Gå til innhold

Faren fra Omikron er overdrevet?

Faren fra Omikron er overdrevet?  

229 stemmer

1. 1. Faren fra Omikron er overdrevet?

• Omikron er ikke farlig
      155
    • Omikron er farlig
      74

Anbefalte innlegg

Skrevet
56 minutter siden, Krantz95 said:

Ifølge Our World in Data går det greit nok i Sør-Afrika. Det er en del flere registrerte smittede, men foreløpig ser ting greit ut sammelignet med de tre forrige smittebølgene.

Det har sett "greit" ut i begynnelsen av alle de andre bølgene også, men hver gang har det (som noen av oss forutså hver gang) vist seg at det var fordi at det tar tid før folk blir så syke at de må på sykehus eller dør.

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, Krantz95 said:

De Omikron-smittede i Oslo har bare milde symptomer. Da stemmer det som de Sør-Afrikanske legene fortalte forrige uke. Alle Omikron-tilfeller i Europa har også bare milde symptomer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OrmrJw/omikronsmittede-i-oslo-har-milde-symptomer

Kanskje milde i Oslo fordi alle av dem har relativt ferske vaksiner i kroppen? I et område i Sør-Afrika har sykehusinnleggelsene økt de siste ukene, et område der de tror at omikron nå har vunnet over delta blant de smittede.

• Liker 2
Skrevet
On 12/1/2021 at 2:02 PM, velociraptor said:

Tuller du? Jeg tenker helt omvendt. Er helt sjokkert over hva vi finner oss i med gradvis tilvenning. På bare ett år vente vi mennesker oss til og fant oss i å være tvunget til å dekke ansiktet med plast for å få lov å handle mat, å ikke få lov å trene, å ikke få lov å invitere venner og familie til feiringer eller bare sammenkomster, at det plutselig ble sosialt akseptert og direkte oppfordret til å holde folk utenfor og ikke lenger inkludere, mange av oss har vent oss av med ferier allerede. Morsom greie forresten, de jeg kjenner som er reddest corona og hissigst på å ville tvinge andre til vaksinering er de som reiser til utlandet og potensielt importerer ny farlig mutert smitte.

Jeg føler jeg har fullstendig mistet ryggraden i å akseptere så mye av dette og ikke lenger klare å opparbeide den samme rettferdige harmen.

De fleste tenker kanskje at det er viruset som tvinger oss, ikke myndighetene eller T.H.E.M.

• Liker 6
Skrevet
LCFA skrev (12 minutter siden):

De fleste tenker kanskje at det er viruset som tvinger oss, ikke myndighetene eller T.H.E.M.

Hvis det var viruset som tvang oss ville vi ikke trengt restriksjoner. Hvis det f.eks. var 30 % dødelighet ville nok folk selv valgt å isolere seg, uten trussel om bøter og fengsel - så da kunne vi snakket om at det var viruset som tvang oss.

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, velociraptor said:

Hvis det var viruset som tvang oss ville vi ikke trengt restriksjoner. Hvis det f.eks. var 30 % dødelighet ville nok folk selv valgt å isolere seg, uten trussel om bøter og fengsel - så da kunne vi snakket om at det var viruset som tvang oss.

Hvis alle var fornuftige og hensynsfulle så ville vi ikke behøvd myndighetenes tiltak (det samme kan sies om fengselsvesen, politi, militæret, mye annet). Vi ville fått R-tallet under 1 av oss selv og smitten hadde ebbet ut eller vært holdt på et akseptabelt minimum. Problemet er at noen få uansvarlige (julebord...) ødelegger mye for veldig mange uten at de trenger å frykte andre konsekvenser enn egen dårlig samvittighet, hvis den finnes.

• Liker 7
Skrevet

Nå er det villsmitte med Omikron i flere europeiske land. Det betyr nok at varianten har sirkulert en stund allerede.

Bortsett fra en person i 80-årene som er innlagt på sykehus på Island, er alle Omikron-tilfellene i Europa uten symptomer eller bare milde.

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Krantz95 said:

Nå er det villsmitte med Omikron i flere europeiske land. Det betyr nok at varianten har sirkulert en stund allerede.

Bortsett fra en person i 80-årene som er innlagt på sykehus på Island, er alle Omikron-tilfellene i Europa uten symptomer eller bare milde.

Dette er som en kopi av innleggene vi så i januar/februar 2020. Da var også optimistene sikre på at smitten hadde spredd seg til hele befolkningen for lenge siden, og at grunnen til at nesten ingen var innlagt eller døde var at det var helt ufarlig.

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg og spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Skal jeg være ærlig "gidder" jeg ikke være bekymret lenger. Nå har vi hatt pandemi i snart to år og det er veldig lenge å gå og bare være bekymret. Vi har visst at nye virusvarianter skulle komme hele tiden, og syns jeg for det meste leser at omikron foreløpig ikke har gitt noen økning av alvorlig sykdom.

• Liker 15
Skrevet
Fakta? skrev (På 3.12.2021 den 18.49):

Dette er som en kopi av innleggene vi så i januar/februar 2020. Da var også optimistene sikre på at smitten hadde spredd seg til hele befolkningen for lenge siden, og at grunnen til at nesten ingen var innlagt eller døde var at det var helt ufarlig.

Mener første tilfellet her ble påvist 25. februar 2020. Skrekkscenarioene fra utlandet hadde da pågått en stund 😊

• Liker 1
Skrevet
Krantz95 skrev (På 28.11.2021 den 10.46):

Jeg lurer på om faren fra Omikron har blitt blåst opp for mye i media?

1. Lege i Sør-Afrika som har hatt mange pasienter med Omikron-varianten:

- Intens tretthet, symptomene var ulike og milde i forhold til tidligere koronapasienter.
- Vondt i kroppen/trøtthet hos unge, ikke blant de eldre.
- Uvanlige, men milde og kortvarige symptomer.
- Ingen pasienter mistet lukt/smakssans.

2. Vaksineforsker Gunnveig Grødeland om nåværende vaksiner:

- Man ser en liten reduksjon i effekt. Men en fordel med koronavaksinene er at de fører til en t-cellerespons i kroppen. Den vil gi god beskyttelse mot alvorlig sykdom - nesten uansett hvilken variant som kommer, sier hun.

Kilder:

1.
https://www.nettavisen.no/nyheter/var-den-forste-som-oppdaget-omikron-varianten-i-sor-afrika/s/12-95-3424211774
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=42631
https://www.tv2.no/a/14389562/

2.
https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-vet-vi-om-hvor-godt-beskyttet-vi-er-mot-den-nye-virusmutanten/s/12-95-3424211284

vil si det er for tidlig og si noe om i hele tatt, den er helt ny

• Liker 4
Skrevet
Krantz95 skrev (4 timer siden):

Undersøkelsen antar dette er grunnen til at Omikron er mer smittsom og har lavere virulens enn andre varianter av Covid-19.

Den ser jo også ut til å ha kortere inkubasjonstid, noe som muligens peker på at den oppfører seg mer som andre forkjølese og influensavirus?

• Liker 3
Skrevet

Ingen vet hva denne varianten kan medføre av konsekvenser enda. Norge har mangel på intensivsykepleiere. Skyter innleggelser plutselig kraftig opp har vi et problem. For å skjønne konsekvensen, forestill deg at du får pustebesvær og ikke får behandling på sykehuset. Det er ikke nok sykepleiere til å legge deg i respirator. Du blir kvalt. Fordi noen skulle på julebord eller reise på hyggetur midt i en pandemi 

Regjeringen tar en vanvittig sjanse nå. 

Det er ingen som blir syke eller deppa av to- tre uker med nedstengning nå. Blir de det har de alvorlige problemer i utgangspunktet. De kunne stengt ned til vi fikk vite mer om denne varianten. Jeg håper vi slipper å se et scenario hvor leger og sykepleiere må velge hvem som skal leve og hvem som skal dø, som vi så i Italia 

Dette er ingen spøk. 

• Liker 4
Skrevet
Novellemonster skrev (3 timer siden):

Skal jeg være ærlig "gidder" jeg ikke være bekymret lenger. Nå har vi hatt pandemi i snart to år og det er veldig lenge å gå og bare være bekymret. Vi har visst at nye virusvarianter skulle komme hele tiden, og syns jeg for det meste leser at omikron foreløpig ikke har gitt noen økning av alvorlig sykdom.

Ja det er nettopp dette, man har ikke kapasitet til å gå i panikkmodus igjen. Jeg var helt utafor panisk de første månedene, men nå preller det litt av. Fordi vi må leve mest mulig normalt med dette og med noen forholdsregler når det skal vare i mange år

• Liker 3
Skrevet
Møkkalei skrev (46 minutter siden):

Ingen vet hva denne varianten kan medføre av konsekvenser enda. Norge har mangel på intensivsykepleiere. Skyter innleggelser plutselig kraftig opp har vi et problem. For å skjønne konsekvensen, forestill deg at du får pustebesvær og ikke får behandling på sykehuset. Det er ikke nok sykepleiere til å legge deg i respirator. Du blir kvalt. Fordi noen skulle på julebord eller reise på hyggetur midt i en pandemi 

Det er ingen som blir syke eller deppa av to- tre uker med nedstengning nå. Blir de det har de alvorlige problemer i utgangspunktet. De kunne stengt ned til vi fikk vite mer om denne varianten. Jeg håper vi slipper å se et scenario hvor leger og sykepleiere må velge hvem som skal leve og hvem som skal dø, som vi så i Italia 

Dette er ingen spøk. 

Helt enig med deg. Vi har ikke stor kapasitet på sykehusene i Norge. Regjeringen gambler dessverre på høyt nivå med smitten nå... Det er bedre med føre var enn etter snar...

• Liker 2
Skrevet
Møkkalei skrev (1 time siden):

Dette er ingen spøk. 

Vi har færre innlagte nå med åpent samfunn enn vi hadde da vi hadde lock-down i mars i fjor.  Vaksinen virker. Dette går fint. 

• Liker 10
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Møkkalei skrev (1 time siden):

Dette er ingen spøk. 

Viruset er ingen spøk for de som rammes hardt av det. 

En av årsakene til at mange døde i Italia var blant annet at man hadde lite kunnskap om viruset og behandling kombinert med at Italia blant flere land bruker langt mer antibiotika som har ført til antibiotikaresistens. 

Skrevet
Møkkalei skrev (8 timer siden):

Dette er ingen spøk. 

Regjeringen kan ikke stenge ned landet. Det er ikke lov mht smittevernloven. I motsetning til hva gærne hysterikere ønsker, så kan ikke regjeringen stenge ned uten at det er en klar trussel.

• Liker 6
Skrevet

Det har ingen hensikt å stenge ned landet. Man oppnår bare en nedgang i spredningen av smitten, i det tidsrommet landet er nedstengt. Når landet blir gjenåpnet vil smitten blusse opp igjenn. Det var jo dette som skjedde sist.

Dette viruset er ikke bare dødelig for oss mennesker,  stenger man ned landet er det er like dødelig for nærings livet,

• Liker 6
  • Opprett ny...