AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Akkurat nå fikk jeg sånn skikkelig realitetssjekk. Det startet med at jeg innså at noen jeg snakker ofte med egentlig bare utnytter meg. Snakker med meg kun når de trenger meg og er totalt uinteressert i å høre på hva jeg har å si. Så strømmet alle tingene i hodet mitt. Jeg er av natur veldig gavmild og snill, og gir alltid for det får meg til å føle meg bra. Kan nevne noe.. Vennene til min mor er ofte på besøk hos oss, og det er spesielt ei dame som jeg har begynt å irritere meg jævlig mye over. Hver gang hun er på besøk lager vi dessert etc, og det som blir igjen gir vi til henne eller de andre fordi vi ikke spiser alt opp selv. Det er snakk om en stor isboks, en halv kake som blir igjen, en potetgullpose/godteriposer etc. Man skulle tro denne dama hadde nok skam til å ikke spørre om å få mer når vi allerede gir med henne ting når hun forlater huset vårt. Hun så på teppet vårt og spurte min mor om hun ikke kunne gi henne noen tepper dersom vi ikke brukte det. Denne dama vet også at mamma er naiv og gavmild, så hun vet hvordan å snakke. Deretter spør hun om vi har klær eller jakker som dattera hennes bruker, min mor fant frem en nokså ny og dyr boblejakke og var på vei til å gi det til denne dama, jeg stoppet henne og sa jeg trengte den selv. Hun fikk 2 kjoler av min mor og gikk hjem med det. Denne dama inviterte oss på pizza hjemme hos seg. Hjemme var henne og hennes datter på 15 år. Jeg og min mor hjalp denne dama med å lage pizzabunnen og steke kjøttdeig, og jeg kuttet opp alle grønnsaker og påfyll. Etterpå sier denne dama at jeg kan lage resten av pizzaen selv og går til stua med min mor og ser tv. Jeg må da stå der og lage resten av pizzaen. Fylle på med kjøttdeig, ost osv. Jeg vasket også alt av stekepanne, og alt som ble brukt. Ikke engang sa denne dama at dattera skulle hjelpe til eller at jeg ikke trengte å gjøre det. Hun sa ikke takk heller. Videre er det min onkel og kona. Hver gang jeg drar på besøk hos de er det som at de forventer at jeg kjøper ting til de og barna. Jeg har alltid kjøpt mye klær til barna, jeg har kjøpt hudkremer til kona, hun maset seg til å få min helt splitter nye jakke også. Jeg kjøper mye mat hjemme hos de. Ikke engang har de gitt noe tilbake eller vist takknemlighet. Vi skal besøke de snart, og han sa at huset deres var trangt og at ikke flere enn meg og mamma kunne komme. Jeg tok det som at han egentlig ikke ønsker oss der siden han føler det blir trangt. Jeg vet ikke. Jeg er så lei av mennesker. Jeg ønsker egentlig å være helt alene og ønsker heller ikke å dra på julebesøk hos min onkel og barna. Man kjenner at man på en måte ikke er ønsket der. Jeg er forresten jente 18 år som bor med min mor. Anonymkode: e1303...42e
WonderWomaan Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 (endret) Det er egentlig bare å bygge seg opp til å være klar siden det er mange mennesker som bare bruker andre. Desverre Når det gjelder onkelen og kona så ta med deg lite når du besøker de. Du trenger ikke overøse de med gaver. Ikke kjøp mye, og kjøp billig. Nå ulike situasjoner oppstår der så får du bare sette ned foten. For eksempel når du laget den pizzaen så kan du bare si at noen kan komme hjelpe deg. Når du ryddet og vasket så kunne du bare sagt høy "noen som gidder hjelpe litt her?" Altså, du må bare kreve litt også. Håper du har snakket med din mor om hvordan du oppfatter disse menneskene ? Mulig moren din ikke er obs på det. Endret 28. november 2021 av WonderWomaan 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 Det er snodig hvordan enkelte tar seg friheten til å være så frekke. Det verste er jo at de som regel slipper unna med det også. Anonymkode: 07627...43b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #5 Skrevet 13. desember 2021 Kommer du fra en etnisk norsk familie? I den norske kulturen er det alldeles ikke innafor å mase til seg andre folks eiendeler, type klær og tepper. Mat er det vanlig å gi vekk. Men jeg stusser veldig på at noen kommer inn i deres bolig og nærmest forlanger å få med gulvteppet hjem. Har aldri hørt noe lignende, denne personen eier inke skam hvertfall. I andre kulturer vet jeg det er mer vanlig å dele på det man har, så det er derfor jeg spør. Om det kan være ei kulturell greie. Men sånn generellt..... utrolig frekk oppførsel du beskriver her. Du må hvertfall fortsette å passe på at mora di ikke gir vekk mer av klærne sine. Hvis du blir satt til å lage middag igjen ville jeg tilfeldigvis ha gått ut på stua og spurt så mange spørsmål om hvor jeg finner knivene, hvor er osten, er det greit om jeg bruker dette krydderet, hvor mange grader sa du, hvor lenge nå igjen, kan du komme å sjekke om den ser ferdig ut, hvilke type oppvaskmiddel pleier du å bruke på sånne skåler osv osv Helt til det bare er et mas å la deg gjøre ting alene. Og slutt å kjøpe ting til folk som aldri gir noe tilbake. Det minste man kan forvente er et takk. Ellers må du stoppe krana. Litt respekt skal du ha selv om du er ung! Anonymkode: c5354...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #6 Skrevet 13. desember 2021 Kan det være at moren din hjelper dama fordi de er fattige? Om du har en fancy dyr vinterjakke som 18åring så står det vel godt til. Hadde selv bare sagt nei til å gi bkrt jakka mi forresten. Men gir bort en del ting selv da, men da tik de som har lite. Anonymkode: 29655...d1a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #7 Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dytt Anonymkode: 542eb...644 Slutt og dytt trolletråder Anonymkode: 1cd53...188 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #8 Skrevet 13. desember 2021 Du må lære deg å si NEI, hvis ikke kommer du ingen vei i livet. Du sier at det å gi gir deg glede, men ur fra det du skriver i innlegget ditt er du ikke glad for at disse tingene skjer. Sett deg selv i respekt!! Det er ikke slemt å gjøre det. Nå har du en masse folk rundt deg som utnytter godheten din. Hva kommer ut av det? Tror du virkelig at de noen gang kommer til å si takk? Virker som du har dette etter din mor siden hun også holder på sånn. Anonymkode: 700ec...44f
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2021 #9 Skrevet 14. desember 2021 Nå er du klar over problemet, nå kan du begynne å gjøre noe med det. Begynn å si nei.
Tulling Skrevet 14. desember 2021 #10 Skrevet 14. desember 2021 Neste gang "Hvorfor skal jeg det ? Det er jeg ikke spesielt interessert i. Hvorfor er det en selvfølge at jeg skal abc etc?" Du må ta ett oppgjør med din mor også, for å gi bort ting som er dine. Grensesetting er en fin ting.
Bam Skrevet 14. desember 2021 #11 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 2.19): Jeg er forresten jente 18 år som bor med min mor. Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Hvorfor blir du så sinna på din mors relasjoner? Hvorfor i all verden skal du kjøpe ting til onkler og tanter? Dette er jo bare svada.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (3 minutter siden): Det er noe som ikke stemmer med denne historien. Hvorfor blir du så sinna på din mors relasjoner? Hvorfor i all verden skal du kjøpe ting til onkler og tanter? Dette er jo bare svada. Helt enig at ditt innlegg er bare svada, ja, Anonymkode: 2cccb...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 Bam skrev (5 minutter siden): Dette er jo bare svada. Ikke nødvendigvis. Norsk kultur? Neppe Anonymkode: 98886...e59
Bam Skrevet 14. desember 2021 #14 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig at ditt innlegg er bare svada, ja, Anonymkode: 2cccb...6d0 Svar til svada blir gjerne svada, så det er korrekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå