AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Del Skrevet 27. november 2021 Hvis du valgte å ta…hvordan gikk det? Både med deg og barnet. Hvis du ikke valgte.. Fikk du covid? Hvis ja, hvordan gikk det? Anonymkode: 13d38...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Del Skrevet 27. november 2021 Gikk fint å ta den. Fikk litt vondt i armen etter dose 1, men ingen bivirkninger etter dose 2. Tok i når jeg var 34 uker og 38 uker på vei. Fikk en frisk baby Anonymkode: 04220...f55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gikk fint å ta den. Fikk litt vondt i armen etter dose 1, men ingen bivirkninger etter dose 2. Tok i når jeg var 34 uker og 38 uker på vei. Fikk en frisk baby Anonymkode: 04220...f55 Hvor gammel er babyen da? jeg valgte å ikke ta vaksinen som gravid, da det ikke er noe forskning på foster, ingen forskning på babyer som er født med mødre som har tatt vaksinen og senvirkninger for babyer. Skal ta den om noen uker. Anonymkode: 3a6f8...ac0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg tok den. Med kjent risiko for både mor og barn om jeg skulle få covid i svangerskapet, mot en teoretisk mulighet for ukjente bivirkninger, var det et enkelt valg. Har ikke en jobb der jeg kan isolere meg heller. Veldig glad for at jeg og fosteret er beskyttet nå som smitten øker igjen. Anonymkode: a37f5...3b8 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg tok den. Tok også influensavaksinen som har vært anbefalt for gravide i lang tid. Har ikke fått covid. Anonymkode: 60713...522 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg tok første dose tidlig i høst og andre dose for et par uker siden. Fikk ikke noen bivirkninger. Er fremdeles gravid så vet jo ikke "hvordan det gikk med barnet" ennå da men skal på svangerskapskontroll til uka. Jeg tok den fordi det er helt sikkert at det er en fare for komplikasjoner om man får covid som gravid, og siden jeg går inn i 3. trimester nå vil jeg ikke risikere det. Jeg bor i Oslo ergo mye smitte. Kan ikke isolere meg helt. FHI anbefaler nå gravide å ta vaksinen pga dette. Av samme grunn tok jeg influensavaksine for første gang i år. Selv om man ikke har forsket spesifikt på foster/gravide så er det jo slik at de som utvikler og de som godkjenner vaksinene og de som jobber med dette har ganske god kontroll på hva vaksinen gjør og hvordan den fungerer, samt hvordan svangerskap fungerer og hva generelt som påvirker foster osv. Det betyr jo ikke at det kan oppstå bivirkninger de ikke har forutsett men det er heller ikke slik at de holder seg for øynene og skyter i blinde og håper det går greit slik mange ser ut til å tro.. Anonymkode: d3b08...38b 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Del Skrevet 27. november 2021 Takk for svar! Jeg er så skeptisk til hva jeg skal gjøre. Er ekstremt redd for å få covid nå som jeg er gravid. Er også redd det vil skje noe med babyen om jeg tar vaksina. Er i 3 trimester, og skal føde om 2 måneder.. Blir ikke enig med meg selv. Anonymkode: 13d38...c19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Del Skrevet 27. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg er så skeptisk til hva jeg skal gjøre. Er ekstremt redd for å få covid nå som jeg er gravid. Er også redd det vil skje noe med babyen om jeg tar vaksina. Er i 3 trimester, og skal føde om 2 måneder.. Blir ikke enig med meg selv. Anonymkode: 13d38...c19 Jeg skal ærlig innrømme at jeg var redd jeg også selv om jeg er 100% for vaksiner og egentlig stoler veldig på forskere, leger og folk som faktisk kan veldig mye mer enn meg. Jeg tror det er naturlig når man er gravid, man får en ekstrem beskyttelsestrang over fosteret og jeg føler også at jeg ikke klarer å tenke like klart og rasjonelt som til vanlig (sikkert også pga hormonene). Men det er såvidt jeg vet ingen kjente risikoer ved å ta vaksinen derimot er det veldig kjent risiko ved å få covid i 3. trimester. Derfor bet jeg tennene sammen og ignorerte den irrasjonelle frykten. (Jeg kjenner forøvrig flere gravide og alle har tatt vaksinen for lenge siden, ingen av dem har sagt noe til meg om at de har merket noe galt i ettertid, et par av dem har vært på UL etter vaksinen også) Anonymkode: d3b08...38b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Del Skrevet 27. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg skal ærlig innrømme at jeg var redd jeg også selv om jeg er 100% for vaksiner og egentlig stoler veldig på forskere, leger og folk som faktisk kan veldig mye mer enn meg. Jeg tror det er naturlig når man er gravid, man får en ekstrem beskyttelsestrang over fosteret og jeg føler også at jeg ikke klarer å tenke like klart og rasjonelt som til vanlig (sikkert også pga hormonene). Men det er såvidt jeg vet ingen kjente risikoer ved å ta vaksinen derimot er det veldig kjent risiko ved å få covid i 3. trimester. Derfor bet jeg tennene sammen og ignorerte den irrasjonelle frykten. (Jeg kjenner forøvrig flere gravide og alle har tatt vaksinen for lenge siden, ingen av dem har sagt noe til meg om at de har merket noe galt i ettertid, et par av dem har vært på UL etter vaksinen også) Anonymkode: d3b08...38b Vil presisere kjente risikoer for foster og graviditeten. Det er jo noen kjente bivirkninger som kan skje som er en risiko. Jeg fikk Moderna men hadde jeg skulle tatt på nytt så ville jeg nok tatt Pzifer siden den virker til å ha færre kjente bivirkninger. Man får velge nå:) Anonymkode: d3b08...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg sitter også i samme båt. Er bare akkurat kommet til 2.trimester så lenge igjen for min del. Har en dose fra før graviditet og har vel landet på å ta andre dose nå når smitten eskalerer og en ny variant har kommet på banen. Er ikke så bekymret for umiddelbare bivirkninger, mer langtids. Men samtidig har jo influensavaksine vært anbefalt til gravide i mange år og det er vel ikke nødvendigvis stor forskjell. Anonymkode: 0130c...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor gammel er babyen da? jeg valgte å ikke ta vaksinen som gravid, da det ikke er noe forskning på foster, ingen forskning på babyer som er født med mødre som har tatt vaksinen og senvirkninger for babyer. Skal ta den om noen uker. Anonymkode: 3a6f8...ac0 Enn så lenge er baby kun noen få måneder, så en vet jo aldri. Og jeg gikk mange runder med meg selv før jeg tok vaksinen. Men med et barn i bhg med mange nærkontakter, følte jeg at det var tryggest å ta den. Anonymkode: 04220...f55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg venter til etter graviditeten. Kan til dels isolere meg, og det er også noe jeg ønsker etter fødsel pga rs virus. Det står jo på fhi så:-) Altså altså det med rs virus og besøk Anonymkode: 7ecc2...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Del Skrevet 27. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du valgte å ta…hvordan gikk det? Både med deg og barnet. Hvis du ikke valgte.. Fikk du covid? Hvis ja, hvordan gikk det? Anonymkode: 13d38...c19 Jeg var gravid fra oktober 2020-juli2021 og i den perioden var ikke vaksine tilgjengelig for min aldersgruppe og det ikke anbefalt å ta den for gravide uten risikogruppe. Jeg hadde tatt om det var mulig og anbefalt. Fikk ikke covid i graviditeten og tok vaksine så fort jeg fikk innkalling, ca en måned etterpå Anonymkode: 3c566...56b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg har tatt. Synes det var et vanskelig valg,men nå som smitten går i taket er jeg takknemlig for å være fullvaskinert. Ca to uker til termin nå, og ungen har det i alle fall bra på innsiden. Anonymkode: 94b41...e53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 27. november 2021 #15 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg er for vaksiner altså, men velger å vente. Er 4 måneder på vei nå, tok 1 dose før jeg ble gravid. Jeg vil vente til de har mere stabil forskning på senvirkninger. Jeg hadde ikke kommet til å vaksinert barnet mitt heller om det var åpent for det, så da tar jeg ikke vaksine mens det ligger en i magen heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 27. november 2021 #16 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Jeg isolerer meg, 100% sykemeldt, har tatt ungen ut av barnehagen. 2 måneder igjen, det er ikke verdt det å risikere å bli smittet/stresse med om vaksinen påvirker babyen eller ikke. Vi koser oss sammen vi, trenger ikke og orker ikke treffe andre enn mann og barn uansett ❤️ Endret 27. november 2021 av 123 eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Del Skrevet 27. november 2021 skruttveig skrev (7 minutter siden): Jeg isolerer meg, 100% sykemeldt, har tatt ungen ut av barnehagen. 2 måneder igjen, det er ikke verdt det å risikere å bli smittet/stresse med om vaksinen påvirker babyen eller ikke. Vi koser oss sammen vi, trenger ikke og orker ikke treffe andre enn mann og barn uansett ❤️ Fikk du sykemelding fordi du ikke var vaksinert? Anonymkode: c3fb0...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlandsdame Skrevet 27. november 2021 #18 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg fikk 2 vaksiner i sommer og ble gravid kort tid etterpå. Fikk covid likevel i graviditeten. Er 18 uker. Foreløbig ser alt fint ut inni magen, men min helse er ikke like god. Nå er mest nervøs for å bli smittet en gang til i løpet av helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 27. november 2021 #19 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk du sykemelding fordi du ikke var vaksinert? Anonymkode: c3fb0...f0d Nei, jeg fikk sykemelding fordi jeg har så mye bekkenløsning jeg såvidt klarer å gå, får kraftige kynnere av den minste anstrengelse (gikk med konstant stram livmor på jobb da jeg sto i kassa, og det var det eneste jeg kunne gjøre på slutten pga bekkenløsningen) og både jordmor og lege rådet meg til å takke ja til 100% sykemelding av risiko for premature rier/stresse babyen.. er rett og slett 100% ubrukelig, sjefen kunne ikke tilrettelegge mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #20 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tok den fordi det er helt sikkert at det er en fare for komplikasjoner om man får covid som gravid, og siden jeg går inn i 3. trimester nå vil jeg ikke risikere det Dette stemmer jo ikke. De fleste gravide får et mildt forløp, og 0,4 av 1000 fødende i Norge påvirkes, så hva mener du med «helt sikkert»? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv om man ikke har forsket spesifikt på foster/gravide så er det jo slik at de som utvikler og de som godkjenner vaksinene og de som jobber med dette har ganske god kontroll på hva vaksinen gjør og hvordan den fungerer, samt hvordan svangerskap fungerer og hva generelt som påvirker foster osv. Det betyr jo ikke at det kan oppstå bivirkninger de ikke har forutsett men det er heller ikke slik at de holder seg for øynene og skyter i blinde og håper det går greit slik mange ser ut til å tro.. Du ser ut til å glemme at vaksinen er nødgodkjent. Når man frarådes å drikke fennikel-te fordi man ikke kjenner til bivirkningene for foster, så er det litt absurd å anbefale en vaksine som ikke er testet på befolkningen over lenger tid. Anonymkode: 3a6f8...ac0 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg