Gjest Jon Are Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Jeg har lagt merke til det i det siste. Kvinner blir flakkende i blikket . Aner ikke hvem sentrale personer er og har ikke noen andre meninger enn overskriftene på VG. Jeg vet det finnes unntak,.men er sette regelen? Andre som har samme erfaring?
Gjest Embryo Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Kjønnsfordelingen på blant annet jus, sammenliknende politikk og statsvitenskap kan gi deg en pekepinn på hva svaret er.
herzeleid Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Det man i alle fall har funnet er at kvinner generelt har betydelig mindre kunnskap om politikk enn menn og i mindre grad konsumerer nyheter. Videre ser man at kvinner aktivitet på facebook i mindre grad knyttes til politisk engasjement. Det kan med andre ord virke som svaret på spørsmålet i trådtittelen er ja. https://www.regjeringen.no/contentassets/9caddd4118d947ad801c10007e67aebe/hva_vet_vi_om_unge_og_kvinners_nyhetskonsum_i_dag.pdf https://forskning.no/politikk-media-kjonn-og-samfunn/kvinner-vet-mindre-om-politikk-enn-menn/1133135 https://www.nrk.no/norge/ny-studie-avslorer_-kvinner-lite-politisk-engasjerte-pa-facebook-1.12635669 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Ja vi er en gjeng dumme naut som tror statsministeren bor på slottet. Debatt over. Anonymkode: 72664...fb4 11
PetterKanin Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Det er vel ting som tyder på det. Ja.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Nå og ja og kanskje, hvis man tenker generelt. Men nå er det jo mange liksom politiske menn også, som bare kommer med påstander i hytt og pine, men likevel diskuterer politikk. Jeg vil tro menn generelt er litt mer interessert i politikk enn kvinner, men menn snakker også mer påstandsbasert enn kvinner, så har vært borti en del menn som prater om politikk, men åpenbart er svært sorthvite i tankegangen, småkonspiratoriske etc. Min far snakker mye om politikk, men han er et ensidig naut på det området likevel. Anonymkode: 9c7e0...8a4 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Så klart, vi kan ingenting, vi vet ingenting og vi bryr oss ikke om noen ting. Det eneste vi duger til er å føde barn og bake boller. Sånn! Det var det du ville vi skulle innrømme, ikke sant? Det er i alle fall det som er den gjennomgående tonen blant menn her på KG. Anonymkode: 4a670...a15 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Jeg er interessert i politikk, men jeg kan ikke engasjere meg i absolutt alle saker hele tiden. Det har jeg for tiden verken tid, kapasitet eller mental helse til. Det er så mye jævelskap i verden. Så akkurat nå prøver jeg å konsentrere meg om de store sakene og de som er viktigst for meg. Som kvinne i småbarnsfasen er jeg opptatt av kvinnehelse, fødende og barselkvinners rettigheter, fødeomsorg, etc. Dette er en stor sak både i Sverige, Danmark og Norge akkurat nå. Anonymkode: 5f77a...bbc 3
A-hunter Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 De har ihvertfall en svært begrenset evne til å se konsekvensene av sine valg. Det er gjerne mer til alle som er løsningen på alt.
Gjest Gratinara Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Kvinner er kanskje mer engasjert i sosiale relasjoner og makt i det sosiale på hjemmeplan enn makt over ressurser, jaktterritorier og verdier på bortebane i et større perspektiv? Kanskje dette henger dypt sammen med urinstinktene fra da kvinner måtte ha kontroll over sosiale forhold i bygda, relasjoner, sladder og andre kvinner for å overleve og vite hva som skjer. Kvinner har jo ofte vært bundet til hjemmet av naturlige årsaker som omsorg for barn, sanking, forvelle og fordele næringsressurser, lage klær osv. Mens mannen skal ut å jakte, er interessert i territorier, hvem som forvalter ressurser, verdier, konkurrenter som kan ødelegge overlevelsessjansen osv. på et mer utadrettet plan? Hvorfor er feks. størsteparten av verdens maktposisjoner besatt av menn? Man kan jo derav også spørre seg om dette er pga. samfunnets normer eller er det fordi det er av menns interesse, eller er det rett og slett det at menn har en hjerne som tenker mer strategisk i forhold til disse interessene?
Kipling Skrevet 29. november 2021 #11 Skrevet 29. november 2021 (endret) On 11/28/2021 at 10:55 AM, Jon Are said: Jeg har lagt merke til det i det siste. Kvinner blir flakkende i blikket . Aner ikke hvem sentrale personer er og har ikke noen andre meninger enn overskriftene på VG. Jeg vet det finnes unntak,.men er sette regelen? Andre som har samme erfaring? Kvinner er i mye større grad enn menn et flokkdyr, og alt av psykologiske tester viser at de er mye mer interessert i å bli akseptert av gruppen etc så min opplevelse er at de i hovedsak bruker politikk til virtuesignaling. Altså de bruker politikk mer for å vise hvor gode mennesker de er, så de sier at de er veldig for hva enn de oppfatter at samfunnet ser på som gode verdier. Så med mindre hun bryr seg om noe spesifikt som hun er ekstra interessert i og vil prate om så bare ignorerer jeg det, for jeg ser ikke på det som noe annet enn ukritisk oppspytting av samfunnets verdier. Hadde hun levd i en annen tid ville hun pratet om antikommunisme, eller kristendom eller det å være en jomfru.... Finnes selvsagt unntak, men det er min vurdering av majoriteten. Endret 29. november 2021 av Kipling 1
_popcorn_ Skrevet 29. november 2021 #12 Skrevet 29. november 2021 Ryddet for latterliggjøring. _popcorn_, mod
visp Skrevet 29. november 2021 #13 Skrevet 29. november 2021 Kipling skrev (1 time siden): Kvinner er i mye større grad enn menn et flokkdyr, og alt av psykologiske tester viser at de er mye mer interessert i å bli akseptert av gruppen etc så min opplevelse er at de i hovedsak bruker politikk til virtuesignaling. Altså de bruker politikk mer for å vise hvor gode mennesker de er, så de sier at de er veldig for hva enn de oppfatter at samfunnet ser på som gode verdier. Så med mindre hun bryr seg om noe spesifikt som hun er ekstra interessert i og vil prate om så bare ignorerer jeg det, for jeg ser ikke på det som noe annet enn ukritisk oppspytting av samfunnets verdier. Hadde hun levd i en annen tid ville hun pratet om antikommunisme, eller kristendom eller det å være en jomfru.... Finnes selvsagt unntak, men det er min vurdering av majoriteten. Jeg klarer ikke å lese dette uten å høre stemmen til David Attenborough🤣 3
Kipling Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 13 hours ago, visp said: Jeg klarer ikke å lese dette uten å høre stemmen til David Attenborough🤣 😁
Gjest Jon Are Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 Kipling skrev (15 timer siden): Kvinner er i mye større grad enn menn et flokkdyr, og alt av psykologiske tester viser at de er mye mer interessert i å bli akseptert av gruppen etc så min opplevelse er at de i hovedsak bruker politikk til virtuesignaling. Altså de bruker politikk mer for å vise hvor gode mennesker de er, så de sier at de er veldig for hva enn de oppfatter at samfunnet ser på som gode verdier. Så med mindre hun bryr seg om noe spesifikt som hun er ekstra interessert i og vil prate om så bare ignorerer jeg det, for jeg ser ikke på det som noe annet enn ukritisk oppspytting av samfunnets verdier. Hadde hun levd i en annen tid ville hun pratet om antikommunisme, eller kristendom eller det å være en jomfru.... Finnes selvsagt unntak, men det er min vurdering av majoriteten. Jeg har desverre litt samme erfaring. Kviner bruker politiske synspunkt som en slags cv Se hvor snill jeg er . Det må vel gi meg noen pluss poeng. Deter synd. J
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #16 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 18.55): Ja vi er en gjeng dumme naut som tror statsministeren bor på slottet. Debatt over. Anonymkode: 72664...fb4 Hva, bor ikke Erna Solberg på slottet?? Anonymkode: 9c7e0...8a4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #17 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva, bor ikke Erna Solberg på slottet?? Anonymkode: 9c7e0...8a4 Alle vet jo at statsministeren heter Kaptein Sabeltann og bor sammen med gardistene i en liten bunker under slottet hallooooooo🥳 Alt i samfunnet er jo knyttet til politikk så "diskutere politikk" er vel forbehold de som vil diskutere venstresiden vs høyresiden i det store og hele og tror det gjør dem "interessert i poltikk" Ignorance is bliss Anonymkode: 72664...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 Nei dette er forsket på. Fler kvinner enn menn bruker stemmeretten og fler kvinner er menn er opptatt av politikk. Like mange kvinner som menn organiserer seg i politiske organisasjoner og fler unge kvinner enn unge menn blir med i et politisk parti. Desverre blir også kvinner jaget vekk fra politikken pga menns holdninger, kvinner er mer utsatt for trusler og hets og både Norge og FN har konkludert med at dette er et demokratisk problem som fører til at færre kvinner tør å ytre seg politisk, delta i politiske debatter og holde ut i politiske partier over lengre tid. I kvinnerom diskuterer kvinner mye mer politikk enn rundt menn, nettopp pga disse erfaringene at mange menn heter, undertrykker, trakasserer og blir truende mot kvinner i politiske diskusjoner. Det betyr ikke at vi ikke er interessert i politikk eller har peiling på politikk men at vi ikke har interesse eller ønske om å diskutere det med menn for å unngå den diskrimineringen og usaklige kjønnsbaserte hetsen vi ofte blir møtt med. Anonymkode: d750d...163 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 Ja, og derfor er det feil å kjønnskvotere i politikken. Om det skal kvoteres bør prosentfordelingen gå etter hvor mange som er interesserte og har kunnskapen og evnene som kreves innen hvert kjønn. Alle skjønner hvor teit det ville være å kvotere inn pakistanere i Noregs mållag eller afrikanere til Sametinget etter deres prosentvise folketall i Norge. Det samme burde vi se innen politikk. Terskelen for å nå høyt i politikken er veldig mye lavere for kvinner enn menn. Anonymkode: 4993c...883
Kipling Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 7 hours ago, Jon Are said: Jeg har desverre litt samme erfaring. Kviner bruker politiske synspunkt som en slags cv Se hvor snill jeg er . Det må vel gi meg noen pluss poeng. Deter synd. J Tja, hvor synd det er kan diskuteres. De er annerledes enn oss, på godt og vondt og i hovedsak syns jeg det er flott. Man må bare justere forventningene og akseptere at de har andre styrker og svakheter. Og i og med at det å holde følelsene utenfor når man diskuterer ting ikke akkurat er en av styrkene, så er det ganske greit egentlig at de ikke bryr seg så mye. Bare tenk, hadde de faktisk brydd seg så ville alle poltiske diskusjoner endt opp som markedsverdi greia fra thuen/kjøs 😄 Det er i hovedsak et demokratisk problem, for det gjør at man gjennom å propagandisere folk kan skape en illusjon om at "alle" er enige i ditten og datten og med det skape popularitet blandt de (i hovedsak kvinner) som plukker holdningene sine basert på hva som er populært. Så det gir media mer makt, noe jeg ikke akkurat er fan av gitt hvordan moderne media funker og hvem som styrer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå