Gå til innhold

Ei mamma i klassen som alltid sender bort barna men aldri bidrar selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ei mamma i klassa (dette gjelder 2 klassinger) som har to barn som hun alltid sender «ut i verden» for å finne på ting. Ikke noe galt i det, men hun er samtidig typen som alltid spør oss voksne om disse barna hennes kan bli med hjem fra skolen/sfo, om de kan sitte på hit og dit.. osv osv.. og dette selv om vi vet at hun selv ikke har noen planer. Hun spør aldri noen av oss andre om våre barn vil komme dit og leke eller tilbyr seg noe som helst. Hvordan ta det opp med henne? Disse barna hennes er forøvrig ikke noe hyggelige å ha på besøk da de er typen som hopper i sofa’n, driver med «rampestreker», feks tar bananer og gjemmer rundt i klesskuffer 🙄 osv.. de svarer frekt tilbake til voksne og når de får beskjed om å rydde opp etter seg før de reiser hjem så svarer de jammen frekt da også. Jeg har måttet be dem dra hjem ved flere anledninger da jeg har sagt at siden de ikke klarer å oppføre seg og høre på beskjeder så får de ikke være hos oss. 
Hvordan ta opp dette med foreldrene? Mamma’n er meget lettfornærmelig nemlig. Med mindre de flyttet så er vi stuck med dem i klassen/omgangskretsen i mange år så jeg vil ikke lage altfor mye drama. Kan jo være at det er hjemmeforhold der som resulterer i alt dette, men vet ikke.

Anonymkode: f5f2c...a29

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med henne? Du kan ikke tvinge folk til å ta imot besøk om de ikke er interessert. Er ikke ditt problem hva hun gjør i sin fritid. Det du kan gjøre er å slutte å si ja til besøk/kjøre barnet rundt. Om hun ikke orker sine egne barn er det hennes problem

• Liker 8
Skrevet

Si nei… 

la være å invitere dem hjem med barna dine.

Om hun ringer/sms er det bare å la være å svare.

Spør hun deg direkte, er det vel bare å si at det ikke passer nå?

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo i første omgang si nei til besøk. Prøve det i en periode for å få litt avstand. 

Anonymkode: 769f3...041

• Liker 16
Skrevet

Vi sier ofte at det ikke passer, nesten kleint fordi de spør så ofte. Det er litt sånn at når jeg henter på sfo så kan barnet si: mamma sier at det er greit at jeg blir med dere hjem. Men da har jeg hatt null kommunikasjon med mamma’n.. 🙄 Jeg svarer da alltid at vi voksne må avtale slik på forhånd og sier at hun kan be mamma’n sin sende meg ei mld/ringe meg så kan vi avtale noe. Men jeg hører aldri fra mamma’n. Når da barna kommer på døra for å høre om å leke så sende jeg mld til mamma’n om at barna er hos oss. (Tenker de fleste setter pris på å vite hvor barna er).. HVIS hun svarer så er det som regel bare: å ja, jeg visste ikke at de hadde gått noe sted. Altså.. vi bor 2 km ifra hverandre og jeg synes det er godt gjort å ikke ha såpass kontroll på barna at man vet at de har gått noe sted. 
Det ene gangen jeg sa ifra at det ikke passet med besøk så ble denne mamma’n regelrett sur 😳 og ville vite hvorfor det ikke passet. … som om hun har noe som helst med det…. Mulig hun har mentale problemer.. kjedelig å måtte forholde seg til henne i årene som kommer. 

• Liker 5
Skrevet

Kunne vært meg, jeg har MS. Men jeg blir ikke lett fornærmet, og har veloppdragne barn som verken bråker, gjemmer/stjeler mat eller hopper i sofaen, og som hører på beskjeder.

Anonymkode: 680e9...e45

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne vært meg, jeg har MS. Men jeg blir ikke lett fornærmet, og har veloppdragne barn som verken bråker, gjemmer/stjeler mat eller hopper i sofaen, og som hører på beskjeder.

Da er det ikke deg. 😜 Jeg har forøvrig også MS. Men jeg sender ikke bort barna i hytt og pine likevel. Da hadde jeg i tilfelle kommunisert dette til omverden hvis jeg trengte litt hjelp i perioder.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det et problem at hun sender barna ut på ting og ikke tar imot andre barn hjemme? Det kan være mange årsaker her som sykdom du ikke vet om, eller for eksempel rus og vold fra far i hjemmet. 

At barnas oppførsel er et problem skjønner jeg, men den kan jo tyde på at noe ikke er som det skal i hjemmet og da er det barnas beste å få være andre steder. Ikke vær redd for å irettesette barna og gjøre det klar at om de skal være hos dere så får de ikke hoppe i sofaen osv. 

Anonymkode: ce2ee...c4b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det et problem at hun sender barna ut på ting og ikke tar imot andre barn hjemme? Det kan være mange årsaker her som sykdom du ikke vet om, eller for eksempel rus og vold fra far i hjemmet. 

At barnas oppførsel er et problem skjønner jeg, men den kan jo tyde på at noe ikke er som det skal i hjemmet og da er det barnas beste å få være andre steder. Ikke vær redd for å irettesette barna og gjøre det klar at om de skal være hos dere så får de ikke hoppe i sofaen osv. 

Anonymkode: ce2ee...c4b

Da sender man en bekymringsmelding til barnevernet dersom man mistenker slikt. 

Anonymkode: 4e601...3ac

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er det ikke deg. 😜 Jeg har forøvrig også MS. Men jeg sender ikke bort barna i hytt og pine likevel. Da hadde jeg i tilfelle kommunisert dette til omverden hvis jeg trengte litt hjelp i perioder.

Hihi, jeg vet at det ikke er meg, for mine er blitt litt større. Ville bare gjøre oppmerksom på at det er mye som ikke synes. Jeg er av den typen som ikke liker å snakke om sykdom. Men er veldig takknemlig for at mange bare er greie likevel, uten at jeg trenger brette ut om helse, symptomer, bivirkninger og alt mulig.

• Liker 2
Skrevet

Noen er bare sånn uten at det er noe galt hjemme. Er utrolig nok en del foreldre som synes det er greit å sende sine barn rundt på "legd" men aldri har besøk selv og det er greit nok det om barna oppfører seg, synes jeg da. Passer det ikke så passer det ikke. 

Kan de ikke oppføre seg så får de heller ikke komme på besøk. Nå har vi vært heldige med de fleste som kommer og går her og har aldri hatt noe problemer. Men hadde de kommet og oppført seg som drittunger så hadde de ikke fått kommet på besøk igjen

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt om det blir det samme da, men vi sender ungene ut for å leke. Nettopp fordi at vi synes de kan leke ute, da er det faktisk ikke vår feil om andres foreldre ikke sender ut sine, men inviterer våres inn til seg? Jeg synes egentlig det er litt irriterende, for å være helt ærlig, for jeg synes ungene har godt av frisk luft. Merker jo greit at det er endel som ikke er vant til det.

Anonymkode: 6488e...489

• Liker 5
Skrevet

Bor en alenemamma her i en mindre leilighet, uten lappen .. Ser at hun jobber mye og drasser handleposer på bussen med unga etter seg osv. Det koster meg INGENTING å la ungen sitte på til trening eller bli med hjem til oss. Barna der deler rom, og jeg har full forståelse for at det kan bli mye tjallabajs i den lille leiligheten om ungen skulle hatt med to kompiser hjem. Null stress :) 
Men de barna respekterer jo også oss andre foreldre, vi behandler dem jo ikke noe annerledes fordet om moren «ikke gidder» å bidra .... :) 

Anonymkode: 131df...361

• Liker 8
Skrevet

Har også en av de i klassen. Tørr nesten ikke hente på SFO mer for da er barnet på meg med èn gang. "Kan jeg bli med hjem i dag, i morgen, dagen etter?" 

Dette er et barn mitt barn ikke leker med på skolen...

Foreldrene er skilt men begge sender barnet rundt hele tiden. Kommer på døra kl.23 eller kl.5 om morgenen. Sitter vi med middagsbordet og det ringer på døren gir vi beskjed om at det ikke passer med lek. Da banker det på alle vinduer og fortsetter å ringe på hvert 5. min. Ber vi inn på middag liker det ingenting av det vi har og krever andre matretter. 

Vi inviterte hjem en dag, men endte opp med at vårt barn ble slått, beskyldt for ting som ikke skjedde (var i samme rom), og alt ble klaget på. Vi var kjipe som ikke ville la dem se filmer med vold og drap (De er 8 år!) for det var lov hos dem. Avsluttet med tyveri av mitt barn sine leker. Da foreldrene hentet fortalte jeg alt men de bare trakk på skuldrene. Krevde å få tyvegods tilbake, men de kunne ikke ta det fra barnet nå, for da ble det grining..  Ringte flere ganger til begge foreldrene, men da sa de at de ikke fant det. Barnet tok ofte lekene med på skolen, men nekter å gi dem fra seg... Til sist tok læreren dem (stod mitt barns navn på lappen under) og ble da skjelt ut av de andre foreldrene. 

Barn og foreldre maser stadig hver dag om hjem til oss, men ikke søren!! Har sagt til barnet mitt (som syns hele greia er ubehagelig og vanskelig) at når barnet spør er det bare å svare "Er det ikke min tur til å komme til deg?". Vi voksne vet jo at de aldri kommer til å invitere, men barnet slipper maset på den måten  

Anonymkode: 576fd...47e

Skrevet (endret)

Det behøver ikke være noe galt med henne, de tilhører kanskje en pinsevenn eller jehovas vitner osv.

Jeg opplevde selv at ingen av de to i klassen til min datter fikk bli med i noe bursdagskalas av noe slag hos de i klassen bl.a. Pinsevenn der mener jeg å huske. 

Visste ingenting, men ungene lekte fint sammen med ungene deres på skolen. 

Endret av tussi680
Skrevet

Jeg vil tro mange av vil ha forståelse bare vi hører en forklaring til at barna bare blir sendt bort. Men å føle at man blir prakket på andres unger, ingen takk, ikke noe tilbake, da er ikke jeg så interessert i å invitere inn hele tiden, spesielt når ungene er rabiate. 
Hadde en forelder derimot spurt meg. Du,vi sliter litt eller sønnen sliter litt og sønnen har har godt av venner og å komme seg bort og det virker som han er trygg på dere. Er det greit at han er hos dere. Vi kan dessverre oga (et eller annet) ikke ha så mye barn her.  Får jeg en sånn forespørsel så kan jeg se bort fra ensidigheten. 

Anonymkode: e7b82...44e

• Liker 5
Skrevet

«Disse ungene» som du kaller barna, har du prøvd å snakke med de? Spørre åpent og undrende hvordan de har det? Det er flere røde flagg her. Også i det innlegget med barnet som stjal og hadde skilte foreldre. Snakk med helsestasjonen eller send bekymringsmelding 

Anonymkode: 660f7...b0a

Skrevet

Hva med å prate med læreren til ungene? Hvordan oppfatter læreren foreldrene deres? Hvordan syntes foreldrene ungene oppfører seg? Spør og si du spør fordi du syntes det virker som om ting ikke er så bra. Da kan læreren evt også følge med og ta opp ting på foreldresamtaler

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har også en av de i klassen. Tørr nesten ikke hente på SFO mer for da er barnet på meg med èn gang. "Kan jeg bli med hjem i dag, i morgen, dagen etter?" 

Dette er et barn mitt barn ikke leker med på skolen...

Foreldrene er skilt men begge sender barnet rundt hele tiden. Kommer på døra kl.23 eller kl.5 om morgenen. Sitter vi med middagsbordet og det ringer på døren gir vi beskjed om at det ikke passer med lek. Da banker det på alle vinduer og fortsetter å ringe på hvert 5. min. Ber vi inn på middag liker det ingenting av det vi har og krever andre matretter. 

Vi inviterte hjem en dag, men endte opp med at vårt barn ble slått, beskyldt for ting som ikke skjedde (var i samme rom), og alt ble klaget på. Vi var kjipe som ikke ville la dem se filmer med vold og drap (De er 8 år!) for det var lov hos dem. Avsluttet med tyveri av mitt barn sine leker. Da foreldrene hentet fortalte jeg alt men de bare trakk på skuldrene. Krevde å få tyvegods tilbake, men de kunne ikke ta det fra barnet nå, for da ble det grining..  Ringte flere ganger til begge foreldrene, men da sa de at de ikke fant det. Barnet tok ofte lekene med på skolen, men nekter å gi dem fra seg... Til sist tok læreren dem (stod mitt barns navn på lappen under) og ble da skjelt ut av de andre foreldrene. 

Barn og foreldre maser stadig hver dag om hjem til oss, men ikke søren!! Har sagt til barnet mitt (som syns hele greia er ubehagelig og vanskelig) at når barnet spør er det bare å svare "Er det ikke min tur til å komme til deg?". Vi voksne vet jo at de aldri kommer til å invitere, men barnet slipper maset på den måten  

Anonymkode: 576fd...47e

Håper dette er et troll. Ellers er det jo svært bekymringsverdig, spesielt at et barn (maks 4 klasse da?) kommer på døra kl 23.00 eller 05.00.

Anonymkode: eefdd...2f8

• Liker 3
Skrevet

Hei! 

Min sønn har bestandig vært en sånn som drar på besøk. Har hatt besøk her også til tider, men er mye oftere på besøk selv. Det bunner rett og slett i at vi har dårlig plass. Vi er 5 stk på ca 115 kvm, og småsøsken bråker og vil være med. I tillegg er det nok litt rotete her til tider av samme grunn. 

Betyr ikke at det ikke er et kjærlig hjem som barna får det de trenger i 😊 

Anonymkode: 63f2c...0f7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...