Epictetus Skrevet 28. november 2021 #61 Del Skrevet 28. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er økonom. Så selvfølgelig hører jeg på legene når jeg tar en slik beslutning. Anonymkode: b1213...510 Det er så mye informasjon lett tilgjengelig i disse dager, så du kan fint lese deg opp og gjøre egne vurderinger. Det vil riktignok bety å legge ned tilsvarende et medisinstudie i strukturert lesing og undersøkelser (6-10 år med 10-timers-dager), men det er et alternativ til å høre på ekspertene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #62 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi snakker ikke om alkohol, men en vaksine her. Du vet de påvirker ulikt, sant? Anonymkode: c3fb0...f0d Selvfølgelig. Likevel så er biologien så snedig at man ikke fører over like mye via morsmelk som i fosterlivet. Det gjelder også alt annet av medisiner og vaksiner. Igjen - dette er basiskunnskap.. Anonymkode: 82779...b85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #63 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg venter til etter fødsel, da det ikke er forsket på senvirkning av vaksinen. Jeg har tatt influensavaksinen som anbefalt og følger andre råd for gravide. Men en hastegodkjent vaksine som er lite forsket på venter jeg med til det bare går utover meg, og ikke også en liten baby. Anonymkode: a849b...e4c Influensavaksinen endres hvert år, og nye virkemidler og antistoffer blir lagt til. Blant annet inneholder den antistoffer mot svineinfluensa, det skjedde før alle bivirkningene av denne var ferdig utredet. Men i og med at man bare kalte den "influensavaksine" tok gravide den uten å stille spørsmål ved det. Anonymkode: b1213...510 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #64 Del Skrevet 28. november 2021 Epictetus skrev (1 time siden): Det er så mye informasjon lett tilgjengelig i disse dager, så du kan fint lese deg opp og gjøre egne vurderinger. Det vil riktignok bety å legge ned tilsvarende et medisinstudie i strukturert lesing og undersøkelser (6-10 år med 10-timers-dager), men det er et alternativ til å høre på ekspertene. Enig med deg der. Om en av klientene mine forteller meg at de ønsker å fikse egen skattemeldig fordi all informasjon ligger tilgjengelig på nett i disse dager så tenker jeg bare, "lykke til". Ikke at det kan sammenlignes. Å miste 500 000+ i skattefradrag er jo ingenting mot å risikere livet til et foster. Anonymkode: b1213...510 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #65 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg er prøver. Har slitt med uregelmessige blødninger uten prevensjon. Har tatt to doser i vår. Anbefalt tredje pga jobb. Jeg skal ikke ta den. Har prøvd 8mnd og siste to måneder har endelig mensen stabilisert seg. Så får jeg vurdere på nytt som gravid. Anonymkode: c3078...50f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #66 Del Skrevet 28. november 2021 58 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med deg der. Om en av klientene mine forteller meg at de ønsker å fikse egen skattemeldig fordi all informasjon ligger tilgjengelig på nett i disse dager så tenker jeg bare, "lykke til". Ikke at det kan sammenlignes. Å miste 500 000+ i skattefradrag er jo ingenting mot å risikere livet til et foster. Anonymkode: b1213...510 Det er også derfor flere og flere Premier League-lag har begynt å gi proffkontrakter og spilletid til 40-år-gamle amatører. Ikke bare er det billigere, men det er egentlig ikke så komplisert. (Jeg hører at noen får ekstraundervisning i offsideregelen) Anonymkode: 1e3b4...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 28. november 2021 #67 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du vet at det er det samme å ta vaksinen i svangerskapet som når man ammer? Barnet får i seg lik menge med vaksinen, kanskje til og med mer når man ammer om jeg husker rett. Anonymkode: c3fb0...f0d Kilde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #68 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke for å kritisere dere som ikke vil ta vaksinen, for jeg vet dere har tenkt mye på dette og bare vil helgardere dere for barnets skyld. Men blir dere ikke redde av fakta som at risikoen for dødfødsel er firedoblet for mødre som er innlagt med covid under fødselen og at av barn av mødre som hadde covid under svangerskapet var 10% forsinket i utviklingen ved 10-12 mnd alder? (Kilde: nrk-kronikk ved Gunhild Nybord / CDC). Her er det snakk om gravide som bare HADDE korona (ikke alvorlig sykdom som jeg tolker det). Hvis dere syns 10% sjanse for sen utvikling er lavt, hvordan er da sjansen for noe galt med vaksinen i deres øyne for høy når det ikke er oppdaget noe blant de hundre tusenvis som har tatt vaksinen? Jeg mener, hvorfor er dere redde for potensielle uoppdagende senvirkninger ved vaksinen og ikke ekte oppdagede senvirkninger ved koronainfeksjon? Og det kan jo være uoppdagede senvirkninger i tillegg? For den saks skyld, hvis dere er redde for uoppdagede konsekvenser av ting, er dere like redde for andre ting, som mat, mobiltelefon og magnetfelt? Det oppdages jo stadig nye ting som er skadelige, paracet ble jo helt nylig frarådet? Dette er ikke en kommentar til hun som skal isolere seg de siste to mnd. Jeg tenker de fleste gravide hadde foretrukket et tredje valg som var «ingen vaksine og heller ingen korona». Anonymkode: 900bf...4b6 1. Men senvirkninger ved vaksinen vet man ikke noe om enda. 2. Man får fortsatt corona som vaksinert. 3. Når dette klusser med menstruasjonen til flere kvinner - og gir menstruasjon til de som ikke har hatt det på 7 år - så er sannsynligheten for at det påvirker hormonelt (der babyen BOR!) ganske stor Dødfødslene eksisterer ikke i Norge, 0,4 % av fødende påvirkes. Anonymkode: 3a6f8...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 28. november 2021 #69 Del Skrevet 28. november 2021 Ananas. skrev (7 timer siden): Det kan vel hende at du hadde sluppet å forklare deg like mye om du hadde vist at du også forstår ulempene barnet opplever ved å være isolert sammen med dere i to måneder Kan du forklare hvordan så små barn ble påvirket i mars i fjor da, siden du tydeligvis har fasiten i hånda? Ananas. skrev (7 timer siden): Å totalisolere seg med et lite barn som har begrensede muligheter til å forstå hvorfor og å uttrykke sine tanker og følelser om situasjonen fremstår ikke som en opplagt god løsning, og folk som ikke forstår andres valg er gjerne ekstra kritiske til dem (eller spydige og ufine, i en anonym kg-verden). Et lite barn har det aller best med mamma og pappa. Hvilken verden lever du i hvor dette ikke er et faktum? Ananas. skrev (7 timer siden): Likevel kan jeg aldri tenke meg at det er en løsning jeg hadde gått for dersom jeg hadde barn, fordi konsekvensene for barnet ligger utenfor d det jeg har mulighet til å kontrollere som forelder Ananas. skrev (7 timer siden): Fortell igjen hva som var konsekvensene for barna som opplevde dette i mars 2020? Siden du har fasiten i hånda. Er alle barna som var hjemme med foreldrene sine i Norges lock down blitt traumatiserte? Ananas. skrev (7 timer siden): mitt liv hadde det ikke gått. Noen i husstanden må iblant på butikken, foreldrene mine trenger iblant hjelp eller selskap etc. Jeg har respekt for at du har valgt denne løsningen, selv om jeg ikke forstår valget fullt ut, men tror mye av motbøren du får handler om hvor vanskelig det virker i praksis, og at noen rett og slett ikke tror at det er mulig å få til den graden av isolasjon i praksis, samtidig som barnet har det bra. Så nå kritiserer du i tillegg henne for at hun ikke får isolert barnet godt NOK? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #70 Del Skrevet 28. november 2021 Nei jeg tok den ikke da jeg var gravid Det var riktignok ikke så mye smitte da jeg fødte, men .. Jeg har to barn, en i skole og en i barnehage, men jeg tok de ikke ut av skolen og barnehage før fødselen, men barnehagegutten var hjemme en ukes tid etter fødsel. Det var som sagt lite smitte da, og ikke rs slik som nå. Litt usikker, men jeg tror nok ikke at jeg hadde holdt barnehagegutten hjemme nå heller. Jeg tok vaksinen en stund etter fødsel og ammet som normalt 2-3 mnd senere .. Anonymkode: 85c39...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #71 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg er nå 30+ og har ikke tatt den. Skal ikke ta den heller:) Anonymkode: 939dd...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariande Skrevet 28. november 2021 #72 Del Skrevet 28. november 2021 Har ikke tatt den enda. Er 39 uker, venter til etter fødsel. Kunne egentlig tatt den nå, men når det er så kort tid igjen så føler jeg det er så bortkastet når jeg likevel har ventet så lenge. Vet ikke om jeg burde ta den rett etter eller hvor lenge jeg burde vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #73 Del Skrevet 29. november 2021 Jeg er i uke 26 nå og har fremdeles ikke tatt vaksinen. Jeg har endelig hoppet i det og fått time til å ta første dose på torsdag. Gruer meg, men gleder meg samtidig til å få det gjort! Har vært så i tvil så lenge nå, men jeg har innsett at jeg frykter å få korona mer enn eventuelle (og svært lite sannsynlige) bivirkninger av vaksinen. Nå om dagen virker smitten å være helt ute av kontroll, og jobben har plutselig begynt å kreve fysisk oppmøte på kontoret for alle, uansett... Da opplever jeg at det blir vanskelig å fortsette som jeg har gjort til nå, nemlig være trygg på at jeg klarer å holde meg unna smitte osv. Men jeg synes det har vært et ekstremt vanskelig valg, så jeg har absolutt forståelse for at det er andre gravide som har valgt å ikke ta den - så lenge man vet man har mulighet til å holde seg unna smitte. Hadde jeg derimot ikke vært gravid hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å ta vaksinen i det hele tatt. Å gro baby gjør i hvert fall meg svært irrasjonell! Anonymkode: 185ea...bf1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #74 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dødfødslene eksisterer ikke i Norge, 0,4 % av fødende påvirkes. Anonymkode: 3a6f8...ac0 "Det skjer ikke meg!" Anonymkode: d942f...f8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #75 Del Skrevet 29. november 2021 Jeg tok vaksinen etter fødsel og er veldig fornøyd med avgjørelsen jeg tok. Holdt meg stort sett hjemme frem til termin og tok ikke i mot noe særlig med besøk. Eldstemann ble levert og hentet i barnehagen av sin far og vi fikk dagligvarer levert på døra med Meny-appen. Anonymkode: b44a1...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #76 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg tok vaksinen etter fødsel og er veldig fornøyd med avgjørelsen jeg tok. Holdt meg stort sett hjemme frem til termin og tok ikke i mot noe særlig med besøk. Eldstemann ble levert og hentet i barnehagen av sin far og vi fikk dagligvarer levert på døra med Meny-appen. Anonymkode: b44a1...e4a Da fikk barnet samme dose når du ammer som det ville gjort under graviditeten. Mye synsing og uholdbar frykt her inne, som egentlig ikke har peiling. Anonymkode: c3fb0...f0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #77 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da fikk barnet samme dose når du ammer som det ville gjort under graviditeten. Mye synsing og uholdbar frykt her inne, som egentlig ikke har peiling. Anonymkode: c3fb0...f0d Det hadde vært fint om du kunne kommet med en kilde til det du påstår. Anonymkode: a849b...e4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #78 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Da fikk barnet samme dose når du ammer som det ville gjort under graviditeten. Mye synsing og uholdbar frykt her inne, som egentlig ikke har peiling. Anonymkode: c3fb0...f0d Jeg ammer ikke Anonymkode: b44a1...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #79 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hadde vært fint om du kunne kommet med en kilde til det du påstår. Anonymkode: a849b...e4c Du har vanskelig heter for å gjøre et raskt google søk eller??? Så hjelpeløse dere som velger å ikke ta vaksinen er, sier litt om deres funksjonsnivå og argumentasjoner. https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/koronavaksine-til-ammende-modre-kan-ogsa-beskytte-babyen/ Anonymkode: c3fb0...f0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #80 Del Skrevet 29. november 2021 I felleskatalogen står det at overgang i morsmelk er ukjent og at det er begrenset erfaring med vaksinering av gravide. https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780 Statens legemiddelverk har fått meldinger om spontanaborter, om barn som har blitt syke etter amming og om barn som har hatt medfødte lidelser. Dette er meldt inn fordi det er mistanke om at det kan ha sammenheng med koronavaksinen, men man vet ikke ennå. https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211125 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf Anonymkode: 6878c...40b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg