Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringer man på forhånd, er det tommelfingerregelen? Det betyr man sender ikke åpen søknad før man har fått klar signal?

Din erfaring ved det?

Anonymkode: 84c25...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at i henhold til GPRS altså personverregler så er det ikke lov å ta i mot slikt. Kommer noen med en slik søknad så havner den i søpla.

Skrevet
MarianneE skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at i henhold til GPRS altså personverregler så er det ikke lov å ta i mot slikt. Kommer noen med en slik søknad så havner den i søpla.

Litt spesielt. Iallfall er det helt nytt for meg, og som er for bedrifter altså en tommelfingerregel å kaste i søppel(digitalt)

Betyr det at man ringer på forhånd? om bedriften er interessert å ta imot åpen søknad eller om de har ledig stilling. Da er det egentlig nytteløst å sende noe åpen søknad?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, MarianneE said:

I hht. GDPR, altså personvernforordningen,  kan man i hvert fall ta vare på slikt så lenge det har en hensikt. Det er ikke sånn at man ikke kan ta vare på noe som helst, men det skal ha et klart formål.

Det er helt greit å ta vare på slikt. Hvis ikke kunne ikke firmaer som tar vare på CV-er eksistert, for eksempel.

Anonymkode: 835dc...0be

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt spesielt. Iallfall er det helt nytt for meg, og som er for bedrifter altså en tommelfingerregel å kaste i søppel(digitalt)

Betyr det at man ringer på forhånd? om bedriften er interessert å ta imot åpen søknad eller om de har ledig stilling. Da er det egentlig nytteløst å sende noe åpen søknad?

Neida, selv om dette er en persons erfaring, så er den grunnet i en feiltolkning. Tommelfingerregel er ikke slik, selv om den muligens er det for en organisasjon.

Hvis du ringer på forhånd så viser du jo en høyere grad av interesse, så det hele spørs litt på hvor ettertraktet utdanning og erfaring du har, men du kan klart sende en åpen søknad uansett.

Jeg kommer til å gjøre det snart, til et firma jeg ønsker å jobbe for. De har ikke stilling ledig pt., og jeg har fast jobb, men i fremtiden en gang kommer de til å utvide, da det er et firma i vekst. Jeg driver med noe som er ettertraktet på markedet, og har det godt der jeg er på alle måter, men ønsker meg dit pga. diverse forhold som er bedre der (de jobber for andre typer kunder/brukere, mindre forhold og har rykte for svært godt arbeidsmiljø).

Anonymkode: 835dc...0be

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk jobb for noen år siden via åpen søknad. Jeg ringte ikke, men sendte Mail for å høre om jeg kunne sende åpen søknad. Noen måneder senere fikk jeg en telefon om intervju. 

På nåværende arbeidsplass har vi en nyansatt som fikk jobben via åpen søknad. Vedkommende sendte åpen søknad i vår. Vet ikke om det ble ringt på forhånd. 

Anonymkode: 8ae84...be1

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om at det skal/bør ringes på forhånd, men ingen som stopper deg heller, så gjør det du er komfortabel med. Bedrifter er nok også litt forskjellig der; noen ønsker at det kun skal søkes gjennom utlysninger mens andre setter pris på at man er aktiv i prosessen og ikke redd for å ta kontakt selv.

Er vel et motto som heter "alle slag ikke kjempet, er tapt" eller noe i den duren og "man vet ikke før man prøver", så egentlig taper man ingenting på å prøve. Dog er det viktig med god og på tema presentasjon.

Skulle gjerne sendt åpne søknader selv om hadde kjennskap til relevante bedrifter i nærheten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke ringt på forhånd. 

Anonymkode: a02c5...3b6

• Liker 1
Gjest våroghøst
Skrevet

Har fått jobb via åpen søknad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...