Gå til innhold

Tvunget til å ta ut ferie istedenfor sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært gradert sykemeldt en periode grunnet utbrenthet. Hadde i samarbeid med legen tenkt å øke til å jobbe 80% en liten periode da det er bedre å ta det steg for steg enn å risikere å måtte sykemelde meg fullstendig ved å gå rett ut i 100% med en gang. Sjefen er ikke fornøyd, hun vil at jeg skal ta ut resten av ferien min som sykemeldingsdager i Desember for så å sykemelde meg igjen etterpå hvis det er behov. Er dette greit?  

Anonymkode: 2307c...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Sjefen kan ikke be deg gjøre det. Legen bestemmer hva som er best for deg, sjefen er pliktig til å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Varsle TV på arbeidsstedet ditt om hva sjefen gjorde. Ikke greit og langt over streken

Anonymkode: c41e3...c5e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja arbeidstaker har jo en viss plikt til å avvikle ferie men usikker på om det er ok sånn det er lagt frem av sjefen her. Hvor mye ferie har du igjen? Har du igjen maks 2 uker bør du kunne overføre disse til neste år og da kan ikke sjefen kreve at du bruker ferie når du egentlig er sykemeldt. Har du igjen mer enn 2 uker er jeg usikker ville sjekket ferieloven. 

Anonymkode: c4515...e20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer ikke sjefen. Er du sykemeldt så er du sykemeldt, det har ingenting med ferie å gjøre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tja, dette er ikke så rett frem som mange her ser ut til å tro. Dersom du har svært mye ferie til gode er det arbeidsgivers plikt å sørge for at denne blir avviklet. 

Sitat

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2.

Kilde: ferlelovens paragraf 5

Det står ingen steder i ferieloven at ferietid som alt er trukket av lønn skal betales ut grunnet sykdom. De fleste arbeidssteder har også en klar begrensning på hvor mange feriedager som kan overføres - 12 virkedager i hht ferieloven

Du har altså krav på å ta ut ferie og arbeidsgiver er pliktig til å se til at denne avvikles. Det må derfor faktisk antas at arbeidsgiver kan pålegge deg å avvikle ferien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan være pliktig til å ta ut ferie under gradert sykemelding. Du krysser ut på skjema til nav at du har avviklet ferie i sykemeldingsperioden. Hvis du skal få overfør ferie må du være 100% arbeidsfør.

Anonymkode: c400d...b72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan være pliktig til å ta ut ferie under gradert sykemelding. Du krysser ut på skjema til nav at du har avviklet ferie i sykemeldingsperioden. Hvis du skal få overfør ferie må du være 100% arbeidsfør.

-arbeidsufør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Men hvordan er forløpet da? Si jeg er 80% arbeidsfør og 20% sykemeldt, så tar jeg ut 4 feriedager en uke, vil det da si at jeg ikke skal på jobb den uken? da alle de arbeidsføre vaktene er tatt ut i ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kombinere sykmelding og ferie så blir trukket for alle dagene du da har ferie. Er sant at det kun er ved 100% sykmelding at du har krav på å få overført ferie. Som nevnt kan du fortsatt få sykmelding fra lege men du må krysse av for at du har hatt ferie i søknaden til nav og får dermed ikke sykepenger for de dagene du har hatt ferie.

Anonymkode: 9235b...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ok. Men hvordan er forløpet da? Si jeg er 80% arbeidsfør og 20% sykemeldt, så tar jeg ut 4 feriedager en uke, vil det da si at jeg ikke skal på jobb den uken? da alle de arbeidsføre vaktene er tatt ut i ferie?

Da må du på jobb den femte dagen. Arbeisgiver kan også kreve at du tar ut hele ferieuken og ikke splitter den opp i enkeltdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...