ikke få noe penger. 

Anonymkode: f2d11...4ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...