AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Situasjonen er følgende: Min mann har en tante som skilte seg for ikke så lenge siden. Hun og eksmannen har tre voksne barn, dvs myndige men for unge til å være etablert. Hun og eksmannen er på talefot og vil feire jul sammen med barna slik de gjorde før skilsmissen. Eksmannen fikk etter skilsmissen en diagnose som betyr i praksis at han kommer til å leve et mye kortere liv med stadig forverring av funksjonsnivået. Jeg har kjøpt julegave til tanta og til eksmannen hennes, men ikke til de tre voksne barna. Mannen min reagerte kraftig på at jeg har kjøpt gave til eksmannen som han ikke er i slekt med og mente at jeg burde heller kjøpe til tanta og de voksne barna og utelukke onkelen, altså eksmannen hennes. Jeg synes det var veldig pinlig å høre på ham og jeg spurte flere ganger om han virkelig mente det han sa. Ja, han bekreftet hver gang at han synes det er bedre å kjøpe til tanta og de voksne barna enn til onkelen. Han sa at det var helt greit at de 5 skulle sitte sammen og feire sammen og bare han ikke skulle få gave, men tante og voksne barn skulle få. Jeg er fortsatt i sjokk for jeg mener at onkelen til min mann fortjener jammen egen julegave spesielt etter å ha fått en så forferdelig diagnose med dystre fremtidsutsikter. Som en slags oppmuntring i det minste. Barna deres kjenner jeg overhodet ikke og så tenker jeg at de er store nok for å klare seg med et kort uten gave fra oss. Mannen min har selvfølgelig ingen peiling hvilken gave ville passet til de voksne barna for han kjenner dem heller ikke så godt, men de er i slekt med ham mens hans onkel ikke er det? Beklager det ble rotete, men jeg er i harnisk at mannen min kan være så sykt rar. Eller er det jeg som er rar? Det har aldri vært konflikt mellom min mann og onkelen. Det handler visst nok om at mannen min er i slekt med sin tante og hennes barn, men ikke med onkelen som fram til nylig hun var gift med og er far til de nå voksne barna. At han fikk en dødsdom av legen spiller vel ingen rolle og behovet for oppmuntring og oppmerksomhet er ikke der? Det må presiseres her at mannen min tar null ansvar for julegaver, viser heller ikke interesse for andre gaver enn til meg og våre barn. Men plutselig er han SÅ opptatt av at onkelen ikke skal få gave og reagerer så kraftig? Hva skjer? Er det en norsk greie å ekskludere familiemedlemmer som er gift inn i familien etter skilsmisse? Anonymkode: 979a6...e1d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Skal han være der så er det naturlig å gi han gave? Jeg pleier uansett å gi gave til alle jeg feirer jul med, familie eller ikke hvis dere ikke ska feire sammen så hadde jeg gitt en gave til han uansett, han skal jo feire sammen men eks konen sin og har fått en trist beskjed. Hadde gitt sokker, konfekt eller noe han liker men hadde ikke gitt en samlet gave til han og tanten. å ikke gi han gave føler jeg er veldig kaldt i denne situasjonen.. Anonymkode: 0a8d7...0d1 2
Gjest Rageing Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skal han være der så er det naturlig å gi han gave? Jeg pleier uansett å gi gave til alle jeg feirer jul med, familie eller ikke hvis dere ikke ska feire sammen så hadde jeg gitt en gave til han uansett, han skal jo feire sammen men eks konen sin og har fått en trist beskjed. Hadde gitt sokker, konfekt eller noe han liker men hadde ikke gitt en samlet gave til han og tanten. å ikke gi han gave føler jeg er veldig kaldt i denne situasjonen.. Anonymkode: 0a8d7...0d1 Helt enig. Og mannen kan jo bare holde kjeft dersom han aldri tar ansvar for gaver ellers. Jeg gir gave til alle som er tilstede på julefeiring, trenger jo ikke være store greiene, men som du sier så er det ganske kaldt å utelate noen
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Altså bare det å "reagere kraftig" på at noen andre får gave? Høres meget merkelig ut om det ikke ligger noe mer bak her. Tror jeg ville droppet å gi gave til din egen mann, siden han synes det er helt greit å sitte der uten gave mens alle andre får. Anonymkode: 3272d...f71
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Enig med deg! Jeg har inngiftede onkler i familien som ville vært mine onkler uavhengig av en evt skilsmisse. Disse onklene har jeg et bånd til som ikke brytes pga en skilsmisse, spesielt ikke om skilsmissen er så fredelig at tante og onkel fremdeles feirer jul sammen. Deres voksne barn kjenner jeg ikke, har ikke en relasjon til og jeg ville dermed ikke gitt de gaver. Anonymkode: 92ed6...f4a
Guppy88 Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 (endret) Beklager språket... Kan han ikke til helvete kjøpe gaver til SINE nieser og nevøer???? Han som er så opptatt av slektskap; det er han, ikke du, som er i slekt med dem! For en voksen snørrunge han er! Endret 28. november 2021 av Guppy88
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Men hvorfor kjøper dere ikke gaver til søskenbarna. Jeg er enig i at fraskilt onkel kan få en symbolsk gave for å være tilstede, men søskenbarn burde absolutt prioriteres. Anonymkode: 6d9c5...25c
Vimsepims Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor kjøper dere ikke gaver til søskenbarna. Jeg er enig i at fraskilt onkel kan få en symbolsk gave for å være tilstede, men søskenbarn burde absolutt prioriteres. Anonymkode: 6d9c5...25c Pleier du å kjøpe gaver til kusiner og fettere? Det har aldri jeg gjort. Min mor sørget for det frem til de var 18. Fikk selv fra tanter og onkler frem til jeg var 15-18 år. Mine foreldre sørger for gaver til sine søsken. Utover det så tenker det er normalt/hyggelig med en liten gave til de man feirer jul med. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 TS her. Takk alle for svar. Jeg kjenner ikke de voksne barna. Vi har gitt dem små gaver da de var små selv om vi har knapt sett dem, fordi vi kjøpte noe smått til alle barna i familien, men da de ble tenåringer sluttet vi med å gi dem egne gaver og det ble en større felles gave for hele familien typ noe godt å spise som de alle kunne kose seg med. Nå som foreldrene er skilt og er 2 separate husstander, føles det naturlig for meg å kjøpe 2 gaver - 1 til tante og 1 til onkel selv om, som påpekt over, er de ikke mine tante og onkel. Likevel har de tatt meg godt imot og er hyggelige mennesker, så jeg har et godt forhold til dem begge. Gaven blir likevel fra oss alle. Jeg synes det er ganske spesielt at mannen min skal blande seg i det så lenge han aldri tar ansvar for julegaver og spesielt på den måten som ekskluderer onkelen. Nå som jeg tenker meg kan jeg sikkert kjøpe en felles gave til de voksne barna denne spesielle julen med fraskilte foreldre og en far som har fått en virkelig dårlig diagnose. Bare at jeg ikke vet hva. Noe de kan spise der og da? Vi skal ikke feire med dem, de skal feire sammen bare de 5. Jeg tipper de vil skape flest mulig minner mens onkelen fortsatt kan. Det skal sies at mannen min sier også ting som: Hvorfor skal vi gi gave til noen som ikke gir oss gave? når det er snakk om slektninger vi ikke holder tett kontakt med. Når jeg spør hva problemet er, så sier han at det er rart å gi gave til noen som ikke gir deg gave tilbake samtidig. Jeg synes gaver er til å glede og vise oppmerksomhet og omsorg, men for han er de en slags handeltransaksjon? Jeg har allerede kjøpt ham en gave han ønsker seg, barna har også valgt en felles gave fra dem til ham, men jeg føler veldig på å ikke gi ham noen ting denne julen for at han skal kjenne litt på det å bli ekskludert i gaveåpningen ... Bare at jeg ikke er så slem. Likevel takker jeg dere for å vise meg at det ikke er jeg det er noe galt med .... Anonymkode: 979a6...e1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå