Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i et aktivt yrke med høyt tidspress. Nå har vi hatt dårlig ledelse en god stund som har ført til at 6 av 10 har sluttet det siste året. Så har det blitt ansatt 4 nye, men en av disse sluttet igjen etter 6 mnd. Så vi er egentlig 7 stk på jobb. 2 stk fungerer ikke i det hele tatt, selv med lang opplæring. Fra de som har vært i jobben lenge så er det to som er langtidssykemeldte. Så vi er kun 3 stk som fungerer på jobb. 

Vi jobber ofte sammen, noe som har gått greit, men ingen av oss kan noen gang være borte uten at lasset velter. Nå er vi pålagt å jobbe søndager også. Jeg er satt opp på jobb 12 dager i strekk, 2 dager helg også 12 dager i strekk igjen. Jeg er satt opp julaften, romjulen og nyttårsaften. I tillegg har jeg jobbet overtid i 4 uker nå. 

Kroppen begynner virkelig å merke det. Det verker I knær, rygg, armer og skuldre døgnet rundt. Jeg får nesten ikke sove til tross for smertestillende døgnet rundt. I tillegg har jeg blitt kraftig forkjølet nå. Jeg vet at om jeg melder ifra at jeg ikke kommer til uken så blir det ekstremt dårlig stemning. 

Samtidig vet jeg at jeg snart møter veggen om jeg ikke tar hensyn til denne forkjølelsen. Jeg har ikke vært mye syk i år, sist jeg var syk så var jeg på jobb uansett. Men når man ender med å være en av de få som drar lasset så merker jeg at kroppen snart knekker. Jeg har konstant hodepine, sover urolig, diaré omtrent daglig, aldri overskudd utenom jobb.

Men helt ærlig, hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: dca5b...686

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig - slutte! Hvor i alle dager jobber du? 

Anonymkode: cf00e...dbe

• Liker 23
Skrevet

Jobb er slitsomt. Vi blir alle slitne etter en arbeidsdag. Dette er vanlig. 

Anonymkode: 1d74c...a5d

• Liker 5
Skrevet

Dra til legen og få sykemelding. Du har jo rett å bruke egenmelding, men hvis du har vært hos legen så kan de ikke nekte deg å komme på jobb. Vet ikke hvordan dere melder fravær, men hvis det er på melding så hadde jeg skrevet "Hei. Jeg er blitt sykemeldt frem til x dato. Ønsker bekreftelse på at meldingen er mottatt. Akkurat nå trenger jeg tid på å komme meg og vil selv ta kontakt i utgangen av sykemeldingen.". 

Så hadde jeg droppet å svare på meldinger, med mindre det er noe de absolutt må vite. 

Meld deg inn i fagforening.

Anonymkode: a9ee0...3f6

• Liker 11
Skrevet

HVOR er dette??

butikk???

Anonymkode: b0efa...6db

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt ærlig, du sier det selv. Du må ta hensyn til hva kroppen din tåler, selv om det måtte lage dårlig stemning.

Hvis du kjører over kroppen i for lang tid, så sier det virkelig stopp. Og da er det ikke over på kort tid heller. Her MÅ du lytte snart.

I tillegg til å muligens revurdere arbeidsplass, men det er jo ikke gjort over natta. Det å ringe inn gyldig sykefravær er derimot det.

Anonymkode: 092b6...34d

• Liker 4
Skrevet

Du drar til legen, fremlegger dine helseproblemer der. Så ser du deg om etter en annen jobb. 

Anonymkode: 919d1...535

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hadde jeg droppet å svare på meldinger, med mindre det er noe de absolutt må vite. 

Dette er dårlig råd, en som er sykemeldt har plikt til å både bli oppfulgt opp av arbeidsgiver, og følge det opp igjen selv.

Men sånn ellers er jeg enig, det er på tide å ta hensyn til kroppen. 

Anonymkode: 092b6...34d

• Liker 7
Skrevet

Oi dette kan vel umulig være helt innenfor lovverket?

Jeg ville definitivt tatt kontakt med Fagforbundet. Regner med/håper du er organisert?

Uansett, lykke til! Viktig å lytte til kroppen!

Anonymkode: 5acc8...ddf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du drar til legen, fremlegger dine helseproblemer der. Så ser du deg om etter en annen jobb. 

Anonymkode: 919d1...535

Det holder jeg på med. 

• Liker 1
Skrevet

Du skal være hjemme noen dager ja. Og teste deg for korona

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HVOR er dette??

butikk???

Anonymkode: b0efa...6db

Nei, dette er ikke butikk, mye mer aktivt enn det. 

Skrevet
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Du skal være hjemme noen dager ja. Og teste deg for korona

Det har jeg gjort og den var negativ. 

Skrevet

I tillegg har jeg blitt grundig lurt/utnyttet. Jeg skulle jobbe annen hver helg en periode frem til de fikk tak i ny vikar. Ny vikar fikk opplæring en helg så da tenkte jeg at den tiden snart er over. Så når det var mulig skulle jeg få 100% arbeid på papiret, for der og da hadde ikke sjefen mer enn 80 å tilby. Denne nye vikaren har fått 100% fast og jeg jobber fremdeles helger. Jeg ble også lovet at om jeg jobber helger skulle jeg ha fri noen dager ellers i uken. Dette har heller ikke skjedd og det ser ikke ut til å skje den neste måneden heller. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar å ha nok folk på jobb, det er ledelsen sitt, å de gjør ikke jobben sin. Ingen takker deg for at du jobber deg syk, de blir bare irriterte fordi du ikke er der. Ha en dialog med legen å kom deg ut av den jobben. 

Anonymkode: 4713c...697

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

så hadde jeg skrevet "Hei. Jeg er blitt sykemeldt frem til x dato. Ønsker bekreftelse på at meldingen er mottatt. Akkurat nå trenger jeg tid på å komme meg og vil selv ta kontakt i utgangen av sykemeldingen.". 

Anonymkode: a9ee0...3f6

Godt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det.

• Liker 4
Skrevet
sicario skrev (Akkurat nå):

Godt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det.

Ja, selvfølgelig ringer man. 

• Liker 1
Skrevet

Her har arbeidsgiver gjort en elendig jobb med å få skaffet inn mer hjelp. Ikke minst må noe være veldig galt siden så mange har sluttet.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er utslitt. Du kommer til å gå på en smell, veldig snart, om du ikke tar grep. Gå til legen og få en sykemelding. Arbeidsgiveren din bør få kjenne på hvordan det blir når de «som kan jobben» ikke lengre er der. Det er betalingen de får når de ansetter feil folk.

Anonymkode: 5f571...49f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobber i et aktivt yrke med høyt tidspress. Nå har vi hatt dårlig ledelse en god stund som har ført til at 6 av 10 har sluttet det siste året. Så har det blitt ansatt 4 nye, men en av disse sluttet igjen etter 6 mnd. Så vi er egentlig 7 stk på jobb. 2 stk fungerer ikke i det hele tatt, selv med lang opplæring. Fra de som har vært i jobben lenge så er det to som er langtidssykemeldte. Så vi er kun 3 stk som fungerer på jobb. 

Vi jobber ofte sammen, noe som har gått greit, men ingen av oss kan noen gang være borte uten at lasset velter. Nå er vi pålagt å jobbe søndager også. Jeg er satt opp på jobb 12 dager i strekk, 2 dager helg også 12 dager i strekk igjen. Jeg er satt opp julaften, romjulen og nyttårsaften. I tillegg har jeg jobbet overtid i 4 uker nå. 

Kroppen begynner virkelig å merke det. Det verker I knær, rygg, armer og skuldre døgnet rundt. Jeg får nesten ikke sove til tross for smertestillende døgnet rundt. I tillegg har jeg blitt kraftig forkjølet nå. Jeg vet at om jeg melder ifra at jeg ikke kommer til uken så blir det ekstremt dårlig stemning. 

Samtidig vet jeg at jeg snart møter veggen om jeg ikke tar hensyn til denne forkjølelsen. Jeg har ikke vært mye syk i år, sist jeg var syk så var jeg på jobb uansett. Men når man ender med å være en av de få som drar lasset så merker jeg at kroppen snart knekker. Jeg har konstant hodepine, sover urolig, diaré omtrent daglig, aldri overskudd utenom jobb.

Butikk høres det ut som? Typisk! Kjeden starter ikke tilfeldigvis på S?

Anonymkode: 1679c...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...