Gjest hellokitty Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Har dere kilder? Og hvorfor stoler dere ikke på de som jobber med dette daglig og har gjort det de siste to årene? Og har dere respekt for at noen ikke er enig med dere om ikke tar dette på alvor og respekterer dere de tilbake for å følge råd som blir gitt av myndighetene?
Enda en tulling Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Artig at du spør om respekt når selve tittelen oser av mangel på respekt for dine meningsmotstandere.... Mange av de du henvender deg til kjenner seg nok ikke igjen i beskrivelsen og kommer nok ikke til å svare. Men jeg regner med at du sikter til folk som meg. Ja, jeg har kilder. Mange. Hvis jeg skulle ramse opp alle og i tillegg forklare hvorfor jeg mener de er relevante, måtte jeg skrive ei hel bok. Men det handler ikke om å stole på den eller den kilden. Det handler om å få tak i mest mulig informasjon, gjerne variert, for så å danne seg et helhetsbilde. Og så kan man se hva som stemmer med hva man selv observerer. Og vurdere hva som henger på greip eller ikke. Bruke gammeldags sunn fornuft. Til en viss grad handler det også om verdispørsmål. Hva er viktigst, hva er forholdsmessig, hva er etisk. Litt det samme som journalister gjorde før de ble propagandister. Hvem sikter du til som har jobbet med "dette" daglig de siste to årene? 45
Gjest Gagaen Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Enda en tulling skrev (17 minutter siden): Artig at du spør om respekt når selve tittelen oser av mangel på respekt for dine meningsmotstandere.... Mange av de du henvender deg til kjenner seg nok ikke igjen i beskrivelsen og kommer nok ikke til å svare. Men jeg regner med at du sikter til folk som meg. Ja, jeg har kilder. Mange. Hvis jeg skulle ramse opp alle og i tillegg forklare hvorfor jeg mener de er relevante, måtte jeg skrive ei hel bok. Men det handler ikke om å stole på den eller den kilden. Det handler om å få tak i mest mulig informasjon, gjerne variert, for så å danne seg et helhetsbilde. Og så kan man se hva som stemmer med hva man selv observerer. Og vurdere hva som henger på greip eller ikke. Bruke gammeldags sunn fornuft. Til en viss grad handler det også om verdispørsmål. Hva er viktigst, hva er forholdsmessig, hva er etisk. Litt det samme som journalister gjorde før de ble propagandister. Hvem sikter du til som har jobbet med "dette" daglig de siste to årene? Wow! for en logikk ! Hvis man har MYE info som gjør det ingenting om kildene er troverdig og pålitelige? Ikke rart det blir mye hjemmesnekra konspirasjoner.
Gjest hellokitty Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Enda en tulling skrev (1 time siden): Artig at du spør om respekt når selve tittelen oser av mangel på respekt for dine meningsmotstandere.... Mange av de du henvender deg til kjenner seg nok ikke igjen i beskrivelsen og kommer nok ikke til å svare. Men jeg regner med at du sikter til folk som meg. Ja, jeg har kilder. Mange. Hvis jeg skulle ramse opp alle og i tillegg forklare hvorfor jeg mener de er relevante, måtte jeg skrive ei hel bok. Men det handler ikke om å stole på den eller den kilden. Det handler om å få tak i mest mulig informasjon, gjerne variert, for så å danne seg et helhetsbilde. Og så kan man se hva som stemmer med hva man selv observerer. Og vurdere hva som henger på greip eller ikke. Bruke gammeldags sunn fornuft. Til en viss grad handler det også om verdispørsmål. Hva er viktigst, hva er forholdsmessig, hva er etisk. Litt det samme som journalister gjorde før de ble propagandister. Hvem sikter du til som har jobbet med "dette" daglig de siste to årene? Jeg mener kan om dere kan ha respekt for at andre kan ha forskjellige meninger enn dere og hører på andre troverdige kilder fra fagfolk og ikke samme kilder som dere. Forskere, leger, de som jobber med vaksine og andre fagfolk innen forskning og helse
Enda en tulling Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Gagaen skrev (47 minutter siden): Wow! for en logikk ! Hvis man har MYE info som gjør det ingenting om kildene er troverdig og pålitelige? Ikke rart det blir mye hjemmesnekra konspirasjoner. Så var det det med å tolke det andre skriver da. "Har dere kilder" var spørsmålet i HI, og svaret på det er ja. Siden det er mer enn en håndfull er det uaktuelt å ramse dem opp i et KG-innlegg. Ikke at antallet i seg selv sier noe om kvaliteten på dem. Jeg prøvde å forklare hvordan prosessen med å komme fram til en oppfatning er, i tilfelle TS var oppriktig interessert. Men hvis den eneste mulige tankegangen skal være at man velger seg noen "troverdige" kilder (hvordan?) og deretter blindt stole på disse tviler jeg på at det er mulig å nå fram. 16
Enda en tulling Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 hellokitty skrev (3 minutter siden): Jeg mener kan om dere kan ha respekt for at andre kan ha forskjellige meninger enn dere og hører på andre troverdige kilder fra fagfolk og ikke samme kilder som dere. Forskere, leger, de som jobber med vaksine og andre fagfolk innen forskning og helse Så var det det med å "høre" på kilder igjen, da... når jeg prøvde å si at det ikke var det som det handlet om. Det er mange forskjellige oppfatninger innenfor de yrkesgruppene du nevner. Det finner du ut om du ikke begrenser deg til å "høre på" et begrenset utvalg kilder. 16
Pivot Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 hellokitty skrev (2 timer siden): Har dere kilder? Og hvorfor stoler dere ikke på de som jobber med dette daglig og har gjort det de siste to årene? Og har dere respekt for at noen ikke er enig med dere om ikke tar dette på alvor og respekterer dere de tilbake for å følge råd som blir gitt av myndighetene? Hva legger du i begrepet "vaksinemotstander"? Man er vel ikke nødvendigvis en vaksinemotstander selv om man er skeptisk til koronavaksinene? Og hva vil du ha kilder til? 24
Anelie Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Blir jo sensurert og fjernet om du deler fra alternativ medier... 12
Gjest hellokitty Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 (endret) Pivot skrev (27 minutter siden): Hva legger du i begrepet "vaksinemotstander"? Man er vel ikke nødvendigvis en vaksinemotstander selv om man er skeptisk til koronavaksinene? Og hva vil du ha kilder til? Koronavaksinemotstander da. hvis det må være så pirkete pirkete. Og jeg skal ikke ha kildene til noen ting bare lurer på om de/dere som er motstandrere har pålitlige kilder og ikke bare danner egne mennínger Endret 28. november 2021 av hellokitty
Pivot Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 (endret) hellokitty skrev (32 minutter siden): Koronavaksinemotstander da. hvis det må være så pirkete pirkete. Og jeg skal ikke ha kildene til noen ting bare lurer på om de/dere som er motstandrere har pålitlige kilder og ikke bare danner egne mennínger Det er jo greit å vite hvem du henvender deg til her, for i ordets rette betydning så finner du veldig få av disse menneskene i Norge - altså, vaksinemotstandere. Ang. koronavaksinene. Jeg er ikke imot vaksinering generelt. Det jeg ikke støtter er vaksinering av de yngre aldersgruppene så lenge mange ikke kjenner omfanget av vaksinebivirkninger, samtidig som man vet at de yngre tåler smitte godt, statistisk sett. Du kan jo lese her, f.eks, hva Legemiddelverket sier selv vedr. kunnskap, eller mangel på kunnskap, om langvarige vaksinebivirkninger. https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/far-meldinger-om-langvarige-plager/74430465/amp Endret 28. november 2021 av Pivot 11
Example Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 (endret) Pivot skrev (1 time siden): Hva legger du i begrepet "vaksinemotstander"? Man er vel ikke nødvendigvis en vaksinemotstander selv om man er skeptisk til koronavaksinene? Og hva vil du ha kilder til? "Jeg er ingen tyv, jeg bare stjeler når det passer meg. Det hender at jeg går forbi noe uten å stjele det, men denne ene gangen valgte jeg å gjøre det. Det er utrolig krenkende å bli kalt tyv fordi jeg av en svært god grunn valgte å stjele denne ene gangen. Jeg er forkjemper for at det er fritt valg om man vil stjele eller ikke. Vi dere kaller tyver blir diskriminert, og det er ikke rettferdig. Frivillighet og respekt for folks valg ❤" Endret 28. november 2021 av Example 26
Frøya90 Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 (endret) Nå er ikke jeg vaksinemotstander, men kritisk til vaksinepresset i samfunnet. Skulle gjerne skrevet mer om mine grunner og sendt deg noen kilder, men det er ikke tillatt på kvinneguiden Endret 28. november 2021 av Frøya90 17
Vera Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 Nå er ikke jeg vaksinemotstander (ja, ser hvordan det høres ut..det blir som når noen starter setningen med «jeg er ikke rasist, men..») Uansett, jeg er ikke vaksinemotstander - jeg er vaksinert. Men, jeg tror litt av grunnen til skepsisen er alle kontrabeskjeder gjennom pandemien..i noen tilfeller virker det som FHI virkelig ikke aner hva de holder på med. «Barn blir ikke syke av viruset» BAM skolen stenger. «Munnbind har ingen betydning for smittespredning, så det vil vi ikke anbefale» noen uker etterpå var det munnbindpåbud. «Vi tror det kommer til å være ca 100 smittede innen mars-april 2020»..det stemte jo ikke for å si det mildt. «Vi ser ikke behov for å isolere reisende» Og slik startet pandemien. «Barn og unge voksne utvikler sjelden alvorlige symptomer på Covid-19» Barn ned til 12 år skal vaksineres. Men kun med Pfizer, og kun med 1 dose. Og listen fortsetter. Dette tror jeg har bidratt til at folk blir skeptiske og redde for å ta anbefalinger på alvor. Dernest tror jeg det er en ganske stor gruppe mennesker som sliter med helseangst, sosial angst osv - som rett og slett ikke får oppfølgning av helsevesenet til å håndtere utfordringene sine..og dermed tar de et urasjonelt valg. Så er det litt sånn..hvordan skal man overbevise noen om å ta vaksinedosene sine - når man i dette øyeblikk må forklare de som har tatt 2 doser - at disse 2 dosene ikke virker i tilstrekkelig grad, men at 3 doser kanskje virker. For nei, effekten av vaksinene har ikke ønsket resultat når det kommer til smittespredning. Men, den forhindrer alvorlig sykdom. 25
Tussa84 Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 Jeg foretrekker å benytte FHI som kilde. De skifter mening om ganske mye ganske ofte og det kjenner jeg meg igjen i. Interessant å følge med på. 9
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 hellokitty skrev (5 timer siden): Har dere kilder? Og hvorfor stoler dere ikke på de som jobber med dette daglig og har gjort det de siste to årene? Og har dere respekt for at noen ikke er enig med dere om ikke tar dette på alvor og respekterer dere de tilbake for å følge råd som blir gitt av myndighetene? Er ikke vaksinemotstander i det heletatt, men vært veldig skeptisk til coronavaksinen, og ikke har jeg noen underliggende sykdommer og er ung, og kvinne. Så ifølge statistikk så står jeg ganske trygt, og med to runder med covid bak meg så tålte jeg det veldig bra. Det handler ikke, for min del, det å ikke stole på eksperter, men det har vært mye ulik informasjon/resultater og de fleste studier som er gjort er observasjons studier. Vaksinen er ny, og selv om den er satt på millioner av mennesker, er det fortsatt ikke forsket nok på og ikke alle bivirkninger blir tatt seriøst. Med tanke på langtidseffekten vet de for lite og sprikende informasjon. Dog vil jeg si at det er langt mildere bivirkninger av vaksinen enn hvis man får moderat eller alvorlig covid. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde jeg tatt vaksinen før.
Honey Dew Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 Pivot skrev (3 timer siden): Hva legger du i begrepet "vaksinemotstander"? Man er vel ikke nødvendigvis en vaksinemotstander selv om man er skeptisk til koronavaksinene? Og hva vil du ha kilder til? Jo det er en. 6
pistasjenøtt15 Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 Hva venter dere på da? At det om 10 år er bevist at koronavaksinene er helt trygge på alle måter? Eller om 20 år? Eller mer? Poenget er jo at vi kan ikke bare sitte å vente i årevis på det, mens koronaviruset lager masse sykdom og problemer for oss. 12
Hatsumomo Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 hellokitty skrev (6 timer siden): Har dere kilder? Og hvorfor stoler dere ikke på de som jobber med dette daglig og har gjort det de siste to årene? Og har dere respekt for at noen ikke er enig med dere om ikke tar dette på alvor og respekterer dere de tilbake for å følge råd som blir gitt av myndighetene? Uten å ha lest tråden så tipper jeg du ikke vil få noe svar på det rett og slett for de vet at at kildene ikke holder vann, vil bli plukket fra hverandre uten problemer og mange er nok nesten litt flau over hvor de tar infoen sin fra ettersom mye av det bunner i konspirasjoner. Det er gjenkjennelige og like forutsigbart på hvert eneste forum. 12
Pivot Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 pistasjenøtt15 skrev (40 minutter siden): Hva venter dere på da? At det om 10 år er bevist at koronavaksinene er helt trygge på alle måter? Eller om 20 år? Eller mer? Poenget er jo at vi kan ikke bare sitte å vente i årevis på det, mens koronaviruset lager masse sykdom og problemer for oss. Venter blant annet på resultatene fra studiene som FHI er i gang med, vedr. vaksinebivirkninger. 12
Virrum Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 hellokitty skrev (7 timer siden): Har dere kilder? Og hvorfor stoler dere ikke på de som jobber med dette daglig og har gjort det de siste to årene? Og har dere respekt for at noen ikke er enig med dere om ikke tar dette på alvor og respekterer dere de tilbake for å følge råd som blir gitt av myndighetene? Det å ikke ville ta vaksinen er ikke det samme som å si at man ikke tror at denne pandemien er alvorlig, eller at man automatisk er en generell vaksinemotstander. Jeg for min del har tatt vaksine tidligere i mitt liv, så helt motstander er jeg da ikke. Men hvordan skal man vite hva som er fasiten ang. koronavaksinen, når WHO og FHI ikke har den selv? Hvor mange kontrabeskjeder er det ikke kommet fra overnevnte instanser ang vaksinen det siste året? Og hvor mange må komme før det er lov å bli litt skeptisk? Jeg håper for all del de som jobber med denne vaksinen, har jobbet med dette mer enn i de siste to årene... Det vaksinen først var tiltenkt har vist seg å ikke stemme, og FHI har gang på gang gått ut i media med beskjed om at "foreløpige studier viser", før man oppgir en ny og oppdatert virkemåte. Altså, de studerer fremdeles vaksinens virkning OG bivirkninger, og blir nok ikke ferdig med det med det første. Jeg synes bare det er rett og rimelig at det er frivillig å være del av en studie. Det at man ikke tar vaksinen gjør ikke automatisk sitt til at man overser alle andre smittevernregler. Jeg respekterer de som velger å ta vaksinen, hvorfor skulle jeg ikke gjøre det? Så forventer jeg at de respekterer mitt valg. 12
Anbefalte innlegg