Gå til innhold

Regler for leietakere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier en leilighet i 1.etg i et gammelt hus. Problemet er at det er doble vinduer, dårlig isolert, dårlig strømforsyning og i tillegg mugg på bad/ene soverom/enkelte vinduer. Det er dritkaldt her på vinteren. På våren må alle 10 innervinduene av, slipes, kittes og males, og på vinter må alle på igjen. 

Jeg har satt på isolasjonslister på vinduene, men det er ikke godt nok. Det trekker for mye. Kjøkken, bad og gang er på samme strømkrets, så når jeg idag satte på ovn på samtlige av de rommene, kortslutta den ene ovnen og strømmen gikk. Ovnen var ny i fjor, og nå må jeg kjøpe ny igjen🙄

Utleier har vært "imøtekommende" med å dele på ved, men det innebærer også jobbing med ved vår, sommer og høst, med innsamling, kapping og stabling. Det ble så mye snakk om ved til slutt, at jeg måtte si "Takk, men nei takk", da jeg har så mye annet å bedrive dagene mine med, med barn, jobb og studier/eksamener.

Det dugger på vinduene på det ene soverommet og kjøkkenet, og i teorien må jeg tørke de 20g om dagen for at fukten ikke skal trekke inn i veggen, noe jeg ikke har kapasitet til, når jeg er ute halve dagen. 

Utleier bor i øvre etasje, men Utleiemegleren står for leieforholdet. Sist jeg kontaktet de, fikk jeg beskjed om å lete etter ny leilighet, for det var ingenting de kunne gjøre. Jeg leter selvsagt, men det er ikke lett å finne noe i ønsket prisklasse og riktig område ift. skole, så det tar litt tid.

Hva skal til for at utleier bytter vinduer og fornyer sikringene slik at vi kan bruke mer strøm? Det har vært gjennomtrekk av leieboere her før meg har jeg skjønt, og jeg har begynt å forstå hvorfor... Dette er ikke et sted å bo med barn. Her kreves det dugnad året rundt for å holde "fasaden" i orden, men til gjengjeld gjør utleier ingenting for å faktisk gjøre det beboelig her. Har jeg ingen rettigheter?

Anonymkode: a6f34...067

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og når jeg har spurt utleier om råd, ift. at det trekker fra inngangsdøren, får jeg beskjed om å sette inn en papp-plate i vinduet på døren. Eller fylle isolasjon mellom vinduene, hvis det trekker. Når jeg klaget på fukt, kom han med sånn små poser som følger med når du f.eks kjøper nye sko/klær, og ba meg legge inn et par sånne.. Og når fukten kom tilbake, kunne jeg legge de i mikro for å trekke ut fukt, å legge de tilbake igjen🤦‍♀️🤦‍♀️ Han har mange "fikse" ideer og bryr seg ikke om hvordan ting ser ut - alt skal bare være billig og enkelt, slik at han slipper å faktisk gjøre noe/få utgifter. Jeg har pussa opp masse innvendig her, nytt gulv og maling på samtlige rom. Da trenger det ikke se ut som et "narkoreir" utenfra, med papp og isolasjon på vinduene🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke kreve noe. Utleier eier boligen og du har fritt valg om å flytte om du ikke syns den er god nok. Utleier er generøs som stiller opp med ved. Kjipt for deg såklart med så dårlig isolering men er kanskje derfor leieprisen er lav også 

Anonymkode: 4be86...63e

• Liker 1
Skrevet

Liker du ikke boligen så må du flytte. At du ikke kan bruke så mye strøm du vil eller at det er trekkfullt får du ikke gjort noe med, og kan heller ikke kreve at utleier gjør noe med. Hvis utleier skal bytte alle vinduene og skifte sikringsskap så kan du regne med at prisen pr mnd øker en hel del mer enn det du har i strømregning, for det er skitdyrt. Du får legge ut en annonse selv på nett om ønsket bolig i et bestemt område og se om du får napp. 

For øvrig idioti å pusse opp en bolig du leier, det er penger rett i lommen på utleier. 

Anonymkode: a6edc...695

Skrevet

Dette høres ille ut ts. Jeg vil heller råde deg til å flytte. 

Som utleier, hadde jeg ikke latt mine leietakere bo slik. Har mine leietakere et problem med boligen, så hadde jeg gjort mitt på å løse det innen samme dag feilen ble meldt til oss. Da de fikk problemer med noe i boligen, kontaktet jeg vaktmester som fikset problemet ila et par timer. 

Så lenge de vet at de blir behandlet bra, blir boligen godt ivaretatt og de følger reglene som står på kontrakten.

Anonymkode: 4ed39...2ec

• Liker 2
Skrevet

Regner med at prisen er deretter....

Anonymkode: 7acd6...569

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at jeg må flytte omsider. Har vært et par aktuelle leiligheter, men jeg har også 3mnd oppsigelse her, som gjør alt mye vanskeligere. Vet ikke hva som skal til for å evt korte ned oppsigelsestiden? Men kommer til å spørre megler om det, om ting blir verre med mugg osv. etter vinteren.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...