AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Om far jobbet borte feks 2-4 uker borte og barnet/ungdommen har mor i nærheten (og mulig bosted der). Ville du som bonusforelder synes det var ok og stilt opp? Anonymkode: 89914...8e3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Nei, de skal ha samvær med far, ikke stemor! Anonymkode: 78d2a...d82 27
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Nei. Om far ikke liker sine egne barn godt nok til å tilpasse jobb til barn så burde han ikke ha fått barn. Enten får han da ha dem når han er hjemme eller så får mor, som valgte å få unger med en sånn knall, ha dem. Spørsmålet er uansett av teoretisk art. Jeg ville aldri etablert et forhold med en slik person. Man har minstekrav, og de er høyere enn dette. Anonymkode: 58160...cf2 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Syns ikke barnemor og barnefar skal gi deg det ansvaret nei, er ikke din jobb Anonymkode: e1e47...4e8 11
powerpuffen Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 (endret) Om avtalen er at barnet skal være annenhver uke hos mor/far så ja, da hadde jeg ikke nølt med å stille opp. Kanskje barnet har venner i nærheten, eller at det er nærmere idrettsarenaen eller lignende. Så kan jo du som steforelder skape et tettere bånd. Hvis ikke må jo avtalen tilpasses jobben til far om han jobber mye borte, slik at barnet er hos mor når far er borte og hos far når far er hjemme. Foreldrene må jo samarbeide. Har aldri skjønt dette opplegget med at steforeldrene setter seg på bakbeina så snart biologisk mor/far ikke er der. Har ofte vært hos mor/stefar når mor ikke har vært hjemme, og det bare har vært meg og stefar. Koselig det også! og veldig glad for at min stefar har vært slik under min oppvekst. Vi har et veldig godt forhold i dag. Endret 28. november 2021 av Lacuna 21
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Barnet er jo ikke med far når far er bortreist. Mor å far må ordne samvær som samsvarer med turnusen til far da. Jeg hadde aldri godtatt at barnet mitt skulle bodd i fars hus, uten far. Da skal barnet selvfølgelig være med meg. Barnet skal være hos en av foreldrene. Anonymkode: fe9c6...b1c 20
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Om far ikke liker sine egne barn godt nok til å tilpasse jobb til barn så burde han ikke ha fått barn. Enten får han da ha dem når han er hjemme eller så får mor, som valgte å få unger med en sånn knall, ha dem. Spørsmålet er uansett av teoretisk art. Jeg ville aldri etablert et forhold med en slik person. Man har minstekrav, og de er høyere enn dette. Anonymkode: 58160...cf2 Noen jobber da slik turnus og det er jo ikke galt..? Lange friperioder også og egentlig god tid til å følge opp barn. Unger velger jo gjerne selv bosted etter fylte 12. Anonymkode: 89914...8e3 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Framstår som en løsning så far slipper å betale bidrag.. Anonymkode: 33a48...524 9
Gidavmeg Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 Kommer jo an på omsorgsevne til mor. Kan ikke mor ta vare på de synes jeg det er naturlig at bonus mor stiller opp når far er på jobb, om alternativet er omsorgssvikt eller fosterhjem. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Gidavmeg skrev (2 minutter siden): Kommer jo an på omsorgsevne til mor. Kan ikke mor ta vare på de synes jeg det er naturlig at bonus mor stiller opp når far er på jobb, om alternativet er omsorgssvikt eller fosterhjem. Tenk om jeg bare bestemte meg at jeg ville ha fri fra mine barn annenhver uke, hey da kan jeg bare skille meg og prakke MITT ansvar på andre Anonymkode: e1e47...4e8 9
Gidavmeg Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk om jeg bare bestemte meg at jeg ville ha fri fra mine barn annenhver uke, hey da kan jeg bare skille meg og prakke MITT ansvar på andre Anonymkode: e1e47...4e8 ? 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 Kort periode i noen tilfeller fordi mor ikke er hjemme osv - ja. På fast basis fordi mor ikke evner å selv ta vare på barna - ja På fast basis ellers - nei Delt bosted er jo pga samvær med forelder og om forelder konsekvent er 100% borte under samvære må avtalen endres slik at samværet faller på ukene forelder bor hjemme. Unntak om den andre forelderen ikke kan ta seg av barna, da er det bedre at de bor i fars hus med bonusmor enn hos fremmede/fjern familie. Anonymkode: 6b4e2...b7e 17
Ulven Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 Det er mest naturlig at de biologiske foreldrene følger opp barnet. Kan ikke far justere turnusen, må samværsplanen for barna enten forandres, eller utgå etter min mening. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 Kommer litt an på. Er det søsken i bildet på farsiden? Kanskje fint å få være nær søsknene regelmessig. Kommer også an på forholdet til bonusmor. Men synes det høres litt rart ut, da samvær er en rettighet barnet har for å få være med sin forelder. Anonymkode: d91b4...e16 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 Det er meningsløst. Samvær med far forutsetter tilstedeværelse av netopp far. Det er ikke riktig at stemor skal gjøre det. Om mor overhodet ikke vil ha barnet så kan far organisere en barnevakt i form av stemor, om stemor vil. Men om dere bare er for at barnet skal være i fars hus for at han skal ha tiden så er det meningsløst. Lovstridig er det ikke. Anonymkode: d9773...f76
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 Barn har krav på samvær med begge sine foreldre. Med det som utgangspunkt ville mange samværskrangler utgått. Jeg synes det er merkelig at barnas samvær med far ikke tilpasses fars turnus. At andre kan trå til når uforutsette eller midlertidige endringer skjer er en ting, men å basere seg fast på at noen andre skal ha barnet boende hos seg fordi far ikke er tilstede under samvær pga jobb blir for meg merkelig. Hvordan opprettholdes barnets rett til samvær med far når det er andre som på fast basis er omsorgs- og samværsperson i slike tilfeller? Og det spiller her ingen rolle for meg om det er mor som mener hun har krav på å overlate barna til noen andre i "fars uker" eller om det er far som tror han har samvær når han er bortreist på jobb.
Daria Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 (endret) Det er jo en problemstilling som er fullstendig avhengig av omstendighetene i hvert enkelt tilfelle. Hvor gammelt barnet er, hvor mye tid og oppfølging det vil kreve, hvorvidt det er snakk å opprettholde vanlige rutiner man har hatt i 10+ år eller en fersk stemor som bare har vært i bildet en kort stund og vanligvis ikke bidrar så mye i barnets hverdag, om dette er en unntakshendelse eller etablering av en ny standard og ikke minst er det et spørsmål om hva både barn og stemor ønsker. Endret 28. november 2021 av Daria 9
Gjest kruspersilletaco Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om far jobbet borte feks 2-4 uker borte og barnet/ungdommen har mor i nærheten (og mulig bosted der). Ville du som bonusforelder synes det var ok og stilt opp? Anonymkode: 89914...8e3 Stemor her. Barna ville garantert hatt lyst til å bo hos mor når far var borte. De bor 50/50 ca. Ikke fordi jeg er så grusom og ond, men de er jo her pga far. Kan godt være de hadde komt innom av og til, pga yngre søsken som bor her, eller bare for å si hei, men tror nok de hadde valgt å bo hos sin mor når far ikke var hjemme. Tenker det er helt naturlig, og at mor ville gjerne hatt dem hos seg. Hun savner dem jo nok som det er, så hvorfor skulle de vært her, uten far? Hadde mor fått seg en slik jobb, ville de bodd hos far og ikke med stefar når mor var borte.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 Det er barnets hjem. Selvsagt får barnet være hjemme om det vil. Anonymkode: 76bb6...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 Ulven skrev (35 minutter siden): Det er mest naturlig at de biologiske foreldrene følger opp barnet. Kan ikke far justere turnusen, må samværsplanen for barna enten forandres, eller utgå etter min mening. Er barnet adoptert? Anonymkode: f6ac3...f9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå