Vifsla Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Hei, som overskriften sier. Hvor lenge var lukt og smak borte hos dere som har hatt korona? Jeg lengter etter å kunne smake mat igjen. Håper ikke det varer alt for lenge🤞
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Er noen måneder siden jeg hadde covid, fortsatt ikke helt tilbake, men har litt lukt og smakssans. Er den helt borte?
Gjest ATLAS6 Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Har ikke selv hatt korona, men venner har fortsatt redusert smak- og luktesans ca 15 måneder etter coronainfeksjon.
Vifsla Skrevet 28. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2021 Sirisiri10 skrev (20 minutter siden): Er noen måneder siden jeg hadde covid, fortsatt ikke helt tilbake, men har litt lukt og smakssans. Er den helt borte? Hvor lang tid tok det før du fikk tilbake litt smak og lukt? Jeg er helt uten på 4. dagen.
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Vifsla skrev (8 minutter siden): Hvor lang tid tok det før du fikk tilbake litt smak og lukt? Jeg er helt uten på 4. dagen. Noen uker så kom det litt. Ble forkjølet så forsvant det helt igjen, men når forkjølelsen forsvant fikk jeg litt smak og lukt igjen. Frustrerende samtidig har det vært situasjoner hvor det har vært veldig greit 😂
Vifsla Skrevet 28. november 2021 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2021 Sirisiri10 skrev (1 minutt siden): Noen uker så kom det litt. Ble forkjølet så forsvant det helt igjen, men når forkjølelsen forsvant fikk jeg litt smak og lukt igjen. Frustrerende samtidig har det vært situasjoner hvor det har vært veldig greit 😂 Takk for svar. Synes noen uker høres lenge ut! Håper du får full smak og lukt igjen snart
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Vifsla skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Synes noen uker høres lenge ut! Håper du får full smak og lukt igjen snart Ja, er lenge. En jeg kjenner har ingen lukte og smakssans ett år etterpå, mens noen får det jo tilbake ganske raskt. Store forskjeller. Takk det samme 😊
Bendie Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 10 mnd siden smitte. Mistet luktesansen totalt og smak var redusert. Kjente overhode ikke lukten av surt på over 6 mnd. Har fremdeles redusert luktesans og omfatter ofte ikke lukter andre kommenterer. Er imidlertid mest redd får at jeg ikke oppfatter tegn på mat som er sur eller lukt av brann eller andre ting som indikerer noe er galt. Ellers har jeg noe endret smaksløker og opplever ofte mye saltsmak. Mulig for de andre smakssanser er reduserte. 2
Gjest Linny111 Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 Kom sakte tilbake etter ca. en uke. Var helt normalt etter to uker.
IdaC Skrevet 29. november 2021 #10 Skrevet 29. november 2021 Den ble borte etter ca en uke etter positiv test og begynte å komme tilbake etter bare noen dager. Nå er det litt over 2 uker siden jeg testet positivt og smakssansen er nesten helt tilbake, bortsett fra at salt mat smaker ekstra salt, men luktesansen er ikke helt tilbake men mye bedre enn den var. Har lest at det hjelper å ta tilskudd av sink. Det er noe jeg har pleid å ta før korona også så vet ikke om det er derfor den kom tilbake såpass raskt. 1
Lonehill Skrevet 29. november 2021 #11 Skrevet 29. november 2021 Både immunforsvaret og smaksapparatet trenger sink for å funke. Hvis immunforsvaret bruker mye sink på å bekjempe en virusinfeksjon, kan smaksapparatet få for lite og slå seg av. Problemet er at det ikke finnes reseptmedisiner som fikser problemet. Sinktilskudd er "naturmedisin" og kan ikke brukes til å kurere sykdommer. Dessuten koster sinktabletter bare 60 øre stykket. Da får problemet heller vente til vi tilfeldigvis får i oss nok sinkholdig mat. Ifølge Sunnhetsrådet.no, er østers det absolutt beste å spise for den som har sinkmangel, hvis du vil sikre nok sink gjennom maten. 1
Anbefalte innlegg