Gå til innhold

Påtroppende sosial angst. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg begynner å utvikle sosial angst. 
Er det noen her med tips? 

Jeg går til gruppeterapi én gang i uken på grunn av tidligere mobbing, men jeg tror jeg trenger en egen psykolog. Problemet er at det er vanskelig å finne noen man virkelig føler hjelper, hvor kjemien klaffer. Og jeg ønsker egentlig å prøve noe annet. Jeg skjønner at svaret sikkert blir eksponeringsterapi eller noe i den duren, men jeg klarer det ikke. Jeg ser ingen grunn til å sosialisere meg akkurat nå ... Tankegangen min er helt kjørt og jeg har fått så mange dårlige erfaringer ute i det sosiale i det siste, at jeg virkelig ikke har trua på at eksponering hadde hjulpet likevel. For jeg har praktisert det i mange år og virkelig brukt det siste jeg har av viljestyrke, men erfaringene mine blir bare dårligere og dårligere. I dag skulle jeg egentlig på julebord med jobben for eksempel, men jeg klarte ikke å dra. Ellers er jeg aldri sosial og sitter mye alene (med kjæresten, som forøvrig har drøssevis med venner). Jeg er redd for å bli en einstøing ... 

Jeg har begynt å føle at mange misliker meg. Og ofte har jeg fått høre at folk tror jeg er dum, ellers bare mestrer jeg ikke å holde en samtale. Jeg orker ikke, fordi jeg ikke finner engasjement i det. Ingen viser interesse for det jeg har å si uansett. Så jeg har begynt å bli svært stille.

Og jeg vet jeg kan bedre enn dette ... 

Jeg er i midten av 20-årene. Jeg skulle virkelig ønske årene mine var mer innholdsrike med flere sosiale sammenkomster ... Nå begynner jeg å kjenne tap av mening, og det gjør veldig vondt. 

OG at på til har mine nærmeste venninner begynt å ta avstand til meg. Det har sikkert en sammenheng, men jeg vet også at min tidligere bestevenninne ble sjalu på meg etter at jeg fikk kjæreste, leilighet og hund. De bryr seg enten ikke om meg eller unner meg ikke det beste, og det gjør også veldig vondt. Jeg trenger sårt nye venner, men jeg sitter igjen med ingenting. Og jeg føler meg selvfølgelig heldig som har kjæresten min, men jeg er flau over hvor lite innholdsrike dager jeg har .... :(

Takk for at du leste.

Anonymkode: b4e44...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som livet dette. Sånn er det for mangen i perioder. Ingen her inne som kan fikse deg. Bare du kan det. Finnes ikke noen riktige svar her. Du er inne i en dårlig periode med lav selvtillit.

Sett deg små mål over hva du vil gjøre fremover og prøv å gjør fysisk aktivitet. Å vær litt sosial . Fake it til you make it. Ikke syt og klag når du treffer andre heller. Lat som for en stund . Livet går opp og ned!

Lykke til

Anonymkode: ffdad...e39

Skrevet

Høres ut som om du lever et helt vanlig liv.

Dette kan du ta med privat psykolog, ikke noe man belaster offentlig helsevesen med. 

Anonymkode: e2b82...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...