Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt ut i en jobb i 1 år nå. Trives med stort sett alle kollegaer, oppgavene i seg selv er også ok. Men føler jeg blir mobbet av en kollega. Klarte å beskytte meg i begynnelsen men etter hvert har jeg blitt mer og mer utslitt. Hun har en overordnet rolle og har kommet med mange syrlige stikk stort sett hver gang vi er på vakt/vaktskifte sammen. Jeg kan ha jobbet meg ihjel en vakt, så kommer hun i vaktskiftet og sier jeg har vært sååå flink, i neste øyeblikk sier hun lavt for seg selv at "men du klarte ikke ta tak i det nei..." med en sarkastisk tone. "Hvem har tatt denne beslutningen? fader så dårlig arbe" også vet jeg at jeg har gjort det og har mitt på det tørre og at det er en god jobb. Om ikke det er stikk er det oppgaver som blir "glemt" osv. sånn at det alltid blir mer arbe på meg hver gang. Ofte kan hun si med et smil at "ååå, jeg glemte hvordan jeg gjorde det, å nei så synd...da må du gjøre det og det og det..." selvom hun har gjort oppgaven 100 ganger og hun har hatt mulighet til å gjøre det lenge... det er mye sarkasme og stikk. Om man tar opp noe som kunne vært bedre i en nøytral tone kan hun si at "det er ingen som setter pris på meg her nei" "ingen vil ha meg her lenger", "jeg burde vel gå hjem jeg så dårlig jobb som jeg gjør" med ett tør ingen si noe mer da hun blir helt psykisk ustabil... Dermed får man aldri endret noe eller tatt tak i ting som ikke fungerer, dette får utover pasientene på bruket...

Samme person har også et stort fravær som gjør det vanskelig å samarbeide med da hun er den som skal ha oversikt. Men jobben hennes blir forsømt og prakket ned på oss andre som er på jobb. Samtidig er hun alltid slem og lar oss vite hvor dårlig arbe vi har gjort når hun kommer på jobb igjen. Jeg har tatt opp dette med sjefen nå, er dritt lei men angrer da sjefen ikke ser hvorfor jeg synes denne smilende, snille damen kan være et problem... denne mobbingen er såpass subtil at jeg som opplever det i praksis ser mønsteret men sjefen er i tvil. Det er vanskelig å bevise da personen bare er "distre", "glemmer" og selvfølgelig ikke mener noe vondt... Er nå sykemeldt da jeg har utviklet angst, tankekjør og søvnproblemer, men sjefen skjønner ikke dette. Hun ber meg ta ut ferie istedenfor å sykemelde meg hvis jeg trenger pause fra jobb. Jeg føler meg som shit og helt hullete psykisk, frynsete og alene etter 1 år i denne jævelskapen. Er så sliten. Hva skal jeg gjøre? Er jo ikke akkurat attraktivt å bytte jobb når man er sykemeldt heller?

Anonymkode: e41a9...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, så utrolig kjedelig. Det er fint at du kaller det for hva det er, nemlig mobbing. Jeg synes at sjefen din er utrolig tafatt, og hun kommer aldri til å ta tak i dette slik som hun snakker til deg på. Du er ikke problemet, og det er utrolig trasig at det har kommet til det punktet at du er sykmeldt. 

Du bør absolutt bytte jobb, både på grunn av denne kollegaen din, men også sjefen som ikke tar et tak. Det er tøft å stå i dette alene når ingen anerkjenner eller støtter deg opp. Ville forsøkt å ha lagt unna bekymringene om at du nå er sykmeldt og eventuell innvirkning på jobbsøking, og forsøkt å fremstille deg selv som en så attraktiv arbeidstaker som du kan. 

Anonymkode: f9d40...f53

• Liker 1
Skrevet

:klem:

Anonymkode: 5ab09...402

Skrevet

Be om å ta det utenfor i en skikkelig konfrontasjon. 

Anonymkode: 1d996...83b

Skrevet

Er du organisert kan du ta det enda lenger. Sjefen din er pliktig i å ta tak i utfordringer på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Voksne folk pleier å snakke med sine kollegaer som er vanskelige… Tilhører ungdomsskole å gjemme seg bort…

Anonymkode: d3ec4...a36

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Voksne folk pleier å snakke med sine kollegaer som er vanskelige… Tilhører ungdomsskole å gjemme seg bort…

Jeg har ikke gjemt meg bort, tok det opp med sjef som "tvilende" satt igang et møte oss imellom da kollega virker så hyggelig og snill på utsiden og mot sjefen. Alt virket greit på møtet, klarte på en måte å ta opp det jeg synes er vanskelig med kollega, trodde at hun skjønte budskapet og at måten vi jobber på og kommuniserer på skulle endre seg. Hun ga utrykk for det under møtet med sjefen. Men det som skjedde etterpå var at innsatsen i dritt ble trappet opp på en ennå mer sneaky måte.

Gikk med på gradert sykemelding da jeg ønsker å jobbe, håpet at alt kunne løse seg. Men det var rett tilbake på gamle vaner fra kollega, fikk dobbelt så mye dritt, tok opp dette med sjefen igjen men hun mener at kollega sier hun har en sær humor og at jeg ikke forstår at kommentarene kun er ment på spøk. Har begynt å skrive opp alle tilfellene med dato, klokkeslett og hva som blir sagt. Føler jeg er så nedbrutt av dette nå, selvtvilen har nådd et maksimum og jeg klarer ikke lenger slappe av hjemme. Tenker på det hele tiden og hvordan jeg kunne forsvart meg bedre i etterkant.. Er så sliten og tømt psykisk og klarer ikke ta all dritten lenger. har begynt å tvile på meg selv som menneske. ene øyeblikket er hun den skjønneste søteste personen, når vi er alene slenger hun dritt på en svært manipulerende måte sånn at man egentlig ikke kan "ta henne" på noe. Har forsøkt å spørre feks. "hva mener du egentlig med det "osv.. da kommer det bare typ. "Hæh, tar du deg nær av ting igjen nå da, har jeg sagt noe galt liksom? Du er så hårsår, hva skjer med deg idag da, er du i Pms? har du noe problem hjemme du da siden du tar deg nær av alt..." And the list goes on...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 21.08):

Jeg har ikke gjemt meg bort, tok det opp med sjef som "tvilende" satt igang et møte oss imellom da kollega virker så hyggelig og snill på utsiden og mot sjefen. Alt virket greit på møtet, klarte på en måte å ta opp det jeg synes er vanskelig med kollega, trodde at hun skjønte budskapet og at måten vi jobber på og kommuniserer på skulle endre seg. Hun ga utrykk for det under møtet med sjefen. Men det som skjedde etterpå var at innsatsen i dritt ble trappet opp på en ennå mer sneaky måte.

Gikk med på gradert sykemelding da jeg ønsker å jobbe, håpet at alt kunne løse seg. Men det var rett tilbake på gamle vaner fra kollega, fikk dobbelt så mye dritt, tok opp dette med sjefen igjen men hun mener at kollega sier hun har en sær humor og at jeg ikke forstår at kommentarene kun er ment på spøk. Har begynt å skrive opp alle tilfellene med dato, klokkeslett og hva som blir sagt. Føler jeg er så nedbrutt av dette nå, selvtvilen har nådd et maksimum og jeg klarer ikke lenger slappe av hjemme. Tenker på det hele tiden og hvordan jeg kunne forsvart meg bedre i etterkant.. Er så sliten og tømt psykisk og klarer ikke ta all dritten lenger. har begynt å tvile på meg selv som menneske. ene øyeblikket er hun den skjønneste søteste personen, når vi er alene slenger hun dritt på en svært manipulerende måte sånn at man egentlig ikke kan "ta henne" på noe. Har forsøkt å spørre feks. "hva mener du egentlig med det "osv.. da kommer det bare typ. "Hæh, tar du deg nær av ting igjen nå da, har jeg sagt noe galt liksom? Du er så hårsår, hva skjer med deg idag da, er du i Pms? har du noe problem hjemme du da siden du tar deg nær av alt..." And the list goes on...

Lær deg gråsteinmetoden.💪

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 13.32):

Lær deg gråsteinmetoden.💪

Liten oppdatering fra TS her... Jeg er nå tilbake i 80%. Forsøker å jobbe mye med meg selv, har nå etter eget ønske fått hjelp fra bedriftshelsetjenesten og prøver å lære meg å ignorere mye av adferden for å overleve på jobb. Føler at hun har skjerpet seg litt, men jeg går nå på tåhev fordi jeg er redd for at dette bare varer en liten periode og at hun "lader" opp angrepet til en gylden anledning. Har forsøkt "grey rocking", fungerer noen ganger i øyeblikket men sliter fortsatt med at jeg føler hun alltid kommer 10 ganger sterkere tilbake. Hun sier men mener noe annet. Ser det jo på kroppsspråket, øynene, tonefall osv. Hører det i små bemerkninger som hun kan lire av seg til andre, som jeg vet er ment mot meg. Når hun omtaler visse ting på generell basis i lunsjen feks, kan hun si noe om det, for så sette øynene i meg og bare prente inn at "dette er ment til deg".. Jeg vet jo også at det bare er meg det kan siktes til med tanke på kommentaren og innholdet..

Forsøker jo å prøve å ignorere men ser jo også at hun prøver å skjerpe seg litt på daglig basis på en måte. Det som er, er at "stakkars meg" adferden har blitt trappet opp til det dobbelte. Nå er hun et "stakkars lite offer" med spak stemme, slik at det ser ut som et stakkarslig vesen som må ha støtte og blir "angrepet" for den minste lille faglige kommentaren. Noen biter jo på dette selvom dama er over 40 og sitter i en jobb der du har mye ansvar og burde fungere som normalt...  Hvis jeg spør om feks. "kunne vi satt igang dette tiltaket på X person? så bare "ååå, ja jeg gjør bare feil jeg, har ikke sett det jeg fordi jeg er så drålig, du hater meg sikkert du, alle hater meg her ja, burde bare slutte i jobben min jeg som er så dårlig..." Har mistet så sinnsykt tillit til hele systemet og sjefen som går med på og har ansatt henne i den tillitsposisjonen hun er i. Føler jo som sagt at all energien blir sugd ut av meg og at det ikke er mulighet for faglig endring når hun oppfører seg sånn. Ser derfor etter en annen jobb per dags dato...  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grey rock?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 17.26):

Jeg har vært så sint på en kollega kjempe lenge og dette har jeg faktisk nevnt til denne kollegaen og ga grunnen med at jeg fikk bråk da han gikk til min sjefen. Han snakket ikke med meg en gang siden han ikke visste hvordan jeg tok ting. Ba faktisk om unnskyldning for at jeg har vært så sint. 

Anonymkode: 753ff...0f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er grey rock?

Å være som en gråstein basically. Rett og slett at man blir en person det er vanskelig å yppe seg mot eller få noe ut av så andre ikke har noe de kan bruke mot deg eller ta deg på fordi du er jo like interessant som en gråstein😊😉. Google Grey rocking.

Anonymkode: 0e0b8...db0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...