Gå til innhold

Hvordan er det å ha delt omsorg for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen aleneforeldre som har lyst til å fortelle hvordan det er å ha delt omsorg for småbarn? Jeg gruer meg sånn til å se barna mindre og det økonomiske.. men prøver å tenke at det må jo være noen fordeler også. 

Anonymkode: ccc10...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen aleneforeldre som har lyst til å fortelle hvordan det er å ha delt omsorg for småbarn? Jeg gruer meg sånn til å se barna mindre og det økonomiske.. men prøver å tenke at det må jo være noen fordeler også. 

Nei, det er ingen fordeler. Med mindre man ser på barnefri som en fordel.

Anonymkode: 1cdcd...2e4

Skrevet

For min del måtte jeg lære meg å se det positive i det: Barna får tid med far, som er like viktig son tiden med meg. Jeg jobber masse overtid den uken jeg ikke har barna og tar det ut i avspasering den uken jeg har dem. Dyrker vennskap og fritidsaktiviteter. Vasker og ordner huset og handler inn den uken de er hos pappaen, som gjør at jeg har lite praktisk å gjøre den uken de er hjemme.

Anonymkode: 18989...74b

• Liker 5
Skrevet

For min del, syntes jeg første året var verst. Første jul uten barna, første sommerferie der de var med far i tre uker, det å ikke "ha kontroll" på alt i forhold til skole, hvordan er den nye samboeren til barnefar osv?

Men etter et år, innså jeg at det også er godt å komme hjem til tomt hus og bare gjøre som jeg vil, gjøre det jeg selv vil i helgen, lese en god bok om kvelden uten å tenke på at barna skal til sengs osv.

Det som var mer slitsomt her, var forholdet til barnefar og innblanding fra hans samboer. Så om du har et godt forhold til barnefar, tenker jeg mye er gjort. Her var det såpass ille, at jeg måtte regelrett gjør avtale om "bytting" av uker og helger, hvis vi skulle noe som kom i konflikt med annenhver uke/helg. Var ikke mulig å bare fikse det, neida, måtte nærmest levere inn lånesøknad.....

Det er så deilig nå som barna er voksne, og jeg slipper det styret med barnefar.

Anonymkode: cf317...a5d

• Liker 1
Skrevet

Fordeler:

Sparer penger den uken de ikke er hjemme

Kan gå ut på fest, venninnekveld, fredagspils uten å skaffe barnevakt 

Kan si ja til all overtid

Slipper å stå opp tidlig i helgene

Mindre husarbeid 

Sex på kjøkkenbordet med tinderdaten på en onsdag

Anonymkode: c5f34...79e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har barnet mest og synes det er godt å få hentet meg inn igjen når barnet er hos pappaen. Det er deilig å få sove ut, godt å slippe å rydde og vaske konstant, og det er godt å få gjort litt voksenting så jeg ikke bare er mamma hele tiden. Samtidig savner jeg barnet veldig når det er borte, og å feire jul uten barnet synes jeg er det verste. 

Anonymkode: 50a2c...f76

• Liker 1
Skrevet

Men for dere som var den som ville skilles; er det verdt det for å komme unna partneren sin?

Anonymkode: 8f5b8...cd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men for dere som var den som ville skilles; er det verdt det for å komme unna partneren sin?

Etter to år; ja. Min ex er en dritt. 

Anonymkode: ee23a...2c1

• Liker 2
Skrevet

Tja.. Byttet på fredager, så første natten er deilig å få sove ut. Resten av uka er grusom! Hele tiden bekymret for om for husker turdag med pølser, trening, se over tøy osv osv. Savner å ha dem her... Har ny kjæreste som er helt topp, men fy søren som jeg hater å bare ha dem 50%. Heldigvis min jul, men da må jeg jo unnvære dem lillejulaften og nyttår da. Ferien er virkelig ikke gøy de heller... Når barna kommer tilbake fra faren er det et par dager der de er litt kavete pga endringer, ting de har glemt eller forskjellene i regler... For og meg samarbeider greit, snakker fint om hverandre men ikke lett allikevel. Eldste ønsker ett bosted siden det er stress med 2, men vet at far vil bli utrolig lei seg...

Greit at det ikke var mye gnist igjen i forholdet, og var meg som ville gå... Men hadde jeg skulle velge på ny hadde jeg blitt. Han er en fin fyr, en flott pappa og alt det der. Jeg savnet bare sex og nærhet mer og lot det bli så veldig viktig at jeg glemte de andre tingene 

Anonymkode: d919f...ff7

• Liker 6
Skrevet

Hadde prøvd å unngå det for en hver pris. Få bare 50% av tiden med det man elsker mest i denne verden. Grusomt. 

Anonymkode: 41108...1cc

• Liker 3
Skrevet
On 11/28/2021 at 1:25 PM, AnonymBruker said:

For min del måtte jeg lære meg å se det positive i det: Barna får tid med far, som er like viktig son tiden med meg. Jeg jobber masse overtid den uken jeg ikke har barna og tar det ut i avspasering den uken jeg har dem. Dyrker vennskap og fritidsaktiviteter. Vasker og ordner huset og handler inn den uken de er hos pappaen, som gjør at jeg har lite praktisk å gjøre den uken de er hjemme.

Anonymkode: 18989...74b

Det gjør mannen og eksen hans også. Noe som førte til at bonusdatter på 14 var helt sjokkert og skjønte ingenting da vi overnattet hos slektningerbav mannen. Hun fikk med seg rent sengetøy og en støvsuger og ble bedt om å re opp og støvsuge før hun la seg siden rommet hadde stått tomt lenge. 

Anonymkode: 93cc7...344

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 13.17):

Det blir utfordring og kalde fronter når du setter deg selv foran slik du gjør her. 

Skrevet

Da jeg møtte en ny mann så var det fordel, da var jeg sammen med han.

Ellers ingen fordel. Men jeg var heldig og fikk ha barnet mitt så ofte jeg ville. Far likte nemlig egentlig.

Anonymkode: ed362...fcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 13.17):

Jeg ble etter hvert vant til det. Fordeler? I bøttevis!!! Slipper å bo med en mann som maser om sex hele tiden, er sur og gretten, prøver å bestemme over meg +++ 

Og så må jeg innrømme at det er deilig å ha helger bare for meg selv! 

Anonymkode: c0176...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 20.15):

Ja, ja og ja!!! 

Anonymkode: d8a02...7ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 0.14):

Hadde prøvd å unngå det for en hver pris. Få bare 50% av tiden med det man elsker mest i denne verden. Grusomt. 

Anonymkode: 41108...1cc

Skaff deg et liv!

Anonymkode: d8a02...7ed

Skrevet

Savner barna utrolig den uka de ikke er hos meg. Og det blir heller ikke bedere at de utrykker at barnemor ikke har tid til de når de er der. Alt annet er viktigere føler de. Skulle gjerne hatt de mer. 

Skrevet

Jeg syns det går ganske greit. Jobber mye og tilbringer tid med kjæresten når ungene er hos far annenhver uke. Største gutten kommer ofte innom etter skolen, og vi bor ikke så langt unna hverandre. Så sjelden det går ei uke uten å se de. Det er litt deilig å kun ha seg selv å fokusere på den ene uka. Far gjør en god jobb, selv om hans rutiner irriterer meg (mindre struktur), men så lenge ikke barna har vondt av det, så lar jeg det passere. Har det mye bedre nå enn de siste årene av forholdet. Barna har det også fint ❤️

Skrevet

Synes det var verst den første tiden. Vi startet med 50/50, før vi et par år senere gikk over til at bf fikk annenhver helg. Husker jeg gledet meg litt til "barnefri" og masse egentid, men så fort barnet ble hentet, var realiteten at jeg gråt jeg og følte meg sååå alene. Men det gikk over med tiden. Jeg begynte å jobbe mer når barnet var borte og fylte tiden. Og nå som barnet er borte "bare" annenhver helg og vi deler litt på ferier, så føles det mye bedre. Man blir jo sliten av å være mamma hver dag også, så deilig å puste litt.

Anonymkode: 65335...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...