Gå til innhold

Hvorfor gidder kvinner å bli provosert av dette markedsverdi tullet til menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på at kvinner har all makt på kjøttmarkedet, skulle man tro de hadde mer selvtillit enn å bli vippet av pinnen av "markedsverdi".

Litt som Kina. Et land med enorm makt. Men blir furt som en liten unge hver gang noen sier noe slemt.

Anonymkode: 800ce...f12

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Jepp, det er slik flesteparten av menn rasjonaliserer det å ha barn.

Forskjellen er den rasjonaliseringen som fører til beslutningen til barn, der din var nøytral, og din kone IKKE var det, selv om dere begge hadde samme faktabakgrunn.

Hvorfor gjøre beslutningen om å få barn eller ikke få barn til et spørsmål om rasjonalitet og irrasjonalitet? Har mennesker virkelig sluttet med andre kategoriseringer. Jeg ser virkelig ikke dette, bortsett fra et ønske om rasjonalisering av det å ikke få barn. Det er rett og slett to ulike ønsker. Vil ha barn, vil ikke ha barn. Jeg, som kvinne, har aldri sett på meg selv som rasjonell fordi jeg ikke vil ha barn. Merkelig å gjøre dette om til en sånn greie.

Anonymkode: b154c...a89

Skrevet

Jeg synes begrepet markedsverdi er tull. Folk treffes, liker hverandre og forelsker seg, uansett alder. Det finnes bra folk, og dårlige folk i alle aldre. Folk med gode verdier vil oftest se etter det samme i en mulig partner. 

Når det gjelder kvinner, er det mange godt voksne som rett å slett ikke ønsker seg en mann. Vi kan få sex, om vi vil. Men mange er lei av dramaet som ofte følger med forhold, og ønsker tid for seg selv og  sine interesser. Interessen for menn avtar, rett å slett. Markedsverdi er irrelevant. Min oppfatning er at godt voksne menn trenger kvinner mer, enn omvendt. 

Anonymkode: 5451a...c83

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes begrepet markedsverdi er tull. Folk treffes, liker hverandre og forelsker seg, uansett alder. Det finnes bra folk, og dårlige folk i alle aldre. Folk med gode verdier vil oftest se etter det samme i en mulig partner. 

Når det gjelder kvinner, er det mange godt voksne som rett å slett ikke ønsker seg en mann. Vi kan få sex, om vi vil. Men mange er lei av dramaet som ofte følger med forhold, og ønsker tid for seg selv og  sine interesser. Interessen for menn avtar, rett å slett. Markedsverdi er irrelevant. Min oppfatning er at godt voksne menn trenger kvinner mer, enn omvendt. 

Anonymkode: 5451a...c83

👏👏👏

Anonymkode: 0353e...c53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gjøre beslutningen om å få barn eller ikke få barn til et spørsmål om rasjonalitet og irrasjonalitet? Har mennesker virkelig sluttet med andre kategoriseringer.

Rasjonalisering er Interesant nok det motsatte av rasjonalitet: rasjonalisering er en intern tankeprosess som vi gjør for oss selv for å forsvare våre urasjonelle handlinger: Vi finner opp grunner som henger sammen logisk for å tilfredstille vår intellektuelle behov for å fungere i samfunnsperspektiv.

Poenget var å svare på: HVORFOR  er det statistisk færre menn enn  kvinner som er interessert i barn; det var det jeg svarte på.

Det betyr man må forstå hvorfor folk gjør tingene de gjør, og forskjellene mellom gruppene «menn» og «kvinner», og det faktum at det er forskjellige årsaker som trigger den 100% irrasjonelle beslutningen det er å få barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har rett, men det var et verktøy spesifikt rettet mot en forespørsel. Det var en person som lurte på hvorfor hennes datingsituasjon hadde endret seg.

Til det, var det et funksjonelt verktøy.

Problemet etterpå var at folk trodde det kunne brukes generelt.

Og det kan det ikke, ganske enkelt fordi det ikke finnes «gode verdier», det finnes ikke en helhetlig konsistent forståelse av markedet.

• Liker 2
Gjest Anna Liana
Skrevet (endret)

"Markedsverdi" er et begrep som naturligvis er hentet fra økonomifaget, men som også fungerer utmerket godt som et verktøy innenfor sosiologi, da for å beskrive og forutse menneskers adferd, preferanser, utfall etc. på makronivå. Det er også et nyttig redskap for individet dersom man ønsker en god predikator på hvilken adferd og hvilke strategier som faktisk vil fungere for en og ikke.

Både menn og kvinner har "markedsverdi", så det er ikke et begrep som er spesielt rettet inn mot kvinner. Noen av faktorene som avgjør et menneskes markedsverdi på kjønnsmarkedet er universelle for begge kjønn, noen er i stor grad overlappende, mens andre igjen er relativt unike for hvert enkelt kjønn.

Når det er sagt så overrasker det meg ikke at dette forumet i stor grad består av mennesker som er for autistiske til å kunne forstå hva en "analogi" er for noe, for investerte i sitt eget ego til å kunne tolke noe som noe annet enn et angrep på seg selv og sitt eget kjønn, og for trangsynte til å kunne ha to tanker i hodet på en gang (som f.eks. det at "markedsverdi" og "menneskeverdi" kan eksistere side om side).

Endret av Anna Liana
Skrevet
Druid skrev (7 minutter siden):

Rasjonalisering er Interesant nok det motsatte av rasjonalitet: rasjonalisering er en intern tankeprosess som vi gjør for oss selv for å forsvare våre urasjonelle handlinger: Vi finner opp grunner som henger sammen logisk for å tilfredstille vår intellektuelle behov for å fungere i samfunnsperspektiv.

Poenget var å svare på: HVORFOR  er det statistisk færre menn enn  kvinner som er interessert i barn; det var det jeg svarte på.

Det betyr man må forstå hvorfor folk gjør tingene de gjør, og forskjellene mellom gruppene «menn» og «kvinner», og det faktum at det er forskjellige årsaker som trigger den 100% irrasjonelle beslutningen det er å få barn.

Jeg tror du bør være forsiktig med å snakke for alle menn angående dette. Det finnes også menn som har et stort behov for å bli far. Jeg kjenner til og med to gutter som var barn da de definerte sin største drøm for fremtiden som å bli pappa. 

Irrasjonelle er heller ikke beslutningen om å få barn, da dette behovet er hva som opprettholder menneskets eksistens, og vi er ikke helt fristilt fra primitive behov selv om vi tenker mer enn de fleste dyr. 

Å være far er svært viktig for mange menn, og det gir dem enormt mye. Jeg har selv en far som ånder og lever slik for å være far og senere bestefar at hele hans tankeverden snurrer rundt det. Det har vært min mor som har hatt behov for annet etter at vi barna ble voksne. 

Samme med min mann. Han maste i årevis om flere barn da jeg sa at jeg var fornøyd med to, og ble babysyk hver gang han så et lite barn. Det er jeg som har hatt størst behov for egentid og å være mer enn mamma da ungene ble store nok til at vi kunne dra fra dem, og han som synes det er vanskelig. 

Ene nevnte gutt som allerede som barn gledet seg til å bli pappa ble det tidlig, og fikk 6 barn. Det hadde blitt flere om ikke kona sa nei. Ja begge ble pappa tidlig. 

Ikke alle kvinner har behov for å bli mamma, og noen menn har sterkt behov for å bli pappa. Det er nok mer realiteten enn det du fremmer. 

Anonymkode: 0c1ba...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du bør være forsiktig med å snakke for alle menn angående dette.

Legg merke til ordlyden min: statistisk flertall.  Jeg tillegger hormonkombinasjoner 99% av årsaken til driven å få barn.

Jeg bruker samme for kvinner.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Irrasjonelle er heller ikke beslutningen om å få barn, da dette behovet er hva som opprettholder menneskets eksistens, og vi er ikke helt fristilt fra primitive behov selv om vi tenker mer enn de fleste dyr.

Poenget mitt er at biologiske drivkrefter er ikke rasjonelle.

Og fellesskapsbehov er ikke styrende for våre valg. Det er en grunn til at jødedommen har BUD om formering; de individuelle motivasjonene for ikke å få barn var større enn fordelene.

Og fra et rent individuelt ståsted, er det monumentale argumenter mot å få barn. Menneskeheten skulle dødd ut etter at Første kvinne som visste hvordan barn ble skapt, bevitnet en fødsel…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir egentlig ikke provosert for min egen del. Jeg vet at de prater bare dritt. Som om hva to gubber, hvor den ene ser ut som en offentlig runker og han andre ser eks-narkoman ut, komme og fortelle meg at da jeg bikka 30 så tørka egga mine ut? De kan rulle ut i havet.

Men det provoserer meg at sånne gubber får albue seg frem i media, som om de har så forbanna enorme hjerner at de MÅ ha spalteplass og live hologram 24/7 osv for å fortelle kvinner ditt og datt. For yngre jenter ser dette og tenker "oi når jeg blir 30+ så er det ingen som vil ha meg. min verdi som person synker" og det er faen ikke greit.

Anonymkode: 1233e...001

Jeg leste i går at dette var i utgangspunktet var rettet mot kvinner 50+ så hvor kommer 30+ fra? Er det fra kg der enkelte menn fremstiller det som at alt over 25 er for gammelt? 

Anonymkode: 181a7...c29

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leste i går at dette var i utgangspunktet var rettet mot kvinner 50+ så hvor kommer 30+ fra? Er det fra kg der enkelte menn fremstiller det som at alt over 25 er for gammelt? 

Det er i utgangspunktet rettet mot kvinner og menn i alle aldre.

• Liker 1
Skrevet
Epictetus skrev (1 minutt siden):

Det er i utgangspunktet rettet mot kvinner og menn i alle aldre.

Det var ikke det Thuen skrev at var hensikten med innlegget som startet det hele. Man kan selvfølgelig ta det videre, men de mente altså kvinner (og menn) 50+. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det avslører i så fall også hvor mye menn forakter og hater kvinner, gitt intensiteten i protestene.

Hvis det var usant vrøvl så ville det vært lett å avfeie og glemme.

Anonymkode: 3640c...6df

Mange flere artikler som har blitt skrevet om dette nylig enn om at menn ikke forakter eller hater kvinner,  så det er ikke i nærheten av den samme intensiteten. Personlig gidder jeg aldri å krangle på om jeg hater kvinner eller ikke fordi anklagen er såpass absurd at den ikke krever noe argument for å avfeier, den kan bare ignorerer. Eneste situasjonen hvor jeg gidde å forsvare meg er dersom jeg ser at jeg faktisk har skrevet noe som lett kan misoppfattes.

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke det Thuen skrev at var hensikten med innlegget som startet det hele. Man kan selvfølgelig ta det videre, men de mente altså kvinner (og menn) 50+. 

Det var fordi det ble skrevet som et råd/svar i en slik kontekst, men konseptet markedsverdi (mate value) slik beskrevet i kildematerialet er ikke knyttet til kjønn eller alder.

• Liker 1
Skrevet

Menn som nærmer seg 40 er ikke så veldig interessant for kvinner på 30. Kun for de kvinnene som sliter i sin egen aldersgruppe og har lav markedsverdi selv. Enda verre om han er syk/psyk/trygdet/lapskaus jobb. Menn eldes de også ;)

Anonymkode: 1e07a...da0

• Liker 4
Annonse
Skrevet
Epictetus skrev (3 timer siden):

Det var fordi det ble skrevet som et råd/svar i en slik kontekst, men konseptet markedsverdi (mate value) slik beskrevet i kildematerialet er ikke knyttet til kjønn eller alder.

Nei, men nå svarte jeg en annen bruker og jeg har for eksempel trodd at de snakket om kvinner 30+ spesifikt, men så er det altså her på kg at det er kvinner 30+ som hovedsakelig blir debattert. 

Jeg forstår at man kan bruke det på folk uansett alder, men de har da altså ikke gått ut og sagt kvinner 30+.

Skrevet
Druid skrev (På 2.12.2021 den 13.07):

Da er det jo du som blander rasjonalitet og rasjonalisering. Du sier menn rasjonaliserer å ikke få barn på denne måten. Samtidig kaller du irrasjonelt å ikke ville ha barn. Du mixer. Du har også skrevet før om dette og da kalte du kvinners behov for å få barn for irrasjonelt og menns "ikke-behov for å få barn" for rasjonelt. Det finnes ingenting som tilsier at å ville ha barn er irrasjonelt og at å ikke ville det er rasjonelt. Jeg ville kategorisert begge valgene som emosjonelle og ganske instinktive, og at man rasjonliserer seg frem til grunner for hvorfor man vil ha eller ikke vil ha, eller man bare nøyer seg med at man vil noe eller ikke vil noe. Det er merkelige kategoriseringer omkring et slikt tema, synes jeg. Jeg kan godt være enig i rasjonaliseringsbiten, men jeg er totalt uenig i at det å ville ha barn liksom skal kalles irrasjonelt, og det å ikke ville ha barn eller være nøytralt til det er rasjonelt. Det høres mer ut som en typisk mannlig spekulerende antagelse, som i bunn og grunn handler om rasjonalisering. Jeg vil ikke ha barn for jeg er rasjonell. Ok, liksom.

Anonymkode: b154c...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...