Gå til innhold

Vaske tovbart garn uten å tove

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg strikker en genser i drops Nepal - som skal håndvaskes på 30 grader. Garnet er tovbart, men genseren skal ikke toves. Er det noen som vet om jeg kan vaske genseren på 30 grader ullprogram, uten at det tover seg? Har prøvd å lese meg opp på toving, og hva som egentlig gjør at det tover seg, men er allikevel litt redd for å gå på en smell🙈

Anonymkode: 8690f...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei! 
jeg strikker en genser i drops Nepal - som skal håndvaskes på 30 grader. Garnet er tovbart, men genseren skal ikke toves. Er det noen som vet om jeg kan vaske genseren på 30 grader ullprogram, uten at det tover seg? Har prøvd å lese meg opp på toving, og hva som egentlig gjør at det tover seg, men er allikevel litt redd for å gå på en smell🙈

Anonymkode: 8690f...49b

Prøv å vask en strikket prøvelapp  i det garnet først på det ullprogrammet, så få du se :) 

Anonymkode: 34651...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv å vask en strikket prøvelapp  i det garnet først på det ullprogrammet, så få du se :) 

Ps. Ta mål av prøvelappen før vask, slik at du kan se hvor mye den eventuelt krymper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på vaskemaskina di. De fleste nyere maskiner med eget ullprogram er skånsomme med ull, men det er umulig å si om di maskin er det.

Hvis du er utrygg på maskina kan du eventuelt skylle genseren opp for hånd, og deretter sentrifugere den på maks hastighet. Deretter tørker du den flatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på vaskemaskinen din.

Min maskin har ullvugge og vasker mer skånsomt enn jeg kan gjøre for hånd.

Toving skjer i en kombinasjon av vann, såpe, temperatur og viktigst - friksjon. Ull kan om så kokes i såpevann uten å tove. For at toving skal skje kreves det at ullfibrene får jobbe mot hverandre og ‘hekte seg sammen’.

Anonymkode: 14dda...f20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alle mine strikkeklær i maskin, og det er så å si bare garn som kan toves (altså ikke superwash). Men, jeg hadde aldri gjort det uten å vaske en prøvelapp først. Maskiner er forskjellige, så det gjelder å prøve seg forsiktig fram. Om man ikke vil det, bør man nesten bare vaske for hånd. 

Jeg vasker for øvrig alltid med den laveste sentrifugeringen (400), men vet ikke om det har betydning. Har hørt om de som bruker høy sentrifugering. Men jeg syns ull trenger lite sentrifugering, så jeg ser ikke poenget med å skru opp sentrifugen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjent med at det skal gå bra på vanlig ullprogram, men at det skjærer seg straks du tar på ekstra skylling eller noe, for da får ulla temperaturforskjell. Man tover jo med varmt og kaldt vann om hverandre, så å holde det til samme temp gjennom hele vasken skal da gå bra 

Anonymkode: f44ad...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er kjent med at det skal gå bra på vanlig ullprogram, men at det skjærer seg straks du tar på ekstra skylling eller noe, for da får ulla temperaturforskjell. Man tover jo med varmt og kaldt vann om hverandre, så å holde det til samme temp gjennom hele vasken skal da gå bra 

Kan hende jeg mener håndvaskprogram, sånn vuggete som andre skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...