Gjest 123 eller noe Skrevet 28. november 2021 #41 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tok første dose 2 uker etter fødsel og venter på dose 2 nå. Og, siden det ble påpekt tidligere i tråden: jeg har høyre utdanning. Anonymkode: 6f4c2...d70 Helt utrolig at man skal sitte og forsvare seg ovenfor ufordragelige fremmede som tror de sitter på løsningen på alt. På grensen til mobbing av brukere, kjenner dette forumet ikke er noen plass for meg å være den siste tiden før fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #42 Del Skrevet 28. november 2021 Jeg venter til etter fødsel, da det ikke er forsket på senvirkning av vaksinen. Jeg har tatt influensavaksinen som anbefalt og følger andre råd for gravide. Men en hastegodkjent vaksine som er lite forsket på venter jeg med til det bare går utover meg, og ikke også en liten baby. Anonymkode: a849b...e4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #43 Del Skrevet 28. november 2021 Tok første dose i starten av andre trimester og andre dose i starten av tredje. Ingen bivirkninger etterpå. Det er en godkjent vaksine, basert på velprøvde vaksinetyper. Ikke så eksperimentell som alle skal ha det til. Nå er det også mange vaksinerte gravide med alvorlig covid innlagt på sykehusene, det er heller ikke heldig for hverken mor eller barn. Anbefaler fredagens episode av Foreldrerådet med overlegen på fødeavdelingen på Ullevål Anonymkode: e82d9...371 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #44 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg ventet til jeg hadde født. Ville aldri risikert å vaksinert meg mens jeg var gravid fordi man ikke vet bivirkningene av det på sikt. Kan ikke skjønne at folk tør å ta slike sjanser. For meg var valget veldig lett. Tok første dose 2 uker etter fødsel og venter på dose 2 nå. Og, siden det ble påpekt tidligere i tråden: jeg har høyre utdanning. Anonymkode: 6f4c2...d70 Du vet at det er det samme å ta vaksinen i svangerskapet som når man ammer? Barnet får i seg lik menge med vaksinen, kanskje til og med mer når man ammer om jeg husker rett. Anonymkode: c3fb0...f0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #45 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet at det er det samme å ta vaksinen i svangerskapet som når man ammer? Barnet får i seg lik menge med vaksinen, kanskje til og med mer når man ammer om jeg husker rett. Anonymkode: c3fb0...f0d Da venter jeg til endt amming👍🏻 Anonymkode: a849b...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #46 Del Skrevet 28. november 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Tok første dose i starten av andre trimester og andre dose i starten av tredje. Ingen bivirkninger etterpå. Det er en godkjent vaksine, basert på velprøvde vaksinetyper. Ikke så eksperimentell som alle skal ha det til. Nå er det også mange vaksinerte gravide med alvorlig covid innlagt på sykehusene, det er heller ikke heldig for hverken mor eller barn. Anbefaler fredagens episode av Foreldrerådet med overlegen på fødeavdelingen på Ullevål Anonymkode: e82d9...371 Mente såklart uvaksinerte gravide. Anonymkode: e82d9...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #47 Del Skrevet 28. november 2021 Ikke for å kritisere dere som ikke vil ta vaksinen, for jeg vet dere har tenkt mye på dette og bare vil helgardere dere for barnets skyld. Men blir dere ikke redde av fakta som at risikoen for dødfødsel er firedoblet for mødre som er innlagt med covid under fødselen og at av barn av mødre som hadde covid under svangerskapet var 10% forsinket i utviklingen ved 10-12 mnd alder? (Kilde: nrk-kronikk ved Gunhild Nybord / CDC). Her er det snakk om gravide som bare HADDE korona (ikke alvorlig sykdom som jeg tolker det). Hvis dere syns 10% sjanse for sen utvikling er lavt, hvordan er da sjansen for noe galt med vaksinen i deres øyne for høy når det ikke er oppdaget noe blant de hundre tusenvis som har tatt vaksinen? Jeg mener, hvorfor er dere redde for potensielle uoppdagende senvirkninger ved vaksinen og ikke ekte oppdagede senvirkninger ved koronainfeksjon? Og det kan jo være uoppdagede senvirkninger i tillegg? For den saks skyld, hvis dere er redde for uoppdagede konsekvenser av ting, er dere like redde for andre ting, som mat, mobiltelefon og magnetfelt? Det oppdages jo stadig nye ting som er skadelige, paracet ble jo helt nylig frarådet? Dette er ikke en kommentar til hun som skal isolere seg de siste to mnd. Jeg tenker de fleste gravide hadde foretrukket et tredje valg som var «ingen vaksine og heller ingen korona». Anonymkode: 900bf...4b6 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #48 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (14 timer siden): Jeg isolerer meg, 100% sykemeldt, har tatt ungen ut av barnehagen. 2 måneder igjen, det er ikke verdt det å risikere å bli smittet/stresse med om vaksinen påvirker babyen eller ikke. Vi koser oss sammen vi, trenger ikke og orker ikke treffe andre enn mann og barn uansett ❤️ Så både du og mannen er hjemmeværende? Anonymkode: 04ac9...b35 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #49 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (1 time siden): Her skal folk presses til å vaksinere seg til en hver pris, synes det er ekstremt ufint å holde på sånn. Her har vi funnet en løsning som passer best for oss, og vi elsker å være sammen med gutten vår og vice versa. Mannen jobber hjemme og vi har muligheten til dette. Er det de samme som synes dette er så trist, som sitter og kaller Mina og meg for barnemishandling? 2 måneder av livet sitt liksom.. og ja, vi kommer til å ta de med på telttur vi og når de blir store nok, grusomt. Ingen mobil, ingen Wii U, eller barne-TV. Omsorgssvikt! Kun 2 måneder? Så når babyen er født er det ut og leve livet igjen, da er ikke korona så farlig? Du vet at om du vaksinerer deg, så er babyen beskyttet i starten av livet. Virker som du setter deg selv foran barna dine. Anonymkode: 6bd1e...8ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 28. november 2021 #50 Del Skrevet 28. november 2021 (endret) skruttveig skrev (1 time siden): Helt utrolig at man skal sitte og forsvare seg ovenfor ufordragelige fremmede som tror de sitter på løsningen på alt. På grensen til mobbing av brukere, kjenner dette forumet ikke er noen plass for meg å være den siste tiden før fødsel. Det kan vel hende at du hadde sluppet å forklare deg like mye om du hadde vist at du også forstår ulempene barnet opplever ved å være isolert sammen med dere i to måneder. Budskapet ditt i vaksinetråd etter vaksinetråd er jo «null vaksine, vi isolerer oss, barnet har det bra». Å sammenligne det å isolere seg med sommerferie blir litt søkt, da de fleste lar barna sine treffe venner og familie, samt oppsøker aktiviteter og offentlige steder med dem i ferien. Å totalisolere seg med et lite barn som har begrensede muligheter til å forstå hvorfor og å uttrykke sine tanker og følelser om situasjonen fremstår ikke som en opplagt god løsning, og folk som ikke forstår andres valg er gjerne ekstra kritiske til dem (eller spydige og ufine, i en anonym kg-verden). Jeg skjønner godt at det å isolere seg virker mest fristende hvis man reelt sett har muligheten til å stenge hele resten av verden ute, og har respekt for at de som kan få det til velger å gjøre det. Likevel kan jeg aldri tenke meg at det er en løsning jeg hadde gått for dersom jeg hadde barn, fordi konsekvensene for barnet ligger utenfor det jeg har mulighet til å kontrollere som forelder. I mitt liv hadde det ikke gått. Noen i husstanden må iblant på butikken, foreldrene mine trenger iblant hjelp eller selskap etc. Jeg har respekt for at du har valgt denne løsningen, selv om jeg ikke forstår valget fullt ut, men tror mye av motbøren du får handler om hvor vanskelig det virker i praksis, og at noen rett og slett ikke tror at det er mulig å få til den graden av isolasjon i praksis, samtidig som barnet har det bra. Derfor virker vaksine som en god idé for meg, også i svangerskapet. Jeg vet at covid kan ha store konsekvenser for gravide og har sett det i min nærmeste krets. Foreløpig kjenner vi ikke til langtidseffekten av vaksinene, men det jeg vet er at selskapene vil tvinges til å prøve å finne løsninger _dersom_ det skulle oppstå komplikasjoner. Hvis man er så uheldig å få covid, er det ingen som er pliktige å følge opp konsekvensene på samme måte, og viruset endrer seg hele tiden. Det gjør ikke vaksinen. Derfor anser jeg det også som tryggere å få ettervirkninger av en vaksine enn å få ettervirkninger av covid. Mulighetene jeg har til å isolere meg 100% er ikke-eksisterende, og dermed ser jeg på det som et valg mellom å ta vaksine og å få covid, da velger jeg lett det første. Endret 28. november 2021 av Ananas. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 28. november 2021 #51 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så både du og mannen er hjemmeværende? Anonymkode: 04ac9...b35 Han jobber hjemmefra, jeg er sykemeldt, hvorfor er dette interessant for deg da? 🙂 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kun 2 måneder? Så når babyen er født er det ut og leve livet igjen, da er ikke korona så farlig? Du vet at om du vaksinerer deg, så er babyen beskyttet i starten av livet. Virker som du setter deg selv foran barna dine. Anonymkode: 6bd1e...8ea Etter 2 måneder har jeg valget mellom å vaksinere meg selv, ikke meg selv og babyen. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Jeg bryr meg ikke om hva det virker som for deg, du kjenner meg jo ikke og aner virkelig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 28. november 2021 #52 Del Skrevet 28. november 2021 Ananas. skrev (22 minutter siden): Det kan vel hende at du hadde sluppet å forklare deg like mye om du hadde vist at du også forstår ulempene barnet opplever ved å være isolert sammen med dere i to måneder. Budskapet ditt i vaksinetråd etter vaksinetråd er jo «null vaksine, vi isolerer oss, barnet har det bra». Å sammenligne det å isolere seg med sommerferie blir litt søkt, da de fleste lar barna sine treffe venner og familie, samt oppsøker aktiviteter og offentlige steder med dem i ferien. Å totalisolere seg med et lite barn som har begrensede muligheter til å forstå hvorfor og å uttrykke sine tanker og følelser om situasjonen fremstår ikke som en opplagt god løsning, og folk som ikke forstår andres valg er gjerne ekstra kritiske til dem (eller spydige og ufine, i en anonym kg-verden). Jeg skjønner godt at det å isolere seg virker mest fristende hvis man reelt sett har muligheten til å stenge hele resten av verden ute, og har respekt for at de som kan få det til velger å gjøre det. Likevel kan jeg aldri tenke meg at det er en løsning jeg hadde gått for dersom jeg hadde barn, fordi konsekvensene for barnet ligger utenfor det jeg har mulighet til å kontrollere som forelder. I mitt liv hadde det ikke gått. Noen i husstanden må iblant på butikken, foreldrene mine trenger iblant hjelp eller selskap etc. Jeg har respekt for at du har valgt denne løsningen, selv om jeg ikke forstår valget fullt ut, men tror mye av motbøren du får handler om hvor vanskelig det virker i praksis, og at noen rett og slett ikke tror at det er mulig å få til den graden av isolasjon i praksis, samtidig som barnet har det bra. Derfor virker vaksine som en god idé for meg, også i svangerskapet. Jeg vet at covid kan ha store konsekvenser for gravide og har sett det i min nærmeste krets. Foreløpig kjenner vi ikke til langtidseffekten av vaksinene, men det jeg vet er at selskapene vil tvinges til å prøve å finne løsninger _dersom_ det skulle oppstå komplikasjoner. Hvis man er så uheldig å få covid, er det ingen som er pliktige å følge opp konsekvensene på samme måte, og viruset endrer seg hele tiden. Det gjør ikke vaksinen. Derfor anser jeg det også som tryggere å få ettervirkninger av en vaksine enn å få ettervirkninger av covid. Mulighetene jeg har til å isolere meg 100% er ikke-eksisterende, og dermed ser jeg på det som et valg mellom å ta vaksine og å få covid, da velger jeg lett det første. Klarer folk virkelig ikke være sammen med barna sine i 2 mnd nå i disse morderne tider lengre og tror vi er avhengig av barnehagen, sosialisering og noen til å avlaste oss konstant? Hva har skjedd med verden. Hverken jeg eller de jeg kjenner som er jevnaldrende begynte i barnehage før vi var rundt 5, og det gikk veldig fint. Skjønner ikke hvorfor folk får unger hvis de er helt avhengige av barnehagen og innbiller seg at 2 måneder fri er helt krise og barnemishandling. Barnet har det veldig bra, det slipper å bli etterlatt en plass hvor det blir slått og bitt daglig av et annet barn og gruer seg hver levering, vi handler mat et kvarter før stengetid.. ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #53 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Klarer folk virkelig ikke være sammen med barna sine i 2 mnd nå i disse morderne tider lengre og tror vi er avhengig av barnehagen, sosialisering og noen til å avlaste oss konstant? Hva har skjedd med verden. Hverken jeg eller de jeg kjenner som er jevnaldrende begynte i barnehage før vi var rundt 5, og det gikk veldig fint. Skjønner ikke hvorfor folk får unger hvis de er helt avhengige av barnehagen og innbiller seg at 2 måneder fri er helt krise og barnemishandling. Barnet har det veldig bra, det slipper å bli etterlatt en plass hvor det blir slått og bitt daglig av et annet barn og gruer seg hver levering, vi handler mat et kvarter før stengetid.. ser ikke problemet. Du evner jo ikke å forstå hva vi skriver til deg. Selv hadde jeg ulønnet permisjon og minste begynte ikke i barnehage før hun var 2 år, men vi levde jo ikke isolert fra andre mennesker. Hekr utrolig at du ikke klarer å forstå det. Anonymkode: 6bd1e...8ea 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #54 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (8 minutter siden): Han jobber hjemmefra, jeg er sykemeldt, hvorfor er dette interessant for deg da? 🙂 Etter 2 måneder har jeg valget mellom å vaksinere meg selv, ikke meg selv og babyen. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Jeg bryr meg ikke om hva det virker som for deg, du kjenner meg jo ikke og aner virkelig ikke. Og ingen er på butikken eller ute og treffer noe slekt. Høres digg ut. Anonymkode: 04ac9...b35 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #55 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (32 minutter siden): Klarer folk virkelig ikke være sammen med barna sine i 2 mnd nå i disse morderne tider lengre og tror vi er avhengig av barnehagen, sosialisering og noen til å avlaste oss konstant? Hva har skjedd med verden. Hverken jeg eller de jeg kjenner som er jevnaldrende begynte i barnehage før vi var rundt 5, og det gikk veldig fint. Skjønner ikke hvorfor folk får unger hvis de er helt avhengige av barnehagen og innbiller seg at 2 måneder fri er helt krise og barnemishandling. Barnet har det veldig bra, det slipper å bli etterlatt en plass hvor det blir slått og bitt daglig av et annet barn og gruer seg hver levering, vi handler mat et kvarter før stengetid.. ser ikke problemet. Problemet er ikke at man er alene med et barn i 2 mnd, men at barnet er alene med kun foreldrene - i hvor lang tid? For er det faktisk bare to mnd? Er det slik at når barnet forløses, så slippes 2åringen ut i verden igjen, verdenen den har vært fullstendig isolert fra for øvrig? Du skal ikke amme altså, siden du skal vaksinere deg når barnet er født. Så baby er fullstendig ubeskyttet, og vi vet jo hvor sårbar nyfødte og små babyer er for luftveissykdommer. Vaksinerte blir fortsatt smittet, og kan smitte videre, samt 2åringen som plutselig, etter flere mnd fullstendig isolert, er nå ute i verden og utsettes for smitte andre barn håndterer nå i høst - mens babyen din enda er trygg i magen din for øvrig.. Du må for all del la være å vaksinere deg, jeg gir meg katta, men planen din, og hvordan du legger dette frem uten å evne å se hva noen syns er spesielt med håndteringen, er litt skremmende og det er nok det folk reagerer på. Denne fantastiske planen din, som egentlig er ganske lite gjennomtenkt. Anonymkode: 60713...522 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #56 Del Skrevet 28. november 2021 skruttveig skrev (1 time siden): Er hun ikke utenfor risikosone etter baby er ute og lungene er fri igjen da? Nei det er hun selvfølgelig ikke, alle kan få covid og både skader og senvirkninger av covid. Man har jo sett unge friske mennesker dø av det. skruttveig skrev (58 minutter siden): Han jobber hjemmefra, jeg er sykemeldt, hvorfor er dette interessant for deg da? 🙂 Etter 2 måneder har jeg valget mellom å vaksinere meg selv, ikke meg selv og babyen. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Jeg bryr meg ikke om hva det virker som for deg, du kjenner meg jo ikke og aner virkelig ikke. Vaksinerer du deg selv som du kaller det så kan du jo ikke amme, da får barnet samme virkning som om du hadde vaksinert deg i svangerskapet. Anonymkode: c3fb0...f0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #57 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skremmende, ødelegge et lite barn med full isolering fordi mor er redd en vaksine. Trist. Ts, alle oppegående mennesker med høyere utdanning har selvfølgelig tatt vaksinen. Anonymkode: 6bd1e...8ea Jeg har høyere utdanning, og har ikke tatt den i graviditeten😉 blir nå ansett for å være oppegående av de rundt meg også 😅 Har blitt anbefalt å vente 6 uker etter fødsel med å ta vaksinen av to jordmødre. De har ringt og styrt for å forsøke å finne ut av økt risiko mtp blodpropp for de som har tatt keisersnitt. Viser seg at det ikke er nok data på det til at fhi kan ta standpunkt til å si at man bør vente med å ta den. Heldigvis var jordmødrene såpass oppegående at de frarådet meg å ta den inntil barselperioden er over, for å unngå å potensielt ha dobbel risiko for blodpropp. Det samme gjelder jo for graviditeten. Det er helt klart ikke nok data på potensielle ettervirkninger for fosteret. Så man kan «ta en for laget» og utsette fosteret for vaksinen - eller man kan velge å vente og heller leve litt i isolasjon til man har tatt vaksinen. Anonymkode: 82779...b85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #58 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er hun selvfølgelig ikke, alle kan få covid og både skader og senvirkninger av covid. Man har jo sett unge friske mennesker dø av det. Vaksinerer du deg selv som du kaller det så kan du jo ikke amme, da får barnet samme virkning som om du hadde vaksinert deg i svangerskapet. Anonymkode: c3fb0...f0d Barnet får ikke samme virkning som om man hadde vaksinert seg i svangerskapet. Sammenlign med f.eks alkohol. Barnet får samme promille som deg om det er i magen. Ammer det, så får det i seg en promille av promillen. Trodde dette var basiskunnskap.. Anonymkode: 82779...b85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #59 Del Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet får ikke samme virkning som om man hadde vaksinert seg i svangerskapet. Sammenlign med f.eks alkohol. Barnet får samme promille som deg om det er i magen. Ammer det, så får det i seg en promille av promillen. Trodde dette var basiskunnskap.. Anonymkode: 82779...b85 Vi snakker ikke om alkohol, men en vaksine her. Du vet de påvirker ulikt, sant? Anonymkode: c3fb0...f0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 28. november 2021 #60 Del Skrevet 28. november 2021 Valgte å ikke ta den. Ingen covid foreløpig, er 38+0 i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg