Gå til innhold

Varm stikkontakt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stikkontakt bak sofaen som det ikke har stått noe i siden forrige jul da den utelukkende kun blir brukt til adventsstaken, når jeg nå dro frem sofaen for å sette i støpselet til adventsstaken kjente jeg at hele stikkontakten var glovarm! Tenkte det kunne være fordi sofaen hadde stått litt for nært men det har likevel ikke vært noe som har stått i den stikkontakten på ett år omtrent og det er det som gjør meg veldig stressa. Vet at det kan bli litt lunk når det står noe i som trekker strøm men det har jo ikke stått noe i denne! Kjente på resten av kontaktene i stua (og huset) og fant to til som var litt varme mens fire som var helt kalde, det samme gjaldt for resten av huset som også var kalde. Dro ut det som sto i de to som var varme og venter litt for å se om de blir kalde de også eller om de også avgir varme selv om det ikke står noe i de. Men hva gjør jeg? Det er eldre type stikkontakt så jeg tenker det kan være derfor, at de rett og slett trenger å bare byttes ut?

Anonymkode: 3f544...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmgang i stikkontakt er hyppig årsak til brann.

Ville ringt fagfolk relativt kjapt. Og vurdert ta sikring inntil de får sjekket.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Taluno said:

Varmgang i stikkontakt er hyppig årsak til brann.

Ville ringt fagfolk relativt kjapt. Og vurdert ta sikring inntil de får sjekket.

Enig, dette er overhodet ikke bra og tyder på noe alvorlig feil. Det er ingen grunn til varmgang i en stikkontakt hvor det ikke står noe i, om alt er slik det skal være.

Her ville jeg tatt sikringen, og særlig når man ikke kan overvåke (borte, sover osv.). Få undersøkt det asap.

Anonymkode: 4c40d...5fc

• Liker 6
Skrevet

For å lage varme er det sannsynlig noe motstand der, og motstand i et ledningsnett hvor alt er greit er det lite av. Enkelt fortalt.

Det er sannsynlig veldig flaks at du oppdaget det før en ev. brann.

Anonymkode: 4c40d...5fc

• Liker 6
Skrevet

Og forresten, når jeg sier kontakte fagfolk relativt kjapt, så tenker jeg som i nå. Ikke i morgen.

Er det varmt på veggen rundt?

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bra. Ring elektriker i morgen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...