AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Del Skrevet 28. november 2021 Har vært gradert sykemeldt en periode grunnet utbrenthet. Hadde i samarbeid med legen tenkt å øke til å jobbe 80% en liten periode da det er bedre å ta det steg for steg enn å risikere å måtte sykemelde meg fullstendig ved å gå rett ut i 100% med en gang. Sjefen er ikke fornøyd, hun vil at jeg skal ta ut resten av ferien min som sykemeldingsdager i Desember for så å sykemelde meg igjen etterpå hvis det er behov. Er dette greit? Anonymkode: 2307c...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMF Skrevet 28. november 2021 #2 Del Skrevet 28. november 2021 Nei, dette er ikke greit. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #3 Del Skrevet 28. november 2021 Nei. Sjefen kan ikke be deg gjøre det. Legen bestemmer hva som er best for deg, sjefen er pliktig til å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Varsle TV på arbeidsstedet ditt om hva sjefen gjorde. Ikke greit og langt over streken Anonymkode: c41e3...c5e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Del Skrevet 28. november 2021 Tja arbeidstaker har jo en viss plikt til å avvikle ferie men usikker på om det er ok sånn det er lagt frem av sjefen her. Hvor mye ferie har du igjen? Har du igjen maks 2 uker bør du kunne overføre disse til neste år og da kan ikke sjefen kreve at du bruker ferie når du egentlig er sykemeldt. Har du igjen mer enn 2 uker er jeg usikker ville sjekket ferieloven. Anonymkode: c4515...e20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 28. november 2021 #5 Del Skrevet 28. november 2021 Det bestemmer ikke sjefen. Er du sykemeldt så er du sykemeldt, det har ingenting med ferie å gjøre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2021 #6 Del Skrevet 28. november 2021 Tja, dette er ikke så rett frem som mange her ser ut til å tro. Dersom du har svært mye ferie til gode er det arbeidsgivers plikt å sørge for at denne blir avviklet. Sitat Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Kilde: ferlelovens paragraf 5 Det står ingen steder i ferieloven at ferietid som alt er trukket av lønn skal betales ut grunnet sykdom. De fleste arbeidssteder har også en klar begrensning på hvor mange feriedager som kan overføres - 12 virkedager i hht ferieloven. Du har altså krav på å ta ut ferie og arbeidsgiver er pliktig til å se til at denne avvikles. Det må derfor faktisk antas at arbeidsgiver kan pålegge deg å avvikle ferien din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Del Skrevet 28. november 2021 Du kan være pliktig til å ta ut ferie under gradert sykemelding. Du krysser ut på skjema til nav at du har avviklet ferie i sykemeldingsperioden. Hvis du skal få overfør ferie må du være 100% arbeidsfør. Anonymkode: c400d...b72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan være pliktig til å ta ut ferie under gradert sykemelding. Du krysser ut på skjema til nav at du har avviklet ferie i sykemeldingsperioden. Hvis du skal få overfør ferie må du være 100% arbeidsfør. Anonymkode: c400d...b72 -arbeidsufør Anonymkode: c400d...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #9 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan være pliktig til å ta ut ferie under gradert sykemelding. Du krysser ut på skjema til nav at du har avviklet ferie i sykemeldingsperioden. Hvis du skal få overfør ferie må du være 100% arbeidsfør. Anonymkode: c400d...b72 Ok. Men hvordan er forløpet da? Si jeg er 80% arbeidsfør og 20% sykemeldt, så tar jeg ut 4 feriedager en uke, vil det da si at jeg ikke skal på jobb den uken? da alle de arbeidsføre vaktene er tatt ut i ferie? Anonymkode: 2307c...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Del Skrevet 28. november 2021 Du kan ikke kombinere sykmelding og ferie så blir trukket for alle dagene du da har ferie. Er sant at det kun er ved 100% sykmelding at du har krav på å få overført ferie. Som nevnt kan du fortsatt få sykmelding fra lege men du må krysse av for at du har hatt ferie i søknaden til nav og får dermed ikke sykepenger for de dagene du har hatt ferie. Anonymkode: 9235b...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #11 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok. Men hvordan er forløpet da? Si jeg er 80% arbeidsfør og 20% sykemeldt, så tar jeg ut 4 feriedager en uke, vil det da si at jeg ikke skal på jobb den uken? da alle de arbeidsføre vaktene er tatt ut i ferie? Anonymkode: 2307c...b2e Da må du på jobb den femte dagen. Arbeisgiver kan også kreve at du tar ut hele ferieuken og ikke splitter den opp i enkeltdager. Anonymkode: c400d...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå