AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #1 Skrevet 28. november 2021 Har ei venninne som kom med en utrolig ufin kommentar til meg her om dagen. Vi begge går nå siste året på videregående, hvor en av lærerne våre er litt eldre (64 år gammel). Personlig synes jeg at hun er en utrolig dyktig lærer, til tross for at hun kan være vimsete og en skravlekopp noen ganger. For noen uker siden hadde vi en oppgave som tok plass i et laboratorium i bygget. I hver gruppe skulle det kun være tre personer, og etter at min gruppe ble ferdig, ble jeg og en annen person fra gruppa sittende for å snakke med læreren om andre fag. Etter at samtalen tok slutt, reiste jeg meg opp for å gå tilbake til klasserommet. Buksa jeg hadde på meg var altfor stor, slik at lappen på trusa mi var synlig. Læreren tok på trusen min, og fortalte meg at den var synlig, mens hun lo. Dette tok jeg ikke som noe ekstremt alvorlig, da jeg har selv gått gjennom seksuell trakassering, og til og med voldtekt. Dermed bestemte jeg meg for å dele dette med de andre i klassen, da jeg synes det helt klart var merkelig, men også litt morsomt. Jeg kan ærlig si at jeg ikke tok meg noe særlig nær av dette, ettersom jeg vet at denne læreren ikke mente det på en ekkel måte. På torsdag bestemte venninna mi seg for å fortelle en annen lærer vi har, at hun 64 år gamle læreren er upassende og frekk. Da jeg spurte hvor dette kom fra, sa hun at det var fordi hun hadde fått en ufortjent anmerkning for et gruppeprosjekt vi begge ikke hadde levert. Selv fikk jeg ikke denne anmerkningen, og derfor MÅTTE læreren drive med noe slags "omvendt rasisme". Jeg er den eneste svarte personen i denne situasjonen. Både venninna mi og læreren er hvite, så det var kun merkelig sagt. Hun sa at hun ikke fortalte noe om "truse" hendelsen til læreren, men at jeg selv bør. Da jeg sa nei, mente hun at jeg har mangel på selvrespekt. Jeg skjønner ikke hvorfor hun reagerer så kraftig over en situasjon som ikke har noe med henne å gjøre. Om jeg ikke tok meg nær av det, hvorfor skal hun? Overreagerer jeg? Jeg kjenner at jeg blir dritt lei av all praten hennes. Dette er den samme jenta som nesten aldri er på skolen, og klager på at jeg "griner over å få 5'er når det er en bra karakter" Anonymkode: 18bd9...f04
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #2 Skrevet 28. november 2021 Handler dette om to ting? Ene er truse-saken og andre dårlig anmerkning? Eller klarer ikke venninnen din å skille dette? Forstår ikke helt hva hun mener med lite selvrespekt. Anonymkode: 7936d...a6b 1
Silva Pluvialis Skrevet 28. november 2021 #3 Skrevet 28. november 2021 (endret) Du mangler ikke selvrespekt fordi du ikke tar opp denne hendelsen når du ikke opplevde det som krenkende. Hadde du opplevd det ekkelt eller krenkende, og ikke sagt noe, så kunne jeg kanskje skjønt poenget hennes. Det er jo viktig å si ifra når man opplever noe man synes er ugreit, men samtidig så skjønner jeg også at folk ikke ønsker å lage storm i vannglass. Du opplevde det ikke som så veldig ubehagelig, men mer morsomt, og da skjønner jeg godt at du ikke gidder å bruke tid på å ta det opp. For deg er det en ikke-sak (slik jeg forstår det). Det handler overhodet ikke om selvrespekt. Endret 28. november 2021 av Gjenferdet 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #4 Skrevet 28. november 2021 Venninna d er jo helt på bærtur. Vet hun i et hele tatt hav selvrespekt handler om...for det høres jo ikke ut som det. Anonymkode: 076a1...44c 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #6 Skrevet 29. november 2021 Ingen av oss vet hvorfor andre oppfører seg sånn og sånn. For alt vi vet kan hun ha opplevd noe selv og reagerte ut i fra sitt eget standpunkt/sin egen erfaring. Det høres jo ikke ut som om hun har det noe greit om hun ikke er så mye på skolen -men at hun har valgt å være den "tøffe" istedet for å slite med angst og bli den "usynlige"? Du bør ikke tenke over denne saken noe mer, vær glad for at du er trygg på deg selv og trygg på grensene dine, og jobb videre i livet ditt for å bli enda tryggere! Med henne så bør du kanskje gi klare beskjeder om at hun ikke skal overprøve deg når du sier i fra at noe er greit eller ikke greit. Vis henne med ydmykhet, akkurat på samme måte som med læreren, at du tåler en del og kan le av mye, men du lar deg ikke pille på nesen, du står for den du er og det du tåler -men det du ikke tåler det sier du i fra om. Og det at hun sier det hun går når du får en femmer, hun føler vel at hun må jobbe hardt for en femmer, eller har vanskelig for å jobbe i det hele tatt, så får henne er jo en femmer som å "vinne i lotto", hun forstår ikke hvor mye du jobbet mot sekseren, det er uansett uoppnåelig for henne slik det er for henne nå. Og helt til slutt, jeg vet ikke om du har tid eller mulighet, men det hadde kanskje vært interessant å finne ut hva som ligger bak hennes oppførsel? Hvorfor hun er så lite på skolen, hvorfor hun er så ukonsentrert, hvorfor hun overreagerer? Vet du noe om livet hennes utenom skolen, forholdet til foreldrene osv.? Stoler hun nom på deg til at du kan hjelpe henne inn til en skolerådgiver (psykolog) eller noe? Anonymkode: d5088...058
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #7 Skrevet 29. november 2021 gjør* ikke går (om karakterer) Anonymkode: d5088...058
17.11 Skrevet 29. november 2021 #8 Skrevet 29. november 2021 Herreguuuud så glad jeg er for at jeg er ferdig med videregående.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #9 Skrevet 29. november 2021 17.11 skrev (15 minutter siden): Herreguuuud så glad jeg er for at jeg er ferdig med videregående. Hah, sorry to burst your bubble, men slike situasjoner kan skje i alle aldre. Godt voksne kan oppføre seg ganske merkelig de og gitt! Anonymkode: d5088...058
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå