Sandsafari Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 2012 https://www.tu.no/artikler/sa-mye-dyrere-blir-strommen-av-utenlandskabler/244150 "Hva selve kraftprisen i Norge blir i 2020, gir ikke rapporten noe entydig svar på. Det avhenger av mange usikre faktorer. I det billigste scenarioet blir prisen 24 øre/kWh, mens strømkundene må ut med hele 44 øre/kWh hvis det dyreste slår til." "Ikke kontinentpriser Selv om kablene gir økte kraftpriser, vil prisene forbli lavere enn på kontinentet, understrekes det i raporten. Det bidrar den vedtatte utbyggingen av 26,4 TWh sertifikatkraft til. Fornybarinvesteringene vil ifølge rapporten senke husstandenes kraftkostnader med 1,5 øre/kWh i 2010. Den samlede effekten av utenlandskabler og fornybarutbygging blir dermed at husholdningenes kraftkostnader øker med 1,1 øre/kWh i 2020 hvis det bygges to kabler, og 2,2 øre/kWh hvis det bygges fire." 2018 https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893 7. Frykten for høyere strømpriser Et viktig argument fra fagbevegelsen er frykten for at energisamarbeidet vil føre til dyrere strøm . Frykten er blant annet at ACER skal pålegge Norge å bygge flere strømkabler til utlandet, som i sin tur vil føre til høyere strømpriser. Dersom dette skulle skje, vil norsk kraftkrevende industri miste noe av konkurransefortrinnet i form av billig strøm, noe fagbevegelsen frykter vil kunne føre til nedbemanninger. Det er riktig at flere kraftkabler til utlandet vil gi høyere strømregning , men det har ikke noe med ACER å gjøre. Norsk kraft er billig å produsere, og flere strømkabler gjør det mulig å selge mer av strømmen til utlandet. Dermed blir det mindre vann i de norske magasinene, som igjen fører til høyere strømpriser. Kraftselskapene, som hovedsakelig eies av staten, vil tjene penger på dette. Men strømregningen blir høyere . Norge har fra før flere kraftkabler til utlandet, og beregninger viser at disse har ført til høyere strømpriser . Olje- og energiminister Terje Søviknes avviser at kraftsamarbeidet vil føre til vesentlig høyere strømpriser. spoler vi frem til 2021 så ser vi att alt politikerne lovet oss angående strømprisene var bare juks og bedrag vi har nå ett norsk kraftmarkedet som gjenspeiler tyske og engelske strømpriser. Det er helt tydelig at norgesbefolkning ble ført bak lyset av rapporten staten har fremlagt om hvordan acer samarbeidet ville påvirke norges strømpriser. 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Dette er helt krise. Og hvor i all verden er våre politikere nå? Det er mer liv på en kirkegård enn rundt politikerne i denne saken. Vi risikerer at bedrifter går konkurs eller må redusere kapasiteten pga høye strømpriser. Her jeg bor stengte en fabrikk ned på fredag som følge av ekstreme strømpriser i nord. Maskineriet og strømforbruket var ikke forenelig med å driftes rundt en pris på 2-3 kr kWh. Det ville gjort at de tapte penger på å selge ut produktet. Dermed ble de ansatte satt til å gjøre andre oppgaver i helga, i alt fra renhold, lett vedlikehold osv, mens produksjonen stod i ro. Dette er så politisk som du kan få det. Folk flest har ikke i et arktisk land råd til å varme opp huset med strøm i minus -10 til -30 grader når kWh-prisen er 1,5 - 3 kr. Det sier seg selv. Og så har Staten lagt incentiver på folket gjennom mange år: Alt skal elektrifiseres. Oljekaminen skal være ulovlig pga klima. Vedfyring fraråder pga klima. Du finner klimaavgifter på alt fra strøm til varmepumpe til drivstoff for aggregat osv. Vi holder på å slukes levende av dårlig planlagt klimahysteri og enorme strømpriser. Vi er ikke klar for det grønne skiftet. Det nytter ikke å prakke på folk denne byrden når de ikke følger det opp med gulrøtter der retningen skal gå. Istedenfor blir folk møtt med enda mer straff uansett hva de velger. Anonymkode: 2074d...1d0 14
Sandsafari Skrevet 28. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og så har Staten lagt incentiver på folket gjennom mange år: Alt skal elektrifiseres. Oljekaminen skal være ulovlig pga klima. Vedfyring fraråder pga klima. Du finner klimaavgifter på alt fra strøm til varmepumpe til drivstoff for aggregat osv. Vi holder på å slukes levende av dårlig planlagt klimahysteri og enorme strømpriser. Vi er ikke klar for det grønne skiftet. Det nytter ikke å prakke på folk denne byrden når de ikke følger det opp med gulrøtter der retningen skal gå. Istedenfor blir folk møtt med enda mer straff uansett hva de velger. Anonymkode: 2074d...1d0 https://www.nrk.no/norge/11-prosent-av-strommen-til-eksport.-frp-krever-kutt-i-utenlandskablene-1.15734020 Bundet av klimamål Olje- og energiminister Persen sier at de ønsker at det settes ned en energikommisjon for å kartlegge behovene i tiden som kommer. – Vi er nødt til å nå de målene vi har satt oss med tanke på å elektrifisere samfunnet fordi at det handler om at vi skal nå klimamålene våre. Må ha høyere priser Kraftmarkedsanalytiker Marius Holm Rennesund sier til NRK at et grep man kan gjøre for å forhindre at så mye kraft blir eksportert ut av landet, er å øke strømprisene i enkelte perioder. – Vi må ha priser som nærmer seg de i Europa for å hindre eksporten dit. Vi må ha en del timer med priser som er omtrent like som i Europa for å beholde kraften i Norge, sier han til NRK. hvordan det finnes folk som klarer og si sånne ulogiske ting er helt rart. øke norske strømpriser sånn at de ikke er lønnsomt for eu og kjøpe av oss i stedet for å kutte ned på strømmen vi sender ut av landet. men uten en reforhandling av ACER avtalen vil vi nok ikke se en reduksjon i strømeksporten. og siden vi ved signering av avtalen ga vår beslutningsmyndighet over energiforsyningen til ACER så har vi lite vi skulle ha sagt nå. noe som er helt uhørt 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Folk klager og gir egentlig faen. En facebookgruppe i Bergen skulle gå i demonstrasjonstog pga høye strømpriser. Engasjementet i gruppen var høyt. 150 meldte seg på og 9 møtte opp. I en by med 275000 innbyggere. Anonymkode: 880d6...494 3
Gjest Strømfyren Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Jeg har forsøkt å forklare litt hva som skjer i denne posten: "Hva er egentlig problemet med å eksportere strøm?" https://finans.substack.com/p/hva-er-egentlig-problemet-med-a-eksportere
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Samme maset hver vinter. Jeg kjøper fastprisavtale på sommeren til 30øre mens dere andre betaler 20øre. På vinteren betaler jeg 30 øre og andre 4kr. Anonymkode: 1cfb9...13a
Gjest Strømfyren Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Samme maset hver vinter. Jeg kjøper fastprisavtale på sommeren til 30øre mens dere andre betaler 20øre. På vinteren betaler jeg 30 øre og andre 4kr. Anonymkode: 1cfb9...13a Hvor fikk du tak i fastpris til 30 øre?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Strømfyren skrev (2 timer siden): Hvor fikk du tak i fastpris til 30 øre? Hos Agva i våres bl.a Anonymkode: 1cfb9...13a
Gjest Strømfyren Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hos Agva i våres bl.a Anonymkode: 1cfb9...13a Smart! Jeg sjekket i fjor på samme tid og da fant jeg kun tilbud på 15 øre/kWh over markedspris før moms. Det må være et udekket marked for kompetitive fastpriser.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Strømfyren skrev (6 minutter siden): Smart! Jeg sjekket i fjor på samme tid og da fant jeg kun tilbud på 15 øre/kWh over markedspris før moms. Det må være et udekket marked for kompetitive fastpriser. Ja pleier å ligge over markedspris, så pleier å lønne seg å gjøre det når strømprisen er "rekordlav". Sier jo at det lønner seg med flytende i det lange løp Anonymkode: 1cfb9...13a
A-hunter Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 Strømmen koster ca 0,25 kroner å produsere og levere hjem til deg. Alt over det er bare politikk. Happy? 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 Meld dere inn i Strømopprøret på facebook Hvorfor i f… skal vi akseptere strømprisene? – Fakta360.no Anonymkode: a0631...383
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme maset hver vinter. Jeg kjøper fastprisavtale på sommeren til 30øre mens dere andre betaler 20øre. På vinteren betaler jeg 30 øre og andre 4kr. Anonymkode: 1cfb9...13a Samme maset hver vinter? Det er rekord på rekord i år. Jeg er redd denne vinteren blir neppe som alle andre vintere. Anonymkode: ebb92...eaf 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 Jeg bor rett ved et vindkraftverk som produserer for full spiker slik været er nå. Vi burde hatt flere, men diverse teknologimotstandere vil heller ha strøm til 10 kroner per kWh. Anonymkode: b6a48...304 1
Ost Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 Interessant hvordan folk flest tror at utenlandskablene er årsaken til prisene vi ser nå. Samme med ACER avtalen.
Sandsafari Skrevet 28. november 2021 Forfatter #16 Skrevet 28. november 2021 Ost skrev (12 minutter siden): Interessant hvordan folk flest tror at utenlandskablene er årsaken til prisene vi ser nå. Samme med ACER avtalen. hva tror du da? 3
Gjest Strømfyren Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 17 minutter siden, Ost said: Interessant hvordan folk flest tror at utenlandskablene er årsaken til prisene vi ser nå. Samme med ACER avtalen. Utenlandskablene er vitterlig nok grunnen til prisene vi ser nå.
Ost Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 Sandsafari skrev (9 minutter siden): hva tror du da? Jeg tror ingenting, vi har tilgang til all informasjonen vi trenger for å se hvorfor prisene er som de er. Når du sier at utenlandskabler og ACER er årsaken - hva legger du i det? Er det at kablene eksisterer grunnen? Er det eksporten som er grunnen? Importen? Hva er det som har gitt deg grunnlag for å si at utenlandskablene har skylden - hvor finner du informasjonen din? Strømfyren skrev (6 minutter siden): Utenlandskablene er vitterlig nok grunnen til prisene vi ser nå. Hva får deg til å tro det? Strømprisene våre var veldig lave i fjor, og hittil i år er eksporten vår av strøm under 10% høyere enn i fjor. Kan du gi meg en grundig forklaring, gjerne med henvisninger til kilder, på hvordan/hvorfor utenlandskabler har gitt oss prisen vi ser nå? Jeg kan hjelpe deg litt på veien her. Her finner du informasjon om strømpriser, og du kan gå tilbake i dit: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=table Her kan du se mye detaljert om strømmen vår - eksport, import, forbruk, produksjon. Du kan jo f.eks forsøke å sammenligne fjoråret med i år og se hva du ser: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk I og med at Norge er en del av det Europeiske kraftmarkedet siden Energiloven ble vedtatt i 1991 og dette er innbundet i EØS avtalen så er prisen på kull og gass relevant for våre priser. Du kan se informasjon om disse her f.eks: https://tradingeconomics.com/commodities Bare med den informasjonen dere har her, så kan dere følge med på markedet flere år tilbake i tid. Dere kan se hvordan markedet reagerte på våre kabler, f.eks.
Gjest loveli Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 Det er på tide å utbygge atomkraft. Det er billig i drift og sikkert. Miljøet trenger ikke bli forurenset og klimaet vil ikke bli like belastet. Ikke i nærheten av hva det blir nå med alle mulige merkelige og dyre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 Ost skrev (5 minutter siden): Jeg tror ingenting, vi har tilgang til all informasjonen vi trenger for å se hvorfor prisene er som de er. Når du sier at utenlandskabler og ACER er årsaken - hva legger du i det? Er det at kablene eksisterer grunnen? Er det eksporten som er grunnen? Importen? Hva er det som har gitt deg grunnlag for å si at utenlandskablene har skylden - hvor finner du informasjonen din? Hva får deg til å tro det? Strømprisene våre var veldig lave i fjor, og hittil i år er eksporten vår av strøm under 10% høyere enn i fjor. Kan du gi meg en grundig forklaring, gjerne med henvisninger til kilder, på hvordan/hvorfor utenlandskabler har gitt oss prisen vi ser nå? Jeg kan hjelpe deg litt på veien her. Her finner du informasjon om strømpriser, og du kan gå tilbake i dit: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/?view=table Her kan du se mye detaljert om strømmen vår - eksport, import, forbruk, produksjon. Du kan jo f.eks forsøke å sammenligne fjoråret med i år og se hva du ser: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk I og med at Norge er en del av det Europeiske kraftmarkedet siden Energiloven ble vedtatt i 1991 og dette er innbundet i EØS avtalen så er prisen på kull og gass relevant for våre priser. Du kan se informasjon om disse her f.eks: https://tradingeconomics.com/commodities Bare med den informasjonen dere har her, så kan dere følge med på markedet flere år tilbake i tid. Dere kan se hvordan markedet reagerte på våre kabler, f.eks. Jøss...er du en av direktørene i kraftselskapene som tjener flere millioner i lønn og bonusavtaler....? Anonymkode: a0631...383 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå