AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Snart venter det årlige julebordet med jobben, og som seg hør og bør blir det både tre retters på en fancy restaurant etterfulgt av drinker på et av byens flotteste utested. Siden det ikke ble noe julebord i fjor, ønsker sjefen at vi skal ha noen «morsomme» aktiviteter underveis, blant annet karaoke. Jeg, introvert og med en anelse av sosial angst, får helt fnatt og synes opplegg som dette er helt pyton 🤮 Helt greit at alle synes at dette er en super idé, men selv kan jeg ikke fordra å synge og dumme meg ut foran andre 😵💫 Det hjelper ikke å si noe på dette, for da er jeg bare kjip og skaper dårlig stemning. Dette er en liten bedrift, full av utadvendte ansatte (meg selv inkludert, men det er bare en maske jeg tar på). Noen som har vært i samme situasjon og har noen trøstende ord? Bor i en storby og håper på flere tiltak slik jeg jeg slipper…🥺 Anonymkode: 9ea1b...f9d 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Jeg er ikke introvert, men jeg haaaater sånne «festlige» påfunn. Anonymkode: 78f11...af1 21
Lipyros Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Hva er det for et sted du jobber på?? Det er jo alltid noen som vil synge, noen som vil vise seg frem eller andre ting, men aldri opplevd tvang!! Ingen kan få meg opp på en scene, men det har jeg aldri fått kommentarer på at ødelegger noe som helst. Sender en klem. Hadde det vært karaoketvang hadde jeg blitt hjemme 😅 15
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Introvert her, jeg dropper som regel julebord😅 Vært på det et fåtall ganger og da har jeg dratt tidlig hjem. Blir ofte for stressende til at jeg får noe ut av det. Anonymkode: 0fbeb...119 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 For en kjip sjef du har. Anonymkode: b44d4...f43 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Skjønner deg godt! Det kan aldri bare være rolig og behagelig samling med god mat, det må skje noe hele tiden. Jeg slapp nylig unna opplegg med jobben grunnet høye smittetall her jeg bor, priset meg lykkelig over corona😅 Anonymkode: b1f64...60d 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Jeg også hater sånne opplegg. Jeg pleier bare å finne på en unnskyldning for å ikke være med de gangene det arrangeres noe slikt på jobb. Anonymkode: abcee...12b 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Just say no. Anonymkode: 1cfac...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 Kan du ikke bare dra hjem etter middagen? Si at du får besøk, at julebordet på jobben krasjer med det årlige vennetreffet med den store vennegjengen din (når alle andre av vennene dine kan akkurat den kvelden, så kunne det ikke flyttes pga at du plutselig måtte på et annet julebord), at du må et eller annet, men at de andre får kose seg videre med drinker og karaoke. På den måten unngår du kanskje å bli kjip fordi du tross alt fikk prioritert middagen, slik at du i alle fall fikk vært med på noe av julebordet med jobben, om ikke alt Karaoke er faktisk forbi alt jeg har vært borti av "morsomme" aktiviteter i jobbsammenheng. Anonymkode: 3c118...0ae 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Der er bare å gå hjem etter maten. Si takk for meg, men nå trekker jeg meg tilbake. Anonymkode: 57e72...bc9 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 Men dersom du er kjent som en utadvendt person, er det ikke bare å ta på seg den masken på julebordet også? Du har jo tydeligvis ikke problemer med det på jobb. Folk vil ut, ha det gøy, og gjøre noe de ikke gjør ellers i året. En høflig, rolig middag kan dere holde 355 andre kvelder i året. Jeg tenker at man heller kan bli hjemme, dersom man ikke har ryggrad nok til å takke nei uten å bli oppfattet som en festbrems. Jeg har takket nei til alkohol og karaoke et helt liv, og ikke én gang har jeg blitt beskyldt for å skape dårlig stemning. Gå i deg selv, og tenk over hva det er som gjør at selvbevisstheten din påvirker hele rommet. Og slutt med å selvdiagnostisere deg med angstproblem. Sosial angst er blitt den nye folkesykdommen, og dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å hengi dere selv til tanke om at dere har det. Anonymkode: 09772...80e 14
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 Jeg tenker at i år bør det være helt innafor å faktisk si at man ikke er komfortabel med å være med ut på julebord. Var selv på det i går, og ja … korona tiltak? Hva er det for noe? Ingen spritdispensere eller noe å se rundt buffe bordene 😳 masse folk, sikker flere hundre samlet, fra ulike bedrifter. Hadde jeg vist at det som ble skrevet om «de har gode koronatiltak» bare var tull, hadde jeg ikke dratt. Var flere som meldte avbud, og ingen ble uglesett av den grunn. Jeg var med, for … av og til kan jeg ikke bare være hun rare som sitter hjemme alene hver helg 😅 Anonymkode: 43113...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men dersom du er kjent som en utadvendt person, er det ikke bare å ta på seg den masken på julebordet også? Du har jo tydeligvis ikke problemer med det på jobb. Folk vil ut, ha det gøy, og gjøre noe de ikke gjør ellers i året. En høflig, rolig middag kan dere holde 355 andre kvelder i året. Jeg tenker at man heller kan bli hjemme, dersom man ikke har ryggrad nok til å takke nei uten å bli oppfattet som en festbrems. Jeg har takket nei til alkohol og karaoke et helt liv, og ikke én gang har jeg blitt beskyldt for å skape dårlig stemning. Gå i deg selv, og tenk over hva det er som gjør at selvbevisstheten din påvirker hele rommet. Og slutt med å selvdiagnostisere deg med angstproblem. Sosial angst er blitt den nye folkesykdommen, og dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å hengi dere selv til tanke om at dere har det. Anonymkode: 09772...80e Jeg er ikke ts, men å ta på seg den masken på jobb er noe helt annet enn en hel kveld i sosialt lag. Vil også påpeke at du ikke vet om angstdiagnosen kommer fra ts selv eller en behandler. Anonymkode: 753f4...d84 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke ts, men å ta på seg den masken på jobb er noe helt annet enn en hel kveld i sosialt lag. Vil også påpeke at du ikke vet om angstdiagnosen kommer fra ts selv eller en behandler. Anonymkode: 753f4...d84 Ingen får diagnosen "en anelse sosial angst". Det er som regel slikt man skriver når man har diagnostisert seg selv. Og om masken ikke holder en hel kveld, så går man hjem når man har behov for det. Et julebord skal være en fest. Da må man legge opp til at programmet er deretter, og ikke etter ønskene til de med lavest sosial stamina. Det er opp til hver enkelt å ta vare på egne behov. Si nei takk, og gå hjem når du trenger det. Jeg er en som holder ut til maks midnatt/klokka 01, og når jeg går sier jeg "takk for meg og kos dere videre!". Er ikke vanskeligere enn det. Hadde ikke falt meg inn å skulle syte over alkohol, karaoke, og at festen ikke var slutt ved midnatt bare fordi det er min kopp te. La oss også ta for oss behovet for trøstende ord pga. deltakelse i en festlig anledning. Da tenker jeg at det er såpass graverende opplevelse at man burde bli hjemme, og man burde benytte anledningen til å kjenne etter om dette er et problem man selv skaper og eskalerer, eller om man faktisk burde tatt en prat med en profesjonell for å få bukt med det. Men om man ikke får diagnosen sosial angst, så burde man heller ikke bruke det om seg selv. Det har nettopp kommet ut en rekke rapporter ang. det norske samfunnets økende selvdiagnostisering, fordi man ser at en diagnose gir enten en legitim grunn til å ikke lykkes, oppmerksomhet, eller en hvilepute for å unngå ubehagelige situasjoner. Så som sagt; man gjør seg selv en stor bjørnetjeneste ved å gi seg selv "en anelse sosial angst". Anonymkode: 09772...80e 13
Gjest theTitanic Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Snart venter det årlige julebordet med jobben, og som seg hør og bør blir det både tre retters på en fancy restaurant etterfulgt av drinker på et av byens flotteste utested. Siden det ikke ble noe julebord i fjor, ønsker sjefen at vi skal ha noen «morsomme» aktiviteter underveis, blant annet karaoke. Jeg, introvert og med en anelse av sosial angst, får helt fnatt og synes opplegg som dette er helt pyton 🤮 Helt greit at alle synes at dette er en super idé, men selv kan jeg ikke fordra å synge og dumme meg ut foran andre 😵💫 Det hjelper ikke å si noe på dette, for da er jeg bare kjip og skaper dårlig stemning. Dette er en liten bedrift, full av utadvendte ansatte (meg selv inkludert, men det er bare en maske jeg tar på). Noen som har vært i samme situasjon og har noen trøstende ord? Bor i en storby og håper på flere tiltak slik jeg jeg slipper…🥺 Anonymkode: 9ea1b...f9d Kan du ikke bare si nei til karaoke? De dytter vel ikke mikrofonen ned i halsen på deg. Stå opp for deg selv. Si nei. Du er nok ikke den eneste. Plutselig er det en nisse som legger det ut på YouTube til spott og spe. Nei takk. Jeg hadde garantert ikke sunget karaoke. Har gjort for mange år siden men det var på grunn av for høyt alkoholinntak. Og før smarttelefonen tid. En tabbe som ingen kunne forevige heldigvis.
Gjest Gratinara Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 Må du være med på aktivitetene? Hos oss er det frivillig, noen sitter ved bordet og de som vil kan være med på stollek, karaoke, dans osv. om de vil. Forstår deg godt, er introvert selv og hater å synes og bli tatt bilde av. Trekker meg unna når sånne ting skjer, later som jeg må ta en telefon på utsiden, drar tidlig eller sier jeg må en tur på toalettet..Det er gjerne flere introverte som deg, sett deg sammen med de sånn at dere er en gjeng som ikke ønsker å være med på alt men kan sitte ved bordet etc. Kom på en unnskyldning, kanskje du har vondt i hodet, er svimmel, kvalm etter en øl eller har en tå som ikke henger med...
Kiwipie Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 Si nei og at du ikke har lyst. Sett grenser for deg selv. Ikke kom med masse løgner slik som noen oppmuntrer til. Det er bedre å være ærlig. 6
n_97 Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 Jeg var på en juleavslutning hvor noen fra en eller annen avdeling hadde en slags lekekonkurranse hvor man ble delt inn i lag også skulle en person fra lagene mime en aktivitet som man skulle gjette. Premie til det laget som gjettet mest riktig. Egentlig skulle alle fra hvert lag ta sin mimeøkt men det var en del som rett og slett nektet... Leken slo ikke godt an virket det som. TS, hva med å bare si at du ikke ønsker å være underholdning på julebordet? Du har ikke plikt til å underholde kollegaene på julebord. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 "Jeg føler meg litt dårlig."...går hjem... Anonymkode: e591a...812
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 Som de andre sier, gå hjem etter middagen. Eller si at du er lett forkjølet og ikke kan komme. Anonymkode: 2199b...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå