Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny jobb som jeg begynner i 1. mars. Har jeg krav på ferie på den gamle jobben før jeg begynner i den nye? Har jeg da krav på 5 uker innen 1. mars??? For ferien for 2022 er vel det jeg har tjent opp i år? Så da burde jeg ta 5 uker før 1. mars ellers taper jeg penger? Eller?

Anonymkode: 78313...289

Skrevet

Du vil antakeligvis få feriepengene du har opptjent i 2021 utbetalt når du slutter i den jobben du har nå. Disse må du spare og bruke når du tar ferie i den nye jobben. Ingen grunn til å ta alle fem ferieukene før 1. mars. Ta dem når du vil.

Anonymkode: d3adc...58b

• Liker 1
Skrevet

Feriepengene har du krav på uansett når de er opptjent.

Når du tar ferie blir du trukket i lønn. Dersom du ikke tar ferie i din gamle jobb blir du heller ikke trukket i lønn.

Anonymkode: c1fc7...525

Skrevet

Det du må være obs på er at feriepengene for januar og februar neste år må du betale skatt av. Regner med du får de utbetalt ved sluttlønn. Du har krav på ferie i ny jobb men uten lønn. Du må og regne med at du ikke får ferie når du ønsker men utifra hva som passer arbeidsplassen din. Du må og regne med at når det utbetales feriepenger i juni for der du starter nå så vil du ikke få særlig penger. De fleste betaler kun feriepenger den måneden. 

Så alt av feriepenger du får fra gammel arbeidsplass i år og neste år for all del spar disse ellers kan du gå på en skikkelig økonomisk smell. 

Anonymkode: 2998d...692

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feriepengene har du krav på uansett når de er opptjent.

Når du tar ferie blir du trukket i lønn. Dersom du ikke tar ferie i din gamle jobb blir du heller ikke trukket i lønn.

Blir ikke trukket i lønn når vi har ferie, men vi får feriepenger utbetalt som lønn i juni og ikke vanlig lønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du må være obs på er at feriepengene for januar og februar neste år må du betale skatt av. Regner med du får de utbetalt ved sluttlønn. Du har krav på ferie i ny jobb men uten lønn. Du må og regne med at du ikke får ferie når du ønsker men utifra hva som passer arbeidsplassen din. Du må og regne med at når det utbetales feriepenger i juni for der du starter nå så vil du ikke få særlig penger. De fleste betaler kun feriepenger den måneden. 

Så alt av feriepenger du får fra gammel arbeidsplass i år og neste år for all del spar disse ellers kan du gå på en skikkelig økonomisk smell. 

Alle feriepenger er skattepliktige, men når man får de utbetalt i ferieåret er de trekkfrie.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir ikke trukket i lønn når vi har ferie, men vi får feriepenger utbetalt som lønn i juni og ikke vanlig lønn. 

Uansett hvordan det praktisk skjer har du krav på å få utbetalt opptjente feriepengene når du slutter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alle feriepenger er skattepliktige, men når man får de utbetalt i ferieåret er de trekkfrie.

De feriepengene jeg snakker om jan-feb skulle egentlig vært utbetalt i 2023. Ferieår er et kalender år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De feriepengene jeg snakker om jan-feb skulle egentlig vært utbetalt i 2023. Ferieår er et kalender år. 

Det betyr ingenting hvilke feriepenger du snakker om. De er skattepliktige uansett når det utbetales. 

Skrevet

Ta ferie på sommeren (du har krav på tre uker sammenhengende ferie mellom 1. juni og 30. september eller noe slikt), men spar på feriepengene du får utbetalt når du sluttet, for du vil ikke få feriepenger fra ny arbeidsgiver i år, og du vil bli trukket i lønn for ferien du avvikler som vanlig. Ofte skjer dette i juni, dvs at du vil få omtrent ingen ting utbetalt fra ny arbeidsgiver i juni. 
Du vil også få litt mindre feriepenger fra ny arbeidsgiver i juni 2023, siden du startet 1. mars. Så det er lurt å sette av noen av feriepengene du får utbetalt når du slutter også til det. 

Anonymkode: 1ab06...584

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da blir du jo trukket, du mottar jo ikke lønn 12 måneder i året og feriepenger oppå dette igjen. Da har du isåfall mye høyere eller dobbel lønn en i juni? 

Anonymkode: eb9dc...ebf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da blir du jo trukket, du mottar jo ikke lønn 12 måneder i året og feriepenger oppå dette igjen. Da har du isåfall mye høyere eller dobbel lønn en i juni? 

Blir jo såklart trukket, men spørsmålet mitt er jo om jeg kan ta/hvor mye ferie jeg kan ta før 1. mars. Om jeg tar 1 uke i februar har jeg fortsatt lønn den uken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir jo såklart trukket, men spørsmålet mitt er jo om jeg kan ta/hvor mye ferie jeg kan ta før 1. mars. Om jeg tar 1 uke i februar har jeg fortsatt lønn den uken.

Hvor mye ferie du kan ta ut avhenger av arbeidsgiver. I min jobb ville det kun vært mulig med maks 1 ferieuke mellom januar og mars pga høyt arbeidspress i perioden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får ikke lønn de ukene du tar ferie.

Det er jo sånn at vi får lønn 47 uker i året. De siste 5 er ferie, da får vi ikke lønn. Derfor har vi feriepengeordningen. Arbeidsgiver kunne ha valgt å ikke utbetale lønn den måneden du faktisk tar ferie. Men for enkelhets skyld gjøres dette i juni de fleste plasser, samtidig som man får feriepengene. Da kan man ta ferie når som helst i løpet av året og likevel få utbetalt lønn.

Men skal man bytte arbeidsgiver FØR juni, altså før man blir trukket i lønn, kan du ikke ta ferie og forvente vanlig lønn. For arbeidsgiver vil ikke få mulighet til å trekke deg i lønn i juni.

Anonymkode: 44f78...291

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du tar 1 uke ferie i februar blir det trukket på sluttoppgjøret.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, du blir trukket i lønn. Hvis du ser på lønnsspill for juni, vil det normalt stå noe om trekk for ferie.

Du har nok muligens misforstått litt hvordan feriepenger fungerer. De tjenes opp året i forveien.

Anonymkode: b237f...a08

Gjest Blondie65
Skrevet

Normalt er det slik ferie og feriepenger fungerer for fastlønnede som ikke rapporterer timer:

I juni måned får man utbetalt

Lønn for juni

MINUS: ferietid (25 dager dersom man har tariffestet ferie og er under 60 år eller 4 uker +1 dag i hht ferieloven. Noen har andre ordninger - dette jeg nevner er normalen)

PLUSS: feriepenger opptjent året før.

Når man skal ta ut ferie før juni måned - uansett grunn - må man avklare med arbeidsgiver hvordan ferietrekket skal foretas. De aller fleste arbeidsgivere foretar også i disse tilfeller ferietrekket i juni. Men man kan altså få ferietrekk i februar og utbetalt feriepenger for tiden tilsvarende ferien.

Når en ikke skal arbeide hos samme arbeidsgiver lenger er det helt naturlig at en da blir trukket i lønn for ferien en tar i oppsigelsestiden når oppsigelsestiden løper før juni. 

Du vil derfor bli trukket i lønn for ferien du tar ut i perioden 1. jan. til 31. mars 2022 fordi du ikke allerede er trukket for denne ferien. Du kan selvsagt få feriepenger for 2022 istedenfor lønn, men den vil det da bli trukket skatt av fordi feriepenger kun er trekkfri i opptjeningsåret. Feriepengene for 2021 skulle du fått utbetalt trekkfritt i juni 2022. Feriepenger som opptjenes i 2022 får du ikke utbetalt før i 2023 - eller hvis du slutter i jobb som en del av sluttoppgjøret, men da med trukket skatt.

Skrevet
Blondie65 skrev (15 minutter siden):

Normalt er det slik ferie og feriepenger fungerer for fastlønnede som ikke rapporterer timer:

I juni måned får man utbetalt

Lønn for juni

MINUS: ferietid (25 dager dersom man har tariffestet ferie og er under 60 år eller 4 uker +1 dag i hht ferieloven. Noen har andre ordninger - dette jeg nevner er normalen)

PLUSS: feriepenger opptjent året før.

Når man skal ta ut ferie før juni måned - uansett grunn - må man avklare med arbeidsgiver hvordan ferietrekket skal foretas. De aller fleste arbeidsgivere foretar også i disse tilfeller ferietrekket i juni. Men man kan altså få ferietrekk i februar og utbetalt feriepenger for tiden tilsvarende ferien.

Når en ikke skal arbeide hos samme arbeidsgiver lenger er det helt naturlig at en da blir trukket i lønn for ferien en tar i oppsigelsestiden når oppsigelsestiden løper før juni. 

Du vil derfor bli trukket i lønn for ferien du tar ut i perioden 1. jan. til 31. mars 2022 fordi du ikke allerede er trukket for denne ferien. Du kan selvsagt få feriepenger for 2022 istedenfor lønn, men den vil det da bli trukket skatt av fordi feriepenger kun er trekkfri i opptjeningsåret. Feriepengene for 2021 skulle du fått utbetalt trekkfritt i juni 2022. Feriepenger som opptjenes i 2022 får du ikke utbetalt før i 2023 - eller hvis du slutter i jobb som en del av sluttoppgjøret, men da med trukket skatt.

Feriepenger er kun trekkfrie ved utbetaling i ferieåret, ikke opptjeningsåret.

TS har selvsagt opptjent feriepenger i 2021 som h*n får utbetalt trekkfritt i 2022 hvis h*n tar ferie/slutter. I tillegg har h*n opptjent feriepenger i 2022 som ikke blir trekkfrie ved utbetaling på sluttoppgjøret.

Skrevet

Feriepengene får du uansett.

Du har ikke krav på å avvikle ferie hos gammel arbeidsgiver, men du kan be om det.
Det du må huske, er at du har krav på fem uker ferie totalt. Dersom du tar ut disse fem ukene i februar hos gammel arbeidsgiver, så har du brukt opp retten til ferie for året, og du har ikke rett på ferie hos ny arbeidsgiver. Så om du ønsker bruke opp all ferien din i januar/februar, og ikke ha noe ferie til sommeren, høst eller jul, så kan du be om å få avvikle ferien hos gammel arbeidsgiver.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...