Gå til innhold

Brudd barn penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lang historie kort så er et seks år lang forhold blitt slutt. Ikke vært seks fine år (flere ting), men en treåring har det blitt (det er kun fint da h*n er hjertet mitt). Jeg og samboer har bodd sammen av og på, og det er jeg som har eneansvar for barn (siden før 1 år gammelt). Samboer har betalt minimalt for seg og er ikke interessert i å betale mer enn nav krever - type 4000 ifølge kalkulator.

Vil søke utvidet støtte når adresseendring fra samboer er opprettet og var inn på nav sine sider nå, ser ikke ut som jeg har rett på noe før familievernkontoret har vært inne i bildet - gjelder dette når jeg har eneansvar?

Da kan jeg heller godta 4000 nav kan kreve samboer for og ikke involvere familievernkontoret?

Det er ikke snakk om at barnet ikke skal få treffe den andre forelderen sin, her er det kun snakk reglene rundt eneansvar, bosted og ekstra inntekt som aleneforelder jeg trenger litt forståelse rundt.

Tusen takk!

Anonymkode: 10c54...71a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som har barn sammen  må på fvk ved brudd

Anonymkode: e0cdf...3da

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jo du også legge 4 lapper i den potten slik det totale beløpet blir 8000 for barnet sammen med dobbel barnetrygd som også utgjør 1654x2. 

Hvis dette ikke er et greit beløp bør du begynne å se over regnskapet ditt og evt. bytte jobb.  

• Liker 3
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden):

Nå skal jo du også legge 4 lapper i den potten slik det totale beløpet blir 8000 for barnet sammen med dobbel barnetrygd som også utgjør 1654x2. 

Hvis dette ikke er et greit beløp bør du begynne å se over regnskapet ditt og evt. bytte jobb.  

Hvorfor dobbel barnetrygd? Når det er en som er eneansvar og den andre har skrevet det fra seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor dobbel barnetrygd? Når det er en som er eneansvar og den andre har skrevet det fra seg?

Hvem kan få utvidet barnetrygd?

Er du enslig mor eller far kan du få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og

• er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle
  • er ugift og ikke lever sammen med den andre forelderen til barnet. Samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år må bekreftes med meklingsattest
  • har vært faktisk separert i minst 6 måneder uten separasjonsbevilling eller dom
  • har en ektefelle/samboer som er fengslet med ubetinget straff på minst 6 måneder, eller som har sittet i varetekt i minst 6 måneder
  • har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst 6 måneder
  • Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Jeg har god jobb, men eneansvar for et barn (klær, bosted, hobbyer etterhvert) er jo dyrere enn når man er to. Skal eneforelderen ta all ekstra kost?

Skrevet

Som enslig forsørger kan man søke om en ekstra barnetrygd. Har du e 1 barn tilsvarer det 2 barn. Har du 2 barn får du for 3 barn.

Anonymkode: d0309...250

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle som har barn sammen  må på fvk ved brudd

Anonymkode: e0cdf...3da

Også når den ene forelderen har skrevet fra seg ansvaret og den andre er eneforsørger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som enslig forsørger kan man søke om en ekstra barnetrygd. Har du e 1 barn tilsvarer det 2 barn. Har du 2 barn får du for 3 barn.

Takk for svar, da skjønner jeg litt mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også når den ene forelderen har skrevet fra seg ansvaret og den andre er eneforsørger?

Ja om dere bor på felles adresse nå og har barn sammen må dere megle. Du må ha den attesten for å søke bidraget fra nav.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja om dere bor på felles adresse nå og har barn sammen må dere megle. Du må ha den attesten for å søke bidraget fra nav.

Men den andre melder flytting - da blir jeg alene. Samboer blir ekssamboer. Da trengs vel ikke fvk?

Skrevet

Jeg har god jobb, men eneansvar for et barn (klær, bosted, hobbyer etterhvert) er jo dyrere enn når man er to. Skal eneforelderen ta all ekstra kost?

Nei du tar jo ikke all ekstra kost? 

Han betaler 4000, og din andel er 4000 som du kan regne inn av din egen lønn. I tillegg får du som enslig forsørger dobbel barnetrygd, altså 1654 x 2. Da har du 11300 i måneden til ekstrautgiftene ved å ha barn. 

Anonymkode: 4e121...52a

• Liker 3
Skrevet

Her er barnet 3 år. Hvilke aktiviteter ville du tatt barnet med på her? 

Ellers er det ingen selvfølge at far skal belastes ditt høye forbruk bare fordi du synes dette er tema. Da må du spøtte i penger selv og slutte å sutre. Satsen her er god da det er snakk om 8 lapper i mnd. i bidrag og tillegg for barnetrygd. Mange har ikke dette engang ved flere barn. 

Du skriver selv at du har god jobb. Start der. 

• Liker 2
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (5 minutter siden):

Hvem kan få utvidet barnetrygd?

Er du enslig mor eller far kan du få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og

• er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle
  • er ugift og ikke lever sammen med den andre forelderen til barnet. Samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år må bekreftes med meklingsattest
  • har vært faktisk separert i minst 6 måneder uten separasjonsbevilling eller dom
  • har en ektefelle/samboer som er fengslet med ubetinget straff på minst 6 måneder, eller som har sittet i varetekt i minst 6 måneder
  • har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst 6 måneder

Takk for dette. Jeg blir punkt to, da trengs ikke fvk?

Skrevet

Nei du tar jo ikke all ekstra kost? 

Han betaler 4000, og din andel er 4000 som du kan regne inn av din egen lønn. I tillegg får du som enslig forsørger dobbel barnetrygd, altså 1654 x 2. Da har du 11300 i måneden til ekstrautgiftene ved å ha barn. 

Anonymkode: 4e121...52a

Kan si det har ikke vært rettferdig fordelt...

Var mer om fvk må inn når samboer blir ekssamboer? At jeg dekker punkt to «er ugift og ikke bor sammen» - at det holder som «søknad»?

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Her er barnet 3 år. Hvilke aktiviteter ville du tatt barnet med på her? 

Ellers er det ingen selvfølge at far skal belastes ditt høye forbruk bare fordi du synes dette er tema. Da må du spøtte i penger selv og slutte å sutre. Satsen her er god da det er snakk om 8 lapper i mnd. i bidrag og tillegg for barnetrygd. Mange har ikke dette engang ved flere barn. 

Du skriver selv at du har god jobb. Start der. 

Helt riktig - ungt barn og ikke veldig dyre hobbyer enda. Mer tanken rundt aleneforsørger jeg tenkte nå som absolutt alle utgifter ligger på meg.

Det er greit, takk for tips, det er der jeg har vært hele tiden, trengte bare litt forståelse av nav sine sider. Fått litt mer forståelse her inne nå og tar en telefon i morgen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må ha meklingsattest den får du på fvk. 

Anonymkode: 596cb...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men den andre melder flytting - da blir jeg alene. Samboer blir ekssamboer. Da trengs vel ikke fvk?

Selvfølgelig gjør du det. Det er jo ingen som søker støtte som enslig forsørger men bor sammen med den andre. Dere må på megling. Møter ikke samboer får du attest likevel.

Anonymkode: b8cd2...4fc

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (7 timer siden):

Ikke dobbel, men utvidet. Småbarnstillegget blir ikke regnet med i den utvidete barnetrygden, så beløpet ditt er feil.

Anonymkode: 72002...20a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo ikke bare velge å passe inn i et halvt punkt. Samlivsbruddet må bekreftes av fvk.

Anonymkode: 72002...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...