AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Del Skrevet 28. november 2021 Heisann, Sent i tenårene fucket jeg til økonomien min sammen med daværende samboer. Vi var begge like skyldig, handlet på kreditt og tok refinansieringslån som vi ikke hadde råd til å betale inn. Er nå seint i 20 årene, har 700k i inntekt og brukt de siste årene på å betale gjeld. Har nettopp betalt siste rest på et lån som fører til at ei betalingsanmerkning på 450k blir slettet om kort tid.. da gjenstår under 80 000 i gjeld, betaler mellom 15-20k i mnd så jeg er snart gjeldsfri!!!???Hva gjør jeg nå? Hva skal jeg bruke lønna mi på når jeg er ferdig? Jeg har en buffer på en månedslønn og jeg sparer til pensjon. Bor i eid enebolig som nesten er nedbetalt. Det er helt surrealistisk at jeg blir gjeldsfri før 30. Hadde aldri trodd jeg skulle komme ut av dette. Vennene rundt meg tror at jeg sitter relativ godt i det økonomisk, da jeg har ei grei inntekt og samboeren min tjener enda mer (han har ingen gjeld), samt at vi har bra hus og bil osv. Jeg klarer bare ikke se for meg livet når jeg får 20k ekstra hver mnd.?? Det blir første gang jeg skal få "nyte" lønna mi,bonusene, og føle på den egentlig inntekten min. Jeg får ofte høre at jeg jo har bra jobb, og har sikkert råd til ditt og datt - jeg har ikke følt på det enda men kan jo ikke si det til folk. 😅😅😅 Måtte bare blåse ut litt glede Anonymkode: 94edb...532 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Del Skrevet 28. november 2021 Bra jobba!! 😊😊 Men skjønner ikke helt, hvordan kan du eie nesten nedbetalt bolig med betalingsanmerkninger? Anonymkode: 84665...44c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #3 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bra jobba!! 😊😊 Men skjønner ikke helt, hvordan kan du eie nesten nedbetalt bolig med betalingsanmerkninger? Anonymkode: 84665...44c Takk 😊Vi kjøpte boligen (billig) før vi fikk anmerkninger. boliglånet har alltid blitt betalt til rett tid. Namsmann tar ofte enten trekk i lønn, eller pant i hus. Siden jeg har jobb har de trekt meg i lønn, men hvis jeg ikke hadde hatt inntekt ville nok huset vært tvangssolgt for lenge siden.. Ts Anonymkode: 94edb...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Heisann, Sent i tenårene fucket jeg til økonomien min sammen med daværende samboer. Vi var begge like skyldig, handlet på kreditt og tok refinansieringslån som vi ikke hadde råd til å betale inn. Er nå seint i 20 årene, har 700k i inntekt og brukt de siste årene på å betale gjeld. Har nettopp betalt siste rest på et lån som fører til at ei betalingsanmerkning på 450k blir slettet om kort tid.. da gjenstår under 80 000 i gjeld, betaler mellom 15-20k i mnd så jeg er snart gjeldsfri!!!???Hva gjør jeg nå? Hva skal jeg bruke lønna mi på når jeg er ferdig? Jeg har en buffer på en månedslønn og jeg sparer til pensjon. Bor i eid enebolig som nesten er nedbetalt. Det er helt surrealistisk at jeg blir gjeldsfri før 30. Hadde aldri trodd jeg skulle komme ut av dette. Vennene rundt meg tror at jeg sitter relativ godt i det økonomisk, da jeg har ei grei inntekt og samboeren min tjener enda mer (han har ingen gjeld), samt at vi har bra hus og bil osv. Jeg klarer bare ikke se for meg livet når jeg får 20k ekstra hver mnd.?? Det blir første gang jeg skal få "nyte" lønna mi,bonusene, og føle på den egentlig inntekten min. Jeg får ofte høre at jeg jo har bra jobb, og har sikkert råd til ditt og datt - jeg har ikke følt på det enda men kan jo ikke si det til folk. 😅😅😅 Måtte bare blåse ut litt glede Anonymkode: 94edb...532 Står respekt av at du kom deg ut av det 👏🏽👏🏽 Veldig bra jobba 😁 Hva med å spare i fond? Anonymkode: 79a1a...57d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #5 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg har aldri hatt kredittgjeld osv, men vi hadde et stort boliglån som vi har betalt ned nå. Siden vi kun er knapt 30år velger vi å låne mer og kjøpe større (Oslo). Det er både fordi vi ønsker større bolig, det lønner seg ikke å få formue og bolig er en investering som øker raskt i pris her. Så kjøpe større hus er mitt råd:) Anonymkode: bba61...6e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Del Skrevet 28. november 2021 Tror ikke økonomien din var "fucket". Det var mye penger på kreditt ja, men dere klarte jo å nedbetale det og har både hus og bil. Tror det var den høye lønna som redda deg der. Tja, du kan jo alltids bare ha litt ekstra på konto. Trenger ikke å bruke mer bare fordi du har råd til mer. Bruk når du trenger, unn deg noe godt av og til. Anonymkode: cfae0...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tran09 Skrevet 28. november 2021 #7 Del Skrevet 28. november 2021 Sykt bra jobba, kjenner deg ikke men blir helt stolt 🤩 Du kan bruke penger på å pusse opp huset, reise, kjøpe det du trenger/ønsker, spare, bryllup, barn, hund/katt/fugl/annet, nye sengesett, en sofa, bedre seng, eller hva du nå enn ønsker! Bare vær forsiktig med å ikke gå på en ny smell, det første jeg vil anbefale deg er å ha minst 3*inntekt i sparing før alt annet. Lykke til, kos deg og igjen; Godt jobba! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Del Skrevet 28. november 2021 Spare til pensjonsalderen. Anonymkode: 6cfe0...da3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #9 Del Skrevet 28. november 2021 Husk uføreforsikring, livsforsikring, pensjonssparing. Spare til evt barn? Pusse opp huset så det øker i verdi? Kjøpe et bedre hus. Anonymkode: bba61...6e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Del Skrevet 28. november 2021 Veldig bra jobba. Skaff deg noen morsomme hobbyer. Jeg er ti år eldre, vært gjeldfri i tre år, har stort hus og tre biler, null gjeld. Koser meg med det jeg har, og mat, vin, kunst etc. Anonymkode: 44580...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #11 Del Skrevet 28. november 2021 Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor refinansierte du ikke? Anonymkode: 5e7ba...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #12 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk 😊Vi kjøpte boligen (billig) før vi fikk anmerkninger. boliglånet har alltid blitt betalt til rett tid. Namsmann tar ofte enten trekk i lønn, eller pant i hus. Siden jeg har jobb har de trekt meg i lønn, men hvis jeg ikke hadde hatt inntekt ville nok huset vært tvangssolgt for lenge siden.. Ts Anonymkode: 94edb...532 Skjønner, uansett veldig bra jobbet 😊😊 Anonymkode: 84665...44c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 28. november 2021 #13 Del Skrevet 28. november 2021 Spar opp 4-6 månedslønner i buffer. Deretter ville jeg satt en del i et aggressivt fond iom at du er så ung. Så bør du vurdere om du skal kjøpe en utleiebolig hvis du bor i en del av landet hvor en kan forvente en grei prisstigning de neste 30 årene. Vips så kan du pensjonere deg i slutten av femtiårene uten å ta ut noe fra det offentlige før du må. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 28. november 2021 #14 Del Skrevet 28. november 2021 Betaler mere i skatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2021 #15 Del Skrevet 28. november 2021 Gratulerer! TS kan ikke refinansiere når hun har betalingsanmerkninger. Ja, hva skal man bruke 20K i måneden på? Selvsagt er det surrealistisk - men jeg ville jo også sagt pensjon, oppgraderinger på huset og hobbyer. For min del ville det blitt reiser. I disse koronatider ville det blitt innenlands reiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #16 Del Skrevet 28. november 2021 Spare. Investere. Ha stor buffer. Planlegge og spare til en reise du ønsker deg når pandemien er over. IKKE skru opp forbruket! Anonymkode: f33db...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #17 Del Skrevet 28. november 2021 Støtt lokale mat- og drikkeprodusenter. Anonymkode: 6cfe0...da3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 28. november 2021 #18 Del Skrevet 28. november 2021 Du skal sette mer penger på en sparekonto. En månedslønn er lite. Det beste er ca. 3 mnd lønn på bufferkonto. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Del Skrevet 28. november 2021 Spar til 6 mnd buffer (alle utgifter). Spar mer til pensjon. Og begynn å investere Anonymkode: 96d67...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #20 Del Skrevet 29. november 2021 Blondie65 skrev (10 timer siden): Gratulerer! TS kan ikke refinansiere når hun har betalingsanmerkninger. Ja, hva skal man bruke 20K i måneden på? Selvsagt er det surrealistisk - men jeg ville jo også sagt pensjon, oppgraderinger på huset og hobbyer. For min del ville det blitt reiser. I disse koronatider ville det blitt innenlands reiser. Med en bolig som det kan tas pant i kan man lett få refinansiering selv om man har betalingsanmerkninger. Anonymkode: c3391...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå