Gå til innhold

Overvektig datter som ikke er klar over at hun er overvektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 13 har de siste året kommet i puberteten og lagt kraftig på seg.

Hun har gått opp 6 kg i fett men også vokst 8 cm.

Hun har lagt på seg mye over mage og rumpe og må nå kjøpe klær på dameavdeling, mens venninnene hennes bruker fremdeles størrelse 12-14 år og noen enda mindre selv om de er i puberteten.

Vi prøver å lage sunn mat og veilede henne til å spise sunt og trappe ned på godterier, uten å snakke om slanking og uten å snakket om at hun har blitt lubben. Det som forundrer meg men også er veldig bra, er at det virker ikke som om hun selv er klar over at hun har blitt lubben.

Hun kler seg i korte magetopper sånn som venninnene sine, selv om hun har bilring.

Jeg kan ikke nekte henne å kle seg i små topper, men er livredd for at noen skal slenge en stygg bemerkning til henne.

Hverken jeg eller faren tør å snakke med henne om fedme fordi vi er redd for at hun da blir oppmerksom på egen kropp og får komplekser, noe som vi ikke ønsker selvfølgelig.

Hun har veldig god selvtillit og i dag var vi på en danseoppvisning som klassen fremførte, der flere av jentene hadde kledd seg i korte topper.

Det var lett å se at hun var dobbelt så stor som sine venninner, men likevel strålte på dansegulvet.

Vi har ikke snakket med helsesøster, for jeg tenker at vekten hennes kan forandre seg i løpet av et par år.

Er det beste bare å fortsette videre med et sunt kosthold og oppmuntre til å spise sunt både hverdag og helg, eller synes dere vi skal snakke med henne om vekten?

Anonymkode: 17e2f...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta opp det med vekten, det vil ikke medføre noe godt med seg. 

Anonymkode: dba60...876

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er helt garantert klar over hvordan hun ser ut. Har selv en datter på 14, snart 15, uansett vekt går de i magetopper. Jeg ville ikke tatt det opp dersom jenta spiser normalt sunt og er noenlunde aktiv. Om hun har en usunn livsstil ville jeg tatt opp det - ikke vekten hennes. 

Anonymkode: 743bf...21a

Hun har blitt mer sulten det siste året, men det tenker jeg er naturlig når hun også har strekt seg.

Hun er veldig glad i kaker, boller og godteri og maser oftere om å få godteri Nå er hun jo mer ute på egenhånd med venninnene og da går de jo av og til på kafé eller kjøper noe i byen og da blir det ofte donuts og lignende. 

Ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uff..den er vanskelig. Iallfall fortsett med sunt kosthold og begrens sukker og mengde lørdagsgodteri. Selv om det er både/og med lett produkter, så ville jeg vurdert det der det passer. Som det letteste «smøret», lettbrus og lettsaft. 

angående bekledning så må hun kanskje bare finne ut av det selv?. Får hun bemerkninger, så ta det da. Evt kjøp noen singleter hun kan ha under de korte toppene. Nå er det jo vinter så kan jo forklare det med det. Så får hun velge selv. 

Og øk aktivitetsnivå der dere kan. Svømming, ski, akebakken. Ikke til å stikke under en stol at dette er krevende også for de voksne. 

Slik jeg har forstått det så er målet ikke at hun skal gå ned i vekt, men at den skal være stabil til høyden «passer» med vekten. Men vokser hun ikke så mye mer i høyden så tenker jeg øke aktivitetsnivået og ha masse frukt og grønnsaker i matboksen. I tillegg til normal mengde vanlig mat. 

Alt dette er sikkert selvfølgeligheter. Men det er nå mine innspill. 

Edit..mens jeg skrev haglet det inn meldinger 😅

Leser at hun er glad i boller og sånt. Den er lei. Noen er bare veldig glad i mat. 

Endret av Sensi
  • Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har blitt mer sulten det siste året, men det tenker jeg er naturlig når hun også har strekt seg.

Hun er veldig glad i kaker, boller og godteri og maser oftere om å få godteri Nå er hun jo mer ute på egenhånd med venninnene og da går de jo av og til på kafé eller kjøper noe i byen og da blir det ofte donuts og lignende. 

Ts

Ja... Da er det vel kanskje på tide å ta grep? 

• Liker 4
Skrevet

Så bra at hun har en mor som følger med og som er villig til å ta opp dette. ❤️

Jeg har ikke særlig mange råd, utenom at hun bør lære seg å bare spise til måltidene, og at alt av "mellommåltider", snacks, godteri, drikke med kalorier, osv., er noe som hører til sjeldne anledninger.

Og da gjelder det også at måltidene er mettende nok. Sånn typisk "slankemat" er jo nitrist, og gjør bare at folk får lyst på potetgull etterpå, bare sånn for å sette det på spissen.

• Liker 11
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Så bra at hun har en mor som følger med og som er villig til å ta opp dette. ❤️

Jeg har ikke særlig mange råd, utenom at hun bør lære seg å bare spise til måltidene, og at alt av "mellommåltider", snacks, godteri, drikke med kalorier, osv., er noe som hører til sjeldne anledninger.

Og da gjelder det også at måltidene er mettende nok. Sånn typisk "slankemat" er jo nitrist, og gjør bare at folk får lyst på potetgull etterpå, bare sånn for å sette det på spissen.

Helt enig. Det er bedre å spise seg mett på ordentlig mat enn å gå å være småsulten. 

TS! Kanskje på tide å ta litt grep. Trenger ikke nevne vekten. Men snakke om at det er viktig og være bevisst på kostholdet og ha gode vaner. Boller etc er ikke hverdagsmat. Lær henne til å ha med eple i vesken og en liten drikkeflaske med vann slik at det ikke blir så tungt. Evt eple og gullerot. Hun kan skjære opp og ha i en liten boks om hun vil. 

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er veldig glad i kaker, boller og godteri og maser oftere om å få godteri

Og det får hun, og har fått?

Det høres ut som det er litt vel sent å ta grep nå, men dere kan jo forsøke å si nei fra tid til annen. Går dere foran som gode forbilder som ikke spiser godteri annet enn litt på lørdager? I så fall kan dere forsøke det.

Anonymkode: 3ef2f...569

• Liker 6
Skrevet

Hei, det er normalt å legge på seg i puberteten. Selv om det ofte er vanskeligere å gå ned i vekt. Jeg vil tro datteren din er klar over det, selv om hun ikke gir inntrykk av det og bare ikke bryr seg, eller tenker at det ikke er så mye. Det vil bli veldig kjedelig over tid med mye sunn mat, så det kan være verdt å tenke på at for å gå ned i vekt må man spise færre kalorier en man forbrenner. Vil også anbefale å måle bmi. Da kan du se hvorvidt hun legger på seg/går ned i vekt samtig som hun vokser. 

Anonymkode: 95667...424

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan godt oppfordre til å spise sunt, men gjør det heller som et familieprosjekt. 
Lag sunne middager, kutt opp grønnsaker som ungene kan bruke som snacks hjemme. Gjør en sunnere livsstil en vane hjemme. Bare ikke fortell barnet ditt at hun må slanke seg. 

Enig her, gjør det til et familieprosjekt. Unngå godteri annet en til kos i helgen/lørdag. Spis sunt.

Det er ikke å slanke seg om man la være å spise godteri. Det er bare fornuft, og det er fremdeles greit å forsøke å få inn hos en 14-åring.

Anonymkode: 3ef2f...569

• Liker 10
Skrevet

Du skriver hun har lagt på seg 6 kg fett. Du vet jo ikke om det bare er fett, hun har jo også vokst 8 (!!!) cm, det er jo veldig mye på kort tid. Hvor mye veier hun og hvor høy?

Jeg syns IKKE dere skal ta på vekten, hun ser jo selv hvordan hun ser ut (kan egentlig ikke skjønne at + 6 kg fra tidligere vekt + 8 cm kan føre til at hun er såå stor) fokuser heller på god og næringsrik mat, aktivitet sammen med familien og vær en god rollemodell i valgene dere tar.

Anonymkode: 7d94d...37c

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg kan ikke nekte henne å kle seg i små topper, men er livredd for at noen skal slenge en stygg bemerkning til henne.

Du løser ikke det ved å være den som slenger den stygge bemerkningen først. 

• Liker 14
Skrevet

Sånn har jeg det med folk som har føflekker i trynet sitt. De vet ikke at den er der. 

Det betyr at jeg må fortelle det til dem for de går rundt med føflekker i trynet uten å vite det selv. 

Anonymkode: e7226...61d

• Liker 19
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke skjønne at hun har gått veldig synlig opp i vekt når hun har vokst 6 cm og gått opp 8 kg?

Anonymkode: d30f0...a42

• Liker 24
Skrevet

Du som er mor: Hvordan ville du reagert om du var hennes datter og så slik ut som du sier? Hvordan ville du tatt det? Med all uvitenhet en tenåring har, traumer det vil gi, pluss at hun nå er i utviklingsfasen garantert. Så NEI herfra også, hold deg unna det prbl, vær så snill! 

• Liker 2
Skrevet

husker at jeg var denne jenta. 

når det ble kommentert at jeg burde være mer i aktivitet, eller passe på hva jeg spiste i uka tok jeg alt sammen som at de synes jeg var feit. Tror det ble grunnen til at jeg alltid hadde lavt selvbilde I ungdomstiden og gjorde meg så enormt bevisst på vekta mi. følte heller ikke jeg kunne slappe av hjemme. 

samtidig reagerte jeg med at mine foreldre skulle hvertfall ikke få lov til å bestemme, noe som gjorde at jeg nok fikk enda mer motvilje mot å gjøre disse positive endringene som mer aktivitet og frukt, og mindre søtt. når jeg var alene så smugspiste jeg - bare fordi at da kunne jeg spise det jeg ville. for meg ble det dermed et ungdomsprosjekt i mot mine foreldre (jeg skulle gjøre mitt), som desverre endte med at jeg ble varig overvektig. 

Ikke kommenter noe som kan tolkes dithen, hvertfall ikke ta snakke om kosthold og aktivitet. legg heller til rette for at det er lite usunn mat i hverdagen. kjøp kun inn i helger. 

Anonymkode: 1cbfb...cf7

• Liker 15
Skrevet

Selvfølgelig er hun klar over at hun har en bilring. Men det plager henne ikke og derfor går hun med nøyaktig de klærne hun har lyst til. Så befriende det må være, jeg unner henne å være komfortabel i kroppen hun har uansett. Det eneste problemet er at dette plager mora hennes.

Anonymkode: 959c6...993

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...