Gå til innhold

Høyre eller venstrehendt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 2,5 år som alltid har brukt begge hendene og beina i like stor grad. Siden han er mitt første barn så har jeg bare tenkt at det er helt vanlig at det tar tid før de "velger" side. Men han bruker altså begge sider enda😊 han holder skje/gaffel med begge, sparker ball med begge.  Bruker vel hovedsakelig venstre bein først opp trappa. 

Når visste dere om barnet var høyre eller venstrehendt?😊 

Ikke at det har noe å si sånn i bunn og grunn, er rett og slett nysgjerrig 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mor er venstrehendt 20% om far er 10% om begge er 30% 

Rundt samme alder du skriver 2-3

Anonymkode: d78bf...36f

Skrevet

Barn på litt over 2 år, har vært ganske tydelig hele veiene at hun er høyrehendt selv om hun til tider kan bruke venstre når hun spiser, ser jeg at hun foretrekker høyre. Med sparking av ball er det begge. Men når hun perler, tegner og pusler bruker hun høyre. Jeg er venstrehendt selv, så var spent på om hun arvet det, men ser ikke sånn ut :) 

Anonymkode: e6e59...fe2

• Liker 1
Skrevet

Vi trodde yngste ville bli venstrehendt fra hun var 9-10 måneder. Spiste mat konsekvent med venstre hånd. Så viste det seg at hun er mer tohendt enn venstrehendt. Tegnet med begge hender opp til 5-6 års alderen, skriver med venstre, bruker saks og kniv med høyre. Kaster ball mest venstre, men bowler med begge uten å tenke (er 12), sparker ball med høyre, men kan gjøre mye med venstre. 

Anonymkode: 5e657...107

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venstrehendt og det ble tydelig når han var 3 år.

Anonymkode: 32282...10e

Skrevet

Har en av hver, men husker ikke når jeg oppdaget det 🙂

Anonymkode: 951f6...86b

Skrevet

Vi så at vår var venstrehendt mellom 2 og 3 år. Forsøkte også å gi henne ting i høyre for så at hun tok dem over i venstre hånd. Hun har alltid tegnet med venstre 

Ingen av oss foreldre er venstrehendt,  men jeg har et søsken som bruker venstre 

Anonymkode: a9730...da5

Skrevet

Jeg er overbevist om at barnebarnet mitt kommer til å bli venstrehendt, og det har jeg sett siden hen var 9-10 måneder. Jeg blir ekstremt overrasket om hen blir høyrehendt, for venstrehånden er helt tydelig dominant i alle aktiviteter. Og den høyre hånden virker mer "klumsete", og strever mye mer med f.eks å holde og spise med skje, stable klosser, bygge med klosser, puttebokser o.l.

Anonymkode: 2235e...46f

Skrevet (endret)
5 hours ago, Anjatapinjata said:

Jeg har en sønn på 2,5 år som alltid har brukt begge hendene og beina i like stor grad. Siden han er mitt første barn så har jeg bare tenkt at det er helt vanlig at det tar tid før de "velger" side. Men han bruker altså begge sider enda😊 han holder skje/gaffel med begge, sparker ball med begge.  Bruker vel hovedsakelig venstre bein først opp trappa. 

Førstemann brukte begge hender til skolestart. Han skriver nå med venstre. Andremann høyrehendt fra starten. Tredjemann helt klart venstrehendt.

Endret av kiki1980
  • Liker 1
Skrevet

Da han var noen måneder. Venstrehånden var dominerende fra første stund:)

Skrevet

Vi merket også veldig tidlig at vårt ene barn var Venstrehendt (før 1 års alderen). 
Men hen ble vane med å klippe med saks med Høyrehånden fordi de ikke hadde saks for venstrehånd. Vi har egentlig aldri tenkt over at det var et problem.

God venstrefot i fotball. Veldig flink både på skolen og i idrett. Skriver også veldig fint, men lært seg å bruke høyrehånden i enkelte situasjoner. Kreativ og løsningsorientert og har også god humor og mye selvironi😁

Anonymkode: fd189...379

Skrevet
Anjatapinjata skrev (6 timer siden):

Har to venstrehendte og en høyrehendt. Visste det tidlig med alle. Type ett år, kanskje? Ser hva de holder blyant og skje med f.eks.

Anonymkode: dfb5f...590

Skrevet

Har en vi tror er venstrehendt. Så nesten med en fang han begynte å bruke skje eller ta mat med henda at han konsekvent brukte venstre. Før det brukte han stort sett begge sammen. Bruker av og til høyre nå, men ser han strever og bytter fort til venstre. 

Anonymkode: 56c1e...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er overbevist om at barnebarnet mitt kommer til å bli venstrehendt, og det har jeg sett siden hen var 9-10 måneder. Jeg blir ekstremt overrasket om hen blir høyrehendt, for venstrehånden er helt tydelig dominant i alle aktiviteter. Og den høyre hånden virker mer "klumsete", og strever mye mer med f.eks å holde og spise med skje, stable klosser, bygge med klosser, puttebokser o.l.

Anonymkode: 2235e...46f

Men dette er jo ikke normalt. Om de ikke bruker begge hender like mye når de er under 2 år, kan det være et tegn på at noe er galt. Du beskriver min sønn som har en mild grad av CP.

Anonymkode: 17a53...ef1

• Liker 1
Skrevet

Visste det når han begynte å tegne/skrive (mer enn skribling) og hadde holdt på med det en stund. Kanskje rundt sånn 4- års alder

Anonymkode: 5a1f9...81d

Skrevet

Min eldste er venstrehendt. Jeg hadde ikke tenkt så mye over det, var helsesøster som kommenterte det på en kontroll.... Husker ikke hvilken alder de er på kontroll? 2 år kanskje? 

Anonymkode: bf75c...097

Skrevet
Anjatapinjata skrev (11 timer siden):

Bra la ham fortsette med det. Mye bedre for koordinasjonen og utvilklingen i kroppen. 

Skrevet

Kan jo bli begge deler også. Jeg skriver med venstre, men ellers bruker jeg mest høyre. Jobber som frisør og klipper med høyre. Kan bruke verktøy, male og den slags med begge hender. Kjæresten min er likedan.

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Bra la ham fortsette med det. Mye bedre for koordinasjonen og utvilklingen i kroppen. 

Det gjør jeg såklart,  synes det er fascinerende at han er så flink med begge sider😊 

• Liker 1
Skrevet
Knots skrev (9 minutter siden):

Kan jo bli begge deler også. Jeg skriver med venstre, men ellers bruker jeg mest høyre. Jobber som frisør og klipper med høyre. Kan bruke verktøy, male og den slags med begge hender. Kjæresten min er likedan.

Spennende! Må jo være mye mer praktisk å kunne bruke begge sidene like godt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...