AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Del Skrevet 27. november 2021 Hjelp! Jeg skal kjøpe bolig og har bare råd til boliger mellom 2.5 til 3 millioner. Jeg må ha en bolig med 3 soverom. Jeg så denne annonsen https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=239211168 som ser en ok bolig. Men det står at "oppussing må påberegnes". Betyr det at det er et veldig gammelt hus som trenger omfattende oppussing. Isåfall hvor mye kroner i oppussing må jeg regne med å betale? 100 000 kr? Kanskje mer? Er veldig redd i å bo i et gammelt kaldt hus med muggsopp. Setter pris på alle svar. Anonymkode: e1ba8...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Del Skrevet 27. november 2021 Les tilstandsrapporten før du kjøper noe. Anonymkode: 6ca25...3e2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 27. november 2021 #3 Del Skrevet 27. november 2021 Kan man ikke spørre megler hvilken type oppussing du kan forvente deg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Les tilstandsrapporten før du kjøper noe. Anonymkode: 6ca25...3e2 Det er gjort, men det er fortsatt ting jeg ikke skjønner i rapporten fordi jeg er helt fersk i dette feltet. Har aldri kjøpt bolig før og vet ikke hva man skal se etter i en tilstandsrapport. Ts. Anonymkode: e1ba8...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 Tuttifrutt skrev (4 minutter siden): Kan man ikke spørre megler hvilken type oppussing du kan forvente deg? Jo, det skal jeg gjøre, men jeg ville ha tips her på KG om hva man skal se etter når man kjøper en bolig. Ts Anonymkode: e1ba8...7ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Del Skrevet 27. november 2021 Boligen har standard fra byggeår, dvs over 60 år gammel. Det er fukt i kjeller, lekkasje fra pipe, ufagmessig bad uten avtrekk. Du må drenere, bytte kledning, etterisolerer, bytte vinduer, fikse taket. Fikse på våtrom. Vi snakker millioner, ikke 100.000. Anonymkode: 7c2ff...026 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Del Skrevet 27. november 2021 Denne boligen ser tilsynelatende ok ut innvendig, men er helt krise på alle andre områder. Noen ganger betyr oppussing nytt bad, nytt kjøkken eller at den innvendige dekoren er utdatert - men huset ellers er i god stand og har blitt godt tatt vare på. Her er det motsatt. Som fersk boligkjøper må du ikke finne på å by på denne. Anonymkode: 2ba8a...25a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 27. november 2021 #8 Del Skrevet 27. november 2021 Badet er hjemmelagd og det er fukt i kjelleren. Begge deler er dyrt å få fikset. Det ser i grunn ut som et tilfelle av veldig sminket gris 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 27. november 2021 #9 Del Skrevet 27. november 2021 En får oppgitt byggeår, og det står også endel i salgsoppgaven over hva som bør forbedres. Ville tatt med meg en erfaren og kyndig en på visning av denne boligen. Om du ikke kjenner en selv, spør om noen bekjente kjenner noen som kjenner noen osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Del Skrevet 27. november 2021 Man ser på døra vaskerommet at det har vært en stor vannlekkasje der. Har det blitt fikset? Kledningen og verandaen var i dårlig stand. Bør nok fikses. Anonymkode: 060c3...823 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Del Skrevet 27. november 2021 Her var det TG 3 på de sakene som er dyre å utbedre. Som grunnmuren f.eks, der kommer det inn vann. Ny drenering må til, og det koster nok temmelig mye siden huset står inntil fjell. Er en grunn til prisen på boligen, den er nok ikke så høy siden utbedringene er temmelig kostbare. Hadde sett meg om etter noe annet om jeg var deg. Anonymkode: 2ac20...9c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Del Skrevet 27. november 2021 Ts her. Tusen takk til alle dere som svarte! Jeg var skeptisk til dette huset, mye pga av den lave prisen. Skal fortsette å se etter andre boliger, men er ikke så enkelt når man bare har råd til maks 3millioner. Anonymkode: e1ba8...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Del Skrevet 27. november 2021 Boligen er bygd 1960 og det står i salgsoppgaven at eneboligen har gjennomgående standard i fra byggeår. Først og fremst betyr det dårligere isolert. I blokker betyr det også dårligere ventilering, i hus er det ikke så viktig at kravene til ventilasjon var dårlige før i tida siden et hus har flere vinduer enn leilighet. Men det står at avtrekk på badet er defekt, så det bør ordnes men er også levbart for en periode så lenge dere har dør til bad åpent mest mulig og alltid etter dusjing. Om det ikke er vindu eller veranda dør nærme bad kan fukt fra badet skape fuktskader på øvrige rom i tillegg til badet. Det står at det er fuktproblemer i kjeller og dette MÅ utbedres ellers kan hele husets grunn skades. Det kan koste 30.000 og det kan koste 300.000 Det står at pipen hadde lekkasje som er utbedret våren 2021, sannsynligvis i forbindelse med at de bestemte seg for å selge. Du bør be om dokumentasjon på hvor omfattende lekkasjen var og hva som er gjort, og at det er gjort av fagfolk hvis ikke kan du risikere å få ekstrautgifter. Strømutgifter på et så stort og dårlig isolert hus kan være skyhøye, men selger oppgir av varmepumpe er installert og det reduserer utgiftene en del. Det er også mulig å fyre med ved om det ikke blir mer problemer med pipen. Megler har tilgang på årlig strømforbruk og strømutgifter for boligen så spør megler om dette før eller etter visning. Det står at energimerking er G, som er veldig dårlig (A er best, og vanligvis ser man C-E) , ergo tyder på høye strømutgifter. Bokstavene betyr om boligen er energieffektiv eller ikke, altså holder godt på strømmen og varmen eller om den må varmes mer enn normalt. Det er nok normalt til å være bygd det året, men tiltak som kan hjelpe på å holde mer på varmen er nye vinduer og dører. Et vindu kan koste 20.000 per stk men er ikke nødvendigvis et hastetiltak eller must. Boligen ser grei ut i standard på bilder men man blir lurt. Det man må se på er hva takstmann sier om Tilstandsgrad (TG). Tg1 betyr nytt/bra stand, Tg2 betyr helt ok, mens TG3 betyr MÅ erstattes/forbedres. Denne boligen har fått TG3 på mye. På utvendig bygg som det står er betong og treverk av ufagmessig person. Og Grunn/betongfundament har fått TG3. Det er ille! Det står at i tillegg til fukt i kjeller er det vann på gulvet i kjeller så her må hele kjeller og grunnmur helrenoveres. Det blir dyrt! Flere hundretusen minst. Dreneringssystem må trolig oppgraderes også. Stedvis råte på yttervegger som har fått TG3 så hele husets kledning må byttes. Det står også at taktekking og membran må byttes ut. Det står at terrassen søyler og gulv må snarlig byttes ut, det betyr at ikke er trygt engang. Tg3 Badet har også fått TG3 pga defekt avtrekk og manglende tilluft og fordi det ikke foreligger dokumentasjon på at fagmann har utført oppussingen av bad i 2011. Ufagmessige fliser kommenteres og det tyder på at badet ikke er gjort av fagfolk og du har dermed ingen garanti for at det er gjort forsvarlig og ingen garanti fra forsikring osv hvis badet skulle gå til helvete eller få lekkasjer osv. Det er en risiko du må ta og enten få nytt bad nå! Koster fra 200.000)eller når det til slutt evn får lekkasje. Det trenger ikke å skje noe men det kan skje. Det oppgis at er observert rotter og sølvkre i boligen. Konklusjon fra takstmann er at boligen trenger en generell renovering. Jeg tenker det blir minst 400-500.000 på dette for det er store arbeider som må gjøres. I tillegg til å se på Tilstandsrapport og tilstandsgradene i rapporten så må du lese selgers egenmeldingsskjema. Her kommer frem at det er sprekk i grunnmur og søyler som takstmann også sier, at de ikke kan gå god for at arbeid i boligen er gjort av fagfolk, sprekk i pipa, vann og fukt i kjeller, rotter i fjor, punkterte vinduer, dårlige takrenner, mose på taket, dårlig kledning og råte. Det står ny eier må regne med renovering. Renovering betyr altså helrenovering, alt på nytt, alt byttes ut. Oppussing betyr at man kan pusse opp eksisterende mens renovering betyr at eksisterende må byttes ut. Med mindre du har over en halv million ekstra å bruke, og 5-6 mnd å vente med å flytte inn til huset er ferdig renovert må du ikke finne på å kjøpe denne boligen. Anonymkode: bf0e1...86a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Del Skrevet 27. november 2021 Du kan for det meste ta det andre boliger i samme størrelse i nabolaget og se hva de går for, mellomlegget ++ må du regne med å bruke for å oppgradere til dagens standard. Huset er 60 år gammelt, så om det i konstruksjonen ikke er oppgradert i de årene så blir det dyrt. Om det er noe som må gjøres nå er en annen sak, men innen noen år må det nok til. Fukt og råte er jo en annen sak. Anonymkode: ca635...68d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #15 Del Skrevet 27. november 2021 Sannsynligvis nærmere en million i renoveringskostnader. Unngå hus med TG 3 Anonymkode: bf0e1...86a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #16 Del Skrevet 27. november 2021 Dette huset vil koste ekstremt med tid og penger å fikse. Man Bør selv være ekstremt handy for å kjøpe et slikt sted. Eller ha enormt med penger til oppussing.. Anonymkode: 4e6d9...7fa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Del Skrevet 27. november 2021 Om du har lite egenkapital ville jeg valgt vekk boliger som trenger oppussing. Kjøper du relativt nyoppusset/godt vedlikeholdt, vet du hva utgiftene dine er. MÅ du ha tre soverom? Kan du leve med sovesofa i stuen eller sette opp lettvegger til sovealkove eller et lite ekstrasoverom? Anonymkode: 9f98c...d46 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 27. november 2021 #18 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts her. Tusen takk til alle dere som svarte! Jeg var skeptisk til dette huset, mye pga av den lave prisen. Skal fortsette å se etter andre boliger, men er ikke så enkelt når man bare har råd til maks 3millioner. Anonymkode: e1ba8...7ac med boliger så passer "du får hva du betaler for" ganske greit. Er boligen vesentlig billigere enn tilsvarende i området, må du mest sannsynlig beregne mye i oppgradering. Det du bør være ekstra obs på er: "dårlig drenering": kan koste skjorta, krever gravemaskin, og kan innebære risiko for fukt i grunnmur "fukt": kan være råteskader, mugg etc, og kan koste skjorta utbedre "råte i yttervegg", kledning må byttes, mulig fukt i isolasjon, kan koste skjorta "taktekking": kan bety at hele taket bør skiftes ut, og muligens fukt på loft, kan koste skjorta "ufagmessig utført bad": beregn 2-400 000 for å oppgradere... dersom badet ikke er fagmessig utført, og det er mangler, så kan det være fuktskader, og du risikerer også avkortning i forsikring ved senere skader om du ikke oppgraderer. at det ligger vann på kjeller tyder på lekkasjer, enten innvendig, fra grunnen eller fra grunnmuren, det kan blir sinnsykt grisedyrt. Dører og vindu koster litt bytte ut, men ikke nødvendigvis grisedyrt. Overflater på altan kan muligens fikses greit billig om man er litt nevenyttig eller har venner/familie. Jeg ville ikke kjøpt dette huset uten å ha minst en million til snarlig oppgradering. De punktene jeg har uthevet over er de absolutt største kostnadene med oppgradering, ting du må ha hjelp av fagfolk til, og det jeg anser som de absolutt største "HELL NO" når jeg vurderer bolig. Hver og en av tingene er dyrt, men når man ser samlet på det så er dette ett hus hvor nødvendig vedlikehold opp igjennom årene er svært mangelfullt. Det aller meste annet som kan være feil på boliger (utenom elektrisk) er ting man kan leve med, og oppgradere etterhvert som man har penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjelp! Jeg skal kjøpe bolig og har bare råd til boliger mellom 2.5 til 3 millioner. Jeg må ha en bolig med 3 soverom. Jeg så denne annonsen https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=239211168 som ser en ok bolig. Men det står at "oppussing må påberegnes". Betyr det at det er et veldig gammelt hus som trenger omfattende oppussing. Isåfall hvor mye kroner i oppussing må jeg regne med å betale? 100 000 kr? Kanskje mer? Er veldig redd i å bo i et gammelt kaldt hus med muggsopp. Setter pris på alle svar. Anonymkode: e1ba8...7ac Her ender du fort opp med nytt tak, ny bordkledning, ny isolasjon, nye vinduer, ny drenering, ny veranda… Allerede her er vi kanskje nærmere en million. Og så kommer pipa og badet som jokere i tillegg. Avoid! Anonymkode: f233d...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Del Skrevet 28. november 2021 Hvorfor må du ha tre soverom? Anonymkode: d09e3...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå