Gå til innhold

Støtsmerter årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke årsaker kan det være for dype støtsmerter? Har tenkt enometriose men jeg har ikke spesielt mye smerter rundt menstruasjon. Gynekolog sier alt er bra men samleie er umulig. 

Anonymkode: 57207...99e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme problem, har noe som heter adenomyose. De så det først da jeg kom til spesialist på Ullevål, vanlig gyn så det ikke.

Anonymkode: e68d5...de6

Skrevet

Fikk du noe hjelp for det og er du bedre nå?

Skrevet

Hva mener du? Penetrering ikke vondt, men når han støter helt inn? Er det hver gang eller varierer det?

Skrevet
wandagirl skrev (51 minutter siden):

Hva mener du? Penetrering ikke vondt, men når han støter helt inn? Er det hver gang eller varierer det?

Ja hver gang og bare helt innerst. 

Skrevet

Synes personlig ikke det er så godt å bli bunnet. Noen steder i syklusen gjør det vondt når partner treffer livmorhalstappen. Kommer ann på lengde og bøy på penis selvsagt. Hva med at dere har samleie uten at han bunner🤷‍♀️ Er jo i inngangen man oftest kjenner mest.

Skrevet

Man trenger ikke ha smerteful menstrasjon selv om man har endometriose.

Kirurgen som opererte meg, laproscopi, for å finne endometriose. Sa til meg at det er de som nesten ikke har noe særlig endo vev i bukem, som har menstrasjon fra helvete. Mens andre har nesten overgrodd med endo vev, som har oppdaget det via et «uhell» som keisersnitt, altså de har aldri opplevd smertene som mange snakker om.

Du kan ha endomteriose. Det er mange som opplever smerte ved penetrering. Men det kan kanskje være noe annet også.

En gyn kan ikke se endometriose, med mindre det er cyster ol på eggstokkene. Laproskopi med bipsi er eneste måte å stille diagnosen. MR kan man bruke har jeg lest, men kontrast. Men jeg fikk aldri dette som et alternativ til å oppdage det, så vet ikke hvor vanlig det er.

Om du er sterkt plaget, kan det være verd det å søke hjelp.

Men om du ikke ønsker det, kan du prøve ut ulike stillinger, og ikke minst be partneren du er med, om å ikke gå for dypt.

Anonymkode: fe163...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man trenger ikke ha smerteful menstrasjon selv om man har endometriose.

Kirurgen som opererte meg, laproscopi, for å finne endometriose. Sa til meg at det er de som nesten ikke har noe særlig endo vev i bukem, som har menstrasjon fra helvete. Mens andre har nesten overgrodd med endo vev, som har oppdaget det via et «uhell» som keisersnitt, altså de har aldri opplevd smertene som mange snakker om.

Du kan ha endomteriose. Det er mange som opplever smerte ved penetrering. Men det kan kanskje være noe annet også.

En gyn kan ikke se endometriose, med mindre det er cyster ol på eggstokkene. Laproskopi med bipsi er eneste måte å stille diagnosen. MR kan man bruke har jeg lest, men kontrast. Men jeg fikk aldri dette som et alternativ til å oppdage det, så vet ikke hvor vanlig det er.

Om du er sterkt plaget, kan det være verd det å søke hjelp.

Men om du ikke ønsker det, kan du prøve ut ulike stillinger, og ikke minst be partneren du er med, om å ikke gå for dypt.

Det er anstrengende å måtte være så forsiktig i der samleie. Alle stillinger er vonde og partner er redd for å gjøre meg vondt så det hele er ikke veldig avslappende lenger for noen av oss. Høres dramatisk ut med lapraskopi, operasjon i tilfelle man får stilt riktig diagnose. Me høres mer overkommelig ut da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er anstrengende å måtte være så forsiktig i der samleie. Alle stillinger er vonde og partner er redd for å gjøre meg vondt så det hele er ikke veldig avslappende lenger for noen av oss. Høres dramatisk ut med lapraskopi, operasjon i tilfelle man får stilt riktig diagnose. Me høres mer overkommelig ut da.

Min gyn ga meg alternativ om behandling uten å ha bekreftet diagnosen. Behandling er hormoner; p-piller, spiral ol.

Laproskopi er en operasjon, og det var ikke bare bare for kroppen å komme seg etterpå. Men det jeg fikk høre fra gyn er at det er eneste måte å faktisk få diagnosen på, for de trenger en biopsi prøve.

Første steg er å faktisk oppsøke lege/gyn, starte samtalen, og se hva de har å komme med :) 

Skrevet

Jeg hadde laparaskopi for å se etter endometriose først (de fant ingenting), før jeg ble henvist Ullevål hvor de så etter adenomyose med innvendig ultralyd. Anbefaler derfor spesialist først slik at du slipper å gå gjennom en unødvendig operasjon. 

Anonymkode: e68d5...de6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...