Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt flere historier. Studenter som kommer inn i tide og utide. Studenter som sitrer på en stol og blir værende når jordmor går ut så ikke paret får fred alene osv. 

Jeg ønsker mest mulig ro under fødsel, privatliv. For meg er det noe personlig, og vi ønsket å bare være oss to så mye som mulig (bortsett fra sjekk og selvsagt når jordmor mener hun bør være der). 

Anonymkode: cefb7...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å skrive et fødebrev hvor du drøfter disse tankene? Da kan personellet ta høyde for dette så langt det lar seg gjøre. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker dette er noe du må gi beskjed om, enten muntlig eller i et fødebrev.

Personlig elsket jeg å ha studenten inne med oss nesten hele tiden. Hun var så flink til å distrahere meg fra smertene, kom med tips og svarte på alle mulige spørsmål jeg eller mannen min hadde. 

Anonymkode: bffb7...856

• Liker 6
Skrevet

Si ifra på forhånd at du ikke ønsker flere tilstede enn strengt nødvendig. Dessverre er det ikke alle steder som spør deg på forhånd om det er greit at studenter er med så da er det lurt at du sier klart ifra. Du kan også skrive et brev som hun over her kommenterer. Jeg ville kanskje gjort begge deler. Brev pluss samtale med jordmor når du kommer inn. 

Hadde selv student under første fødsel og det var kjempefint. Hun gikk litt til og fra slik at hun fikk med seg flere fødsler. Husker jeg ble litt misunnelig da hun fortalte om en baby som var ute etter to press mens jeg selv lå og presset i halvannen time. 😅 Hun var der også etter endt arbeidstid slik at hun fikk med seg fødselen min. 

Anonymkode: c5e62...b1c

• Liker 3
Skrevet

Du har lov til å si nei til å ha studenter hos deg. Forsikre deg om at mannen din/støttepersonen din vet hvordan du vil ha det :)

Anonymkode: e4ce3...a36

• Liker 4
Skrevet

Du kan si i fra om dine ønsker muntlig eller skriftlig. Det skal ta hensyn til dine ønsker. 

Jeg ønsket studenter og LIS-leger velkomne til begge mine fødsler, de må jo lære. 

Anonymkode: eee5b...7aa

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan si i fra om dine ønsker muntlig eller skriftlig. Det skal ta hensyn til dine ønsker. 

Jeg ønsket studenter og LIS-leger velkomne til begge mine fødsler, de må jo lære. 

Anonymkode: eee5b...7aa

Og det er så flott at folk som deg ønsker studenter velkomne!👏🌹 Så kan de som ikke ønsker/takler det la være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er så flott at folk som deg ønsker studenter velkomne!👏🌹 Så kan de som ikke ønsker/takler det la være.

Er ikke jordmor, men jobber på operasjonsavdeling. Vi spør ikke om det er greit at studenter er med. De må jo lære. Setter folk seg helt på bakbeina, så venter vi til de har sovnet. 

Anonymkode: e6c53...6e2

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde med student under planlagt ks, men ble spurt først.

Anonymkode: 30e96...8f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke jordmor, men jobber på operasjonsavdeling. Vi spør ikke om det er greit at studenter er med. De må jo lære. Setter folk seg helt på bakbeina, så venter vi til de har sovnet. 

Jeg håper virkelig ikke du er seriøs nå. Enhver medvirkning fra studenter skal bygge på fullt informert samtykke fra pasienten. Pasienten er i sin fulle rett til å nekte studenter adgang. Dette er fullstendig respektløst overfor pasienten, og jeg håper du har såpass respekt for deg selv og dine pasienter at du setter en stopper for den praksisen der!

Anonymkode: c5e62...b1c

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes deres praksis er uetisk, men der er i det minste ikke pasienten bevisst. Blir ikke helt det samne som å stresse opp en fødende med studenter hun ikke vil ha tilstede.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spør siden vi først har deg her: hva skjer når studentene gjør feil? Får pasienten noen gang vite om at dere har latt noviser øve seg på dem?

• Liker 3
Skrevet

I begge mine fødsler har jeg fått mer "ro" en hva godt er. I min første fødsel lå jeg med pressrier og ringte etter ei jordmor som ikke kom.. Hadde hatt trykketrang ei stund og fått beskjed om å holde igjen, men klarte ikke å holde igjen lenger. Skulle gjerne hatt en student eller i det minste noen andre enn mannen til stede:)

Så, det er ikke sikkert dette med "ro" blir noe problem - jordmødrene har det travelt

Anonymkode: 6f182...2fa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I begge mine fødsler har jeg fått mer "ro" en hva godt er. I min første fødsel lå jeg med pressrier og ringte etter ei jordmor som ikke kom.. Hadde hatt trykketrang ei stund og fått beskjed om å holde igjen, men klarte ikke å holde igjen lenger. Skulle gjerne hatt en student eller i det minste noen andre enn mannen til stede:)

Så, det er ikke sikkert dette med "ro" blir noe problem - jordmødrene har det travelt

Anonymkode: 6f182...2fa

Jeg vil argumentere for at det ikke er det som menes med "ro", jeg da. Å få ro betyr jo ikke nødvendigvis å bli overlatt til seg selv som du ble, det vil jo tvert imot gjøre en del kvinner urolige. Ro på fødestua vil jeg heller påstå handler om stabilitet, trygg stemning, lite hasting til og fra, at riktige personer er tilstede og tilgjengelige når hun som føder trenger det. Altså ikke slik du opplevde, det høres kjipt ut 😕

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Spør siden vi først har deg her: hva skjer når studentene gjør feil? Får pasienten noen gang vite om at dere har latt noviser øve seg på dem?

Studentene ( spl studentene) står jo bare og ser på. Spesialstudemtene er der et år før de får jobbe på egen hånd i korte perioder. Verre med legene som sier de er anestesileger, så har de vært der i 6 uker og tror de kan alt. Det bør dere være mer skeptiske til. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette er skremmende praksis, syns du viser en holdning og etikk som ikke er forenelig med arbeidet. Jeg jobber på operasjonsavdeling selv, hvis pasienten sier de ikke ønsker å ha med studenter så respekterer vi selvfølgelig det, også når de sover. Det handler om å ivareta pasientens integritet og rett til bestemmelse over egen kropp og behandling, sjokkerende å høre at andre tar så lett på det. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Studenter som er i basisutdanning som sykepleierstudenter eller medisinerstudenter får ikke lov å gjøre noe, kun observere eller bidra med ting av type "hold dette", "skru på lyset", "kan du snu skjermen" ect. Spesialsykepleiestudenter som anestesi og operasjon er jo sykepleiere med erfaring som er i videreutdanning, og de får gjøre mer, men er sammen med veileder hele tiden. Vi står med dem, diskuterer, de får ikke gjøre noe uten at vi har snakket om det og er sikker på at de behersker det på forhånd, og vi griper inn dersom vi ser at det er i ferd med å begås feil eller gjøres noe som ikke er faglig forsvarlig. Men disse er jo ferdig utdannet en gang, og da er de alene med pasienten. Den som er student en måned er ferdig neste, og da har de ingen med seg. Så å kalle det "noviser som øver" syns jeg blir nedlatende, for det er tryggere å ha en anestesi og/eller operasjonsstudent med veileder tilstede enn en som er helt nyutdannet. Og alle må faktisk være ny en gang, ingen er eksperter fra start. Nye LIS leger settes f.eks ofte til å sy sammen operasjonssår, da er de ikke studenter lenger, men det er ikke sikkert de har sydd særlig på ekte hud før heller, men en måte må de jo lære på. 

Anonymkode: 5ec1e...726

• Liker 8
Skrevet

Skriv i fødebrevet at du ønsker minst mulig tråkk inn og ut, dempet belysning, færrest mulig folk etc. De plikter så sant det er mulig å etterkomme dine ønsker. 

(Og om du VIRKELIG vil ha ro og fred under fødsel - fød hjemme!) 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert det blir et tema en gang. Jeg har født på Ullevål og Ahus, begge universitetssykehus som sikkert har mye studenter, men i mine fødsler var det ingen student eller noen andre. Kun en jordmor inne, og akkurat da barnet ble født var det en jordmor og en barnepleier. Ellers fikk vi være i fred. 

Skriv i fødebrevet om det er viktig for deg. Hadde ikke fødebrev på Ullevål, men på Ahus hadde jeg det og opplevde at de tok veldig godt hensyn til det jeg skrev der. 

Jeg hadde forøvrig student da jeg var på ultralyd, det var helt topp. De brukte kjempelang tid og forklarte alt og tok masse bilder og det var så koselig :)

Anonymkode: a9d65...a9e

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig, på Ahus opplevde jeg veldig fin ro rundt fødselen, helt uten å etterspør det. Dempet belysning, rolig musikk, jeg fikk sitte i et varmt bad og en lavmælt jordmor bare smøg seg inn uten at man merket særlig til det for å gjøre undersøkelser. Positivt overrasket, for jeg hadde trodd at Ahus var masete. 

Anonymkode: a9d65...a9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres ut som det er i sterk strid med etiske retningslinjer.

Anonymkode: 61e0e...fe0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...